Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:34

@bravour: gelukkig nog een ander rijpaard en een pony waar ik mee men :+ dat hielp met t geduld. maar kijk heel erg uit naar samen paardrijden met mijn vrouw!

Vanaf 4 heb ik er geen issue mee, 3 vind ik echt te jong. Zelf ben ik blij dat we tot 6 gewacht hebben. Kon zo opstappen en wegrijden.

Hoezo is in de wei rijden trouwens een heel gek idee?! :+

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:07

Omdat ik nog geen drafje heb gedaan, stuur en halt zit er ongeveer op. Heb nu denk ik 4x gestapt. Best wel link om dan na 1,5 week niets gedaan te hebben net haar er gewoon op te springen, over een betonpad naar achteren te stappen on vervolgens op een wei van minimaal 3 hectare aan te komen. Niemand die vast houdt of corrigeert en ik erop met een touwhalstertje en barebackpad :D ach als ze me er af wilde of vandoor zou willen gaan was ik er ook zo af geweest hahahaha ;)

In de wei rijden is prima, maar ik ken véle die dat echt niet met hun hoog in het bloed staande dressurknollie doen, zelfs niet als die volledig opgeleid is.

Waar is jouw keuze opgebaseerd om haar aan de lijn te doen?

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:20

omdat dit echt de eerste keer was dat er iemand op haar rug zit. Als er dan iets zou gebeuren (eg me ee bijv afgooit) dan houdt iemand haar tenminste nog vast.

xSannee

Berichten: 4350
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 00:05

Melissa_93; doel is om lekker allround te gaan rondrijden! Dressuur, grondwerk, springen, crossen, buitenrijden en wellicht voor de lol een keer wedstrijdjes meepakken.

Ga volgende week de instructrice weer langs laten komrn om een start te maken met het grondwerk & ga ook op zoek naar een mooi passend zadel zodat we dat verder gaan oppakken!

Maartje1990; ziet er braaf uit voor de eerste keer er op!!

SBravour; niet d'r meest voordelige moment (ze mocht voor het eerst in de groep en dat was SPANNEND) maar dit is van vandaag;

Afbeelding

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:48

Vind haar desondanks toch erg knap ;)

xSannee

Berichten: 4350
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:58

Haha ik ook hoor :+:

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:29

@Anetteflame hoe groot is jou stippel eigenlijk? Misschien heb je het al gezegd maar kon het zo snel niet terug vinden. Blijf het zeggen ben er dol op haha!

@xSannee wat een leuk dier zeg! ben benieuwd hoe het opleiden verder vergaat altijd leuk dat process en dat we dat allemaal hier kunnen delen een meekijken.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:59

@mirjamalvaro
Fijn dat ze de hulpen begint door te krijgen! Ook grappig mijne vind links makkelijk en rechts moeilijk!

@murosh
jaaa een rosse kont in de trailer! *\o/* Gelukkig goeie ervaring erbij. Nu lekker veel oefenen.

@paljaslaura
Mooi paard! Welkom! Wil je er dit jaar nog op of heeft het geen haast?

@apple
knappe Lars! Doen jullie al lang wijken?
Super langs de weg gereden! Ik durf nog niet eens aan de hand buiten :+ naja durf het wel maar ben altijd alleen en druk druk druk verkeer bij ons. Fijn wel voor het vertrouwen voor jullie!!

@Amado
Jammer maar begrijpelijk! Ik moet ook altijd echt even zitten voor die bijleesposts, en anders voel ik me toch schuldig! Veel plezier nog met je paardje!!

@jacqi
welkom! Leuk paard heb je!!

@pattypaard
Ah fijn dat het terug wat beter gaat. Vind dat wel vroeg dat ze kunnen oordelen dat het geen beweginswonder is. Denk dat dat met kundige begeleiding vast goed komt. Niet elk paard kan de sterren van de hemel lopen. Zo lang ze maar correct loopt en fijn gereden word komen jullie vast ver.

