Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:47

mirjamalvaro schreef:
Huhhhh vooruitjagen? Nee joh. Enkel net als bij longeren. Word helemaal niets gejaagd.
Xapple en ik doen het blijkbaar zo en jullie anders. Goed toch. Zijn meerdere wegen naar Rome.
Vind les nu zonde. Bulk niet bepaald van het geld. Eerst de hulpen erop zetten daarna zien we weer verder.

Ik heb ook nergens gezegd dat je het niet goed doet..

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:51

Ik reageerde op dat je geen voorstander was van het vooruitjagen. Leg uit dat er geen sprake is van vooruitjagen. :)

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:54

mirjamalvaro schreef:
Ik reageerde op dat je geen voorstander was van het vooruitjagen. Leg uit dat er geen sprake is van vooruitjagen. :)

Wat gebeurd er dan met de zweep?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:58

Kabayo schreef:
Ach ieder doet het op zijn eigen manier. Moet ieder zelf weten. Ik zou niet blij worden met iemand in de bak met een zweep met bedoeling om vooruit te jagen en dat mijn paard daardoor bang gaat worden van iemand in de piste. Ken er wel meer die hem compleet flippen als er iemand midden in de bak staan... Ik leer een paard geen hulpen door een longeerzweep.


Maar dat staat er toch ook helemaal niet? :') Als jij longeert, ben je dan met de zweep aan het slaan en jagen? Je staat toch gewoon rustig in het midden.. De zweep is er alleen om aanwijzingen te geven. Als je paard daar al van in de stress schiet zou ik dat niet fijn vinden.

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:59

xApple schreef:
Kabayo schreef:
Ach ieder doet het op zijn eigen manier. Moet ieder zelf weten. Ik zou niet blij worden met iemand in de bak met een zweep met bedoeling om vooruit te jagen en dat mijn paard daardoor bang gaat worden van iemand in de piste. Ken er wel meer die hem compleet flippen als er iemand midden in de bak staan... Ik leer een paard geen hulpen door een longeerzweep.


Maar dat staat er toch ook helemaal niet? :') Als jij longeert, ben je dan met de zweep aan het slaan en jagen? Je staat toch gewoon rustig in het midden.. De zweep is er alleen om aanwijzingen te geven. Als je paard daar al van in de stress schiet zou ik dat niet fijn vinden.

Ik gebruik de zweep niet. Enkel als ze te lui en te makkelijk is en dan corrigeer ik haar ;) Maar dat is 1 x in het half jaar

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:00

Ik gebruik helemaal geen zweep, waarvoor heb je zon ding uberhaubt nodig? als paard goed braaf is en genoeg looplust heeft heb je zon ding toch niet nodig? Beetje getraind paard valt ook niet telkens naar binnen
Aanwijzingen als in ''hey paard, nu moet je daarheen'' :+ :+

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:21

xApple schreef:
Het is geen bijrijder hoor. Dit meisje rijdt paarden in/door voor haar werk :) Ik betaal er dan ook gewoon voor :$


Ah zo, nouwja wel fijn dat je iemand hebt die je op de juiste manier voorruit kan helpen!

Daarin heb ik het geluk met mijn zusje. Die stapt overal op en is ook gewoon handig in bepaalde dingen en net iets meer lef als mij :P

Dawson wel goed geweest dus om even de tandarts te laten komen

Patty baby dus even flink geschrokken, fijn dat ze toch snel weer terug kwam!
Ze loopt er al fijn overheen, super!

Mirjam super de eerste keer los, genieten!!
Been rustiger komt gauw genoeg, ze moeten het been ook eerst leren snappen.

Bowo nee daar zou ik ook niet op willen haha. Maar toch snap je ze soms ook niet. Dan lijken ze in de omgang erg brutaal en zijn ze juist onder het zadel super braaf

Kabayo in het begin iemand met longeerzweep in de bak zetten is geen probleem. Ze moeten het voorwaarts gaan eerst wel begrijpen en dan kan iemand vanaf de grond wel heel prettig zijn. Bij Ken de eerste twee keer ook wel iemand in het midden gezet met longeerzweep en niet om te slaan uiteraard maar wel dat extra stukje ondersteuning. Daarna was het al niet meer nodig.

