duur ZZ paard of M paard trainen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:10

ElsieC schreef:
Neehoor, 7 jaar groepslessen in de manege en daarna enkele maanden privelessen op paarden waar ik dingen als appuyeren, wijken, wending om de voor/achterhand... mee rijd. En daar ben ik nu nog steeds mee bezig.
Maar ik geef je volledig gelijk dat ik meer ben met een ouder paard, vooral om de prijs te drukken


7 jaar manege lessen is dus nog redelijk onervaren. Ik rijd nu 12 jaar manege lessen maar ook al zeker 6 jaar op eigen paarden. Ik dacht ook: een L proef rijd ik makkelijk uit, tot ik op een paard zat dat M liep en hij zo over de buitenschouder met me weg liep, ondanks dat ik eerder ook een paard gereden heb dat Z liep. Het verschilt ontzettend per paard, hoe deze gereden is. Dat jij leuk je Z oefeningen kan rijden, wil niet zeggen dat je ze goed uitvoert.. :)

Ik zou lekker gaan voor een paardje dat L/M loopt. Waar jij in eerste instantie van kan leren, en waarna jullie later SAMEN kunnen leren :)

FirebirdM
Berichten: 536
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:14

ElsieC schreef:
paardje schreef:
Als ik het zo hoor ben je nog redelijk onervaren en zou ik voor een wat meer doorgewinterd en eventueel wat ouder paard gaan. Het niveau is dan niet zo heel spannend, zolang de basis maar goed bevestigd is en het paard koel in het hoofd is. Ik begrijp dat je tot nu toe alleen nog groepslessen (op een manege?) hebt gereden? Deze paarden zijn vaak wel wat gewend en redelijk 'braaf'. Houd er rekening mee dat het karakter van een paard wat subtop loopt, in veel gevallen erg anders is.

Neehoor, 7 jaar groepslessen in de manege en daarna enkele maanden privelessen op paarden waar ik dingen als appuyeren, wijken, wending om de voor/achterhand... mee rijd. En daar ben ik nu nog steeds mee bezig.
Maar ik geef je volledig gelijk dat ik meer ben met een ouder paard, vooral om de prijs te drukken


Heel eerlijk, na 17 jaar groepslessen op een goede manege, een jaar een paard volledig in eigen beheer te hebben gehad en nu het geluk dat ik al een poos privélessen mee mag pakken op zo'n ZZ-zwaar leermeester... Ik val er dankzij al die uren in het zadel echt niet zo snel af, ken de hulpen voor alle oefeningen die je noemt, maar ik denk dat ik nét een B-proefje met winst zou kunnen rijden.

Een goed leerpaard (op basis van karakter dus) met wat punten in het L heb je echt al heel veel aan. Hoger kan natuurlijk altijd, maar dan moet je budget ook realistisch zijn. Vergeet niet dat een paard dat L geklasseerd is, vaak al op M-niveau getraind wordt en voordat je die basis goed te pakken hebt en op hetzelfde niveau bent aanbeland, ben je echt wel even zoet. Dan kan je van daaruit rustig verder. :)

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:28

ElsieC schreef:
paardje schreef:
Als ik het zo hoor ben je nog redelijk onervaren en zou ik voor een wat meer doorgewinterd en eventueel wat ouder paard gaan. Het niveau is dan niet zo heel spannend, zolang de basis maar goed bevestigd is en het paard koel in het hoofd is. Ik begrijp dat je tot nu toe alleen nog groepslessen (op een manege?) hebt gereden? Deze paarden zijn vaak wel wat gewend en redelijk 'braaf'. Houd er rekening mee dat het karakter van een paard wat subtop loopt, in veel gevallen erg anders is.

Neehoor, 7 jaar groepslessen in de manege en daarna enkele maanden privelessen op paarden waar ik dingen als appuyeren, wijken, wending om de voor/achterhand... mee rijd. En daar ben ik nu nog steeds mee bezig.
Maar ik geef je volledig gelijk dat ik meer ben met een ouder paard, vooral om de prijs te drukken


7 jaar manegelessen, 1 a 2x in de week, komt maximaal overeen met 2 a 3 jaar een eigen paard die je 4 tot 5 dagen in de week rijd (50 weken per jaar les, komt neer op 350-700 uur paardrijden verdeeld over 7 jaar. Dezelfde 50 weken rijden met je eigen paard komt neer op 400-750 uur paardrijden, 2x4 dagen in de week of 3x5 dagen in de week) .

