Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:58

Ziet er uit alsof het allemaal lekker loopt met het beleren! Niet zo heel actief meer maar kijk met een schuin oogje wat mee.

Gisteren met bijzetje gelongeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna lekker even rollen :D
Afbeelding

Jackie25
Berichten: 31
Geregistreerd: 22-04-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:56

Wat leuk om alle reacties te lezen! Je merkt dat iedereen het echt anders doet. Natuurlijk is het ook bij elk paard anders wat werkt.

Met mijn tinker zijn we al een tijd bezig met grondwerk oefeningen, zodat er genoeg connectie tussen ons is. Vorige week is mijn lesgever voor het eerst opgestapt. Hij heeft geen stap verkeerd gezet! We doen het wel enkel met touwhalster ipv hoofdstel en bitje. Ze zei dat ik hem nu vooral moest trainen met opzadelen, longeren in vrijheid met zadel op etc. Zelf ben ik al een paar keer opgestapt, zonder zadel of dat hij een halster om had. Echt lekker ontspannen! Volgende keer als ze komt gaat ze draven ben echt enorm benieuwd! Vandaag bokte hij een paar keer tijdens het longeren in vrijheid van lolligheid, doen die van jullie dat ook wel eens?

En hoe gaan jullie het opbouwen? Wij gaan nu hem zover trainen dat ik met hem naar buiten kan. Zodat we 1x per week een klein rondje naar buiten kunnen. Volgend jaar gaan we dan een stapje verder! Ik ben namelijk enorm bang dat ik anders schade aanbreng aan zijn rug.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:10

BLZ 103

Apple : Ik snap dat je blij met haar bent! Wat een knappe dame!
Madelief : genieten op je knappe paardje!
Mirjam : bonk van een paard al! Mooi front zit erop! En wat leuk dat ze gewoon toelaat dat je bij haar komt met haar slapen haahah

Elina: Ja ze was heel braaf!!! Geen enkele keer pas harder ofzo. En relaxed met inspannen <3
Zilver had er maar weer zin in!!
Murosch : gefeliciteerd!! Ziet er zoooo relaxed uit weer!
Xapple: kan gebeuren! goed dat je gevallen bent toch? Weet hij ook hoe dat is. En hij raakte dus niet in paniek wat nog beter is!
Elina : Superbraaf! Alweer! Wat lijkt ze groot he!

BLZ 104 :
kittydylan : Fflur gaat ook maar goed! als ik je een tip mag geven :) Ik zou persoonlijk het bontje achter de billen iets strakker zetten. Dan trekt ie ook niet zo aan de mond omdat ie wat zwabbert (lijkt het). en dan geowon eerst longeerlijn aan het bit zodat ze lekker kan zakken :)

Jackie : Hoe oud is je paardje? Ik zou gewoon eerste keren lekker in de bak blijven.. Misschien keer fietsen ofzo met hem? dat ie de omgeving wat meer leert kennen en er niet veel spannende dingen meer zijn :)

Hier niet echt wat gedaan. Ja zadeltje gekocht voor lina!
Ga hem volgende week zaterdag ophalen en dan beginnen we weer bij beleren punt 1 hahahha. Kunnen we nog weer wat lekkerder afwisselen en kan ze ook evt ohz. Al moet ik dan eerst een kindje zoeken die erop kan.
Afbeelding

Jackie25
Berichten: 31
Geregistreerd: 22-04-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:17

@Nynkster: We wandelen al enorm veel, zodat hij goed de omgeving kent en niet schrikt van alledaagse dingen. Hij schrikt echt niet snel. We gaan ook altijd alleen wandelen, zodat hij mij als leider ziet. En als hij schrikt weer terug komt naar mij. Ik merk nu al dat als hij het spannend vindt, dat hij juist bij mij blijft. Hij is momenteel 3 jaar. Natuurlijk is dit vroeg, maar we zijn heel erg bewust met wat we doen. Enkel mijn lesgever heeft laatst 3 min op hem gestapt. En ik heb tot nu toe 5x op hem gezeten en gelijk afgestapt. We denken zelf, en samen in overleg met de DA, dat het enorm goed is als we nu al 15 min per week een rondje naar buiten kunnen, zodat zijn spieren goed ontwikkelen. Je rechte stukken vooruit kunt, in de bak maak je toch al vrij snel kleine rondjes wat nadelig kan zijn voor de rug.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:20

Ik heb eigenlijk niet echt een schema om te volgen. Kijk per keer hoe ze ergebs op reageert en bouw dat vervolgens rustig uit. :P

Nynsker; ze lag vandaag weer eens te slapen. Kon zo haar halster omdoen, bleef gewoon liggen. Moest echt zeggen dat het tijd was op te staan. :')

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:58

AnnetteFlame; Het zou dan ook meer gaan om dat ze te veel conditie hebben en als ze ongewild gedrag laten zien dit langer vol kunnen houden wat niet makkelijk voor de ruiter is. Wat ik persoonlijk begrijp. Maar ik vind wat spieren erop zodat ze de ruiter ook beter kunnen dragen en hun disbalans beter op kunnen vangen toch ook wel een fijn idee.
Veel plezier in het bos!