@femkemarije
Ik heb een zangersheide merrie met spring afstamming (dat beweren ze toch, zit geen papier bij omdat het dekgeld nooit betaald is). Ik heb er iemand bij gehad die mij les geeft maar ook zelf op goed niveau rijd. Zo zag ik dat ze het wel kan en braaf is, als je het zelf maar goed doet. Nu loopt ze bij mij ook na een week lekker actief, terwijl ik anders wss had gedacht dat ze sloom was. Echt handig om zo te kunnen zien wat ik zelf moet aanpassen om een beter resultaat te krijgen!

@nouklime
fijne vakantie gehad leuk om te horen! Fijn dat die na een week gewoon normaal deed!! Was een pony zeker de jouwe? Op die laatste foto toont die ineens dan weer veel korter dan op andere foto's!

@melissa93
Strenge jurering! Heb zelf nooit wedstrijden gereden dus kan er weinig aan toevoegen verder. Succes met Ken van de week!

Vervelend dat die weer wou losbreken, wat doet die dan net en wat doe jij om het op te vangen? Hopelijk snel weer wat rustiger!

@xsannee
Welkom! Mooooie kleur! Heb je er zelf al op gezeten sinds je ze hebt dan? :-)

@anetteflame
Zo wat super dapper van jullie! Ook slim gewoon lekker zo doen en rustig uit bouwen. Op een gegeven moment ga je vanzelf wel eens denken nu kruip ik er gewoon op voor een rondje. Komt helemaal goed! Ik vind het stukje van de bak naar de stal altijd al zo leuk :+ voel ik me ineens een echte ruiter ofzo hahaha

@maartje
Welkom! Leuk om te zien dat zo een goede voorbereiding zijn vruchten afwerpt!

@sbravour
Leuk zo eens gewoon gek doen en de weide in! Volgens mij is ze heel braaf. Vind je dat niet eng zo naar de veluwe gaan terwijl ze nog nooit draf / galop gedaan heeft met jou? Stel ze schrikt ergens van en ze doet een drafje, zou ze dan niet schrikken van jou beweging?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:01

Zo hele bijlees post :+ Ik heb zelf voor het eerst een galopje gedaan met Callie!! Het zag er niet uit, maar durfde het nooit en nu gewoon zonder instructrice toch een keer gewoon aan gereden. En dan paar keer na elkaar. Ging hobbelig maar ze was super braaf. Nu kunnen we daar samen ook aan beginnen werken.

Heb haar van het weekend gereden, gisteren ook even en dan ook lekker alles mee genomen, in stap probeer ik haar zo los mogelijk te krijgen, in draf werken we vooral op tempo, en galop is vooral balans houden en in galop blijven. Ben eigenlijk zo blij met haar! Gisteren kan ik er gewoon helemaal alleen naartoe, opstappen en wegrijden. Echt heel leuk hoe hard ze vooruit is gegaan!

xSannee

Berichten: 4350
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:15

K_m; ze is pas sinds zaterdag bij mij haha! Heb er bij de vorige eigenaren 2x op gereden, thuis nog niet. (Heb dus ook nog geen zadel). Stap, draf, galop kent ze. Heb alleen voor de eerste rondjes even iemand nodig die d'r even vanaf de grond begeleid. Als die eerste spanning er uit is, komt het helemaal goed!

Wat doen jullie als "eerste" zadel voor een guppie?

Heerlijk dat je nu zelfstandig aan de slag kon! Genieten als ze die stappen maken!

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:18

@K_m haha nee ik heb echt een paard! Hij is kort dat klopt dan weer wel.

Gaaf voor het eerst alleen galopperen! Grappig dat we het vaak zelf een groter ding maken voor onszelf dan dat onze paarden het vinden.

Ik ga nu weer dagelijks bijlezen want na een vvakantie bijlezen en op alles reageren is niet te doen vanaf je telefoon.

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:50

Wat goed van het galopperen k_m! Idee is wel om er dit jaar nog op te zitten maar verder niet in de haast dat ie hard aan de bak moet. Gewoon rustig aan alles leren :)

xSanne ik ga het zadel van mijn oudere paard gebruiken en als dat een beetje ligt wilde ik sowieso een echt eventingzadel voor de oudere aanschaffen die dan hopelijk ook wel op Harvey ligt!

