Tropenjaren: wel / nieuw paard?

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

marieke83

Tropenjaren: wel / nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 08:28

Helaas heb ik mijn oude ruin vorige maand in laten slapen. Nu zit ik met een dilemma: wel of niet een nieuw maatje kopen? Ik heb een zoontje van een jaar en we willen graag een 2e.

Naast een drukke baan lukte het goed om 1 paard ongeveer 4 keer per week te rijden. Maar weet niet hoe druk het met 2 kids is en kon tijdens de zwangerschap laatste 8 weken en na bevalling 10 weken niet rijden.

Ik mis het heel erg, maar wil een dier ook voldoende aandacht kunnen geven. Is dit wel het moment om een nieuw paard te kopen?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:40

Waarom de haast? Je kan toch wachten met een beslissing nemen tot je tweede kindje geboren is. Dan weet je beter of het haalbaar is of niet.

Mij lijkt het niet te doen en ik heb maar 1 kind. Maar iedereen is anders, iedereens partner is anders, iedereens werk is anders, ieder kind is anders.

Gillbo

Re: Tropenjaren: wel / nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:46

Je zou rustig rond kunnen kijken en vind je er een met eem megaklik dan ga je ervoor en anders pas later.

Ik zou overigens nooit zwanger op een vreemd paard stappen.Dat is wel iets om rekening mee te houden denk ik.
Of een 3 jarige die licht bereden is en wie je na wat lichtte training vakantie geeft om alles in zijn koppie te verwerken

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:47

Wellicht is het een optie om voor nu een leuk bijrijdpaard te zoeken en eerst af te wachten tot de tweede er is om te kijken hoe het dan gaat. Zal toch wel wat drukker worden, dan kun je altijd een paard aanschaffen als je genoeg tijd over houd.

Dat je niet kunt rijden de laatste weken en de eerste weken na de bevalling zou ik me niet zo druk om maken, zolang het paard voldoende buiten komt vermaakt die zich vast wel, of evt zou je ook zelf een bijrijder kunnen nemen natuurlijk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:51

Ik zou rustig aan een beetje rondkijken en mocht je iets tegenkomen waarvan je denkt "Dát is hem" dan kun je altijd besluiten het paard te kopen als je denkt dat het gaat lukken.

Natuurlijk is de kans er dat het tegenvalt als er een tweede kindje bij komt, maar even heel hard gezegd is het ook niet vanzelfsprekend dat dat tweede kindje er (snel) komt. Het zou in dat laatste geval ook zonde zijn als je je paardendroom gelaten hebt voor wat het is.

Ik zou eens een aantal weken in de gaten houden hoeveel tijd je over hebt en dit opschrijven. Je zou eventueel ook eerst op zoek kunnen gaan naar een lease-/verzorgpaard om te ervaren of je echt zoveel tijd over hebt als je denkt.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:05

Ik had mijn paardje verkocht toen de wens voor een tweede er was en ik haar aan een heel goed plekje kon wegdoen. Eenmaal zwanger voelde ik me een stuk minder goed dan bij de eerste, ik was toen ook regelmatig blij dat ik de zorg voor een paard er niet bij had. Dat geldt ook voor de eerste intensieve periode met een baby.
Nu hij ruim een jaar is kriebelt het weer enorm en ben ik rustig aan het rondkijken.

Brave e-pony/klein paard gezocht!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:09

Met je plannen en de huidige situatie zou ik een tijdje kiezen voor het bewaren van de rust en opteren voor een tijdelijke optie in de vorm van een bijrijdpaard of een projectpaard.

Als er daadwerkelijk een 2e is (is ook maar afwachten hoe gezond en vervolgens makkelijk hij/zij zal zijn) kun je een gedegen beslissing gaan maken over het haalbaar zijn van een nieuw paard.

Na 15 jaar op Bokt sluit ik het hoofdstuk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:00

Mijn man is graag thuis in de avond (zijn hobby is klussen in en om het huis) en claimt mij niet waardoor ik makkelijk weg kan. Dan is een paard goed te doen maar ik zie om mij heen dat hij daarin vrij zeldzaam is. Ziet jouw partner het zitten om 2/3x in de week in de avond bij de kinderen te blijven en jou te missen en een dagdeel in het weekend? Dan kan het prima, mits jij een energiek persoon bent die in de avonden daar nog puf voor heeft natuurlijk.

Ik vind de optie om eerst een bijrijdpaard te zoeken trouwens een hele goede, dan kan je uitproberen of het haalbaar is op een manier waar je makkelijk weer afscheid van kan nemen.

