Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:51

Een appelbitje? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord! Een bit met appelsmaak ofzo?

Ook vandaag weer heerlijk in de bak getraind. Nog een aantal dagen in de bak aan de slag, zondag voor het eerst in menpositie naar buiten. Erg benieuwd naar hoe dat gaat en hoe ze reageert!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:24

Orchidee14 schreef:
Vastzetten, trailerladen, hoefsmid, gelukkig allemaal geen probleem. Al mee begonnen met oefenen toen hij nog bij mama stond. In de opfok regelmatig even de voeten opgetild. Heb daar nu zoveel profijt van. Gisteren wormenspuit er in zonder problemen. Alleen dat bit blijft een dingetje
bij mijn paard is dat dus allemaal niet gedaan geweest. Gewoon land op gegooid met andere veulens en enkel in de hand voor bekapping, vraag me niet hoe want de angst voor de smid zit wel diep hoor.

Heb zelf twee maanden moeten doorzetten en trainen om de voetjes te tillen. Achtervoetjes deed ik zelfs eerst in de stal zodat hij niet kon wegrennen. Helaas wel veel beentjes moeten ontwijken want hij sloeg echt gericht en niet zomaar om zich heen.

Gelukkig is dat wel beter nu ik zijn vertrouwen nog meer heb en bekap ze nu zelf. Véél beter en paardje leert op een rustigere manier dat voetjes langer omhoog houden echt niet erg is. Volgende maand laat ik de smid wel komen voor een controle maar ben er gerust in. Ik stuur hem ook foto's door als ik wat bijgevijld/bijgesneden heb gehad.

Mijn vorige pony kende voetjes en smid wel al. Maar kwam als veulen ook dagelijks in de hand. Dus ja dat doet echt wel veel verschil als ze dagelijks/paar keer per week in de hand komen en er wat geoefend wordt.

@ricie: nooit zo een limegroen bitje gezien in de winkel? Dat zijn er met appelsmaak ;)

Anoniem

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:33

Rici, een appelbitje is een kunststof bitje met inderdaad een appelsmaakje er aan. Tenminste, dat zeggen ze, heb het zelf nooit geproefd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:37

Orchidee14 schreef:
Rici, een appelbitje is een kunststof bitje met inderdaad een appelsmaakje er aan. Tenminste, dat zeggen ze, heb het zelf nooit geproefd.

Gaan we samen naar de winkel om eens te proeven? :+ heb ze wel.zien liggen maar nooit vast gehad geroken of geproefd haha
Heb echter wel verhalen gehoord van kunststof/rubberen bitjes waar stukjes vanaf kwamen. Dit lijkt me ook niet de bedoeling?

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:44

Haha, een appelbitje. Is wel een goede uitvinding! (maar wie zegt dat het klopt :+ )
Op welke leeftijd beginnen jullie met bit in, longeren, vrijspringen?

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:48

nanne02 schreef:
Haha, een appelbitje. Is wel een goede uitvinding! (maar wie zegt dat het klopt :+ )
Op welke leeftijd beginnen jullie met bit in, longeren, vrijspringen?

Heb met haar aan de hand misschien 6x gesprongen. Maar op leeftijd niet teveel mee doen!

Bit in , longeren enz was ze net 2

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:49

Ik hou het maar gewoon bij dubbelgebroken bustrensje :o

bitje 2.5 jaar
"longeren" (rondjes om mij heen stappen) ook 2.5 jaar
vrijspringen euhhh nooit :')

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:00

Afbeelding
Ik gebruik ook een appelbitje, super fijn!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:23

nanne02 schreef:
Haha, een appelbitje. Is wel een goede uitvinding! (maar wie zegt dat het klopt :+ )
Op welke leeftijd beginnen jullie met bit in, longeren, vrijspringen?

Eerste keer Vrijspringen was bij vorige eigenaar en ongeveer 2,5 jaar oud.
Ik ben er pas mee gestart op de manege in. Juli Toen was hij al de 3 jaar gepasseerd. ;)

Longeren ook pas in de manege gedaan omdat hij zich voorheen lostrok aan de hand als ik hem wou verzetten of maar door de wei wou stappen aan de hand. Heb het wel eens in de wei geprobeerd maar meer dan 5 min was het niet. Het écht longeren dus ook gestart op 3 jaar.

Begin te beseffen dat ik meer geleerd heb door alle kritiek die ik kreeg in mijn topics van mijn vorige pony. Ik doe nu rustiger aan en haal er zelfs de Osteopaat bij. :D
Mijn vorige pony was namelijk nog nét geen drie toen ik er al op zat. En besef nu ook dat dat fout was.