Ziet er lekker chill uit Bravour, fijn dat ze zo braaf is

gea_thora

Berichten: 309
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Meppel

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:16

Ik kom hier voorzichtig ook even om de hoek gluren. Ik denk dat het wel 2019 wordt voor ik daadwerkelijk er aan toe ben om mijn paardje te gaan beleren (het is immers al weer oktober!), maar desondanks vind ik het erg leerzaam om mee te lezen hoe jullie het hebben opgebouwd.
Ik ben sinds een maand in het bezit van Donny (L Don Obelisco), een lusitano ruin van ruim 3,5 (half sept geruind).
Hij is pas zo'n 3 maand geleden uit Spanje gehaald en was er tot dan, zover ik weet, niks met hem gedaan. Ik sta dus echt nog aan het begin, maar hij is onwijs slim! Grondwerken doet hij al super, en deze week begin ik met de lange lijnen. En van daaruit zie ik wel hoe het loopt. Ik wil iig wel al flink met alles oefenen, ook hoofdstel en zadel etc.. al ga ik er nog niet op zitten, alles wat hij al kent is mooi meegenomen.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:55

Sanne vind m erg leuk!

KM super dat je de galop toch zo spontaan hebt meegepakt! Kun je dat mooi zo uitbouwen
Fijn als je merkt dat ze zo groeien in dat wat ze doen! :D

Sanne ik heb een wat ouder zadel op Ken liggen, zit voor mij niet het meest ideaal maar het ligt met een padje eronder voor nu prima. Als ze straks wat uitgegroeid is komt er wel een ander zadel, maar vind het voor nu zonde om een nieuw duur zadel aan te schaffen terwijl deze prima ligt

Welkom Gea, heb je een foto?

Ken vandaag weer even in de clubles meegereden. Nog wel even weer een paar keer geprobeerd om uit te breken richting haar vriendinnetje maar ze had ook wat hele fijne stukjes :)

gea_thora

Berichten: 309
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Meppel

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:15

Bedankt voor je welkom Melissa.
Geen foto van ons samen, maar wel een foto van de eerste dag bij ons op stal, dag na de castratie.
Afbeelding

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:20

KM: Ja ze zou best kunnen schrikken. Maar ik verwacht dat ze daar wel koel onder blijft. In de wei ging ze ook aandraven uit enthousiasme, gelukkig had ik haar met even diep zitten meteen weer terug!
Ik ga iig heen met het idee dat ik alleen ga wandelen met haar, ik stap er alleen op als ze zich op haar gemak voelt! We hebben namelijk maar 1 paard mee, dus geen maatje waar ik haar achter kan parkeren helaas. Gelukkig is ze van het voorop lopen, dus komt vast goed.

Wat goed dat je hebt gegaloppeerd! Balans komt vanzelf. Hoe kreeg je haar in galop? Op stem op beenhulp? Sommige hebben daar nog best moeite mee!

Melissa, hoe bedoel je uitbreken? Even stuur kwijt? Zolang ze wel braaf blijven mag dat nog, daar zijn ze jong voor. Komt vast goed!

Gea! Leuk, heb je een foto van Donny? Edit: Wat een knapperd zeg! Ben benieuwd hoe hij is kwa karakter en hoe nieuwe dingen hem af gaan.

Dankjewel Paljas!

Nouk, nee hoor. Zou ik ook niet aanbeginnen, we hebben het allemaal druk. Je begint gewoon met een schone lei ;)

Sanne, wat leuk. Je hoeft haar dus eigenljijk alleen onder het zadel op te leiden. Scheelt een hoop voor werk! Over het zadel, ik rijd mijn paard in zonder zadel, maar met barebackpad. Net wat je fijn vind. Waar jij denk ik ook mee zit, het moet goed passen maar je kunt nog geen opmaat gemaakt zadel aanmeten, en bij een onbeleerde niet eens een zadelcheck. Vandaar mijn keuze!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:32

Ik heb wel een filmpje van de galop, wou het eerst niet posten ivm het klungelen, maar ja het is de eerste keer en ik ben normaal eerlijk genoeg naar mezelf om hier hopelijk geen gemene commentaar op te krijgen :-) we nemen ook wekelijks tot 2 keer les dus dat scheelt! Bij deze:


Thnx YouTube voor de verschrikkelijke omslag foto :+
Laatst bijgewerkt door k_m op 02-10-18 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:40

Misschien ligt het aan mijn internet, ik kan m niet zien helaas :(

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:43


xSannee

Berichten: 4350
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:51

Gea_thora; hey leuk! Ook een valkje!!

