Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14101
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:39

Nouja leed.... tis maar net wat je er mee doet. Tis net zo hard als de hand he. En dat is met elke optoming om en rons het hoofd. Eindeloze discussie..

Ziet er super uit Nynke <3

Nou marijke zo "normaal" vind ik het niet hoor , zelfs niet als een paard enige tijd in de box heefr gestaan , dat ie maar door alles heen knalt. Maar fijn.

Kleinvosje balen dat het zo ging... wel "fijn" dat hij nu opvoeding krijgt :)

Geen verstand van , sorry brechtcarlos.

Haha dawson. Zijn wij kletskousen? :D

Ik hou het ook even niet bij. Druk gehad.
3x raden. Ja hoor! Zilver heeft deken nummer 3 kapot. Zucht. Nu maar niks meer op. Word er moe van. Vandaag heerlijk getraind <3 stuiterbal
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo'n fijn galopje heeft ze !
Afbeelding
Afbeelding

Nou... ster waardig??
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft haar beweging echt van paps :D dit was gister


En eindelijk gister weer met Ulrik geknuffeld <3 heb hem na goedkeuring nooit meer gezien. Zo lief , hij hinnikte van herkenning. Het is een schatje <3 Wij hadden altijd Eeke op stal , de moeder van Uldrik 457. Mijn moeder bracht Eeke uit in de wedstrijden
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:11

Nee weeral een deken stuk hoe doet ze het toch?
Fijne foto's weer. Die vab uldrik had ik op fb al gezien, zo fijn die herkenning van hem.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:15

Ik vond het wel lachen dat ik gewoon in 1 keer goed geraden had wat ze stuk had gemaakt elina :+ :+

Zilver ontwikkeld echt heel mooi! Ze krijgt ook echt een mooie hals. Een keer een fries zonder mega ondernek hahaha. Ze is met het trainen echt ontzettend vooruit gegaan!
En zo super braaf he! Ben echt benieuwd hoe ze het ohz gaat doen :j

Ulrik is zo knap <3

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:07

Nynkster schreef:
Jaaaa het “moet” van mezelf hoor Hahaha. Zijn natuurlijk geen regels die tegen jou zeggen dat jij je pony met een stang voor de wagen moet binden.
Als jouw pony dat vreselijk vindt is dat natuurlijk geen beginnen aan.
Maar aangezien het toch eigenlijk voornamelijk in de sport veel wordt gedaan vind ik het wel goed om het sowieso te proberen. Maar ook voor eigen veiligheid dat als ze op hok gaat dat ik net wat meer grip heb (denk ik). Tenminste dat was bij de aanspanningen die ik gereden heb het geval.

Lina is een kijkerige pony dus vandaar de keuze om in ieder geval de kleppen te proberen. Het gaat best goed als ze maar wel weet waar ik ben. Er is ook standaard 1 oor fel op mij gericht. Ik wil nog wel halve kleppen proberen dat ze niet naar achter kan kijken maar wel opzij. Dan kan ze niet gaan spoken als ze de wagen ziet :j


Ik wil hier toch even (als ervaren pony- en paardenmenner) op inhaken.
De rede dat ik hier alles met oogkleppen rij/beleer is vrij simpel, als je een onervaren jong paard beleerd zonder oogkleppen en je gaat voor het eerst door de bocht zal het paard uit instinct het idee hebben dat het word achtervolgt. Hier slaan heel veel paarden van op hol doordat de kar vaak ook hoger is (en ik heb het hier over 4 wielige karren, model recreatie) dan de paarden die dit simpelweg gewoon niet gewend zijn.

Stang is altijd een dingetje, er zijn heel veel verschillende stangen met verschillende sleuven.
Zelf rij ik alles op iets naar voren gebogen pompstangetjes. Ik heb bijvoorbeeld (en ik pak hier even mijn jonge tweespan IJslanders bij waar o.a Brandari deel van is en nee een jong span is niet een span met 2 jonge paarden :') het is een span dat nog niet zo lang samen is) 3,5 jarige Brandari op een dunne 12.5 ponystangetje met 2 leidselgaten lopen en 13,5 jarige Bodi op een 13 paardenstang met ook 2 leidselgaten lopen waardoor Bodi op een breder bit loopt dan Brandari. Hier is wel degelijk overna gedacht en dit heeft een reden, Bodi is een ontzettend harde werker maar kan ook verschrikkelijk overenthousiast worden en met een breder bit hoef ik minder druk te zetten om hetzelfde resultaat bij zowel Bodi als Brandari te halen.
Bodi heb ik overigens na een weloverwogen keuze naast Brandari gezet omdat Bodi ontzettend veel verkeerservaring heeft (en dus links staat), Bodi eigenlijk nooit (en dat meen ik) afgeleid is en dat heel gunstig is voor een jong paard dat nog niet zo veel gezien heeft.