Ik heb tot nu toe nog 2x in de week les, waarvan soms 1x grondwerk, al vanaf het begin. Iemand die veel ervaring heeft met jonge paarden dus dat vind ik erg prettig. En dat is dan ook niet meer dan 10-15 minuten maar voor mij zelf wel goed om die begeleiding erbij te hebben. En daarnaast de hulp van me zusje. Meestal loopt ze totaal 3x pw zo'n 10-15 minuten.

toch grappig om te lezen dat iedereen het weer anders doet.
Denk dat iedereen het ook moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt

Kabayo het gaat ook niet om vooruitjagen he, maar gewoon een stukje extra ondersteuing.

Nynkster soms is een zweepje wel heel handig om even bij je te hebben. Nu Ken even het spelletje uitdaging heeft is een springzweepje om haar een keer te corrigeren wel heel handig. Hoef helemaal niet te slaan oid maar gewoon een klein tikje komt dan net even iets meer door dan alleen been op zo'n moment.
Maar ag ook daarin doet ieder het op zn eigen manier, en denk dat dat ook zeker prima is. Er zijn meerdere wegen naar ROme :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:23

Nou Shetlanders en Fjorden hebben soms toch wat extra motivatie nodig :+

Een zweep is ook nooit bedoeld om mee te slaan imo. Maar er is nu wel genoeg uitgelegd hoe we dat doen geloof ik.

Rissa was vandaag jarig :D :)F


Afbeelding

Lars weer even gewassen. Verder is het hier echt te warm om iets te doen.
Mijn pony’s kunnen daar niet zo heel goed tegen.

Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:25

Dank melissa. Was ook echt genieten. Zo trots op der. :)

Gefeliciteerd Risa :):)
Nou was goed heet en benauwd. Bah bah.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:30

Vind het wel leuke discussies hier overigens in het topic. Meningen worden duidelijk gezegd maar ook altijd van iedereen geaccepteerd, fijn om te zien!

Fijn dat jullie zo veel begeleiding hebben Bowo & Melissa! Merk zelf dat dat toch ook wel erg fijn is.
Ik ga dit weekend weer voor het eerst alleen rijden, denken beide dat dit wel kan dus we gaan het zien.

Vriendin/lesgeefster heeft haar jaarling hier staan en betaald daar niks voor. Dat scheelt financieel ook wel. Als ik iedere x zou moeten betalen als ze komt dan loopt het toch al hard op. En momenteel staat paardlief goedkoper dan dat de lessen zouden kosten. Stukje is ook wel vriendendienst maar dat kan je niet helemaal verwachten vind ik.

Vind de longeerzweep ook vooral handig als ze te dichtbij willen komen. Kunt ze mooi naar buiten sturen/drukken met de zweep zonder dat de optie er is dat ze een tikkie willen geven en je te dichtbij staat O:).

Gefeliciteerd met Rissa xApple :D Haha grappig die krans om haar heen!

Dankje Melissa! Ze geeft vaak echt al een fijn gevoel. Maar wil nog wel vaak te hard en te echt diep lopen, vooral als je haar wil opvangen haha. Dat heeft nog wat oefening nodig.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:34

Xapple gefeliciteerd met knappe Rissa!!

Ja dat is ook veel waard, ieder zn eigen manier en elkaar daarin respecteren. En zo kun je ook nog weer dingen van elkaar opsteken.

