Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:42

xApple schreef:
@Kabayo; Hee ik heb helemaal je filmpje gemist. Omdat het beginscherm een groep moslims is bij mij?! Hoe raar is dat 8)7 Maar anyway; vervelend hoor, gelukkig niet te erg bezeerd.


Dat had ik dus ook. Zat ook te twijfelen of wel moest kijken. :')

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:45

Zo happy met haar <3 ze is zo lief en rustig. Woensdag ben ik vrij en heb ik tijd om haar ff goed ‘op te knappen’ :D

Afbeelding

En Lars is hélemaal verliefd op haar, het lijkt wel een Siamese tweeling :')



Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:02

mirjamalvaro schreef:
xApple schreef:
@Kabayo; Hee ik heb helemaal je filmpje gemist. Omdat het beginscherm een groep moslims is bij mij?! Hoe raar is dat 8)7 Maar anyway; vervelend hoor, gelukkig niet te erg bezeerd.


Dat had ik dus ook. Zat ook te twijfelen of wel moest kijken. :')

Heb ik ook hoor. Echt heel vreemd. Snap er ook niks van :o?
Nee gelukkig geen schade. Behalve erge spierpijn :P knap is ze zeker!! En direct dikke maatjes met Lars <3

Hihi dankje dawson. Ze word steeds knapper <3 haha ja dat topic is een beetje vreemd geworden.. ach .
Wauw! :wow: die van jou word echt een knappe krachtpatser!

Super Mirjam! Ga zo door :j

Zilver heeft twee kruinen naast elkaar midden op haar hoofd (boven de ogen) Geen flauw idee wat het betekend.

Nynke echt super moeilijk een zadel voor die kleintjes... ik kan je helaas niet helpen. Sorry!
Haha mooie duik he :p
Lina begint echt steeds ruimer te lopen he? Die gaat het echt ver schoppen straks in de mensport :))

Super roycemack! En gaaf dat je vriend er zo even opstapt. Hoef dat mijne niet te vragen :+


Sbravour. Alles eigenlijk. Zoals traver en schouderbinnenwaarts aan de hand. Hoe leer je dat. Lijkt mij leuk om dat uit te bouwen naar alles van de dressuur. En dan uiteindelijk de piaffe enzo :P

Melissa fijn dat hij na even streng optreden braaf was :j

Zilver heeft echt vrij. Vind het ook wel best := Wel even geborsteld vandaag en een dikke wortel gegeven. Ik denk zaterdag even longeren. Is ook alweer een maand geleden. Even afwisseling

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:02

Aaahhh :+:

made_lief_je
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:15

Nou, beter voorbereiden, ik durf mn hand in het vuur te steken dat we ons ontzettend goed hebben voorbereid voor we erop gingen.
Ik word uiteraard niet boos, het maakt mij helemaal niet uit hoelang mijn paard nodig heeft om iets te leren. Ik ga op haar tempo verder. We hebben alleen ontzettend veel tijd en moeite gestoken in het voorbereiden (ook onder begeleiding), dus ik zat bijna te denken dat ik iets gemist had of verkeerd had gedaan oid.

made_lief_je
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:22

made_lief_je schreef:
Nou, beter voorbereiden, ik durf mn hand in het vuur te steken dat we ons ontzettend goed hebben voorbereid voor we erop gingen.
Ik word uiteraard niet boos, het maakt mij helemaal niet uit hoelang mijn paard nodig heeft om iets te leren. Ik ga op haar tempo verder. We hebben alleen ontzettend veel tijd en moeite gestoken in het voorbereiden (ook onder begeleiding), dus ik zat bijna te denken dat ik iets gemist had of verkeerd had gedaan oid.


EDIT: we hebben eerst een paar maanden enkel grondwerk gedaan, stemcommando's, schouderbinnenwaarts, travers, parelli. Daarna begonnen met longeren en al het grondwerk ook aan de longe geleerd. Ze maakt mooie rondes, ook in de bak zonder de 'bescherming' van de longeerkraalrand. Dit allemaal stap voor stap tot we zijn gaan hangen, paar rondes stappen, halthouden, en inmiddels aan de longe in de bak.

Die dag in de bak was trouwens vandaag! Ik merk dat ze stukke fijner loopt nu ze een beetje de ruimte heeft ipv die kleine 'binnenbak'. Nu geen vorst meer hopelijk!
Afbeelding

EDIT2: Oh dit is niet edit :+ Ik ben soms echt een noob met dit.
Laatst bijgewerkt door made_lief_je op 26-03-18 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:26

Hier kunnen wij eerste keren los ook echt niet perfect door de baan hoor. Volgens mij heeft het wel een aantal maanden geduurd voordat ik uberhaupt de hoeken door kon sturen. Maar vond dat ook niet belangrijk. Eerst op eigen benen voorwaarts lopen, dan komt de rest vanzelf wel.