Ik rij overigens alle paarden met de kinketting op 45 graden en alles in het bovenste leidselgat, je kan de leidsels ook door het oog doen maar dan trek je al gauw de voorkanten van het bit naar elkaar toe en word de neus (en dus ademhaling) beklemd.

Welk materiaal je gebruikt is afhankelijk van je paard, zo lang je maar naar je paard blijft kijken en daar constant alles op aanpast gaat het over het algemeen goed.

Amado
Berichten: 1342
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:13

Nou in nog geen 3 dagen tijd is de bult/wond van amado enórm gegroeid... :o
Hij voelt zich wel weer goed gelukkig!!!

Voor degene die vroeg over de neusriem van de sidepull: ik zou hem wel wat hoger doen als ik jou was :)
Dit is die van amado: ja, frontriem is wat te klein haha
Afbeelding
(Wat ziet ie er volwassen uit zo zeg.. )

Voor de geïnteresseerde, zie hier amado’s bult nu
Voor de mensen met een zwakke maag; snel even doorscrollen

Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 15-01-18 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:15

Korte frontriemen op rijhoofdstellen loste ik altijd op door een losse frontriem van 10 euro ergens in de uitverkoop te scoren in maat full :')
Inmiddels hebben mijn IJslanders allemaal een cob hoofdstel met full frontriem en mijn tuigpaarden een full hoofdstel met cob frontriem dus ik hoef niks meer bij te kopen :') dat heet handig _O- _O-

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:22

Interessant om te lezen hopemyday!
Ik heb wel verschillende spannen gereden maar nog niet serieus met wedstrijden etc.

wond zie er niet heel fijn uit! Komt nog steeds veel pus uit zo te zien. Het stuk huid zal wel afsterven zo te zien

Muronia

Berichten: 19647
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:35

Ik heb ook weer bijgelezen. Je kan geen griepje krijgen hier, dan loop je meteen alweer een eind achter _O-

SBravour jee wat ziet jouw jonkie er al niet meer puppy uit inderdaad! Mooi aan het uitzwaren ook. Leuk dier!

Art, hoe breed ze worden zou ik niet weten hoe je dat opmeet. Hoogte zijn wel maniertjes voor, maar ik denk dat breedte wel een beetje te zien is aan de bouw en de ouders. Ik verwacht ook dat de jouwe niet heel breed/fors gaat worden, maar bespiering kan straks ook nog een hoop gaan veranderen.

Kleinvosje, ik las dat hij inmiddels in de groep staat. Hoe gaat dat nu? Heeft hij een (niet al te hoog in rang staande) plek gekregen? En heeft hij daar vrede mee? Oh ik zou niet graag willen ruilen.. -45?? :wow: Wel supergaaf uitzicht heb je daar!

BrechtCarlos, was je er inmiddels al uit met je hoofdstel? Ik zie ook dat het bakstuk te dicht bij het oog zit.

Dawson123 groot gelijk. Helemaal na een ingreep(je), straks lekker bijkomen daarvan.

Nynkster wat super. Brave pony, geeft vertrouwen als je er zo fijn mee op pad kan zelf. Mooi hoofdstel ook, al heb ik geen verstand van menbitten e.d. Ik kan me wel voorstellen dat de oogkleppen net wat meer rust geven als de pony al kijkerig is.

Kabayo oh nee, deken nummer 3 kapot :oo Ik denk dat je haar zakgeld maar eens in moet gaan houden, dure dame zo! Ze loopt er wel weer heerlijk over moet ik zeggen <3 Je zou toch haast zeggen dat die ster erin moet zitten zo... Ik ben heel benieuwd straks. En wat leuk dat je Ulrik weer hebt mogen knuffelen.

Amado oh gets niet weer dikker? Ik vind het er heftig uitzien hoor brrr.. Ik hoop echt dat het snel voorbij is, dit wil je echt niet.

Ik heb ook weer eens met Veronia gewerkt! De eerste keer dit jaar en we zijn goed begonnen. Voor het eerst met zadel op aan de longeerlijn. Ik had wel een klein beetje vuurwerk verwacht, maar alles behalve dat gebeurde. Ze was ronduit superbraaf! stap, draf en galop, echt keurig. Wat een topper, geeft goede moed voor het voorjaar straks!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 23:48

@kabayo
Ooh wat een lol! Ziet er zo leuk en goed uit!

