Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:19

Pfoe weet niet waar beginnen met reageren. -O-

Even snel kort dan maar gezien ik niet veel tijd heb.
Ik vind het idee kaptoom wel fijn maar wil ene die niet te hard is op de neus. Zelf zou een kaptoomneusriem handig zijn dan kan ik die gewoon aan mijn hoofdstel bevestigen zodat het bit idd tegelijk in kan om te wennen. Al kent hij bit wel maar reageert er toch anders op dan met touwhalster.

Sbravour ik blijf je merrie knap vinden :D denk dat het door haar uiterlijk komt :o
Ik ben 2-3x per week bezig met limo, en ik merk grotere vooruitgang als hij 2 dagen na elkaar rust gekregen heeft en ik dus niet op stal was. Hij heeft die dagen dus echt nodig om alles te verwerken.

Xapple heb je dit ook al los geprobeerd? Op de paddock of wei? Want in de stal laat Limo ook véél toe maar in de piste waar hij meer ruimte heeft laat hij bijvoorbeeld het naast hem op en neer springen niet toe. En in de stal wel.

Kabayo met die leeftijd hoeven ze ook nog niet zoveel he? Die van jou is al goed getraind en staat goed in haar vel en spieren (vind ik).

Zoe, zo loopt limo dus ook vaak ja.
Elastiek is ook een optie maar denk dat ik eerst eens ga proberen met kaptoom.

Ik ga limo misschien weer extra rust geven, hoewel ik twijfel omdat het nu goed vlot met desensibiliseren.
Maar ik heb eeb lichamelijk ongemak :( gisteren tijdens de les gemerkt dat ik zwakker ben geworden in mijn benen. Voelde op de fiets naar stal al wel dat ik kracht mis.
Maar het paard was weer lui en kreeg hem maar niet goed aangespoord omdat ik mijn kuiten niet goed kon aanleggen en gewoon de kracht niet had om mijn kuiten tegen de buik te duwen. Ook toen ik van de instructeur moest doorstampen ontbrak mij de kracht.
Bij de oefening een zijde in verlichte zit (balanceren) voelde ik mijn kuiten tintelen en kreeg ik pijn in mijn knieën.
Ook kon ik mijn voeten niet meer stilhouden als ik ging draven.
Ben echt vermoeid en vermoedelijk is dat door het werk, elke dag rechtstaan, geen verlof meer gehad sinds juni, maar 1 dag per week vrij, 2 dagen per week halve dag vrij maar wel steeds jagen voor de bus te halen. :(
Ik kan zelfs 3x per week uitslapen maar blijf erg moe en voel me niet uitgerust.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 06-12-17 22:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:23

Klopt artflicious. Daarom doe ik ook weinig met haar op dit moment. Wel word ze er heel druk van in de omgang maar ach

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:32

_Zoe schreef:
xApple schreef:
Haha dit bedoel ik met elkaar volgen. :+

Dit is Lars niet. Dit is zijn broertje Lavi. Staat hierboven ook. Lars is geruind op zijn 1e verjaardag.


Oh sorry zit hier pas sinds gisteren in dus moet nog even aan alles en iedereen wennen, had geen tijd alle 40 bladzijdes terug te lezen :Y) zal onthouden dat jij er dus 2 hebt haha, heerlijk zo aan huis in elk geval! En wat is Lars super braaf op je filmpje zeg :D


Haha nee ik heb 4 paarden thuis. 3 van mezelf en 1 van mijn vader. De fjord net op de foto is niet van mij dat is Lars zijn broertje. Ik heb Lars (Fjord), Gaya en Gwen (2 zwarte Shetlander zusjes) waarmee ik met Gaya men (wedstrijden rij).