Anoniem

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:25

Ik doe alleen wat grondwerk en heb gem nu 3x 15 minuten gelongeerd aan een kaptoom.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:28

Toydoll schreef:
[ [url=m/6uCQLK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik gebruik ook een appelbitje, super fijn!

:wow: wat is breezer toch sexy.
Kauwen ze meer af met zo een appelbitje? Ik heb een dubbel gebroken bitje met gouden mondstuk (zouden ze ook beter accepteren maar merk er niet veel van). Het bit wat ik oorspronkelijk in het hoofdstel had, was blauw mondstuk dat gaat oxideren. Dat nam black beauty de draver erg goed aan. Maar is voor Limoncello te groot helaas. Dus voor een gouden bitje gegaan. Wou sowieso dubbel gebroken.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:01

Je kan even kijken naar LA equistyle bitjes, die wil ik gaan bestellen als mijn paard haar mond op gemeten is door de tandarts.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:52

Aaah weer wat geleerd, is me echt nooit opgevallen en nooit iets over gehoord. Als ik dat nou toch eens eerder had geweten hahaha!

Vandaag echt een super gaaf setje gescoord voor onder het tuig! Heb nog geen tuig....maar kon het niet laten deze alvast te halen!

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:55

SBravour schreef:
Je kan even kijken naar LA equistyle bitjes, die wil ik gaan bestellen als mijn paard haar mond op gemeten is door de tandarts.

Sweet iron is idd dat wat ik voor de draver had en voor mijn vorige pony ook. Helaas al zijn spullen meegegeven met de verkoop. Had ik echter niet mogen doen aangezien mijn huidige paardje dezelfde maten heeft van dekjes peesjes etc. (Maar wie kon dat opp voorhand weten van een E pony?)
En de koper de pony weer verkoopt maar de spullen zelf houdt. (Twv 300+ €) :(

Balou_k

Berichten: 14078
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:38

Ricie schreef:
Aaah weer wat geleerd, is me echt nooit opgevallen en nooit iets over gehoord. Als ik dat nou toch eens eerder had geweten hahaha!

Vandaag echt een super gaaf setje gescoord voor onder het tuig! Heb nog geen tuig....maar kon het niet laten deze alvast te halen!

[ [url=m/dNKNT8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als mijn man (militair) dat ziet wil hij vast spontaan gaan mennen. :')

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:09

Wauw, wat gaan jullie snel zeg, kan het bijna niet bijhouden!

Ik had nog niet aan het gebit gedacht, over twee weken, als ik in Nederland ben en op bezoek ga bij mijn baby, wordt ie gecastreerd, ik zal dan meteen even vragen of die dierenarts zijn gebit wil checken, hij is dan toch half onder zeil haha!

Verder heeft Knox het dan wel makkelijk, hij zal pas een hoofdstel/bitje in krijgen als hij hier in Canada is, en dan ook niet eens meteen, dus ergens volgend jaar mei of zo? Dan is ie op een maandje na 3.

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:27

Vastzetten met een knoop nog niet gedaan. Buiten de box blokkeert hij snel. Ben al blij dat ik nu zonder tussenstops en een kilo brok hem in de wei kan zetten. Al moet wel alles hetzelfde zijn als de dag daarvoor. Als de kruiwagen op een andere plek staat gaat hij alweer in de ankers. Schijtlijster...

Dacht hem een handje te helpen door hem samen met zijn maatje met een voetbal in de bak te gooien. Maatje blij tot de bal het begaf. Hij in de andere hoek rillend als een rietje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:40

Quick kan wel wat klieren als hij vast staat, maar hangen doet hij niet.

Afbeelding

Hij kan ook netjes stil staan, als hij wil.

Afbeelding

En hangen onschuldig? Mijn oude ruin trok alles kapot zodra ik mijn rug draaide en heeft nu artrose op zijn bovenste nekwervels. Zodra meneer wist dat hij alles kapot kreeg door te gaan hangen, is hij er nooit meer mee gestopt.

Balou_k

Berichten: 14078
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:06

SVRL schreef:
Quick kan wel wat klieren als hij vast staat, maar hangen doet hij niet.

[ [url=m/Jv4ubE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij kan ook netjes stil staan, als hij wil.

[ [url=m/0KrSH9.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hangen onschuldig? Mijn oude ruin trok alles kapot zodra ik mijn rug draaide en heeft nu artrose op zijn bovenste nekwervels. Zodra meneer wist dat hij alles kapot kreeg door te gaan hangen, is hij er nooit meer mee gestopt.