@amado
Bedankt voor de tip,balen dat de bult weer groeit.

@murosch
Gave foto's, paard loopt volgens mij super lekker. Mooi zeg!

Nog even over het hoofdstel, ik ga hem ruilen voor een maatje groter. Dit was pony en daarvan was het vooral boven te groot. Ga nu voor een maatje cob! Het is voor Estrella best moeilijk om iets passends te vinden. Ze heeft het Arabieren hoofdje van haar moeder maar de oren en de breedte daar van haar lusitano papa. Dus smal neusje, brede kaak en atlas...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 03:08

Helaas, het is niet goed gegaan de eerst nacht. Was ook meteen de laatste nacht. Hij heeft alle draden kapot getrokken. Paarden los, schapen ontsnapt. Paarden moet daar dus asap weg, stalbaas wil em niet meer daar hebben. Zit er even doorheen...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 07:01

Balen kleinvosje. Hier ga je veel werk aan hebben zo te horen. :(:)

Murosh
Wat loopt ze fijn. Ik zag eerst de steigbeugels niet maar ik zie dat ze onder het zweetblad zitten :')

HopeMyDay, Limo heeft cob hoofdstel en full neuriem, je zou thans niet zeggen dat het een full is. _O-

Amado, ziet er op de foto met de sidepull idd erg volwassen uit.
Jammer van de bult ziet er zo akelig uit. De losse huid gaag denk ik ook afsterven. :\


Vandaag D-Day, met Limo naar de kliniek.
Ik ga speciaal met de fiets naar mijn werk (16km) omdat ik met openbaar vervoer nóóit tijdig op stal geraak heb dan máár 10 minuten speling, maar je zal zien dat net dan de bus te laat is, ik neem dus geen risico's.
Met de fiets doe ik 50min volgens google maps. Ben ik straks mooi op 14u op stal 30min speling dus :)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 07:04

Succes Art!

Er gaan hier nu allemaal scenario's door het hoofd. Positief en negatief. Weet het gewoon even niet meer...

Amado
Berichten: 1342
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 07:22

Komt goed kleinvosje! Niet opgeven


Gister avond nog even snel wat foto’s gemaakt samen met een vriendin (photophoebe)
Wat ben ik toch trots op mn knappe pony
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een jaar geleden kon hij nog amper normaal mee lopen aan een touw, we leren zoveel samen!

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 07:27

Amado, wat een schitterende foto's, heel erg mooi en canvas waardig!

Ik ben niet zo van het opgeven, echt niet. MAAR, en die maar is echt wel groot aanwezig, er kleven vele factoren aan om dit tot een succesverhaal te laten komen. Want stel dat hij door een deskundige opgevoed kan worden. Zal hij dan ooit dermate veel vertrouwen in vreemden kunnen krijgen om overgevlogen te kunnen worden? Ik heb zelf gevlogen met paarden en er komt een heleboel op die paarden af. Niet alleen omgevingstechnisch maar ook qua mensen. Gaat hij dat handelen en niet compleet door het lint?Dat soort vraagstukken liggen er...

Kabayo

Berichten: 14101
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:23

Marijke. Waarschijnlijk de twenter haar schuld. Zit er de hele dag aan te trekken . Succes vandaag!

Dankje nynke <3 lieve woorden :*

Prachtige fotos zeg amado.. wauw. En bah. Vieze wond zeg

Kleinvosje jeetje wat een sloper.. vervelend hoor dat ie dan zo ver weg staat. Is het dan niet gewoon beter om hem binnenkort naar Canada te laten vliegen?

Dankje brechtcarlos !

Haha ja Claudia. Zilver moet maar gaan werken om die dekens terug te verdienen ~~}> Heb hem nu maar afgelaten := dankje! Ik ben ook erg blij met hoe ze loopt. Het kriebeld steeds meer om erop te rijden <3 Ziet er super uit zeg! Met zadeltje! Wanneer wou je erop?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:25

Kabayo, dat is het hem nou juist, hij is niet goed te hanteren momenteel. Mist een stukje respect en vertrouwen in de mens vrees ik. Ze zouden em niet eens fatsoenlijk geladen krijgen...

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:44

kleinvosje schreef:
Helaas, het is niet goed gegaan de eerst nacht. Was ook meteen de laatste nacht. Hij heeft alle draden kapot getrokken. Paarden los, schapen ontsnapt. Paarden moet daar dus asap weg, stalbaas wil em niet meer daar hebben. Zit er even doorheen...