Zo nu ben je bij wat mij betreft :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:10

Gisteren na de les heb ik ook Limo nog getraind :)

Deze keer een zeer korte training gedaan in de mom van het gaat goed dus stoppen we de training :)

Eigen opmerkingen
• nog iets langer rust geven
• aandacht bij mij zien te houden (hij is snel afgeleid zodra hij iets hoort of ziet)
• zelf nog zelfzekerder handelen/overkomen (lastig punt voor mij)



Tips zijn zeker welkom :D

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:13

Ik vind limo opzich erg braaf inderdaad nog wat rillerig soms en op zoek naar bevestiging van jou. Zou dit zelf ook eerder in stal/longeerring oefenen of met 2 mensen. Beste met 2 mensen in stal. Als hij nu zou gaan rennen ben je namelijk nergens en heeft hij er alleen maar een slechte herinnering aan.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:16

Art Ik vind het toch knap hoe je (en nog wel meer mensen hier) het geduld hebben voor zn gevoelig paard, ik kan dat echt niet hoor. Die van mij is gelukkig wat dat betreft weer echt een coole kikker ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:22

Zoe, in de stal kan ik gewoon naast hem op en.neer springen en daarbij op zijn schouders steunen.
Maar in de piste is meer ruimte en daarom wou hij altijd vluchten. Zelfs een simpel dekje opleggen ging hij rennen. Dit is dus een grote stap in de goede richting :) met dank aan hulp van een andere bokker die mij enkele lessen gegeven heeft ter plekke.

Longeerkraal hebben we helaas niet. In begin zette ik de helft van de bak af, maar omdat limo de eerste keer al rustig was (zondag) probeerde ik nu zonder de bak af te zetten.
Zondag was ook zonder afzetting btw.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:23

Wauw art!
Ik zie echt iets heel goeds. Paard staat vaak toch echt wel knap stil. Goed werk. Mooi om te zien hoe rustig jullie blijven en hoe hij jou volgt.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:43

Oh nou super dan hoor, en ook echt lief dat een andere bokker je wat heeft geholpen! Ga zo door zou ik zeggen, vind hem een erg leuk paardje en goed dat je inderdaad altijd zo geduldig blijft met hem :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:13

Cera_D schreef:
Art Ik vind het toch knap hoe je (en nog wel meer mensen hier) het geduld hebben voor zn gevoelig paard, ik kan dat echt niet hoor. Die van mij is gelukkig wat dat betreft weer echt een coole kikker ;)


Dit was precies wat ik dacht toen ik het filmpje keek.. Pff wat een geduld en mini stapjes moet je maken zeg. Respect voor al jouw geduld _/-\o_

Als ik met het bbp aankom in de bak dan doet Lars echt niet anders. Hij is niet bang, hij is nieuwsgierig en snapt het soms niet maar er is geen angst. Ik zou daar echt gek van worden als hij overal maar bang voor zou zijn. Het maakt voor hem niets uit waar we zijn. In de bak, de wei of de trailer. Zelfs op het strand is hij de rust zelve. Gewoon geïnteresseerd en blij maar niet bang.
Laatst bijgewerkt door xApple op 07-12-17 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:15

Thnx het is niet altijd gemakkelijk het geduld te behouden, maar ik doe mijn best. :)

Via dit filmpje hebben jullie ook een beter beeld denk ik :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:16

Nou dat jij je best doet kan niemand ontkennen +:)+

Het klinkt trouwens wel alsof je best wel veel stress hebt buiten de paarden om? Kun je daar niet iets aan doen?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:24

Ziet er top uit Art! Je geeft zelf ook al verbeterpunten aan. Blijf wel opletten met het touw! Die laat je vaak op de grond hangen zie ik, sommige kunnen in paniek raken als ze erop staan. Het gaat zeker de goede kant op. Ga zo door.
Pas je wel op je zelf? +:)+ Het moet wel leuk blijven natuurlijk!

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 16:18

SBravour schreef:
Hoe vaak zijn jullie nu aan de slag? Die van mij is 4,5. Is 4 keer per week een halfuurtje aan de hand leiderschap (versnellen, langzamer, achteruit) en cirkelen met misschien 2 rondjes draf beide kanten veel? Of is dit prima te behappen voor die leeftijd?