Daar is niets mis mee, ik kocht mijn eigen paard ook met een dergelijke hoeveelheid ervaring, maar dan rij je over het algemeen niet op dusdanig niveau dat je meer dan een M-paard nodig hebt. Je kunt dan beter samen groeien. Een goede instructrice kost 30-50€/les (uur) en geeft je genoeg huiswerk mee voor 1 a 2 weken. Dat betekent dat je tussen de 750 en 2500€/jaar kwijt bent aan lesgeld. Door een sterk doorgetraind paard te kopen van 10.000€ meer dan het redelijk doorgetraind paard, bespaar je geen (minimaal) 4 jaar lesgeld. Je ontneemt jezelf de mogelijkheid om dat geld in extra lessen te stoppen en bespaard misschien 2500€ die je er in moet stoppen om de dingen die hij nog niet kent met hem aan te leren, in plaats van dat jullie ze samen aan moeten leren.

Ik raad dan eerder aan om eens in de maand of eens in de zoveel maanden een les te nemen op een zeer doorgetraind paard en daar dan meer geld voor neer te leggen zo nodig. Dan kan je toch even voelen hoe het hoort te voelen zonder dat het ten koste gaat van een berg lessen van jou.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:30

Elisa2 schreef:
Ik zou ook zeggen, ga voor een goed opgeleid leerpaard.

Minimaal M niveau, maar het allerbelangrijkste..dat de basis er goed en fijn in zit.

Eensch


Neverland schreef:
Ik zou een paard met potentie kopen en die zelf alles leren (met goede begeleiding natuurlijk). Leer je ontzettend veel van! :)

Oei, potentie is juist het allerduurste. "Potentie" en "talentvol" zijn bijna onbetaalbaar.

Getup

Berichten: 8292
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:31

Belangrijkste is; dat ie fijn na te rijden is. Er zijn genoeg paarden, die dat niet zijn, en waar dan wat kunstjes op zitten. Dan heb ik er liever 1 die alleen wat basis kent en fijn door t lijf bewegen en met n goede aanleuning en achterbeen.

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:41

Getup schreef:
Belangrijkste is; dat ie fijn na te rijden is. Er zijn genoeg paarden, die dat niet zijn, en waar dan wat kunstjes op zitten. Dan heb ik er liever 1 die alleen wat basis kent en fijn door t lijf bewegen en met n goede aanleuning en achterbeen.


Dat laatste: de basis kennen, fijn gereden, door het lijf bewegen, een goede aanleuning en een goed achterbeen; daar betaal je niet niks voor. :D

Getup

Berichten: 8292
Geregistreerd: 27-01-07

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:54

:D Ok laten we t afzwakken naar: niet te beroerd achterbeen en fijn gereden. Hoeft geen wereldkampioen te zijn. Maar ik zie in die prijsklasse wel correcte paarden. Geen super spectaculaire,maar absoluut correct

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:01

Ga eens een b proef met dat bijrijpaard rijden en vraag iemand om het te filmen. En dan aan een jurylid laten zien en vragen om commentaar.

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:05

bigone schreef:
Ga eens een b proef met dat bijrijpaard rijden en vraag iemand om het te filmen. En dan aan een jurylid laten zien en vragen om commentaar.


Eeuhm dit beantwoord de vraag van ts niet. Tenzij je die jury wil vragen of ze nu een zz paard of een m paard moet kopen op basis van de B proef die ze reed met een bijrijdpaard.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:13

Ts, als ik jou was zou ik een paard met een zo hoog mogelijk niveau binnen je budget kopen. Probleem met zelf een paard opleiden terwijl je zelf nog niet bent opgeleid, is dat je niet weet wat nou het juiste gevoel is. Daar gaat het bij veel ruiters imo mis. Die kunnen daarom enkel hun eigen paard leuk rijden. Na een tijd..

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:44

Ik zou gewoon je budget vaststellen en naar paarden van verschillende niveaus gaan kijken. Je gaat snel genoeg merken of een paard al dan niet te hoog is gegrepen (of dat dat nu een ZZ leerpaard is of een jonkie)

Als je toch voor groen + groen combi gaat, hou dan in het achterhoofd dat de centjes die je uitspaart door de lagere aankoop prijs zullen gaan naar prive lessen.