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:04

Ik heb voor hetzelfde gestaan en wil je aanraden 2 a 3 jaar te wachten.

Mijn jongste was 3 maanden toen ik mijn paard kocht en dat was eigenlijk te druk.
Speelt wel mee dat mijn man een eigen zaak heeft en ook heel druk was in die tijd( nog maar wel iets rustiger.

Kwam echt te weinig aan trainen toe.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:28

Ik zou ook rustig aan doen.
Ik vond 1 kind zoveel relaxer als 2, ik zeg altijd voor de grap 1 is een makkie bij 2 is je leven over haha.
Maar zonder gekheid mn eerste was ook gewoon een makkelijk mannetje en de 2de is gewoon veel meer aanwezig maar hoor bijna al mn vriendinnen erover dat 2 gewoon een heel stuk drukker is.

Kan je niet een paardje (tijdelijk) gaan bijrijden zodat je kan kijken of het haalbaar voor je is?

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

marieke83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 10:48

Bedankt! Een paard om bij te rijden is zeker een optie. Mijn gevoel komt iig overeen met de reacties.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:04

Wees wijs en wacht minimaal twee jaar. Geef jezelf de tijd om zwanger te zijn. en daarna te ontzwangeren. Is al lastig zat. Ga voor een nieuw maatje kijken als je alles weer op de rit hebt.
Is eerlijker tegen over jezelf, gezin en je toekomstige paardje.

Ik had wel de zorg voor de paarden en een aantal kids, tis best pittig.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:09

Het missen duurt nog wel even hoor. Zeker wanneer je jaren zo intensief met je hobby bezig bent geweest. En eerlijk, ik mis het nog steeds. Maar ik zou het nu niet meer willen. Echter is daar best een behoorlijke tijd overheen gegaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:26

waarom neem je geen veulen? Diet kan dan nog lekker 3 a 4 jaar uitgroeien. tijd om je 2 de kindje te maken én de eerste luierjaren zijn dan ook achter de rug.
Je kan lekker tutten met je paard, en heb je geen tijd, dan is het ook niet erg.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:33

ik snap niet waarom iedereen direct zoiets heeft van 'wachten'?

TS kon met een kindje zonder probleem 4 keer per week rijden.

hier nu 2 kindjes en que drukte en tijd,merk ik eigenlijk geen verschil.
tuurlijk moet je nu naar 2 kijken,2 eten geven,2 aankleden,maar als het avond is,liggen beiden gewoon te slapen.
als mijn man oppast,kijkt hij voor 2,dan blijft er voor mij gewoon ook tijd over.

als je het mist,je het financieel kan bolwerken en je partner/man er achter staat,waarom dan niet?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 14:29

bcd94 schreef:
Wellicht is het een optie om voor nu een leuk bijrijdpaard te zoeken en eerst af te wachten tot de tweede er is om te kijken hoe het dan gaat. Zal toch wel wat drukker worden, dan kun je altijd een paard aanschaffen als je genoeg tijd over houd.

Dat je niet kunt rijden de laatste weken en de eerste weken na de bevalling zou ik me niet zo druk om maken, zolang het paard voldoende buiten komt vermaakt die zich vast wel, of evt zou je ook zelf een bijrijder kunnen nemen natuurlijk.

zelf heb ik ook een pony gekocht toen mijn dochter 1,5 was. Het is voor mij destijds niet de intentie geweest om te rijden.( Het was mijn gezondheid die de wensen overliet).Maar het is druk, met inmiddels 2 kinderen. Zeker met de 2e net een jaar, die begint te lopen.
Pony lief blijft wel vaak staan ,en die geeft er niets om vermaakt zich prima. Ik heb het zo ervaren dat als de kinderen s'middags slapen je er wel de tijd voor kan maken, maar als ze de hele dag wakker zijn dat het lastiger wordt.
Mijn dochter was2,5 toen ze niet meer sliep in de middag en dan is het lastiger overdag maar kan het wel in de avond als papa op past. Tot ze 4 zijn want dan kun je in de middag als ze op school zitten ervaar ik nu met de oudste,de jongste slaapt dan net in de wagen buiten of binnen in zijn bedje met de babyfoon aan. ( de paarden staan aan huis en ik heb 3km bereik maar zover ga ik niet weg).
Maar als het kan van tijd en lichamelijk: doen even tijd voor jezelf, dat heb ik als belangrijk ervaren.
en vandat je kindjes 3a4 zijn kunnen ze ook mee, mijn dochter vind het prachtig mijn zoontje heeft meer met de hond.....de tijd zal het leren!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:49

Ik ben bij gaan rijden na de geboorte van de tweede. Was blij dat ik nog 2x per week, heel soms 3 x echt er op kon stappen maar had er ook regelmatig eigenlijk niet decpuf voor omdat ze elkaar afwisselden met zoek zijn en slechte nachten en ook overdag continue aanwezig waren.