Kabayo; Fijn dat Zilver even vrij gehad heeft! Rijden ziet er prima uit.

Murosch; Wauw wat top!! Jullie gaan echt super :D

xApple; Oeh wat balen zeg!! Gelukkig gaf Lars er geen snars om :D

mirjamalvaro; Fijn dat het longeren met wat druk op het bit zo goed ging! Altijd wel grappig om te zien hoe ze eerst op zoiets reageren en dan naar acceptatie en meewerken gaan. Heel fijn!

melissa_93: Jullie zijn ook echt al goed op weg! Super Ken die alles goed in de gaten houd :P

Nynkster; Leuk dat je een zadeltje hebt voor Lina! Gelukkig zijn er genoeg kindjes die erop passen en best leuk kunnen sturen :D Alleen zo jammer dat ze er snel vanaf kunnen groeien.

Jullie praten allemaal zo makkelijk over het hoofdstel en het bit.. Hier gaat het met geen mogelijkheid :+
Het is duidelijk te merken dat met Krisje nooit wat gedaan is. Zelfs geen halster om en af doen.
Gisteren nog wat geprobeerd maar het is gewoon onmogelijk om het om te krijgen. Ze kan hier overal naartoe, kan haar niet ergens enigszins opsluiten. Dat wordt maar wachten tot de stallen er staan.... Helaas. Wou haar eigenlijk wat langer longeren voordat ze weg gaat om ruitermak gemaakt te worden. Hoop dat de stallen er in 2/2,5 week staan.

Hier gister even 5 min gelongeerd zonder singeltje, in de regen. Was zeiknat! Probeerde ze 2 x om te draaien maar toen ze doorhad dat ze ook in de regen gewoon moest doorlopen was dat ook prima. Gisteren even met singeltje gelongeerd met een ander dekje. Nu niet meer van tevoren even los gelaten maar direct met mij bezig. Ze hield haar rug wel iets bol, andere dekje voelde toch anders haha, maar bleef mooi braaf. Fijn om te zien!
Nu maar met zadel erop beginnen als de wei minder slipgevoelig is (veel regen gehad). Dan doen we iig nog iets nuttigs in de tussentijd :).

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:35

Dat rug opbollen deed Kyara gisteren ook met de dubbele longe. Maar inderdaad niet bokken.

We lastig dat ze het bit niet aanneemt. Heb je al koekje en bit tegelijk geprobeerd? Snuffelt ze wel aan bit? Anders aan bit snuffelrn, koekje, aan laten raken, koekje. Etc.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:52

Even terug gelezen..

Dat paarden niet gelongeerd worden zodat ze niet teveel conditie opbouwen :')
Kom op zeg. Als jonge paarden gereden worden is dat vaak minder dan een halfuur per keer en dat redden ze conditioneel écht wel hoor.. Als ze lekker buiten hun beweging krijgen. En als ze wild worden worden ze wild, dan gaat dat geen zak uitmaken natuurlijk.

@Sbravour; Ik heb bij Lars het bit gewoon ingedaan, hij is heel happerig in spulletjes dus dat was een eitje. Daarna 4x mee gewandeld (halster over het hoofdstel en daar het touw aan) en daarna een paar keer mee gelongeerd. Ging allemaal probleemloos.

@Kabayo; Lekker toch ff niks. Dat is ook een voordeel van jonge paarden. Even lekker een week vrij is alleen maar goed :D En ik zie Zilver altijd alsof ze fris is zeg maar. Heeft ze veel energie? Gaat ze ook veel naar buiten? Ik vind je rijfotos er trouwens totaal niet strak uitzien hoor in je handen.

@Nynkster; Gaaf hoor voor de sulky. Staat haar erg goed. Vliegenmasker ook trouwens, past wel toch? Leuk zadeltje ook :D

@Murosch; Leuk dat je het vraagt :D Gaat goed! Ze moeten nog wel een beetje wennen aan elkaar. Ze is nog erg zenuwachtig met voeren en ze was wat afgevallen zag ik dus ik zet haar de aankomende nachten even op stal met onbeperkt hooi. Ze eet wat langzamer dan de rest en ze is nogal onderdanig dus ze krijgt het minst. Verder is ze erg lief maar wel nog lomp. Ze moet nog leren dat ze voor me aan de kant moet en ruimte moet geven. Maar ze is enorm knuffelig en zachtaardig. Echt een lief paard.