Bovenal - zorg ervoor dat je er veilig op voelt.

Success!

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:57

Geryon schreef:
Ts, als ik jou was zou ik een paard met een zo hoog mogelijk niveau binnen je budget kopen. Probleem met zelf een paard opleiden terwijl je zelf nog niet bent opgeleid, is dat je niet weet wat nou het juiste gevoel is. Daar gaat het bij veel ruiters imo mis. Die kunnen daarom enkel hun eigen paard leuk rijden. Na een tijd..


Niet mee eens, even een vb met mezelf: sinds dat ik me herinner, leid ik mijn eigen pony's en paarden zelf op omdat goeie en ervaren dieren gewoon bijna onbetaalbaar zijn. Met de juiste begeleiding leer je het juiste gevoel ontwikkelen en leer je om correct op te leiden.

Niet iedereen zal dat gevoel kunnen ontwikkelen, maar ik denk dat 90% van de ruiters het wel kan leren! :j

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:07

Eens met een aantal anderen: niet 'zo hoog mogelijk', maar wel een fijn leerpaard. Dat betekent: gezond, goed afgericht, goed na te rijden en braaf. Voor 8000 euro koop je geen jonkie (maar dat wou je ook niet), daarom is gezondheid dubbel belangrijk.

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:18

Aangezien je nog nooit gestart bent zul je bij de B moeten beginnen..

Ik zou dus een jong paard kiezen op B/L niveau met potentie. Je zult toch samen de lage klasses door moeten, en zo kun je samen naar hogere klasses toe werken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:42

Het is wel handig als het paard het al correct kan en idd het goede karakter heeft om de ruiter op te leiden. Prioriteit is goed aan de basishulpen. Correct voorwaarts en nageeflijk te rijden, kennis van eenzijdige kuithulp. Eenvoudig schakelen op zit en been zonder hand.

Dan is het leuk als sb erop zit, maar vooral travers en bvb galop-stap. Twee oefeningen die je echt makkelijker aanleert als 1 van beide ze kent.

Als de vliegende wissel er vervolgens ook op zit of nog beter: om de pas of zelfs eners, ook weer zeer mooi om het van te leren. Maar dat is toekomstmuziek. Ik zou gaan tot M niveau uitgebracht, die is thuis dan al hoger gereden. Maar vooral: correct getraind en na te rijden!


Verder neem je je budget en zeg je:

- aankoop paard
- begeleiding. Afhankelijk van wat jij en het paard kunnen zal dit van eens per 2 weken tot 5 keer per week zijn. Trek hier ruim budget voor uit. Als het moeilijk gaat kan het erg fijn zijn om een tijd onder intensieve begeleiding te kunnen trainen.
- stommigheden. Blessures, nieuw tuig, etc.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:09

Rex_Rolfo schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zou ook zeggen, ga voor een goed opgeleid leerpaard.

Minimaal M niveau, maar het allerbelangrijkste..dat de basis er goed en fijn in zit.

Eensch


Neverland schreef:
Ik zou een paard met potentie kopen en die zelf alles leren (met goede begeleiding natuurlijk). Leer je ontzettend veel van! :)

Oei, potentie is juist het allerduurste. "Potentie" en "talentvol" zijn bijna onbetaalbaar.


Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Als je met potentie bedoelt Grand Prix ja dan snap ik dat die paarden onbetaalbaar zijn. ;) Maar potentie voor Z moet dan wel weer kunnen.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:11

Potentie voor de Z zit er in ieder paard dat een beetje schappelijk gebouwd is en wel wil werken. Alles vanaf een middelgrove fjord voldoet als het niet te veel uit balans gebouwd is.

Punz

Berichten: 8570
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:12

Punz schreef:
Vraag: ken jij de Z oefeningen? Of rijd je wel eens op een paard dat de Z oefeningen kent, en kun je ze op dat paard na rijden? Dat is namelijk een wereld van verschil!

En wat is je ambitie: heb je zelf nog veel te leren, of ben je al in staat om een paard iets te leren?
Moet je zelf nog veel leren, dan is een goed geschoold paard ( niet te ril, niet te spooky, niet te heet), waar vooral de basis heel goed in orde is, en dan minimaal M2 geschoold is best een goed idee.

Ben je zelf in staat een paard iets te leren, dan ben je vrijer in je keuze, en kun je ook een jonger paard kopen, die nog niet zo veel kan..