Als het cirkelen intensiever wordt ga ik uiteraard niet alle 4 keer longeren maar wordt het bijvoorbeeld 2 keer longeren en 2 keer aan de hand wat oefeningetjes met bijv balkjes!

Ps Zoe, hij is knapppp :D
Xapple, ten eerste ben ik jaloers op het gedeelte dat je paarden aan huis staan. :( Maar wat is ie braaf, dat wordt vast geen probleem met hem!


Wij houden bij de meesten jonge paarden het volgende aan:

3 jaar = 3x per week
4 jaar = 4x per week
5 jaar - 5x per week

Dus wat mij betreft ben je prima bezig hoor.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:59

Tjonge wat gaan jullie snel!! Murosch als eerste veel sterkte!

Welkom aan alle nieuwelingen!

Wat betreft een bit, ik heb gekozen voor een dun enkel gebroken bitje, dat neemt hij fijn aan en kauwt er heerlijk op. Een bustrensje trouwens.

Longeren voordat we echt beginnen doe ik niet, meteen met poetsen de peesjes om longeersingel om en dan mee naar de bak, daar wel eerst lekker rustig weg stappen en even lopen en pas daarna een touwtje evt eraan. Vroeger longeerde ik mijn paard ook altijd voordat ik erop ging anders was ie echt gek totdat iemand tegen me zei dat ze van dat longeren alleen maar meer conditie krijgen en dus meer energie, tja daar zit wat in dacht ik dus sindsdien er gewoon op. En laatst bij ghadir voor t eerst een zadel opgedaan en dan mag hij van mij gerust bokken, is toch ook een raar ding, logisch dat hij dat eraf wil, tja hij merkt vanzelf dat t niet gaat en dan is het over. Beter nu dan dat ik er over een half jaar op stap.

Gister was ghadir trouwens lekker fris en dinsdag mocht hij los in de bak , dat was 20 minuten bokken met zijn mams en zijn vriendje, hoe heerlijk is dat. Gister was het tijd voor serieuzer werk en moest hij aan de longe wat hij frisjes maar toch braaf deed.

Hopelijk blijft de winter nog ver weg en kunnen we rustig door gaan.

Art hoe gaat t nu met jou?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:14

Ik ben overspannen/enorm gestresst dat klopt. En dat heeft puur met het werk te maken. Daar ga ik in dit topic alleen niet verder op in.

Heb daarnaast een hond die moeilijk doet en niet wil eten. Maar snoep en vleesjes gaan er wel in. Dat maakt me dan boos en verdrietig tegelijk. Ik vraag me af wat ik dan fout doe.
Heb daarjuist van de twee factoren samen (stress en de hond) liggen wenen, ik weet met mijn gevoelens geen blijf meer.
Heb met Limo ook niks gedaan vandaag, was er wel en heb de vuile plekken in de stal weg gedaan.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:16

Art_Ificious schreef:
Ik ben overspannen/enorm gestresst dat klopt. En dat heeft puur met het werk te maken. Daar ga ik in dit topic alleen niet verder op in.

Heb daarnaast een hond die moeilijk doet en niet wil eten. Maar snoep en vleesjes gaan er wel in. Dat maakt me dan boos en verdrietig tegelijk. Ik vraag me af wat ik dan fout doe.
Heb daarjuist van de twee factoren samen (stress en de hond) liggen wenen, ik weet met mijn gevoelens geen blijf meer.
Heb met Limo ook niks gedaan vandaag, was er wel en heb de vuile plekken in de stal weg gedaan.


Dikke knuffel! Stuur me gerust een pb als je even wil verder gaan op het eetprobleem van jouw hond. Ik ben goed thuis in hondengedrag dus kan je misschien wel helpen daarmee.