Ja merk echt dat die begeleiding mij zelf ook veel vertrouwen geeft.
Oh te diep lopen is ook lastig. Het andere paard wat ik rijd wil ook graag te diep en er achter gaan lopen. Erg lastig om dat naar de hand te rijden. Al wordt het bij die wel steeds beter nu ze ook meer kracht krijgt.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:39

Shetlanders motivatie? :o :o Niet alles over 1 kam scheren want als ik hier 'ja' tegen het dubbelspan roep gaan ze vol gas :o Als ze voor de wagen mogen zijn het net rendieren, meer omhoog dan naar voor tot het moment dat ze echt lopen. En de fjord moet je meer inhouden dan gas geven B-) Maar net hoe je ze opvoedt of hoe consequent je bent

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:43

Haha ja he Melissa! Het stomme is ook, je kan niet gewoon je hand vooruit zetten, been er wat aan en dan doen ze het wel, want dan ben je alles weer kwijt. Ik iig wel haha.
Je moet echt met je been eraan dat lijf er tegen je hand aan rijden en dan verlengen met toestaan in je hand, maar dan zonder los te gooien en je paard harder te laten gaan. Oeps :+. Zodra ik denk ja fijn tempo, fijn impuls naar voren, hand wat toestaan, jeej rennuh! Dus hand weer eraan om terug te nemen, en hop dus weer te diep. Of het wel wat doen maar dan compleet op de voorhand vallen.
Probeer wel ook wat met mijn zit terug te rijden natuurlijk maar dat snapt ze uiteraard nog niet. Langzamer gaan lichtrijden wil voor het tempo vaak wel helpen! Als ze dan niet te veel terug vallen haha. Moet daar gewoon weer een stuk handiger in worden dan komt het wel goed :P Toch dit liever dan er niet door heen willen gaan en te veel weerstand moeten zetten. Vinden mijn handen ook niet zo leuk.
Heb de afgelopen 2 / 2,5 jaar zo goed als niet gereden en merk wel dat het gevoel toch weer wat terug moet komen.

Haha dat lijkt me wel tof Nynkster!! Gassss op die pony's *\o/*

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:52

Duiken is die van mij ook heel goed in. Vorige week kon ik letterlijk mijn teugels in een boogje laten hangen en hij verlengde niet (ging ook niet harder though). Na veel schakelen ging hij gelukkig wel de teugel opzoeken. Het is nu ook dat ik zelf heel erg moeten denken aan genoeg teugellengte, maar als je van een uitgemeten E pony komt, dan is de hals van een paard van bijna 1.80 wel ineens heel lang, hahah

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:19

Nynkster schreef:
Shetlanders motivatie? :o :o Niet alles over 1 kam scheren want als ik hier 'ja' tegen het dubbelspan roep gaan ze vol gas :o Als ze voor de wagen mogen zijn het net rendieren, meer omhoog dan naar voor tot het moment dat ze echt lopen. En de fjord moet je meer inhouden dan gas geven B-) Maar net hoe je ze opvoedt of hoe consequent je bent


Ik zeg toch ook soms? Dan scheer ik niet alles over 1kam.

Voor de sulky gaat de mijne ook als een speer, maar met longeren.. :')

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:44

Patty klopt hand naar voor werkt inderdaad bij deze ook niet. precies wat je zegt als je je hand daarna maar iets te veel naar voor zet dan rent ze weg. Ze wil graag hard maar dan zonder van achter naar voor te lopen. Al moet ik zeggen dat het steeds beter en fijner gaat maar het is nog niet constant genoeg.
Lastig om die rust erin te krijgen maar toch van achter naar voor er naar toe blijven rijden.

Bowo dat is inderdaad een best verschil haha. Lijkt me flink wennen in het begin.
Ik maakte de overstap van een E pony naar een Gelderse van dik 1.70. Dat was al flink wennen met mijn 1.64 lengte :P Gelderse was het paard van mijn broer maar die reed alleen recreatief. Paard wat ik toen zelf gekocht heb was 1.63. Mooie maat haha

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:14

Van mijn kant was trouwens niet bedoeld als kritiek. Maar ik snap het gewoon niet zo goed :P Dus puur intresse vanaf mijn kant hoor.