Hé jeetje wat een rotsituatie zeg :(:) Echt super balen. En misschien een stomme vraag maar waarom niet een paar maandjes in training ergens? Al hoewel ik me ook goed kan voorstellen dat je het zat bent.. :o

@Kabayo; WoW je 3e deken alweer.. Balen.. Maarja die jonge paarden hé :roll: Lars en mijn Shetlander met deken kunnen ook niet samen anders sloopt hij hem.

@Art; Heel veel succes vandaag! Ik duim
Voor jullie +:)+

@Murosch; Wat ziet dat er goed uit :D Volgens mij is ze ook heel koel en vraag of lijkt dat maar zo?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:47

Ik heb gister weer lekker met Lars gelongeerd. Hij deed het top. Zo grappig om te zien als hij draaft, hij is nog zo onbespierd en alles beweegt :') En dan die dikke vacht erbij _O- Hij moet nog even mooi opdrogen zeg maar :D

Afbeelding

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:48

xApple schreef:
kleinvosje schreef:
Helaas, het is niet goed gegaan de eerst nacht. Was ook meteen de laatste nacht. Hij heeft alle draden kapot getrokken. Paarden los, schapen ontsnapt. Paarden moet daar dus asap weg, stalbaas wil em niet meer daar hebben. Zit er even doorheen...


Hé jeetje wat een rotsituatie zeg :(:) Echt super balen. En misschien een stomme vraag maar waarom niet een paar maandjes in training ergens? Al hoewel ik me ook goed kan voorstellen dat je het zat bent.. :o



Dankjewel voor het meedenken hoor! Ik heb hem daarom ook juist uit de opfok gehaald zodat hij meer/dagelijks echt in handen zou komen, halster om, wandelen, poetsen, en een start met echt grondwerken. Want daar is in de opfok geen mogelijkheid voor. Maar helaas door die nare ervaringen bij het castreren gaat dat niet zo vloeiend. Een combinatie van gebrek aan vertrouwen en dominantie, en dat versterkt elkaar natuurlijk...

Nu gaat hij dus zeker ergens in training. Dat er iets moet gebeuren is overduidelijk, want zelfs zo verkopen en niet hierheen halen is geen optie.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:07

Nee zo verkopen wordt ook niks.

Ik weet het even niet zo goed hoor maar jij blijft in het buitenland wonen? Of kom je terug?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:08

Wij blijven hier hoor Apple, permanente verblijfvergunning en geen reden om terug te gaan! Alleen voor familiebezoek komen we nog terug!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:20

Ja wel super lastig dan dat je zo ver weg zit en dat alles ‘mis’ gaat met je paard hier.. :(

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:21

Klopt, en das nu ook de enige reden waarom ik het liefst morgen in het vliegtuig zou willen zitten. Maar dat gaat niet...

Muronia

Berichten: 19647
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:22

Bedankt, ik ben ook echt heel trots op haar! Ze is inderdaad best koel, maar er zit wel pit in zeg maar, dus geen slomerik. Ik had niet verwacht dat ze dit zonder een bok zou accepteren, maar ik denk dat onze voorbereidingen misschien wel hun vruchten afgeworpen hebben. We zijn vaak bezig geweest met dingen op haar rug parkeren, wapperen en klapperen met vreemde voorwerpen. Ik wil sowieso niet dat er iemand op stapt voor april/mei, dan is ze pas echt 3 namelijk.

Kleinvosje oeioei, wat ontzettend balen!! Ik ga heel eerlijk antwoord geven.. Ik begrijp dat je hem eerst in training gaat zetten en dat lijkt me een goede zaak, maar ik zou me heel hard achter mijn oren gaan krabben of dit alle moeite die nog moet gaan komen waard is voor je. De reis, quarantaine enz. gaan je een flinke duit kosten. Dat is niet erg als je daarna wel de "zekerheid" hebt dat je een paard thuis krijgt waar je van kan genieten en lekker mee aan de slag kunt gaan. Zoals ik dit hoor kon het wel eens een flink proces gaan worden met hem om op dat punt te komen. Wil niet zeggen dat het geen gaaf paard gaat worden, maar je hebt nu zelf heel weinig invloed erop omdat je zo ver weg bent. Ik denk dat ik die training nog af zou wachten en als het niet is wat je ervan hoopt, dan heel snel toch de keuze voor verkoop maken. Er zijn heel veel paarden, en dan zou ik verder gaan kijken.

Amado hele gave foto's!

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:25

Murosch, je slaat de spijker op zijn kop hoor, dat is ook echt wel mijn gedachte. Want step dat training hem nu goed gaat helpen, dat kan allemaal weer teniet gedaan worden door de reis. Ik heb dus zeker die optie nog open.

Wel heel fijn dat de jouwe het goed doet!