Verzorgen voor/na les

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbsx

Verzorgen voor/na les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 21:44

Hee! Ik ben pas begonnen op een manege in de buurt maar daar word je erg vrij gelaten, je moet dus veel vragen. Maar ik kom er bijna niet aan toe omdat ik als beginner natuurlijk enorm veel wil vragen... Dus ik vroeg me onder andere af: wat is normaal in de verzorging van je paard voor en na de les? Wat ik nu doe is vooraf borstelen en opzadelen en als ze na de les niet nog een les hoeft te doen afzadelen, met stro afvegen en weer borstelen..

LoveBodin

Re: Verzorgen voor/na les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:48

Goed borstelen is inderdaad het allerbelangrijkste!
Je bent al heel goed bezig.
Wat ook handig is, is de hoeven uitkrabben :). Dan nemen ze ook niet al het stro mee de bak in, en het is beteer voor de voeten.
Als je kans hebt dat er stenen oid in de hoeven zijn gaan zitten (dus als je over een grindpad moet), kan je na de les ook nog de hoeven uitkrabben. Anders doe ik het zelf over het algemeen niet :)

Kimbsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 21:49

LoveBodin schreef:
Goed borstelen is inderdaad het allerbelangrijkste!
Je bent al heel goed bezig.
Wat ook handig is, is de hoeven uitkrabben :). Dan nemen ze ook niet al het stro mee de bak in, en het is beteer voor de voeten.
Als je kans hebt dat er stenen oid in de hoeven zijn gaan zitten (dus als je over een grindpad moet), kan je na de les ook nog de hoeven uitkrabben. Anders doe ik het zelf over het algemeen niet :)

Ah super, goeie tip! Neem ik de volgende keer mee :)

Susanjansenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:50

Hoi hoi. Toen ik vroeger nog. Op een manege ree dee ik eerst borstelen/Hoeven. Uit krabben. Als de les klaar was dee ik hem eerst. Af zadelen bit schoonmaken. En daarna paard weerborstelen/hoeven uit krabben. En de stal aanvegen en kijken of ze nog water nodig. Hadden. Als ze geen automatische drink bak hadden. En soms als ik nog wat klusjes kon doen bv de stal.

Kimbsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 21:52

Susanjansenn schreef:
Hoi hoi. Toen ik vroeger nog. Op een manege ree dee ik eerst borstelen/Hoeven. Uit krabben. Als de les klaar was dee ik hem eerst. Af zadelen bit schoonmaken. En daarna paard weerborstelen/hoeven uit krabben. En de stal aanvegen en kijken of ze nog water nodig. Hadden. Als ze geen automatische drink bak hadden. En soms als ik nog wat klusjes kon doen bv de stal.

Thanks! Stal aanvegen is inderdaad ook een goeie :)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:54

Vooraf poetsen en hoevenkrabben, kijken of er geen poep in de waterbak ligt. Na het rijden netjes het bit spoelen en de spullen opbergen. Hoeven krab ik alleen uit als er steentjes in kunnen zitten. Daarna knuffel ik de pony vaak nog even en in het zomerseizoen moeten wij ze ook nog op de wei zetten, maar dat wordt vaak wel gezegd (:

Kimbsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 21:56

Kairos schreef:
Vooraf poetsen en hoevenkrabben, kijken of er geen poep in de waterbak ligt. Na het rijden netjes het bit spoelen en de spullen opbergen. Hoeven krab ik alleen uit als er steentjes in kunnen zitten. Daarna knuffel ik de pony vaak nog even en in het zomerseizoen moeten wij ze ook nog op de wei zetten, maar dat wordt vaak wel gezegd (:

Jaaa knuffelen is 't leukste deel natuurlijk *\o/* thanks voor je tips!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:11

Ik verplaats dit topic naar Manegepraat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:15

Eerst borstelen en hoevenkrabben. Daarna even kijken of al je tuig nog heel is. Goed tuig erop en naar de bak. Na het rijden tuig af, hoeven krabben. Eventueel als het mag met een sponsje en wat water zweetplekken doen. Of idd met stro droog wrijven. Dan borstel erover. Knuffelen en darana bit schoonmaken en alles weer netjes opruimen. En voor de stal even de zooi opvegen weer.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:37

Ik denk dat je al heel goed bezig bent hoor!
Ik weet niet of je het al deed maar na het rijden het bit even afspoelen is fijn voor het paard als hij later het bit weer inkrijgt zitten er geen aangekoekte resten op.