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:01

made_lief_je schreef:
made_lief_je schreef:
Nou, beter voorbereiden, ik durf mn hand in het vuur te steken dat we ons ontzettend goed hebben voorbereid voor we erop gingen.
Ik word uiteraard niet boos, het maakt mij helemaal niet uit hoelang mijn paard nodig heeft om iets te leren. Ik ga op haar tempo verder. We hebben alleen ontzettend veel tijd en moeite gestoken in het voorbereiden (ook onder begeleiding), dus ik zat bijna te denken dat ik iets gemist had of verkeerd had gedaan oid.


EDIT: we hebben eerst een paar maanden enkel grondwerk gedaan, stemcommando's, schouderbinnenwaarts, travers, parelli. Daarna begonnen met longeren en al het grondwerk ook aan de longe geleerd. Ze maakt mooie rondes, ook in de bak zonder de 'bescherming' van de longeerkraalrand. Dit allemaal stap voor stap tot we zijn gaan hangen, paar rondes stappen, halthouden, en inmiddels aan de longe in de bak.

Die dag in de bak was trouwens vandaag! Ik merk dat ze stukke fijner loopt nu ze een beetje de ruimte heeft ipv die kleine 'binnenbak'. Nu geen vorst meer hopelijk!
[ Afbeelding ]

EDIT2: Oh dit is niet edit :+ Ik ben soms echt een noob met dit.

Ik denk dat je plank een beetje hebt misgeslagen. Een paard leert met travers bijv geen sturen. Alleen het lichaam gebruiken. En van longeren leerd ze ook niet sturen. Lange lijnen er aan en gaan lopen. Dán leren ze sturen.

Plus.. als je er een van de eerste keren op zit zijn er 2 dingen belangrijk. Voorwaarts en sturen. Geen traver , schouderbinnenwaarts etc. En het paard kent dat niet onder het zadel (de hulp) , dus dan heb je er nu niks aan

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:43

Ik denk niet dat je daarmee de plank misslaat want het zijn goede oefeningen om je paard te gymnastiseren. Dus opzich heel goed bezig. Alleen voor de dingen waar je nu precies tegenaanloopt heb je er niet zoveel aan. Lange teugelen is inderdaad een hele goeie oefening en dat kun je best wat vaker doen omdat je de rug er niet mee belast. Dan zou ik wel de hele bak in gebruik nemen en niet alleen op een volte. En ik vind persoonlijk het belangrijkste als je erop zit rust en vertrouwen. Dus dat is allemaal persoonlijk. Lars is ook nog traag en vindt sturen lastig. Maar hij is wel mega braaf en ik heb nu al vertrouwen als ik op zijn rug zit. De rest komt wel, als het goed is heb je geen haast :D

made_lief_je
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:01

Ik doelde meer op de 8-hoekige volte die ze soms maakt op haar 'moeilijke' kant. Kreeg de tip om dan meer recht te richten. Ik wil wel even duidelijk maken wat ik heb gedaan voor ik te horen krijg dat ik de plank missla :') .
Travers en schouderbinnenwaarts onder het zadel staat echt nog laaaaang niet op de planning. We zijn nog niet eens aan grote overgangen begonnen. We zijn nu lekker aan het sturen, voltetjes maken, en halthouden. Voor de rest gewoon stappen en voelen.
Lange lijnen kent ze ook al, en kan ze erg goed. Ze moet alleen best wel inkomen als ik vanaf boven stuur.
Overigens gaat het echt al stukke beter, zoals ik hierboven schreef. Ze is ontzettend relaxed en braaf onder het zadel. Ze laat haar hoofdje al wat zakken en knabbelt rustig. Ze reageert ook al op het sturen vanuit mijn zit. We gaan rustig verder.

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:10

xApple schreef:
Ik denk niet dat je daarmee de plank misslaat want het zijn goede oefeningen om je paard te gymnastiseren. Dus opzich heel goed bezig. Alleen voor de dingen waar je nu precies tegenaanloopt heb je er niet zoveel aan. Lange teugelen is inderdaad een hele goeie oefening en dat kun je best wat vaker doen omdat je de rug er niet mee belast. Dan zou ik wel de hele bak in gebruik nemen en niet alleen op een volte. En ik vind persoonlijk het belangrijkste als je erop zit rust en vertrouwen. Dus dat is allemaal persoonlijk. Lars is ook nog traag en vindt sturen lastig. Maar hij is wel mega braaf en ik heb nu al vertrouwen als ik op zijn rug zit. De rest komt wel, als het goed is heb je geen haast :D

