Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:42

Limo heeft een wolfskies had mijn veearts gevoeld. Deze ligt echter netjes tegen de andere kiezen en zou daarom niet mogen hinderen voor het bit.

Sowieso in december nog een controle laten doen. Dan is het iets meer dan half jaar geleden dat mijn veearts gevoeld heeft.
Misschien dat ik het eerder laat doen want hij lijkt zijn hoofd soms scheef te houden met eten van de snoepjes die ik geef. En likt veel daarna :/
Voelen of er haken zijn kan ik tevens zelf ook.

Vandaag (zojuist) weer geoefend met het opstapje maar deze keer in de bak. Dan niet het leunen want in de bak draait hij zijn kont weg maar ik oefen dan op het blijven staan en het buigen van zijn hoofd.
Naar links buigen gaat vlot, rechts wat minder.

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:47

Oh ik kan dat niet zelf, voelen naar haken etc. :=

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:15

Hoofdstel heb ik toevallig vorige week bij alle 2 eens om gedaan.
Een vond het prima met dubbel gebroken bit. En bij de ander had ik al steeds het gevoel die gaat ongebroken fijner vinden en dat was ook zo.

Anoniem

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:49

Oh bah, ik wist dat mijn bitlooshoofdstel te groot zou zijn, maar hoopte dat het aangepast kon worden. Helaas zal de neusriem altijd te groot blijven.

Ik baal enorm, zit ik hier met 2 nutteloze hoofdstellen en als ik pech heb passen mijn beide zadels ook niet op hem.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:55

Doen jullie ook nog geen hoofdstelletje met bit passen als de tandarts nog niet geweest is? Bij ons komt tandarts over een maand. Maar dat duurt nog zo laaaang :D

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:03

SBravour schreef:
Doen jullie ook nog geen hoofdstelletje met bit passen als de tandarts nog niet geweest is? Bij ons komt tandarts over een maand. Maar dat duurt nog zo laaaang :D


jawel hoor, bitje erin zonder dat de tandarts is geweest :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:04

SBravour schreef:
Doen jullie ook nog geen hoofdstelletje met bit passen als de tandarts nog niet geweest is? Bij ons komt tandarts over een maand. Maar dat duurt nog zo laaaang :D


Ik ga sowieso voor bitloos. Heb vroeger altijd met bit gereden maar mijn oude ruin bloeide zo open toen ik bitloos ging. Dus nu start ik zonder.

Ik laat overigens nooit een tandarts komen, mijn dierenarts kijkt zo nodig de mond van mijn paarden na.

AnnetteFlame

Berichten: 1444
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:10

Ik doe dat inderdaad wel. Hij moet toch naar de tandarts dus waarom niet wachten met het bit dan.
Die van mij is vorige week nog geweest waarbij zijn blind wolfskiesjes zijn verwijderd.
Nu kan ie weer een half jaar vooruit :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:49

SVRL schreef:
Oh bah, ik wist dat mijn bitlooshoofdstel te groot zou zijn, maar hoopte dat het aangepast kon worden. Helaas zal de neusriem altijd te groot blijven.

Ik baal enorm, zit ik hier met 2 nutteloze hoofdstellen en als ik pech heb passen mijn beide zadels ook niet op hem.

Welke maat? Ben toevallig op zoek naar tweedehands bitloos hoofdstel :D
Met mijn zadels had ik ook pech, beide te smalle boommaat en te lang op de rug moest ze dan echt OP de schouders leggen wil ik ze niet op de lendenen hebben.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:17

SVRL schreef:
SBravour schreef:
Doen jullie ook nog geen hoofdstelletje met bit passen als de tandarts nog niet geweest is? Bij ons komt tandarts over een maand. Maar dat duurt nog zo laaaang :D


Ik ga sowieso voor bitloos. Heb vroeger altijd met bit gereden maar mijn oude ruin bloeide zo open toen ik bitloos ging. Dus nu start ik zonder.

Ik laat overigens nooit een tandarts komen, mijn dierenarts kijkt zo nodig de mond van mijn paarden na.



Dierenarts die ook tanden doet? Wel met mondklem? Zonder mondklem kunnen er namelijk echt niet genoeg over zeggen. Paarden kunnen zo enorm goed verbergen, laat alsjeblieft goed controleren of ze echt niet iets hebben!