Les ging goed! Wat een verschil met 2 weken terug. Zo fijn. Lekker los , kon ook aan rechts zitten. En niet zo rennerig. Volgende week zaterdag is het zo ver ! *\o/* Bestgaand rijpaard! En daarna even 2 weken ofzo vrij. Gaat ze naar haar date <<)
Nieuwe foto's <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zooo gaaf. We gaan zilver (en nog een pensionpaard opladen) en dan gaan we zwemmen *\o/* zoo veel zin in <3

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:40

Waaaauuuw <3

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:33

Ik neem ook les bij het beleren (er de hulpen vanaf de grond leren op zetten, zelf en door lesgever als voorbeeld voor mij), ook al zit ik nog niet eens op mijn jonkie. Dus lessen met een groen paard vind ik zeker ook niet vreemd. In tegendeel. Ja kan in alles les nemen hé, niet enkel rijtechnisch. Hier dus vooral grondwerk lessen, ook met mijn ervaren paard want die is scheef en moet nog rechtgericht worden en nog werk aan spieropbouw. Dus zelfs op hem kruip ik nog niet vaak.

Joepie, gelukkige verjaardag Rissa!! (en oeps, het was dus een leuke foto van Lars bij de tandarts, het was moeilijk om alle berichten te onthouden haha zeker over twee Fjorden hihi :+ )

Veel plezier met zwemmen Kabayo!

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:39

Gefeliciteerd met Rissa!

@Melissa, dan zit je ook wel ineens op een grote inderdaad! Kon je daar nog op komen? :P Ik heb wel bewust voor dit maatje paard gekozen omdat ik zelf ook 1.82 ben, dus heb ik gewoon nodig, maar de verandering is even wennen.

Hele mooie foto's weer van Zilver!

Paardje liep vanochtend weer fijn! Heb ook weer een ander zadel geprobeerd, deze had mam net binnen gekregen, Bates Advanta, zeer fijn zadel! Paardje wilde wel even testen hoe stevig ik zat in dat nieuwe zadel, oeps. Pa was de tuin in gelopen en stond toen vanuit de bak gezien dus net achter een struik en toen we voorbij die struik waren, zag hij dus ineens pa staan, dus hij maakte een 90 graden draai waardoor ik 1 van mijn beugels kwijt was en een geschrokken paardje met klapperende beugel stopt blijkbaar niet zo snel. Had er 2 rondjes voor nodig (na 1 rondje had ik hem bijna terug, maar toen was ik dus ook alweer bij die struik waar pa dus nog steeds achter stond, dus toen maakte hij weer opnieuw een sprongetje). Maar toen hij weer stil stond, was hij ook wel weer snel rustig. Mam heeft hem wel een vast gehouden zodat ik mijn beugel weer aan mijn voet kon doen, want dat vond hij wel even spannend.
Verder heb ik wel heel lekker relaxed kunnen rijden. Ik durf hem steeds meer halslengte te geven wat hij ook wel nodig heeft en daar wordt hij dus ook weer beter van.

En gisteren heb ik samen met mijn zus foto's gemaakt. Hij is niet bijzonder fotogeniek (137 foto's en een handvol leuke xD), maar wel een paar geslaagde er tussen zitten! Hij vond het niet zo leuk dat hij in zijn eentje naar binnen moest voor de foto's, dus de eerste foto's even met een halstertje om gemaakt, maar hij bleef daarna zo goed stil staan, dat hij ook los kon *\o/*
Afbeelding

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:40

Zou ik mij hier soms ook mogen melden? :)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:44

Schrikken zeg bowo. Enge pa. :(:)

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:03

Welkom Jolynne!

Viel wel mee eigenlijk Mirjam :P
Het is eigenlijk helemaal niet eng als hij schrikt omdat hij alleen in galop er vandoor gaat, maar verder niet bokt ofzo. (Alleen toen ik dus weer langs die struik kwam, maar dat was ook een sprongetje van niets). Het engste is de draai, maar mijn andere paard deed dat zo vaak, dat ik dat ook wel uit kan zitten.
Ik had niet eens mijn hart in mijn keel zitten of een snelle ademhaling ofzo toen hij weer stil stond. Ik ben ondertussen wel wat gewend gelukkig :P

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:09

Tuuuurlijk jolynee!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:13

Oh das dan wel weer fijn bowo!