Ik denk wel degelijk dat je de plank misslaat als je denkt dat ie van travers leerd sturen.
Voor het gymnastiseren is het uitstekend, daar hoor je mij niet over. Alleen daar heb je echt niks aan als je gaat beleren...
Rust en vertrouwen is inderdaad wel het belangrijkste. Maar wel voorwaarts :j Als het nu al een trapzak is kan het echt moeilijk worden om dat eruit te krijgen

Maar fijn dat het al beter gaat!
En verder. Als je geen hulp wil via bokt en dan niks aan neemt moet je immers geen vraag plaatsen als je vind dat je het al top doet

made_lief_je
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:16

Kabayo schreef:
xApple schreef:
Ik denk niet dat je daarmee de plank misslaat want het zijn goede oefeningen om je paard te gymnastiseren. Dus opzich heel goed bezig. Alleen voor de dingen waar je nu precies tegenaanloopt heb je er niet zoveel aan. Lange teugelen is inderdaad een hele goeie oefening en dat kun je best wat vaker doen omdat je de rug er niet mee belast. Dan zou ik wel de hele bak in gebruik nemen en niet alleen op een volte. En ik vind persoonlijk het belangrijkste als je erop zit rust en vertrouwen. Dus dat is allemaal persoonlijk. Lars is ook nog traag en vindt sturen lastig. Maar hij is wel mega braaf en ik heb nu al vertrouwen als ik op zijn rug zit. De rest komt wel, als het goed is heb je geen haast :D

Ik denk wel degelijk dat je de plank misslaat als je denkt dat ie van travers leerd sturen.
Voor het gymnastiseren is het uitstekend, daar hoor je mij niet over. Alleen daar heb je echt niks aan als je gaat beleren...
Rust en vertrouwen is inderdaad wel het belangrijkste. Maar wel voorwaarts :j Als het nu al een trapzak is kan het echt moeilijk worden om dat eruit te krijgen

Maar fijn dat het al beter gaat!
En verder. Als je geen hulp wil via bokt en dan niks aan neemt moet je immers geen vraag plaatsen als je vind dat je het al top doet


Nou zeg. Ik wil alleen maar zeggen dat ik begrijp dat je met travers niet leert sturen (heb ik ook nooit gezegd), en dat ik dat voor een heel ander doel heb gebruikt. Ik heb helemaal geen trapzak, ik heb er eerder een die te veel tandjes bijzet.
Ik vind de tips juist prettig, maar ik mag toch wel zeggen wat ik wel en niet allemaal al gedaan heb en geprobeerd heb? Ik hoor graag wat ik nog meer kan doen wat ik nog niet heb gedaan.
Ik vroeg het inderdaad gewoon, maar ik heb er nu al spijt van :') .

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:34

Ze zegt helemaal niet dat ze het sturen wilde aanleren door middel van travers.. Het is niet alleen jouw manier die werkt Kabayo. ;) Ze staat wel degelijk open voor tips. En kijk ook even naar jezelf voordat je een ander aanspreekt op het niet willen aannemen van tips.

Ik hou er verder over op want laten we het positief houden. Maar inderdaad gewoon je vragen blijven stellen Madeliefje daar is dit topic voor.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:40

Laten we het even gezellig houden :Y)

Hoe doet het paard het normaal met longeren op die kant? misschien proberen met bakranden zodat ie daar genoeg steun aan heeft. Hier leunt ze ook wat op de bakranden, is helemaal niet erg. Dan hoeven ze maar 1 stukje los te lopen. Hoe geef je je hulp? heel zacht of duidelijk? En reageert ie ook op been aanbrengen aan binnenkant zodat je hem naar buiten ''drijft''? Hier waren de eerste voltes ook vierkant en gebroken lijnen zigzag :') Gewoon doorgaan maar niet altijd rijden, ook blijven logneren tussendoor of met lange lijnen werken :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:58

Leuk Kabayo, mijn merrie vindt het aan de hand werken enorm leuk. Af en toe een stukje wortel tussen door en je motiveert ze helemaal!
Waar ik mee ben gestart is het leiderschap (mijn merrie kwam namelijk rechtstreeks van het land, zonder halster...) Aanrakingen waren al te veel dus de eerste oefening was desensibileren met een zweepje (overal aanraken).
Opvolgend: Vooruit, achteruit, halt. Daarna het onafhankelijk verplaatsen van de voorhand en achterhand.
Als dat bevestigd is, duurt soms wel een paar trainingen voor het kwartje valt, ben ik begonnen met schouderbinnenwaarts, overschenkelen, traver en wijken. Dit Kun je mbv een zweepje doen, maar dat geeft bij een gevoelige merrie als die van mij heb je meer dan genoeg aan je energie en houding. Zodra is het zweepje erbij pak gaat ze teveel willen en klapt ze dicht, dat is dus niet wat je wilt. Altijd voorwaarts denken is belangrijk.
Expliciet hoé je bepaalde hulpen geeft, is heel afhankelijk van joú energie en jou paard haar karakter. Dat is heel lastig vanaf bokt te beantwoorden.
Heb je nog vragen?

