Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:08

BrechtCarlos schreef:
Zondag weer even op Essie geklommen. Nu voor de 2e keer met beugels.


Dat ziet er fijn ontspannen uit!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:20

Stelvio, is de tumor volledig weg?

heb nog een leuke foto van Limo. Niet de beste kwaliteit maar hier was hij zelf met de vlaggetjesstick aant spelen:
Afbeelding

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:38

Vanaf het voorjaar 2017 ben ik meer dagelijkse dingen met haar gaan oefenen, zoals vaststaan op de poetsplaats en de tuinslang. Water is echt niet haar ding, dus dit moeten we komend voorjaar maar goed gaan oefenen.

Afbeelding

Ook zijn we buiten wandelingen gaan maken en mee naar het pannenkoekenhuis, waar ze geduldig in de stand moet wachten. Onder begeleiding van Dana doet ze dit allemaal keurig.

Afbeelding

En obstakeltraining in de bak.


Afbeelding


Afbeelding

In mei zijn we terug op controle geweest, de tumor is dan nog maar minimaal en de kiezen die door de tumor verschoven waren, zijn weer netjes op hun plaats teruggezakt, waardoor deze gewoon door kunnen komen *\o/*
Het advies is om de neoplasene nog een half jaar in halve dosering te geven en in het najaar weer een onderzoek in haar mond te doen om te zien of de kiezen aan de rechterkant netjes doorkomen.

In oktober tijdens het onderzoek in haar mond blijkt dat de kiezen op de juiste plek zijn doorgekomen *\o/*
Een kies staat weliswaar verdraait, maar door deze goed kort te houden zal ze hier geen last van gaan krijgen.

Begin november is de osteopaat geweest en heb ik groen licht gekregen om met haar aan de slag te gaan. Onbelast km's maken, zodat haar gestel kan uitharden en ze conditie kan opdoen voor het latere echte werk.

Het eerst volgende weekend is ze gelijk mee op de trailer geweest naar een natuurgebied en daar heeft ze naast de mountainbike een rondje van 7km gedraafd.

Afbeelding

Het weekend erna is ze thuis mee geweest als handpaard en heeft ze een rondje van 10km meegelopen.

Afbeelding

Ik ben zo blij met Dana, die me helpt met haar opvoeding!

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:30

Kabayo wat een heerlijk dier heb je toch, behalve dat hek....tja jammer dat ze niet kunnen vertellen wat er gebeurt is, maar gelukkig was ze zelf nog helemaal fris en vrolijk.

Art wat fijn dat het zo goed gaat!!

Aurella dat fietsen heb ik ook wel gedaan, met onze merrie kan dat makkelijk, heb ook wel met drie paarden gefietst, met onze jonge doe ik het nog niet die is nog veel te kijkerig, hangt echt van je paard af of het kan of niet en dat voel je zelf het beste aan.

Stelvio welkom, wat een schatje en wat heb je er al veel mee meegemaakt en zorgen om gehad, maar wat heerlijk dat het nu zo goed is, wat zul je dankbaar zijn zeg, dit is toch echt wel een wonder hoor.

Apple je hebt echt mazzel gehad dat hij bleef staan en niet in paniek raakte

Cera in principe gaan wij altijd door, natte bak of niet , we proberen de bak in de winter zo goed mogelijk te houden, hebben dan uiteraard veel stress....maar meestal lukt het aardig, vorig jaar een periode niet de hele bak goed kunnen houden vanwege de vele regen die er gevallen was vlak voor het ging vriezen, maar toch wel de buitenste baan van 3 meter breed en in de hoeken wat meer, dus konden we toch lekker rijden al waren we wat beperkt.

Jazzie wat ontzettend jammer, soms zijn de beste keuzes niet de makkelijkste, sterkte in ieder geval.

En omdat ghadir ook spetterproof moet zijn gister na drie weken weer eens gelongeerd. We hadden twee grote plassen in de bak en daar moest hij dan maar doorheen, dat was nog wel even een dingetje, vol op de rem, omdraaien, stilstaan en toen met een grote sprong erover heen, maar ja de aanhouder wint, dus ik longeerde lekker door en hij mocht er best overheen springen maar ws was dat ook niet alles dus heel voorzichtig ging er een voetje in en na een paar rondjes plenstte hij lekker door de plassen al vond hij het zelf nog steeds niet geweldig. Maar ja had ie maar geen paard moeten worden. Verder luisterde hij weer super, wat kun je dan trots op m zijn en oja toen we net de bak in kwamen wilde hij meteen gaan liggen rollen, omdat hij een longeersingeltje omhad wilde ik dat echt niet hebben dus een tik met de zweep, nou....daarop volgde een ontploffing, hij maakte zich rond en bokken, bokken, niet normaal, de grapjas.
Blij dat ik straks mijn dochter erop kan zetten haha. Dat wordt wel juni, dan is hij ook ruim drie en is onze dochter terug van twee maanden stage in brabant, dus dan alle tijd.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:04

Stelvio,
Wow, wat een verhaal! Welkom en hopen dat het goed blijft gaan!