Ik laat wel eerst de tandarts komen voordat er een bit in gaat. Ook die eerste ervaring wil ik zeker van zijn dat ie niet per ongeluk ergens last van heeft

Straww_

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 04:25

Nann__ schreef:
Ik heb even wat pagina's terug gelezen zodat ik een beetje weet wie wie is, heb mij hier een paar dagen geleden gemeld maar heb het erg druk gehad en jullie praten veel!

Veel mensen die hun paard ook voor de kar gaan beleren, leuk! Ik heb daar zelf 0 ervaring mee maar leuk om jullie verhalen zo te lezen.

Toydoll, wat een mega knappe pony is Breezer! Gaaf dier!

Balou_k, wat een knappe haf! Hoe oud is hij?

Straww_, wat een lief koppie heeft die van jou! Wat zei de hoefsmid over zijn hoef?

Voor degene die bezig zijn met een hoofdstel in te doen, met hoe oud zijn jullie daarmee begonnen? Bij mij kwam vorige week de tandarts en die vroeg of we al bezig waren met een hoofdstel. Ze is 2,5 en ik was dat zelf nog niet echt van plan om daarmee te beginnen. Ik dacht pas begin van het jaar daarmee te beginnen. Ben wel benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt.

Wij hebben qua hoefsmid echt geluk, de fokker van mijn haf is zelf hoefsmid dus hoefjes geven en bekappen is allemaal geen probleem. Met de paplepel ingegoten :D


Dankjewel! De hoefsmid zei dat hij nog wel even kon wachten met bekappen. Kenzo staat nu net een week op stal en de hoefsmid komt toch regelmatig (grote stal, kon nu ook meedoen omdat hij voor een stalgenoot kwam), dus vandaag geen manicure gehad ;) Wel zei hij dat het boekhoefje geen bokvoet was, eerder te steil bekapt. Volgende keer maar goed bekijken dus.

Wat goed dat veel al met bitjes bezig zijn! Ik ben al blij als ik rustig in stal een halster om kan doen :=

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 06:57

Kan je hier ook deelnemen als je een mini wilt longeren, lange lijnen, hoofdstel?
Ik ga haar geen zadel opleggen, omdat er niemand is die haar kan berijden, madame is klein.
Ze word in aankomend april, 3 jaar, en ben nu al af en toe bezig. Ben nu vooral bezig met VD, wat ze super leuk vind en goed oppakt. Ik ga dus proberen om op spelender wijs en afwisselend met VD longeren en lange lijnen aan te leren.
Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:11

Ik oefen wel met hoofdstel voordat de tandarts is geweest. Ik laat hem wel even kijken maar geen behandeling ofzo. Mijn hoefsmid is ook tandarts dus dat komt wel goed uit, die kijkt regelmatig even of alles goed gaat.

De jonkies gaan de aankomende tijd ook wisselen, dan kan die tandarts elke maand wel komen :+

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:59

Art_Ificious schreef:
Ik vermoed dat mijn paardje gewoon angst heeft voor mannelijke smeden. Helaas niet geslaagd in de zoektocht naar een vrouwelijke smid.
Heb wel een vrouwelijke veearts en daar is hij echt heel anders bij.

Daarnaast is hij onzeker/schuchter van zodra er een vreemd persoon naar zijn achterbenen gaat. Beetje eenkennig zal ik het noemen aangezien ik zelfs de castratiewonden kon aanraken om te voelen of het warm was.


Waar woon je ergens? Ik ken wel een vrouwelijke smid.

Mag ik me hier ook melden? Ik heb een 2,5 jarige Tinker die ik in de zomer wil gaan beleren. Hij is nu nog gigantisch overbouwd (echt echt gigantisch) en ik wil er pas op als dat is bijgetrokken. Ik doe er nu eigenlijk weinig mee, hij heeft weleens een zadel opgehad om te oefenen en we doen soms wat grondwerk, maar verder eigenlijk niets. Hij luistert perfect en is heel erg gevoelig, eigenlijk een ideaal paard. Denk dat ik straks ook gewoon op stap en weg rijd :+


Afbeelding

Afbeelding

Echt overbouwd :+
Afbeelding

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 09:07

Hier ook absoluut eerst tandarts laten checken voor ik met bit begon. Met wolfstandje kunnen paarden angstig worden in de mond als bit er per ongeluk tegenaan komt en dat wilt niemand. Mijne had ook een wolfstandje en is dus ook eerst verwijderd.