Maar heb even je profiel bekeken, en van daar uit zou ik je adviseren een niet al te sensibel, goed geschoold paard te kiezen, waar jij veel van kan leren ( en die het nog niet van jou hoeft te hebben om zaken te leren)




TS, je hebt hier nog niet op geantwoord, en dat hoeft natuurlijk ook niet.
Maar ik denk oprecht dat het verstandig is om hier over na te denken, omdat dat toch belangrijke informatie geeft mbt het type paard wat bij jou zou passen..


Want van wat ik lees heb je voornamelijk bescheiden ervaring ( 7 jaar manegeles, half jaar op goedopgeleide paarden), en nu het geluk dat je op goed opgeleide paarden rijdt, die je het gevoel geven al best veel te kunnen.

Maar wat je nu laat zien is dat je aan het leren bent een correct gereden paard na te rijden. Dat is al heel mooi, maar echt nog maar het begin van wat paardrijden is.

Dus om jezelf ook teleurstellingen te besparen wil ik je adviseren voornamelijk ook te kijken naar een paard wat bij jouw niveau past: een paard waar de basis goed bevestigd is, fijn na te rijden is, jou je fouten vergeeft, prettig voor het been maar niet te sensibel. Niveau maakt dan minder uit, en zal vooral ook bepaald worden door je budget ( uitgaande van het gegeven dat je in ieder geval een gezond paard wil)

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:25

Change3x schreef:
Een goed ZZ paard kost toch al wel gauw €30.000+

Ik zou ook zeggen, koop een leuk B of L paard en ga die onder goede begeleiding zelf opleiden. De goede B en L paarden zijn al prijzig, laat staan een M, Z of ZZ paard.

Nee hoor... de mijne kostte me 1000, 00 en nee ik ben geen nul vergeten. Het was de merrie van mijn profiel foto, Warina. (ZZ-zwaar geklasseerd)
Ik heb zo vreselijk veel geleerd van dat paard. En ja ze was oud, al 24 toen ik haar ging rijden zelfs.
Zag en voelde je niks van... wel heb ik alles geleerd wat ik moest leren. Ook omdat ze echt niet makkelijk en erg heet was.

Afbeelding


Maar wil je geen oudere leermeester, dan is je budget idd te laag.
Gezond, jong ZZ paard wat nog recent gestart is met winst zal eerder tussen de 15.000 en 20.000

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 00:14

Ik wilde nog antwoorden maar je hebt je bericht nog aangepast.

Tussen de 15.000 en 20.000 zou nog aan de lage kant zijn voor een fijn gereden paard met genoeg beweging in die klasse.

Als je je er even in verdiept dan zie je dat een goeie 3 of 4 jarige al 15.000-20.000 kost, of zelfs meer..
En dan heb je er een die goed kan bewegen en qua bouw fijn in elkaar zit. Of het paard zich goed gaat laten zien in de sport dat weet je pas als ze een jaar of 6/7/8 zijn.

Je moet ook een beetje geluk hebben, je hebt ZZ paarden te koop staan voor 70.000 euro maar ook voor 25.000 euro.


Ik wil TS in ieder geval de tip geven om niet te snel een paard te kopen ongeacht het niveau van het dier. Ga er vaker dan 1 keer kijken en test het liefst meerdere dieren uit!

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 00:45

Je zult in de B moeten beginnen. Dat je de hulpen voor oefeningen in de hogere klassen beheerst is meegenomen. Gezien je ervaring, ambitie en budget zou ik voor een niet te oud maar bevestigd L/M paard met potentie gaan.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:09

Change3x schreef:
Ik wilde nog antwoorden maar je hebt je bericht nog aangepast.

Tussen de 15.000 en 20.000 zou nog aan de lage kant zijn voor een fijn gereden paard met genoeg beweging in die klasse.

Als je je er even in verdiept dan zie je dat een goeie 3 of 4 jarige al 15.000-20.000 kost, of zelfs meer..
En dan heb je er een die goed kan bewegen en qua bouw fijn in elkaar zit. Of het paard zich goed gaat laten zien in de sport dat weet je pas als ze een jaar of 6/7/8 zijn.

Je moet ook een beetje geluk hebben, je hebt ZZ paarden te koop staan voor 70.000 euro maar ook voor 25.000 euro.


Ik wil TS in ieder geval de tip geven om niet te snel een paard te kopen ongeacht het niveau van het dier. Ga er vaker dan 1 keer kijken en test het liefst meerdere dieren uit!

Ja klopt, daarom ook vanaf... een niet-kwpn in die klasse die gewoontjes beweegt, zou nog mogelijk zijn.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 13:51

Punz schreef:
Punz schreef:
Vraag: ken jij de Z oefeningen? Of rijd je wel eens op een paard dat de Z oefeningen kent, en kun je ze op dat paard na rijden? Dat is namelijk een wereld van verschil!

En wat is je ambitie: heb je zelf nog veel te leren, of ben je al in staat om een paard iets te leren?
Moet je zelf nog veel leren, dan is een goed geschoold paard ( niet te ril, niet te spooky, niet te heet), waar vooral de basis heel goed in orde is, en dan minimaal M2 geschoold is best een goed idee.

Ben je zelf in staat een paard iets te leren, dan ben je vrijer in je keuze, en kun je ook een jonger paard kopen, die nog niet zo veel kan..

Maar heb even je profiel bekeken, en van daar uit zou ik je adviseren een niet al te sensibel, goed geschoold paard te kiezen, waar jij veel van kan leren ( en die het nog niet van jou hoeft te hebben om zaken te leren)




TS, je hebt hier nog niet op geantwoord, en dat hoeft natuurlijk ook niet.
Maar ik denk oprecht dat het verstandig is om hier over na te denken, omdat dat toch belangrijke informatie geeft mbt het type paard wat bij jou zou passen..


Want van wat ik lees heb je voornamelijk bescheiden ervaring ( 7 jaar manegeles, half jaar op goedopgeleide paarden), en nu het geluk dat je op goed opgeleide paarden rijdt, die je het gevoel geven al best veel te kunnen.

Maar wat je nu laat zien is dat je aan het leren bent een correct gereden paard na te rijden. Dat is al heel mooi, maar echt nog maar het begin van wat paardrijden is.

Dus om jezelf ook teleurstellingen te besparen wil ik je adviseren voornamelijk ook te kijken naar een paard wat bij jouw niveau past: een paard waar de basis goed bevestigd is, fijn na te rijden is, jou je fouten vergeeft, prettig voor het been maar niet te sensibel. Niveau maakt dan minder uit, en zal vooral ook bepaald worden door je budget ( uitgaande van het gegeven dat je in ieder geval een gezond paard wil)

Ik kan inderdaad de Z oefeningen narijden op een paard dat de oefeningen al kent waardoor ik het gevoel heb dat ik al wat ken. Maar ik kan geloven dat dat tegen gaat vallen als ik op een paard zit dat ze nog niet kent.
Zoals je het stelt lijkt het alsof ik meer ga leren van een paard dat zelf nog niet veel kan zodat ik het het zelf kan aanleren en dat kan wel eens kloppen. :)
Ik zal ook eens privéles nemen op een manegepaard dat wel potentieel heeft om nieuwe oefeningen te leren om te kijken hoe dat aanleren gaat.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:05

Ik kan je zeker uit persoonlijke ervaring aanraden een paardje te kopen waar goed bevestigd minimaal Z2 op zit. Het is naar mijn mening zó veel beter voor "onervaren" ruiters om te leren van goed geschoolde paarden. Er is niet voor niets de uitspraak "op een oude fiets moet je het leren". Het is gewoon de beste manier van leren in combinatie met goed les :j

En nee, een goed bevestigd Z2 paard zónder beperkingen met een leeftijd van 10-15 die eventueel ook nog door zou kunnen richting de subtop hoeft echt niet heel veel meer dan 10.000 euro te kosten hoor :) Bovendien valt er met een paard hoger opgeleid dan L/M nog zát te leren en te groeien hoor
Laatst bijgewerkt door Sewri op 19-09-17 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:11

Oh wauw nou ik zou het wel weten hoor.
Als jij de oefeningen kan rijden met een ervaren paard, dan zou ik gaan voor een beleerd paard dan L/M niveau loopt en dan samen trainen, groeien, leren, werken, alle klasse door lopen en zo de ZZ gaan bereiken. Let bij aankoop wel op of het paard gefokt is in de richting die je zoekt, tinker is leuk maar misschien niet handig als ZZ je ambitie is of je moet enorm mazzel hebben
Super mooie uitdaging en je leert er zo ontzettend veel van een leuk dressuur gefokt, gezond paard.
Veel plezier