Wat zien je foto’s er goed uit!!! Je straalt ook helemaal. Echt leuk om te zien joh. +:)+

@Melissa; Wat goed zeg +:)+

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:53

Vandaag lekker gelongeerd. Ging erg goed.

Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:02

Xapple ja ze staat veel buiten in een paddock met 6 paarden :) Dankje wel!! En ze is altijd zéér werklustig en vrolijk
Lars ziet er ontspannen uit. Hoe is het met je nieuwe paardje?
*leest verder, laat maar*
Fijn dat ze zich al wat thuis voeld :D

Dankje pattypaard :) balen dat je het bit niet in krijgt... wat heb je zoal geprobeerd? En bikkel hoor... in de stromende regen :brr:

Hier ook geen schema.

Nynke wat ben je altijd fanatiek met bijlezen. Chapeau :D
Super dat lina braaf was !! Mooi zadel zeg :j

Goed hoor kittydylan!

Melissa mee eens hoor :j

Mirjam dankje!

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:52

Nynkster mooi zadeltje aangeschaft. Nu opzoek naar een leuk ruitertje haha

Patty vervelend dat ze het hoofdstel zo eng vind.. Halster gaat wel goed?
Fijn dat ze het longewerk wel simpel oppakt! Ben benieuwd hoe ze het zadel gaat doen!

Xapple dat ziet er fijn ontspannen uit!

hier ook niet echt een schema, per keer zien we wel wat we doen en wat ze aanbied. In ieder geval alles ontspannen en tijd nemen.
*Gaat nu proberen foto's erop te krijgen*

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:04

Ik heb ook niet echt een schema. Nu 1x per week rijden een kwartiertje en dan nog 1x longeren in de week 20 minuutjes. Daarnaast gewoon lekker borstelen en tutten.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:13

Afbeelding
Afbeelding
En lekker met de vriendinnetjes in de wei
Afbeelding

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:47

mirjamalvaro; Mooi dat Kyara het ook alleen bij wat opbollen hield ;)

Lars ziet er ontspannen uit! :)

mirjamalvaro & Kabayo & Melissa_93; Aan het bit laten ruiken gaat prima, ze is heel nieuwsgierig. Alleen je kan niet met iets aan haar oren komen. En als ze iets in haar mond krijgt wat 'er niet hoort' schrikt ze natuurlijk. Omdat er zo veel ruimte is kan je niks omdat ze altijd weg kan en je absoluut niets over haar hoofd/oren krijgt.
Kan nu wel met mijn handen aan haar oren komen, dat ging eerst ook niet. Ook zonder brokjes nu. Maar dat is niet van harte en zodra er enige vorm van druk komt helemaal niet.
Halster heb ik nog niet af gehad. Wil morgen gaan oefenen met een ander halster over het halster wat ze nu om heeft om iig die handeling normaal te gaan laten verlopen. Das nog anders als een hoofdstel maar wel weer iets dichterbij. (Ben gewend met jonge paarden om dan het kopstuk los te maken en deze verder achter over de hals te doen en dan naar voren te schuiven)
Grote probleem is dat je haar niet tegen kunt houden als ze iets wil gaan doen omdat de ruimte zo gigantisch is. Ben daar dan ook nog erg voorzichtig mee geweest. Wil niet dat ze dat wat te goed door krijgt. (En te veel (succes)pogingen heeft kunnen doen om ergens onderuit te komen)
Het is ook wel logisch dat het zo niet lukt. Was alleen zo makkelijk geweest :P.

Dacht wel als dat met het halster goed gaat zou ik evt. de frontriem van het hoofdstel af kunnen halen en dat dan hetzelfde doen. Keelriem en neusriem vast maken. Maar dan zit ik nog met de schrikreactie op het bit. Normaal zou ik dan aan 1 kant het bakstuk los maken, bit door de mond en dan weer vast maken. Maar denk dat ik daar nogal weinig tijd voor ga hebben :+. Misschien wel als ik het insmeer met honing o.d. dat ze er mee bezig is op een positieve manier. Nog even goed over nadenken wat wijsheid is. Misschien wel gewoon wachten tot de stallen er zijn.

Had vandaag een Jolly bal ding voor ze gehaald, dacht kunnen ze mooi wat mee klooien.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:49

Ohh xApple, gevallen! Gelukkig viel het mee en was hij daarna ook nog gewoon braaf. Had je niet genoeg aangesingeld? Hij zal wel flink rondgeribd zijn zeker.. dat maakt het ook wat lastiger om het zadel goed op zn plek te houden..

mirjamalvaro, netjes hoor! Het is ook wel even wennen als ze druk in de mond krijgen. Ik laat bij Veronia de teugels ook zo los mogelijk, maar ja soms moet er wel gestuurd worden. Vond ze de eerste keer ook maar heel raar.