Ja ik heb nu dus helemaal niets aan zadels liggen. Dus zit nu een beetje te denken aan een wintecje bijvoorbeeld, die zijn vaak vrij degelijk & aanpasbaar. Ze gaat nog zo veranderen... dan komt er op den duur wel wat meer kwaliteit en beter aangepast op haar.

Bij mij doet het filmpje het wel k_m! Leuk! Doet ie braaf hoor!!

gea_thora

Berichten: 309
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Meppel

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:33

k_m dat doet ie toch al best braaf? Ik vind het er iig al best goed uitzien! Tuurlijk, nog wat onwennig etc, maar dat is toch logisch?

Donnie komt vooralsnog vrij onderdanig over. Waar ik in het begin dacht dat hij énorm rillerig was, omdat hij al 3 meter opzij sprong als ik mijn hand nog maar richting zijn been stak.. Ben ik er inmiddels al over uit dat hij diep van binnen eigenlijk best een coole kikker is. Deken erop leggen om te passen ging namelijk zomaar, van beide kanten erop leggen en ritselen vindt hij oke.
Vaak is hij bij iets nieuws tot nu toe de eerste keer wel een beetje gespannen en afwachtend. Bij de 2e keer zie je de radertjes draaien en de gedachte oppoppen 'ohh, dit ken ik al, dit was wel oke'.
Hopelijk morgen beginnen met de lange lijnen. En zien hoe snel hij dat oppikt.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:35

Heerlijk Gea! Zulke moet je hebben. Sceptisch mag, als ze maar wel na blijven denken.

Ja kan het filmpje nu wel zien! Leuk. Ze ziet er braaf uit. Komt vast goed met wat meer routine erin krijgen.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:10

Haha @Sbravour ja ik begin gewoon met een schone lei!

Ik vind het er ook fijn uitzien @K_M ze gaat ieder geval niet als een jekko door de baan heen maar een rustig galopje.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:20

@K-m; Joh dit is toch prima?! Je moet ergens beginnen hoor :D
@GeaThora; Welkom! Wat een knapperd is je paard! Wel echt nog een baby om te zien.
@Maartje1990: Ook welkom voor jou! Ik vind in de wei rijden helemaal geen gek idee. Ik wacht er zelf nog even mee omdat de weide achter ons huis echt énorm is. Stel dat ik daar val of Lars kwijtraak dan krijg ik hem nooit weer te pakken :')
@Sbravour; Welkom! Leuk paardje. Haha nee grapje, wat goed van je! Enne naar de Veluwe met die instelling is prima lijkt mij, gewoon proberen. Als het goed voelt kun je altijd opstappen. Je nieuwe bpm ziet er heerlijk uit. Ben je eigenlijk wel op zoek naar een zadel? Niet dat jij nou een zwaargewicht bent :') maar voor de drukverdeling op lange termijn?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:26

Ik heb vanmorgen weer 20 minuutjes gereden thuis. Ben zo trots als ik terug kijk naar een halfjaar geleden. Kan gewoon zelf opstappen, 20 minuutjes rijden en ben van niemand afhankelijk. Heerlijk :D Was ook niemand thuis (er is eigenlijk nooit iemand thuis :') )
Lars liep weer heerlijk. Morgen hebben we les dus expres vandaag precies aan die 20 minuten gehouden want de les is vaak tussen de 30 en 45 minuten en dat is echt mijn max. Ook eens de moeilijkere rechterkant in galop geprobeerd. Ik wist alleen niet of ik nou in de goede galop zat :') Nouja hij sprong aan rechts dus dat is toppie.


Afbeelding