Quir schreef:De illusie dat alleen jijzelf als beste voor je paard kan zorgen, moet je snel laten varen. Dat is namelijk niet zo, er zijn genoeg mensen die er minstens zo goed voor zorgen.
Verder, ja ik begrijp je toch wel. Ik bemiddel voornamelijk, dus verkoop van paarden die niet bij mij op stal staan, maar daarnaast train ik ook voor verkoop voor eigenaren en kopen we in. Het paard te koop aanbieden heb ik weinig moeite mee, het paard "verkopen" ook niet, maar zodra het serieus word krijg ik toch ook wel een brok in mijn keel en als dan het contract getekend wordt en paard wordt opgeladen helemaal. Bij het ene dier meer dan bij het andere, maar bij allemaal eigenlijk wel. Het is echter mijn werk en mijn inkomen, uiteindelijk komt 99% van de paarden (geen 100% omdat ik niet met alle nieuwe eigenaren contact gehouden heb, maar merendeel wel) altijd heel goed terecht en zie ik later prachtige foto's en video's voorbij komen van hele blije paarden en ruiters/eigenaren. Dan weet ik ook weer waar ik het voor doe, want ondanks dat ze mijn stal verlaten vind ik het prachtig dat er mensen met dat dier blij zijn en veel plezier aan beleven.
Overigens kan ik wel heel gemakkelijk nee zeggen als een verkoop niet goed voelt, om welke reden dan ook. Te onervaren mensen voor dat paard, paard past niet bij het doel van de potentiele koper, etc. Voor mij is een goede klik tussen paard en ruiter wel heel belangrijk en wil er "van verzekerd zijn" dat ze over een half jaar ook nog blij zullen zijn met het paard en ook dat het goed gaat, niet dat je na een paar maanden te horen krijgt dat ze (half) verongelukt zijn met het paard, omdat je ze een heet sport paard verkoopt als braaf bomproof recreatie/bos paard. Je kunt nooit helemaal zeker zijn natuurlijk, die garantie heb je niet en krijg je niet, mensen zijn mensen en paarden zijn paarden, maar wel moet mijn gevoel gewoon goed zijn op dat moment en vaak kan ik dat wel goed inschatten.
Maar ik ga een koper ook absoluut niets verbieden, ze moeten doen waar zij zich goed bij voelen en verkocht is toch ook verkocht...
Fijn om te lezen! Je verwoord beter wat ik bedoel. En ik hoop dat ik net als jou achteraf toch een goed gevoel bij kan hebben. Het moet ook gewoon een paar keer goed gaan denk ik, heb teveel slecht gehoord en gezien in mijn omgeving en dan word je een ''beetje''
huiverig en extra alert.. maar deze succes verhalen zijn er natuurlijk ook genoeg!