Estrella en ik staan vandaag in uitgelicht!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:08

Gisteren weer geoefend met Lars met het hoofdstel, barebackpad en hangen. Ik had de camera niet goed staan :') Het ging wel super goed! Ik kon best wel flink hangen en kloppen met de pad zonder dat hij terug stapte.

Afbeelding

Afbeelding


Ga straks bijlezen en reageren op iedereen hoor! Eerst trailer laden met Lars en een stukje rijden :)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:04

Xapple: dappere Lars :D Lekkerding is het toch ook!

Breezer doet het ook zo voorbeeldig!!
Het is een ontzettend drukke torpedo, maar hij luisterd wel goed en is super dapper.

Met deken had ie ook ineens moeilijk, moest iemand hem vast houden anders ging die door de deur haha. Pubers. Gelukkig issie weer uit die fase, knijpt alleen z'n billen samen met deken of tuig opgooien. Maar daar stoppen ze vanzelf ook wel weer mee.

Ook had ie afgelopen maand de 'bijtfase' misschien aan het wisselen geweest. Doordat ie elke keer een tik kreeg werd ie beetje kopschuw dus dat gauw anders gedaan, en ipv straffen de goede momenten beloont (met clicker en brokjes). Gelukkig had ik al een begin in vrijheidsdressuur gemaakt dus dat kende die. En nu is het dus ook weer klaar met bijten en is mijn knuffelpony weer terug :D


Ik ben begonnen met - hele korte sessies- lange lijnen/dubbele longe ivm voorbereiding voor het slepen. Het is namelijk wel een extreem sensibel en druk dier, en Cobs staan al niet bekend om hun makkelijke karakter, dus wil alles echt goed bevestigd hebben voor ik een stap verder maak.

Mijn kar wordt momenteel aangepast voor Breez zodat we in januari/februari hem wel echt kunnen beleren. Dan kunnen we kleine rondjes over de weg doen, rechte lijnen en harde/gelijke ondergrond.

Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:20

@Toydol; ik was vorige week op wedstrijd met mijn shet en weet je wie ik tegenkwam? Kiyano (Schrijf ik t goed?) Hij startte ook B dressuur en L vaardigheid. :D Hij deed het onwijs goed, leuk dat het zo goed met hem gaat :D

Kabayo

Berichten: 13983
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:50

Toydol jeetje wat een knapperd. <3 een echte krachtpatser. Fijn dat die puber nu weer "normaal" doet.

Xapple. Wat super! :D hoe ging het met de trailer?

Brechtcarlos is zag het! Zilver staat nu in uitgelicht :D

Dankje tineke :) ze is ook een schat. Hij wou geen natte voetjes hoor ik :j die fase hebben ze meestal allemaal :')

Stelvio . Ik ben ook al vanaf januari bezig met opvoeden. Ze kende echt niks. Ik vind die van jou echt heel erg puppy nog. Erg iel. Hou oud is ze eigenlijk? Even afwachten. Fijn dat de tanden weer goed zijn :) je bent zo wel erg leuk met haar bezig :D

Ach wat schattig artflicious

Jazzie wat een moeilijk maar dapper besluit :(:) sterkte!

Murosch ik doe het ook rustig aan in de winter. Maar dat doe ik sowieso aangezien ik haar alleen weekends train. Ik heb ook een hekel aan kou, gure wind en regen , dat scheeld :')

Zilver haar dek is toch echt overleden. Ik werk op een stal en die pensionklanten hadden wel 3 gratis dekens voor mij! Zo lief <3 Maar goed ook want zag een dikke snot klodder toen ik op stal kwam. Ze kan niet over kou :(:) ik ook niet haha. Gelukkig was het geen constante snot maar 1 klodder. Dus even getraind.