En het even laten gaan en wenen kan deugd doen, daar is niets mis mee! :(:)

Stress doet wat met een mens hé. Toen ik een super stressy dag had onlangs (eigenlijk is het al van oktober tot 22 december 1 grote stress periode, maar toen was het even extra) ging ik naar Floyd en ik was wat gehaast want daarna moest ik nog weg dus begon ik ook met die hele rush-energie van mijzelf te werken met hem. Hij is gewoon uit de piste weggevlucht van mijn energie. Toen besefte ik het pas van mezelf. Daarna gewoon superrustig terug met hem naar de piste gegaan en gewoon even niets gedaan, ik ben totaal tot rust gekomen bij hem tijdens het niets doen. En uiteindelijk dan nog kort een beetje volgwerk op een laag tempo om positief te eindigen. Ik heb het ook al meermaals meegemaakt dat ik letterlijk ziek werd van stress te verkroppen, dan moést ik wel even plat in de zetel gaan liggen en uitrusten omdat mijn lichaam gewoon 'uit viel'.

Dat vind ik zo ongelooflijk knap van Floyd en de honden. Hoe ze mij een spiegel kunnen voorhouden en mij doen beseffen wat er in mijzelf omgaat als ik het zelf nog niet goed door heb.

Muronia

Berichten: 19552
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:00

Jullie gaan soms wel heel erg snel hier. Ik heb een paar hele hectische dagen gehad en dan zijn er zoveel berichten bijgekomen dat een echte bijleespost wel heel veel is, hoewel ik zelf het ook wel fijn vind om overal op te reageren.

Ik las dat er een discussie was over het longeren. Veronia vindt het ook nog moeilijk om zich echt te ontspannen en het neusje te laten zakken daarbij. Ik longeer haar nu met elastiek, maar in eerste instantie vond ze het niet fijn dat er "iets" aan haar zat dat haar begrenst. Daarom heb ik hem er heel losjes aan hangen zodat ze eerst dat accepteert en dat gaat al steeds beter. Daarna wil ik pas gaan kijken naar de functie die het eigenlijk heeft. Ik heb deze week er ook weer mee gewerkt en ik ben eigenlijk best al heel blij met hoe ze het doet. De stemcommando's gaan heel erg goed en ze kan een hele fijne en rustige galop aan de longe laten zien. Dat vergt best wat van het achterbeen al.

We hebben deze week het voorbeeld van Kabayo van een tijdje terug meegenomen, namelijk een aantal balken op de volte gelegd. In eerste instantie vond ze het even wat vreemd, maar na het eerste rondje ging het prima. In stap, draf en galop probleemloos over de balkjes. Heel fijn!

Ik heb geen schema met hoe vaak ik werk met Veronia. Ligt er ook maar net aan hoeveel tijd ik heb en hoe het weer is. Gemiddeld nu denk ik 1 keer per week aan de longe. Daar omheen de normale verzorgingsdingen.

Ik zit een beetje in dubio wat ik met haar manen zal doen. Normaal ga ik altijd voor de sportcoupe, maar Veroon heeft wel hele mooie manen vind ik zelf. Vorig jaar heb ik ze al 1 keer gekortwiekt, maar daarna weer laten groeien en nu hangt er weer een hele bos. Wat zouden jullie doen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:23

Vind veronia mooier met de lange manen.

Limo zijn manen had ik geknipt op een dikke handbreedte maar inmiddels zijn ze weer aan het bijgroeien.
Denk dat ik ze pas weer knip als ik wedstrijden ga doen.

Hoe ze waren
Afbeelding

Korter
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:36

Ik knip ze nooit :') maar dat lijkt mij lichtelijk logisch haha. Ik zou veronia pas weer knippen als je echt begint met beleren , erop zitten. Te kort staat haar niet :o je kan er natuurlijk ook tussenin gaan zitten. Fijn dat het longeren met balkjes zo goed ging.

Artflicious ik vind limo erg mooi met lange manen! Ook lekker dik. Van veronia lijken ze erg dun. En dikke knuffel :(:) neem vooral je rust. Filmpje ziet er goed uit!