Ik verbaas me eigenlijk hoeveel mensen na het rijden het paard nog een keer borstelen, hoezo doen jullie dit?
Ik borstel mijn pony alleen voor het rijden

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:45

Ik borstel altijd na het rijden. Voornamelijk omdat mn paard achter het zadel zand heeft na het rijden (krijg met borstelen niet al het zand weg) dus dat borstel ik eraf en als ze gezweet heeft borstel ik de haren omhoog zodat ze sneller droogt, en dan krijg je niet zo'n lelijke opgedroogde zweetplek in de vacht :D

Toen ik nog op de manege reed deed ik inderdaad lekker poetsen en hoevenkrabben voor het rijden en na het rijden vaak de zweetplekken wegwrijven, zadel en hoofdstel netjes ophangen en het bit afspoelen :j

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 00:12

Ik knuffel, poets en krab de hoeven van mijn paard voor het rijden, na het rijden laat ik hem meestal rollen, wat ie heerlijk vindt, knuffel ik nog wat met hem, krijgt ie wat te eten van me als ik het bij heb en ruim ik z'n spullen op. Bit schoonmaken lijkt me logisch, heb er een hekel aan als dat vies is. Maar op het rollen na, doe ik met m'n eigen paard niets anders dan eerder met de manegepaarden. Behalve dat ik niet knuffelde met de paarden die daar niet zo op gesteld waren, maar nu hebben we er eentje die ons niet laat poetsen als we niet eerst al z'n favoriete plekjes kriebelen. :')
Wat betreft afsponsen of -spuiten las ik dat je dan het water wel goed weer van de rug en hals af moet halen, omdat daar de warmte anders juist in blijft zitten en een paard dus slechter afkoelt.

Kimbsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 13:39

Thanks allemaal! Het hoevenkrabben deed ik nog niet dus dat ga ik oppakken, maar blijkbaar zat ik inderdaad al in de goede richting, fijn om te weten! :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:13

Je kunt wel hoeven krabben hè? En check even bij je manege wat normaal is hierin. Er zijn maneges waar ze het niet willen op stal, of waar ze klanten alleen de voorhoeven laten doen.

Kimbsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 14:15

Dreamybol schreef:
Je kunt wel hoeven krabben hè? En check even bij je manege wat normaal is hierin. Er zijn maneges waar ze het niet willen op stal, of waar ze klanten alleen de voorhoeven laten doen.

Krabben lukt wel ja, maar inderdaad wel maar even checken voor de zekerheid wat toegestaan is :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:14

Kimbsx schreef:
Hee! Ik ben pas begonnen op een manege in de buurt maar daar word je erg vrij gelaten, je moet dus veel vragen. Maar ik kom er bijna niet aan toe omdat ik als beginner natuurlijk enorm veel wil vragen... Dus ik vroeg me onder andere af: wat is normaal in de verzorging van je paard voor en na de les? Wat ik nu doe is vooraf borstelen en opzadelen en als ze na de les niet nog een les hoeft te doen afzadelen, met stro afvegen en weer borstelen..

Ik denk dat je het al goed doet.Het ligt eraan wat er nodig is. als het paard geen automatische drinkbak heeft,kijk dan of hij wel water heeft.Ik heb wel manegeruiters gezien die na een inspannende rit hun paard zonder water wegzetten en dan zelf aan de bar gingen hangen!!!!

Kimbsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 16:16

Citaat:
Ik denk dat je het al goed doet.Het ligt eraan wat er nodig is. als het paard geen automatische drinkbak heeft,kijk dan of hij wel water heeft.Ik heb wel manegeruiters gezien die na een inspannende rit hun paard zonder water wegzetten en dan zelf aan de bar gingen hangen!!!!

Thanks! Gelukkig hebben de paarden bij deze manege allemaal automatische drinkbakken :)

elseline15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:54

ik rijd zelf ook op een manege en daar moet je ook borstelen opzadelen en alles en afzadelen ik vind dat super om te doen

Rachelle_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:22

Ik denk dat je ook al heel goed bezig bent, zoals hierboven al werd gezegd is goed borstelen natuurlijk erg belangrijk, anders kan het zadel bijvoorbeeld gaan schuren.

elseline15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:07

ja