Eerst een mooie foto gemaakt met mijn vriend zijn speeltje :j
Afbeelding

Zilver was echt abnormaal druk. Op mijn tenen staan, omver beuken , kopstoten geven. Heb haar uiteindelijk een dreun gegeven en ho. Bah. Zo irritant. Toen was het echt zo van "ow... vind je dat niet leuk?". Nou nee zilver bedankt. Het was ook wat druk op stal. We moesten noodboxen plaatsen voor 3 nieuwe pensionklanten. Dus met de trekker naar binnen , race auto verplaatsen , compressor aan , veel lawaai. Dus snap zilver ook wel. Maar ik ben geen boksbal ;)

Vandaag met balkjes gewerkt.
Nope. Ga lekker zelf
Afbeelding
Uhh.. doei!
Afbeelding
Toedels :evaw:
Afbeelding

Nou vooruit. Poging 2. Met longeerzweep en oplettend mens erbij :Y)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Yihaa
Afbeelding

Andere kant op
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna iets verhoogd
Afbeelding
Afbeelding
Uhh??
Afbeelding

Daarna lekker buiten gezet. Ze was niet eens warm. Wel lekker uitgerent :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:55

Oei was het niet glad met al die blubber? :(:)

Jammer van je deken.. Niks aan te doen. Gelukkig was het niet Zilver zelf. Hier zijn de pony’s ook loeidruk allemaal. Mijn 4 jarige moet ik eerst ff longeren voor ik de sulky erachter kan hangen anders is het rodeo :')


Met Lars met de trailer ging het ook weer goed! Weer ff een rondje gereden en 3x geladen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:01

Hier ligt het in de piste ook glad momenteel, maar als je er niet bovenop zit en ze doen eens een schuiver vangen ze dat normaal wel goed op toch? Ik was eerst ook aarzelend om 'm in de piste te laten draven tijdens vrij werken of aan de longe maar lesgeefster gaf aan dat hij in staat is om dat mooi op te vangen als hij schuift, dus dat het zeker geen kwaad kan.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:04

Oh daar ben ik het echt niet mee eens.. als je zelf uitglijdt kun je dat ook niet altijd opvangen en lelijk vallen. En een paard heeft wel 4 benen maar toch zou ik dat risico niet willen lopen. Maar goed misschien was deze bak alleen nat en niet perse glibberig.

Kabayo

Berichten: 13983
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:06

xApple schreef:
Oei was het niet glad met al die blubber? :(:)

Jammer van je deken.. Niks aan te doen. Gelukkig was het niet Zilver zelf. Hier zijn de pony’s ook loeidruk allemaal. Mijn 4 jarige moet ik eerst ff longeren voor ik de sulky erachter kan hangen anders is het rodeo :')


Met Lars met de trailer ging het ook weer goed! Weer ff een rondje gereden en 3x geladen.

Bedoel je bij mij? Nee joh..valt nog reuze mee. De helft was alweer opgedroogd. In rij en train altijd in de blubs. Nog nooit een val of uitglijder meegemaakt. Ben daar eerlijk gezegt ook niet bang voor.

Fijn dat het laden goed ging!

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:09

Vandaag weer een buitenrit samen met Jaimy en Dana gemaakt, zo leuk! Vandaag zelfs gegaloppeerd met z’n tweeen. ;)

Afbeelding

Kabayo ze wordt in december 2,5 jaar. Ten opzichte van jouw Fries is ze inderdaad nog super puppy. Maar goed, ook al als ze straks is uitgegroeid zal ze denk ik nog nog niet zo ‘fors’ zijn zoals Silver nu al is, het blijft een Welsh/Arabier.

Kabayo

Berichten: 13983
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:14

Ah oke. Ik heb altijd een nrps pony gehad. (50%arabier 50% welsh) Vanaf veulen. Die was enorm puppy met 3 jaar. Die heb ik dus mooi nog een jaar laten staan
Haar als 3 jarige
Afbeelding
Ik geloof zeker dat joune niet fors zal worden (al is zilver ook niet breed) , maar als 4 jarige beleren zal joune vast ook niet verkeerd doen :o ze ziet er namelijk op sommige fotos uit als een enter

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:47

Ja ik bedoelde jou Kabayo, maar niet iedere natte bak is direct glad natuurlijk.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:48

xApple schreef:
@Toydol; ik was vorige week op wedstrijd met mijn shet en weet je wie ik tegenkwam? Kiyano (Schrijf ik t goed?) Hij startte ook B dressuur en L vaardigheid. :D Hij deed het onwijs goed, leuk dat het zo goed met hem gaat :D

Aahh wat vet !!! Kyano idd haha. Toppertje is het hè!! Die winstpunten schieten bij elkaar. Het is ook wel een hele goede pony hoor

Ik mis hem echt wel, heb toch iets waar ik 100% wist wat ik er aan had (heel veel!) weggedaan en een groot verassingspakket gehouden.... Ik blijf maar denken wat als het de verkeerde keus is. Gelukkig is werken met Breezer wel echt een feestje tot nu toe.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:49

Stelvio: wat ontzettend vet dat je zo lekker naar buiten kan, en super goed voor je jonkie!! Wou dat ik dat kon doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:52

Kabayo zilver is getraind voor de keuring die is dus sowieso gespierder dan onze jonge paardjes. ;)
Vind haar leuk op die foto's balkjes lopen wordt nog wat oefenen :p

Toydoll fijn zo met die lange lijnen. Dit heb ik bij Limo nog niet geprobeerd die knijpt hem al met lijnen over de rug heen :( dat is dus een volgend trainingspunt lijnen over de rug accepteren en daarna achter de billen door.