Kabayo ah, nog even wachten dus.. Ik moet hier nog op mijn veulentje wachten van dit jaar. Ik heb al wel plannen voor het dekken, maar ik wil ook geen hele vroege veulens, dus geduld :) Rijden ziet er super uit joh!! Fijn dat het thuis ook zo goed gaat.

Melissa fijn dat het goed gaat! Hebben wij ook gedaan, springen, op krukje stappen enz. ter voorbereiding. Klapperen met de zweetbladen, beugels heen en weer slingeren, gewoon van alles dat kan gebeuren onderweg wat normaal gevonden moet worden. Dat omkijken doet Veronia ook als ik opstap. Is prima, ze mag best zien wat er gebeurt (alleen niet in mijn voet bijten als ik mijn voet in de beugel doe haha)

KittyDylan leuk je weer eens te zien hier. Fflur doet het ook netjes! Hij ziet er ook al volwassen uit zeg.

Jackie25 ik moet eerlijk zeggen dat Veronia nog niet een keer heeft gebokt aan de longe of onder het zadel. Dat wil ik ook heel graag zo houden haha. Spelen doet ze maar als ze vrij is. Ik ben nu 1 a 2 keer per week bezig met haar en dat wil ik de komende maanden zo blijven doen. Lekker rustig aan af en toe even iets doen, de rest van de week lekker vrij.

Nynkster dank je wel, oh wat leuk, een kindje erop straks!!

Pattypaard dank je wel. Ik zou er denk ik gewoon elke keer een ander dekje onder gooien. Niet te veel aandacht aan besteden dat iets anders is, dan wennen ze er het makkelijkst aan. Balen dat het nu weer nat is he!

Mbt bit, ik had het al eerder ergens geschreven, ik zou er eens honing aan smeren en dan kijken of hij nog zo vies is :)

xApple ah, dat klinkt als een paardje die je nog echt zelf naar je eigen hand kunt zetten. Wel sneu dat ze wat is afgevallen, maar dat komt vast goed. Ziet er goed uit aan de longe!

Melissa stoer hoor die foto's! De andere paarden zijn ook niet nieuwsgierig hoor hahaha

Jollybal leuk! Het zijn ook net grote kleuters. Ik heb vandaag van die mini-pilonnetjes (voor fitness) gekocht, eens kijken wat we daarmee kunnen doen :)

Veronia heeft ook haar eerste rij-topic op bokt! Gisteren zijn we weer bezig geweest en ze voelde zo goed dat ik aan de longe heb gegaloppeerd!! En daarna los in stap en in draf. Sturen gaat goed, de rem werkt en het gaspedaaltje ook. Ik ben zo blij!!

[RIJ-ITP] Veronia's eerste dappere stapjes onder het zadel

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:29

Jij durft topic openen op bokt. :))

Hier weer gelongeerd. :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:34

Ja ik doe het niet hoor. Ik ben ook nog een beetje groot/zwaar dat is geen goeie combi met een 3 jarige ohz :')

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:53

Eigenlijk wel erg he. :=

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:35

:')
En wij doen het geloof ik allemaal zelf. :P

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:57

[RT-V] Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Misschien interessant topic voor de ''belerende mensen''.
Wat mij betreft is dit geen topic van ''naar aanleiding van dit en dat topic''..
Ik bedoel het gewoon in het algemeen.

Nu ga ik eerst koken en vanavond bijlezen :))

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:01

Ik vind het ook wel zo eerlijk voor Kabayo, om de verwijzing door een Mod eruit te laten halen. Dit is niet leuk voor haar, of iederander.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:28

Na dat topic weet ik zeker dat ik geen topic maak voor Kyara. Geniet zo wel van haar en vermeld mijn trots wel hier. :=

Mijn moeder heeft vandaag trouwens even longe overgenomen. Ze bleef braaf luisteren!

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:04

Ik maak later even een teruglees post.
Amado en ik zijn nog lekker aan de gang met lange lijnen, inmiddels ben ik begonnen met hem te scheren. Hoop hem voor zaterdag klaar te hebben hahah
Afbeelding

Hij zit ook echt super in zn vacht en is goed op gewicht :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:17

Oh jij maakt er een heel kunstwerk van :wow:

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:24

Vandaag weer opgestapt. Rondjes gestapt en toen maar drafje geprobeerd. Alles ging vlekkeloos. :D