Dat vind ik dus ook doodeng aan het hangen.. Niet het hangen op zich, niet het gedrag, niet voor mezelf.. Maar juist dat vetgedrukte.

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:28

Mijn pony is vroeger ook een paar keer gaan hangen met nare gevolgen, dus ik heb er echt een hekel aan. Mijn andere paarden leer ik nu gewoon los te staan, werkt perfect :) Heb het niet zo op vast staan.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:22

Breezer ook gewoon uit de heuvels in engeland, nooit in handen geweest ook niet om te bekappen, dus in het begin was ie doodsbang voor alles haha. Maar juist met die jonkies is dat er zo uit joh.


Ik vind overigens het vaststaan overslaan in de opvoeding niet echt een goed iets. Ik voed mijn paarden en pony's zodanig op dat IEDEREEN er later mee overweg kan en dat ze altijd braaf zijn, nergens van opkijken.
Want: dat zal ze altijd verzekeren van een goed thuis, ook als mij iets overkomt waardoor ik niet meer voor ze kan zorgen. Dan krijgen ze nooit straf om dingen die ze helemaal niet kennen, en blijven ze nooit onbegrepen. En misschien wel het belangrijkst, dan hebben ze er zelf ook geen stress van vreemde mensen/locaties etc. Niet leren vaststaan is echt dramatisch als ze het dan op latere leeftijd misschien wel moeten. Dan trekken ze hun wervels er wel uit ja. Leer het meteen een jaarling aan en niets aan de hand hoor.....

Daarnaast leuk, dat losstaan, voor thuis in de wei/op stal. Daar doe ik dat ook. Maar op wedstrijd moet ie toch echt aan of in de vrachtwagen staan, zonder gezeik en zonder stress.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:52

Grappig om te lezen dat er toch best veel mensen en paarden zijn die vastzetten eng en/of spannend vinden. Ik heb daar totaal niet bij stil gestaan en denk ook hoe meer je erover gaat nadenken hoe groter dit soort dingen worden. Natuurlijk verschilt het heel erg per paard maar hoe meer je denkt; misschien vindt hij dit wel eng; hoe enger hij het gaat vinden en hoe heftiger ze reageren. Ik heb dit zelf met groot verkeer als ik met de pony's buiten ben. Gelukkig heeft Lars daar totaal geen last van maar mijn Shetlander die ik beleerd heb voor de wagen zou waarschijnlijk een stuk verder kunnen zijn maar mijn eigen angst houdt dat toch een beetje tegen denk ik.

@nynkster; Welkom! Gave pony :D Mijn Shet is vorig jaar beleerd voor de sulky.
@Ricie; Leuke onderleggers! Ben weg van die legerprint <3 Bij mijn tuig heb ik geen onderleggers nodig en vaak zie je dat het gaat schuiven.. Welk tuig heb jij voor de pony? Ga je er zondag achter lopen? Mijn vorige fjord heb ik ook wel eens een appelbitje voor gehad maar dat was geen succes. Die kauwde ze kapot met een week of 2.
@SVRL; Haha herkenbaar die 1e foto :+ Lars is daar ook een kei in, beetje klieren als het hem te lang duurt. Maarja ook dat moeten we oefenen.

Balou_k

Berichten: 14078
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:03

Apple, daarom zeg ik ze de eerste keer niet zelf vast.

Als veulen, jaarling heb ik die angst niet zo.. Dan geven ze snel toe.. Maar alles daarboven dat voor het eerst echt vast moet daar durf ik niet naar te kijken.

Het voorwerk doe ik met plezier, leadrope er aan en door de ring halen, een beetje weerstand creëren, maar geen absolute druk. Na een week zet mijn man ze dan echt vast. Iets met nuchtere militair, zal wel loslopen.
Als ze dan alsnog idioot doen krijg ik geen hartverzakking. Gelukkig zijn ze dan meestal braaf.

In een poetsplaats vind ik het niet zo spannend, als ze aan twee kanten vaststaan. Maar aan een muur.. Brr.. Zie ze zichzelf lostrekken en omklappen en nog meer ongein. :')

Goed dat weet ik van mezelf, omdat ik echt wel weet dat ik die 'angst' anders doorspeel.

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:31

Leuk topic! Ik meld mij ook graag. Hoewel het wellicht eind 2017 wordt dat onze nieuwe aanwinst zadelmak zal worden gemaakt. :o Onze pikzwarte driejarige merrie van Ferdinand x Negro. Voorlopig keur geworden met 80/80 en in bezit van het DOC predicaat.

Afbeelding

Afbeelding

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 11:39

enna: knap paard! Fijne paarden van Ferdinand :j