XApple Lars is een coole fjord hoor ;) dikke hals zit erop.

Stelvio, fijn dat de tumor weg is en je ook kan beginnen met opleren ;)




Morgen weer trainen met Limo, na een bijna hele week rust MUV donderdag. Donderdag had ik enkel volgoefeningen gedaan maar de vlagstok ook opgehangen aan een staander en hier langsaf gewandeld en gedraafd. Door de harde wind was het zelfs in de binnenbak winderig en bewogen de vlaggetjes :)

Morgen pak ik extra feestvlaggen mee voor een "doorgang" ervan te maken.
Ik ga filmen dus beeldmateriaal zal verwacht worden morgenavond of ten laatste dinsdag :)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:01

Art_Ificious schreef:
Toydoll fijn zo met die lange lijnen. Dit heb ik bij Limo nog niet geprobeerd die knijpt hem al met lijnen over de rug heen :( dat is dus een volgend trainingspunt lijnen over de rug accepteren en daarna achter de billen door.

Dat deed Breez ook hoor! Begonnen in de longeerbak, daar kan t niet zoveel kwaad als ie gaat rennen. Nu schiet ie alleen nog even weg met omdraaien. Maja dat is na paar weken ook wel weg. Beetje knijpen, even wegschieten ofzo hoort gewoon bij de wat sensibele jonge dieren, je moet ze dan juist niet teveel in hun comfort zone houden, want dan leren ze nooit zich te gedragen als je erbuiten komt. Juist nu ze jong zijn zijn ze vormbaar, en moet je ze dus vertellen dat ze niet meteen doodgaan als er iets 'engs' is.
Dus gewoon even weg laten schieten, rustig terug nemen en verder gaan. Dan bouwen ze zelfvertrouwen op.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:03

Kom maar even doen dan ik daag je uit :D
Al moet ik zeggen dat Limo tegenwoordig kalmer is. Ook als hij het flikt zich toch los te trekken en rent met een koort aan zijn halster. Hij rent niet meer zo paniekerig rond en stopt al snel in een hoek.

Kabayo

Berichten: 13983
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:07

Artflicious ja weet ik. Maar ik zie veel jonge paarden , en ik vind de rest helemaal niet zo puppy hier. Maar deze valt wel erg op vind ik. En puppy zijn heeft niks met spiere te maken

Xapple nee , het bovenste laagje is wat zacht maar ver zakt ze niet weg :)

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:08

Kabayo bedankt voor de inspiratie met je balkjes! Ik ga dat ook doen met Veroon zo aan de longe. Goede oefening!

Stelvio ziet er fijn uit, wat heerlijk dat het zo samen kan!

Goedzo xApple, zonder verstappen. Dan ben je weer een stapje verder!

Toydoll wat ziet Breez er ontzettend stoer uit zeg. Ik ben benieuwd hoe hij het voor de wagen gaat doen straks.

Hier een drukke week gehad, Veronia heeft lekker buiten gespeeld en weinig gedaan verder. Eens kijken of het morgen gaat lukken om even weer iets met haar te doen :j

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 00:08

Hier ook nog nooit een schuiver gezien, maar echt blub is de piste hier ook niet, gewoon hier en daar een plekje met klein laagje dat wat glad kan zijn. Dus echt ferm schuiven is ook geen risico hier, toch was ik er in het begin ongerust over omdat ik er nog geen ervaring mee had. Intussen ben ik er al geruster op :)

Stelvio, ziet er inderdaad fijn uit zo samen op stap! Zal wel een goede steun zijn, zo'n maatje ernaast hé? Mijn paard is ook niet alleen gekomen, mijn lesgeefster heeft het al volwassen en ervarener paard dat bij hem stond gekocht (vorige eigenaars deden beide paarden weg wegens verhuis naar het (verre) buitenland), en dat is denk ik wel een goede steun geweest voor hem, zeker in het begin toen alles nog wennen was! Anders was hij misschien wel een beetje onzekerder geweest, wie weet.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 00:10

Hebben jullie ook al kriebels om erop te kruipen? Ik wel hoor :D Lijkt me zo gaaf en bijzonder <3 Nog een paar maandjes wachten