made_lief_je
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-03-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:40

Nynkster: fijn om te horen dat jullie ook zo begonnen zijn. Ze doet het longeren inmiddels erg goed, maar dat heeft even tijd nodig gehad! Ze vond het ook helemaal niet leuk om haar moeilijke kant op te lopen, ze draaide zich met regelmaat abrupt om. Ik merkte dat ze erg scheef was dus ben toen begonnen met rechtrichten aan de hand, dus oa dmv travers. Ik heb voor de zekerheid ook een osteo laten kijken of ze ergens vast zou zitten. Was niet het geval. Het rechtrichten heeft echt geholpen. Ze loopt nu beide kanten netjes. Maar ik wil er zeker nog mee doorgaan want er moeten echt nog puntjes op de i.
Ik probeer de hulpen indd duidelijk te geven. Ze is erg gevoelig maar kan ook erg onzeker zijn. Ze reageert vlug op hulpen, soms iets te vlug. Ik ga wat meer met de bakranden werken, dankje! We rijden maximaal 2x per week ruim een kwartiertje, dus eind van de week met bovenstaande in mn achterhoofd er weer op!

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:49

Melissa mijn bericht was niet aanvallend/boos/vervelend bedoeld. Ik bedoel het juist goed. Ik heb dat getypt terwijl ik aan het werk was dus was even snel een korte reactie. Sorry als het wel zo overkwam.
Ik dacht dat jij die oefeningen aan de hand vermeldde als "voorbereidend werk". Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb dan.
Hoelang ben je hier al mee bezig? En ik heb het misschien gemist, maar hoe oud is ie?

Ik noem trouwens geen enkel paard hier een trapzak. Ik meld alleen waarom ik het belangrijk vind om het paard goed voorwaarts te houden

Xapple ik weet dat er meerdere manieren zijn dan mine, maar ze vraagt immers om tips. Dan mag ik toch mijn manier aangeven? Staat haar vrij om er mee te doen wat ze zelf wil :j


Sbravour zal je bericht thuis even goed doorlezen
Ps. Geef je er ook les in?

made_lief_je
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-03-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:54

Kabayo: Ik waardeer alle tips, ook die van jou! Maar ik vind het niet verkeerd om te benoemen wat ik wel en niet al heb gedaan. Lijkt me relevant, toch? Maar in ieder geval bedankt! We zijn ruim 3kwart jaar bezig ermee geweest (en nog steeds bezig naast het rijden 2x per week natuurlijk). Bij de vorige eigenaar was er al op gezeten maar toen er iemand kwam voorrijden bij de bezichtiging zag je gewoon aan haar uitdrukking dat ze er werkelijk niks van begreep. Hoofd in de lucht, stress in de ogen, abrupt stilstaan, dan weer galop, achteruit lopen... etc etc. Dus ben ik helemaal from scratch begonnen.
Ze is 4.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:12

Sbravour bedankt voor de tip, ga me er eens in verdiepen

roycemack wat super!

Nynkster mooi een stuk galop mee kunnen pakken, top!
Ga zo het stuk eens lezen, en kijken hoe haar kruinen zijn :')

Mirjam ook lekker aan de gang!

Knap koppie dawson!

Apple fijn dat Lars en de nieuwe het al goed kunnen vinden samen!

Kabayo zilver een lekker rustig weekje!

Kabayo denk dat de reactie voor madeliefje is :') Wij zijn enkel nog maar bezig met longeren.

Vandaag de tandarts gehad, ze adviseerde om over 2 maand terug te komen. Ze is op moment enorm aan het wisselen waardoor het niet heel veel zin had. 1 wolfkies maar die zat niet in de weg voor het bit. Die haalt ze er over 2 maand wel uit. Kunnen we rustig aan beginnen met longeren met hoofdstel

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:40

Oh dan kun je straks lekker aan de gang!

Hier stond de dame net voor het raam. Afbeelding
Afbeelding

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:58

mirjamalvaro , hou oud is deze merrie? Ook al flink lijkt mij? Wel leuke uitstraling

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:35

3 jaar. April geboren. Ze is rond de 160-1.65m

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:36

Mirjam ze heeft inderdaad al best wat body!

Ken vandaag weer even aan de longe gehad. Nog wel weer even klieren maar fijn kunnen afsluiten.
Gaan nu even paar dagen achter elkaar doen zodat ze even weet wat de bedoeling is. Braaf is 5 minuten ook genoeg.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:54

Ja ze is behoorlijk breed en flinke hals. Ze wordt ook wel eens uitgemaakt voor hengst. :')

Goed is goed toch. Dan is 5-10min genoeg. :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:41

Andere manier van ruitermak maken. :')
Afbeelding