Tinekevd hier ook gekke paardjes. Maar ze verwachten vanaf 1 uur dikke sneeuw hier , ik ben gelukkig **\O/**

Gister voor het eerst een blokje om gefietst met Zilver ! zo ontzettend trots op mijn meisje!! Niks is eng! Auto's, brommers , auto's met karren en daar kerstbomen op wat aan alle kanten rammelt , een grote v8 die brult. Neuu . Hele rondje lekker gedraaft. Ze loopt zo fijn over de rug met schouder vrijheid :) beloofd wat. We kwamen ook een hond tegen die blaffend achter zilver aan rende. Toen ging ze op de loop. Maar stond snel naast de fiets gelukkig. Ben zo tevreden
Afbeelding

Kerst feelings
Afbeelding

En ze staat nu naast haar maatje Fayola. Een enter. Hier stonden eerst 3 shetjes maar 1 daarvan terroriseert Fayola. Haalde haar vandaag met een dik been uit de stal. Gezellig een bal opgehangen. Ze vind het gezellig!
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:34

Thnx kabayo. Het gaat vandaag al beter, heb dan ook meer rust opa zondag.
Hier sneeuwt het nu al. Maar er is ook regen op komst en zal het namiddag ook 5°C worden dus zal het snel dooien.
Op weg naar mijn kennissen
Afbeelding

Liep die blaffende hond dan los? Wel fijn dat Zilver fijn over de rug loopt.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:22

@Murosch
Oh ik vind langere manen echt veel en veel mooier. Maar dat vind ik eigenlijk altijd. Hier knip ik ze niet omdat de paarden 24/7 buiten staan. In de zomer dus handig voor de vliegjes en in de winter net wat extra beschutting.

@kabayo
Wat fijn dat het zo goed ging. Braaf paard! Ik vind fietsen met de shetters ook altijd heel leuk.

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:13

Artflicious nee de hond liep niet los. Was op een erf die dicht langs de weg liep. Jeutje wat een sneeuw! Hier sneeuwt t al de hele dag maar niks blijft liggen. Ja nu eind van de dag blijft er wat liggen.
Afbeelding

Vandaag zilver eens in de lange lijnen gehad. Je ziet dat ze er soms achter kruipt of juist de onderhals erop zet , maar ja , ze is nog jong. Komt echt wel goed! En wow. Wat een bewegingen ! <3 ze blijft mij verbazen. Heb al zin in de wedstrijden haha. En ja. Ik moest aardig bijpoten _O-

En ze stapt ook zo fijn. Mijn broer was met de trekker de mestbult aan het opgooien. Boeid haar niks (wat boeid haar wel :roll: )


Enkele foto's
Zwart met witte stippen!
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:06

Haha kabayo sneeuw deert jou ook niets :) het weerhoud je alvast niet om te trainen. :D

Hier is de sneeuw nu weg door de regen.

Vandaag limo door mijn zus getraind. Zadel erop en longeren, ging goed tot hij dravend meste en van de mest tegen zijn hak schrok. Mijn zus kon hem toen ook niet meer vasthouden omdat limo te hard galopeerde en bokte. Hij is wel snel gekalmeerd na het lostrekken. Mijn zus is dan weer even gaan rondstappen en even laten draven waarna we afgezadeld hebben.

Daarna mocht mijn zus haar paard ook de piste in. :) ging meteen Limo kroelen <3 en hebben samen gerold.
Ik twijfel nu wel aan limo zijn stokmaat, die van mijn zus was bij de laatste meting vorig jaar 1m58 (is nu 6 of 7 jaar) en limo oogt zoveel kleiner dan 1m47/48 als hij naast Falke staat.

Tweelingen :D
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-12-17 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:07

Ik vind inderdaad ook 3 jaar 3x per week max 30 min, 4 jaar 4x per week max 40 min en 5 jaar 5x per week max 50 min.

Vind lange manen bij zowel die van Murosh als Art_ificious mooier inderdaad. Heb die van spekkie nu ook bijgeknipt want die had lange plukken en korte plukken door elkaar dus zag er echt niet uit, maar hoop dat ze snel bijgroeien.

En wauw wat kan zilver al lopen inderdaad!