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:21

Mijn tandarts heeft ook gezegd dat zijn wolfstanden er eerst uit moeten voor ik aan een bit mag denken. Ga hem sowieso bitloos beleren, maar toch :)

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:29

Ik laat liever ook eerst de tandarts komen. Als het dan pijnlijk is door bijvoorbeeld wolfstandjes krijgen ze in ieder geval geen nare ervaring erdoor.

_Reneee, wat heerlijk dat hij zo makkelijk is! Ik geloof gelijk dat je zo kunt opstappen en weg rijden. :j

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:31

Ik heb m al vaak een bit in gehad en nog niet naar dr tandarts geweest

Hoef t bit voor te houden en ze doet m zelf in :+

Anoniem

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:08

Kabayo, vertel me jouw geheim. Hoewel ik het bit de 1x met veel geduld en beleid heb ingedaan, hij geen nare ervaring heeft gehad, trapt hij er nu niet meer in.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:42

Orchidee14 schreef:
Kabayo, vertel me jouw geheim. Hoewel ik het bit de 1x met veel geduld en beleid heb ingedaan, hij geen nare ervaring heeft gehad, trapt hij er nu niet meer in.


Mijn shet was ook geen bit gewend. Wat ons in het begin hielp was wat appelstroop op het bit. Misschien een idee?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:12

Breezer heb ik ook eerst de tandarts laten komen voor ik met bit begon. Ik wil namelijk de sport met hem in op een fijne manier, en als het bit vanaf dag 1 pijn doet gaat ie hem nooit aannemen op een fijne manier natuurlijk.

Dus vijlen (al zijn haken op die leeftijd amper aanwezig natuurlijk) en wolfstanden eruit.

Na herstel zijn we nu dus met bit bezig, gaat perfect.


Qua bit in doen: beetje biks in je hand bij het bit. Dan happen ze naar de brokjes en als je zelf handig bent schuif je dat bit er dan zo in, doe dat 3x en elk paard (wat nog geen nare ervaring heeft gehad en geen pijn heeft etc) pakt hem zo aan.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:13

Straww_ schreef:
Ik meld me ook! Sinds vorige week woensdag ben ik de trotste eigenaar van Kenzo, een 2,5 jarige ruin van Firestone en momenteel 1.63 hoog *D Hij komt vers van de wei, aan een touwtje meelopen gaat en de rest is aan mij om rustig op te pakken. Het is echt nog een puppy, ben heel benieuwd hoe hij er met een jaar uit zien. Het idee is om het longeren op te pakken als hij 3 jaar is.
Hij begint me al te vertrouwen, het is echt een zachtaardig dier en een knuffelkont. Voor mij mijn eerste eigen paard en ik ga hem zelf (met hulp hier op stal) inrijden!
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een ontzettend leuk dier!!

En laat je niets wijs maken, hij heeft geen bokhoef, hij is gewoon te lang niet bekapt en staat veelste hoog achter. Hij flared ook mooi uit. Is na 1 bekap beurt weer goed :)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:20

odenxia schreef:
Verder ben ik bezig met leren vast staan tussen 2 touwen op de poetsplaats, maar dit vind ik zelf wel een dingetje. (Lees: Eng)
Ik ben nu in de box bezig met aan weerszijde een longeerlijn welke ik dan vast houd en als ze naar voren komt bied ik wat weerstand en als ze terug gaat laat ik vieren. Maar om de stap te zetten haar daadwerkelijk vast te zetten vind ik spannend. Hoe doen jullie dit?

Gewoon vast zetten met stevig spul. Er moet niets breken, als ze dat eenmaal doorhebben wordt het niets meer. Als ze al gaan hangen schop onder de kont zodat ze naar voren springen en dan belonen.

Moet wel zeggen dat ik met alle jonge dieren die ik heb gehad eigenlijk maar met 1 problemen had qua hangen, en die had het ook wel echt heel erg. En die deed het niet uit angst (ik zet ze pas vast als ze het vertrouwen in mij hebben en wijken voor druk aan de hand, dus angst zie ik nooit) maar puur dominantie.
Ze bleef staan net zo lang tot ze eten zag en dan liep ze naar het eten toe. Niets hield haar dan tegen, geen hek, touw, schriklint etc :+ Lompe rot merrie. Die heb ik vast gezet met een touwhalster, zodat ze zich mooi pijn deed en die brak ook niet, dus na kort hangen dacht ze 'laat maar'. Maar zodra je die met een normaal halster neerzette, 1 ruk, en halster brak haha.
Nu, 10 jaar later is ze gelukkig een stuk meegaander geworden :')

Breezer de eerste keer aan twee touwen, toen had ik hem net een week of 2:

Afbeelding

Muronia

Berichten: 19610
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:26

Zijn er van jullie ook mensen die hun jonge paard volgend jaar mee willen nemen naar de keuring? En zo ja, hoe ben je van plan om het voorbereiden voor de keuring en het beleren te doen? Combineer je dit?

Ik wil mijn dan driejarige graag naar de keuring hebben en dat zal rond juli volgend jaar zijn. Het is de bedoeling om haar in het voorjaar te gaan beleren onder het zadel (niet super fanatiek meteen natuurlijk). Ik wil graag voor de keuring dat ze wel mooi in de bespiering komt dus ik zat een beetje te bedenken hoe ik dat het beste kan gaan aanpakken.

Straww ik zie er ook niet echt een bokhoef in eigenlijk. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik alleen bekend ben met een bokhoef aan een voorbeen.

Hier geen probleem met het bit, ze at hem de eerste keer nog net niet op _O- . Ik wil nog wel kijken voor een ander hoofdstel, deze neusriem vind ik niet prettig, maar ik ben nu eerst met een oud hoofdstelletje begonnen. In januari komt de tandarts hier weer langs.

Vastzetten is hier eigenlijk niet echt aan de orde. Ik zet mijn paarden nooit vast (alleen in de trailer). Ze staat gewoon los als ik haar poets of verder iets mee doe en dan blijft ze netjes staan. In de trailer ook geen problemen gehad.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 11:36

Toydoll schreef:
odenxia schreef:
Verder ben ik bezig met leren vast staan tussen 2 touwen op de poetsplaats, maar dit vind ik zelf wel een dingetje. (Lees: Eng)
Ik ben nu in de box bezig met aan weerszijde een longeerlijn welke ik dan vast houd en als ze naar voren komt bied ik wat weerstand en als ze terug gaat laat ik vieren. Maar om de stap te zetten haar daadwerkelijk vast te zetten vind ik spannend. Hoe doen jullie dit?

Gewoon vast zetten met stevig spul. Er moet niets breken, als ze dat eenmaal doorhebben wordt het niets meer. Als ze al gaan hangen schop onder de kont zodat ze naar voren springen en dan belonen.

Moet wel zeggen dat ik met alle jonge dieren die ik heb gehad eigenlijk maar met 1 problemen had qua hangen, en die had het ook wel echt heel erg. En die deed het niet uit angst (ik zet ze pas vast als ze het vertrouwen in mij hebben en wijken voor druk aan de hand, dus angst zie ik nooit) maar puur dominantie.
Ze bleef staan net zo lang tot ze eten zag en dan liep ze naar het eten toe. Niets hield haar dan tegen, geen hek, touw, schriklint etc :+ Lompe rot merrie. Die heb ik vast gezet met een touwhalster, zodat ze zich mooi pijn deed en die brak ook niet, dus na kort hangen dacht ze 'laat maar'. Maar zodra je die met een normaal halster neerzette, 1 ruk, en halster brak haha.
Nu, 10 jaar later is ze gelukkig een stuk meegaander geworden :')

Breezer de eerste keer aan twee touwen, toen had ik hem net een week of 2:

[ [url=m/kOALjK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Met alle respect maar ik denk niet dat dit mijn manier zal zijn. Ik denk dat als ik haar een schop onder haar kont geef, ze in blinde paniek alles lostrekt wat vast zit en zichzelf verwond. Daar is het een veels te sensible beestje voor.