Vorig jaar weer eigen paard gezocht en helaas na twee maanden kreupel in de box en nog niet hersteld. Rijd dus nog steeds buiten huis.

Ik zou in jouw geval ook eerst bij gaan rijden om te voorkomen dat je een paard mogelijk moet verkopen als het toch tegen valt met de zwangerschap of er na. Scheelt een hoop zorgen en verplichtingen. Ik heb bijvoorbeeld de tweede helft van de zwangerschap een aantal weken bedrust moeten houden en daarna mocht ik ook geen zwaar werk meer doen. We hebben toen hulp in moeten huren om bij te springen met de verzorging van de paarden omdat ze bij huis stonden. En extra huishoudelijke hulp en oppas voor de oudste.

Als je alles weer op de rit hebt en je weer een normaal werkritme hebt opgepakt merk je snel genoeg of je nog of al weer de puf hebt om intensiever te gaan rijden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:54

Ik raad je aan om te wachten, hoezeer het gemis ook is.

Mijn dochter was net vier, toen ik heb besloten om mijn paard te verkopen.
Paardje stond aan het hek te kijken en te roepen, ik had nauwelijks de energie naast kind en baan en huishouden om hem dagelijks de zorg en aandacht te bieden die hij zo verdiende.

Het gemis is er nog dagelijks, maar hij heeft het zo goed bij zijn huidige baas.
Dat geeft veel rust.

Is bijrijder of leasen niet iets? dan kan je zien of het combineren valt.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:00

Doen wat je gevoel je ingeeft, paard kopen kan.snel genoeg

Ikzelf heb er nooit problemen mee gehad, heb er drie vrij dicht op elkaar, inmiddels ouder maar had altijd tijd (maakte tijd ,vooral in de avond of nam ze ffe mee , rijden werd dan niks maar goed)
was druk maar ik vond het heerlijk#datwarendetropenjaren :)

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:21

Luister naar je gevoel. Toen ik mijn maatje vorig jaar heel onverwachts moet laten gaan, had ik bedacht dat ik voorlopig geen ander paard wilde. Het kostte me als alleenstaande moeder (kinderen toen 7 en 10) teveel tijd en teveel geld. Ik zou 4 jaar wachten tot ze allebei naar de middelbare school zouden gaan. Wat ik niet had verwacht, was dat ik het ontzettend ging missen! Een bijrijdpaard gehad, maar dat maakte het gemis van een eigen paard alleen maar erger. 7 maanden later stond er dus weer een op stal en het is een van de beste beslissingen ooit geweest. Er waren honderd redenen om het niet te doen, maar ik ben er zo blij mee... Dus iedereen kan je goede raad geven, maar het is voor iedereen anders. Een tip voor als je het doet: zorg dat dingen goed geregeld zijn. Moet je er elke dag naar toe? Heb je hulp? Is je partner bereid om thuis te zijn als je er niet bent, etc. Ik wens je veel wijsheid!

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:44

Dat is voor iedereen weer anders..

Hier een kindje van 2,5 jaar. Als fanatieke wedstrijdamazone dacht ik even snel een kind op de wereld te zetten en verder te gaan met wedstrijden... viel dat even tegen!
Kindje had eerste jaar alleen maar hazenslaapjes overdag en ik kwam nérgens aan toe. Paard was een echt concours paard en ik zat mezelf op te vreten dat ik er niet aan toe kwam. Moeilijke beslissing gemaakt om paard te verkopen.

Na anderhalf jaar ging het slapen beter en heb ik een nieuw paard gekocht, ééntje die ook wel eens een dagje stil kan staan. Mijn wedstrijdambities staan nog in de koelkast maar dat komt ook mede door onze verhuizing en verbouwing. Paarden staan aan huis, ik denk dat dat al veel voordeel oplevert.

Ik kan alleen maar zeggen, kijk goed naar jezelf en jouw gezin. Je weet zelf het beste wat wel en niet kan.
Succes!

~*~i'm just like the moon, chasing the sun~*~

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie