privéstal of manège met lespaarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElsieC

privéstal of manège met lespaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 23:59

Aan de paarden/ponyeigenaars, waar rijden jullie (het liefst)?
Zijn hier ook voor en nadelen aan verboden?

Ik denk dat ik liever op een manège rijd waar ook kinderen les volgen zonder een eigen paard. Vroeger had ik altijd de indruk dat de mensen met eigen paarden nogal omhoog gevallen leken en vaak niets moesten hebben van de kinderen zonder eigen paard en dat wil ik net niet zijn.
Ik keek vroeger zo hard op naar die mensen en ik zou het fijn vinden om die kinderen ook de kansen te geven om vragen te stellen en eventueel eens te helpen bij dingen die niet hoeven te gebeuren bij een gewone lespony. (En stiekem zou ik wel genieten van de aandacht :o )
Zo leer je toch veel meer over de paardensport, niet?
Hoe zit het bij jullie?

alice0cullen

Re: privéstal of manège met lespaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 01:24

Sta zelf op een kleine manege en ben een van twee pension klanten. Heb het enige paard op de manege en de kinderen zijn gek op haar. Ze helpen graag mee met poetsen of andere dingen. Vind het niet erg, gun het zo ook wel.

Maar worden wel eens dingen meegenomen, of gevoerd aan mijn paard en dat is wel wat minder fijn.
Ik moet alleen rekening houden met de les tijden en eventuele klanten die komen proefrijden.

Het is maar wat je fijn vind, het enige wat ik echt mis op stal is iemand die echt goed kan rijden om eens naar te kijken.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 02:36

Privestal.
Heb een hekel aan kinderen :o
Dus op een manege zou bij mij de pret er zo af zijn.
Gelukkig waar ik nu sta niemand meer met kleine kinderen.
Vorig jaar liep er nog een peuter rond maar uiteindelijk ben ik proberen te gaan plannen dat hun er niet waren. Of ik zorgde dat ik wat ging doen met paardlief.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 03:54

Even buiten beschouwing gelaten hoe ik mijn paarden houd, wat dus geen optie is op een manege en locatie (aan het bos) :+

Heb een hekel aan kinderen en heb geen zin dat mijn dier aangehaald, ge-oeht of ge-aht wordt, laat staan snoepjes.
Drukte.
Vasthouden aan tijdstippen om te mogen en kunnen rijden.
Niet de ruimte heb om mn eigen ding te doen.

Dus privestal/ pensionstal voor mij.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:54

Ik heb op beide gestaan en bij de privéstallen verschillende groottes. Voor mij persoonlijk geldt: hoe kleinschaliger hoe liever. :j Dus dan valt de manège alweer af.
Kijk, als ik naar mijn paard ga wil ik met hem bezig kunnen zijn. En wel in rust.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:02

Ik denk ook dat op een manege je niet zomaar de rijbak in kan, omdat er natuurlijk lessen worden gegeven. Hierdoor ben je vaak gebonden aan ochtenden en laat in de avond, al helemaal op zaterdag.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:07

Ik heb op beide gestaan en geef de voorkeur aan een kleine manege. Ik vind het wel leuk om kinderen in de buurt te hebben. Dit zorgt voor een gemixt gezelschap.

Op privestallen hangt sneller een sfeer van zien en gezien worden en prestatiedrang. Ik persoonlijk vind dat niet altijd even prettig. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat dit voor anderen weer wel werkt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:11

hmm.. enige nadeel van maneges vind ik dat de bak vaak bezet is met lessen.

als er altijd een bak beschikbaar is vind ik t prima.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:20

Omdat ik een van twee pension klanten ben heb ik het geluk dat als ik me aan de les tijden hou, de bak eigenlijk altijd voor mezelf is. Op de privé stallen waar ik stond was dit bijna nooit het geval, was eigenlijk of je altijd aan het rijden was op een inrijterrein.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:21

De manege waar ons paard staat heeft 2 binnenbakken: eentje voor de lessen en eentje voor de pensionklanten! Ik vind het veel gezelliger op een manege. Er is altijd wel iemand om mee te kletsen en er worden veel leuke activiteiten georganiseerd.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:34

isabel_94 schreef:
De manege waar ons paard staat heeft 2 binnenbakken: eentje voor de lessen en eentje voor de pensionklanten! Ik vind het veel gezelliger op een manege. Er is altijd wel iemand om mee te kletsen en er worden veel leuke activiteiten georganiseerd.

Op welke manege sta jij dan? Je woont ook in Venlo zag ik namelijk

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:35

Miefje schreef:
isabel_94 schreef:

Op welke manege sta jij dan? Je woont ook in Venlo zag ik namelijk

Manege de Boschhoeve in Soerendonk :) Niet in de buurt van Venlo

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:37

Oh dacht al, bij manege Venlo, Beekshof en de Grensstreek hebben ze dat namelijk niet :')

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:43

Ik heb mijn paard geleaset gehad op de manege en vond het daar altijd erg gezellig. Ja, het is wel eens puzzelen met de lessen maar op zich ging dat best goed. Scheelt ook dat ik een kantoorbaan heb en dus altijd precies weet wanneer ik wel of niet kan rijden.

Echter is het voor mijn paard te druk op de manege. Ze gaat straks dan ook naar een kleine pensionstal die ook eens wat lessen geeft. Ze heeft daar een stal met uitloop in plaats van een klein donker stalletje met weinig mogelijkheden om buiten te komen.

Voor mijzelf vind ik een manege dus wel erg gezellig, maar net als wat Onali zegt, zoals ik mijn paard graag houd, kan helaas niet op het gros van de maneges. :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:48

Liever een privé/pensionstal. Heb op een manege gestaan en dan kon ik vaak pas na 22.30 rijden, leuk na school met 2 pony's. Ik wil in ieder geval een stal waar niet te veel drukte is en de bak altijd beschikbaar is.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:53

Heb ook op zowel een manege als pensionstal gestaan.

Op de manege was het inderdaad altijd wel gezellig. Toch zou ik er niet opnieuw voor kiezen met een rijpaard. Je moet altijd rekening houden met de lestijden, dus dat de bak bezet is. Dat is toch vaak op momenten na school/werk dus wanneer je zelf ook alleen kunt.
Je paard wordt ongewild gevoerd, even snel iets doen is er niet bij want je hebt altijd kids of lesklanten die wat vragen of even een praatje maken. Heel gezellig maar als je wat minder tijd hebt niet handig.

Pensionstal vind ik wat dat aan gaat veel fijner. Een wat grotere stal heeft ook veel mensen waar je van kan leren en waarmee het gezellig is.

Krijg een beetje het idee dat jij degene wilt zijn waar de kids tegenop kijken omdat je een eigen paard hebt. Zeker als je er een tijdje staat zijn ze wel op je uitgekeken. Dan kennen ze jou en het paard en dan is die 'aandacht' er niet meer.
Zou dus niet met die reden op een manege gaan staan :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:56

Ik vind de twee kinderen van mijn zus al druk genoeg. :')

Sta dus ook niet op een drukke pensionstal/manege met mijn paard, veel te druk voor mij.
En hou er ook niet van om op andere te letten tijdens de les (en buiten de les om), puur omdat het voor mij te veel aandacht kost en niet goed kan concentreren op de les. Er is dan voor mij te veel ruis. Later wil ik dus ook het liefst privé les of max 2 mensen in 1 bak. Die van mij is mog maar 2, dus rijden is nog niet van toepassing. :D

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:02

Lastig manege lijkt me wel erg gezellig maar ben altijd erg teretoriaal naar mijn spullen en dieren. Dus het idee dat al die kinderen mijn paard gaan poetsen etc zonder toestemming nope nachtmerrie materiaal dat zou voor mij de grootste reden zijn naast vaak niet de mogelijkheid tot voldoende buitenstaan

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:03

Privéstal. Manege is nooit mijn favoriete plek geweest. Ook niet toen ik daar als kind begon. Ik hou meer van de rust. Denk ook niet dat mijn paard een manege prettig zou vinden.
Verder heb ik ook het idee dat het vaak duurder is om op een manege te stallen. Terwijl je toch wat beperkt bent waar je kan rijden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:13

Ik rij 's winters bij een manege (paarden staan thuis). Van de kinderen heb ik eigenlijk geen last, ze vinden een vreemd paard vaak wel interessant en vragen hoe ie heet en dat soort dingen, maar daar blijft het bij. Vind vooral de pensionklanten vervelend. Als ze mijn paard een keer vervelend zien gaat het heel de wereld over dat het een levensgevaarlijke knol is en als ze hem een keer braaf zien is het ineens een dood braaf beest waar een baby nog zo mee op pad kan.

Maar ik zou ze eigenlijk op geen van twee willen hebben. Het is gewoon niet de manier hoe ik een paard wil houden. Maar stel dat dat wel zo zou zijn, zou het me dus weinig uit maken, zolang ik maar een bak ter beschikking heb die ik niet met tien man moet delen.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:14

Ik sta op een kleine pensionstal/manege waar beperkt groepslessen zijn, maar nooit in het weekend. De lestijden zijn duidelijk en daar is prima omheen te plannen. Er zijn een paar manegeponies, sommige privé ponies en paarden lopen af en toe een manegeles, maar er doen ook pensionklanten met hun eigen paard of pony mee in de manegelessen. Ik vind het juist leuk dat pension- en manegeklanten door elkaar lopen en met elkaar te maken hebben. De sfeer is er uitstekend!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:17

Privéstal of kleine pensionstal.
Heb op een grote pensionstal met groepslessen en kinderfeestjes gestaan. Voor wat de omgeving te bieden heeft was het de beste stal, in vergelijking naar waar ik morgen heen ga, is het complete horror.
Drukke kinderen heb ik een stevige hekel aan en het feit dat ik een pony met shetlanderlook heb helpt niet. Ze vonden haar altijd fantastisch, maar zij hen niet.

Enne dat mensen naar je opkijken dat je een paard hebt... Dat is alleen maar omdat ze nog niet beseffen dat elke muppet een knol kan kopen. Nieuwtje gaat er vanzelf af.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:21

Ik sta op een kleinschalige manege met pensionstal erbij. Wel aardig wat pensionpaarden. Vind het prima te doen, ik kom meestal savonds, dan zijn er vaak gene lessen en dus ook geen kinderen. In de vakantie vind ik het iets minder.. dan hebben ze ponykampen etc. Verschrikkelijk. En die kinderen blijven dan ook nog slapen, dus vermijden kun je ze niet. Ben wel altijd duidelijk, aaien mag, voeren borstelen en wandelen absoluut niet..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:41

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:57

Ik sta zelf op een pensionstal. Hiervoor heb ik bij de manege gestaan.
Het is wel natuurlijk heel gezellig. Maar je wordt erg beperkt door de lestijden, de drukte, en wat je allemaal kan doen. Ik zit niet op een echt kleine pensionstal. (40/50 paarden?) Maar toch is het bij mij vaak erg rustig, wat ik zelf heel fijn vind. En je meestal wel de bak gewoon lekker voor jezelf hebt, en alle ruimte om andere dingen te doen. :j