[VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12223
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

[VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 18:44

Hoi allemaal! :)

Na lang twijfelen heb ik toch besloten om een volg topic aan het maken van mijn verzorgpaard Pharon.
Twijfel omdat ik toch best onzeker en vatbaar ben voor de meningen van anderen. :o
Zelf houd ik alles bij in een schriftje en heb ik natuurlijk familie en vrienden die ik kan vertellen over paardlief, maar dat zijn niet echt paarden mensen op enkele vriendinnen na. Dus die zijn toch minder enthousiast dan ik ben. :+
Dus ga ik hier proberen om de weg van jonkie tot rijdpaard te beschrijven en de stappen die ik zet, maar een aantal dingen zijn wel belangrijk om vooraf te weten:

- Pharon is niet mijn eigen paard, al beschouw ik hem wel als van mij en heb ik zijn hele harnachement etc zelf betaald. Ook bepaalde zalfjes, zandkuren etc. betaal ik zelf uit liefde voor het paard. Zodoende beschouwen veel mensen hem ook als van mij, en de eigenaar soort van ook ondanks dat hij natuurlijk de voerkosten, strokosten, hoefsmid en DA kosten heeft.
- Vanaf aankomend weekend krijg ik professionele hulp bij het inrijden.

Dat gezegd hebbende... tijd om hem voor te stellen! :D

Pharon
4 jaar ~ ruin ~ Deparon x Tuschinksi x Garanco

Afbeelding


Dan zal ik even de weg beschrijven die we hebben afgelegd en waar we nu zijn.

Het begon allemaal op 13 mei 2020. Althans, toen is deze foto door mij gemaakt. Dat was de eerste keer dat ik hem zag. In 2019 is mijn vorige verzorgpaard bij deze eigenaar overleden. Die heb ik toen ruim 10 jaar verzorgd. Daarna was ik klaar met paarden en paardrijden, ik voelde me zo inmens verdrietig..
Ik ging nog wel kijken bij de eigenaar als er veulens geboren waren, en toen was daar Pharon. Eerlijk gezegd dacht ik er nog niets bij. Want ik wilde geen paard meer rijden, had die drang niet meer.



Afbeelding



Ik begon weer met rijden in 2022. Na een nare val, ben ik daarna bij een ander paard en locatie terecht gekomen. De reden waarom ik niet meer terug bij de eigenaar ben gegaan, is omdat hij toen geen passend paard voor mij had. In april 2023 was ik weer op stal bij de eigenaar om te kijken naar de kleintjes en ik zag Pharon weer staan, nu als 3 jarige. Ik was verliefd <3 Ik vond hem ontzettend knap en toen begon het idee dat het toch we gaaf zou zijn als ik met hem aan de slag kon. Maar goed, jong paard, geen idee wat voor karakter en nu een brave om te rijden. Dus prima zo. Tot het moment waarop er op de huidige stal van alles veranderde, en geen positieve veranderingen en ik het daar heb opgezegd. Maar.. wat dan? Afgelopen zomer stond Pharon met zijn vriendjes bij mij in de wei. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik voor hem mocht zorgen en later ook op mocht rijden, nog altijd geen idee van zijn echte karakter. En dat mocht! *\o/*

In november 2023 ben ik gestopt bij de andere stal. Ik ben wel verder gegaan met westernlessen om de feeling met het paardrijden te behouden. En in november kwam Pharon dan eindelijk naar huis, naar zijn stal en kon ik beginnen!

Onze eerste kennismaking verliep niet soepel. Hij was behoorlijk overprikkeld, bleek achteraf, en ik wilde meteen te veel (voor hem). Dat resulteerde ik een trap tegen mijn been, waar ik niets van hem overgehouden behalve een blauwe plek :')
Pharon kende nog vrijwel niets. Meelopen aan een halster dat ging wel. Mensen die je aaien op je hals, prima. Maar verder dan dat... nee doe maar niet. Ik heb dus met borstelen ook vanaf nul moeten opbouwen. Zelfs het op/af doen van het halster was een oefenmoment, want voorheen ging dat halster nooit af...

We zijn begonnen met een stukje grondwerk. Meelopen naast mij. Commando halt, om, terug maar ook pas komen als ik zeg dat hij mag komen.
Ik heb veel (en nog steeds) gehad aan de boeken van Lisanne Thomas, over hoe je dit soort dingen het beste aanleert. Ook haar boek ''beleren geen kunst'' heb ik gevolgd als leidraad.

Enfin, uiteindelijk geoefend met het hoofdstel en het bit. Hier een van de eerste keren, echt een puppy! Ik was niet tevreden over de watertrens, dus heb ondertussen een dubbelgebroken bustrens.

Afbeelding


Mijn tactiek was vooral veel belonen met stem en met een snoepje. Slecht gedrag negeren, gevaarlijk gedrag afstraffen. En veel geduld hebben, vooral niet boos worden. Het longeren heb ik aangeleerd door naast hem te lopen op de cirkel en de eigenaar in het midden de lijn vasthouden, totdat het vanzelf ging.
Met het dekje zijn we begonnen door eerst te laten ruiken, dan rustig over de hals strijken, vervolgens erop leggen. Dat herhalen. Nu kan ik het dekje gewoon op hem gooien :+
Het zadel was vervolgens eigenlijk geen probleem meer, ook de klapperende beugels niet, die door het lopen naar beneden waren geschoven op een moment.
Het opstapkrukje er bij gepakt. Eerst laten ruiken, vervolgens voor zijn neus op het krukje gaan staan. Van het krukje afspringen. En uiteindelijk het krukje naast hem geparkeerd en erop gaan staan. Ook wederom van het krukje afspringen. De eerste paar keren was dat springen best spannend voor hem, maar nu geeft hij er niets meer om. Ik heb bewust geoefend met mijn been vanaf het krukje op zijn billen te leggen, zodat hij ook went aan de aanraking voor het geval ik per ongeluk met opstappen zijn billen ga raken.

Het sturen hebben we enkele keren geoefend met de dubbele lijnen, maar daar was ik geen fan van. Het werkte niet helemaal lekker, dus dat laat ik voor onder het zadel. Verder trainen we wel met de longeerhulp korte stukjes (lees 10 minuten per sessie).

Ik heb altijd gezegd dat ik niet als eerste op zijn rug ga zitten... Maar het voelt gewoon goed. Ik vertrouw hem, hij vertrouwd mij. Wat op 1 april resulteerde in voor de allereerste keer op zijn rug zitten! *\o/*

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Nu zijn we twee weken verder en heb ik enkele keren op hem gezeten en gestapt, de eigenaar heeft hem vast. Rustig begonnen met het toevoegen van de kuithulp icm stap commando, die hij goed kent van de longeerlijn. Oefenen met halt en ophoudingen. Daar zijn we nu gebleven. En dan komt dit weekend de inrijd ruiter, om haar zo even te noemen, dus ben benieuwd! :)


Afbeelding


Afbeelding


Je kan echt zien dat er nog geen gram spier op zit :')

Ik moet eerlijk bekennen, dat alles tot op heden geen probleem voor hem was. Hij pakt alles echt super goed op, is super lief en eigenlijk vrij nuchter tot nu toe. Het klinkt allemaal makkelijk, maar er zijn ook zeker tegengeslagen geweest. Zo wilde hij een kleine twee weken niet met mij mee de stal uitlopen, dat was niet fijn. -O-

Het doel met hem voor komende jaar is vooral het inrijden. Alle basis knopjes erop. Zoals ik aangaf krijg ik daar hulp bij, van een professioneel iemand. Het is even kijken hoever ik zelf ga en durf, daarin moet ik eerlijk blijven. Uiteindelijk lijkt het me wel gaaf om met een semi zelf opgeleid paard een keer een dressuurwedstrijd te rijden en wil ik persoonlijk het Z halen qua niveau. Niet perse op wedstrijden, maar thuis. Als B/L ruiter wordt het weleens tijd :P

Ik zal vast nog het een en ander vergeten zijn, ook aan foto's. Maar dan komen die later nog wel! :D

Als afsluiter nog en foto van zijn moeder (de rechter) en van zijn oma. Zijn oma staat nog steeds op stal! :D


Afbeelding

Afbeelding



Volgen jullie onze stappen mee? :D

Igniss

Berichten: 991
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:30

Jaa leuk! Ik ga zeker meevolgen. Ik heb mijn jonkie ook de basis zelf geleerd. En nu traint mijn instructrice haar 1x per week om alles er goed op te zetten.
Dus ik verwacht dat dit ook snel zal gaan met hulp. Ze zijn zo slim <3


Hij is ontzettend leuk!

Zertab

Berichten: 12223
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 20:07

Igniss schreef:
Jaa leuk! Ik ga zeker meevolgen. Ik heb mijn jonkie ook de basis zelf geleerd. En nu traint mijn instructrice haar 1x per week om alles er goed op te zetten.
Dus ik verwacht dat dit ook snel zal gaan met hulp. Ze zijn zo slim <3


Hij is ontzettend leuk!


Ja leuk! :D zodra ik er volledig zelf op kan wil ik ook goed investeren in lessen. Ik hoop ook deze zomer er zelf op te kunnen en dus meters te maken. Ook omdat we alleen een buitenbak hebben en die nu als zwembad fungeert -O-

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:01

Wat een knap paard is het! <3 Zo'n mooi koppie zit erop.. En ook leuk om dat zelf helemaal te doen, het opleiden. Dat heb ik ook al een keer mogen doen (niet met mijn huidige paard, eerder een keer) en dat is echt een heel leuk proces. Toen stond ik nog ergens anders en daar werd het maar raar gevonden dat ik allemaal gekke dingen met het paard deed (grondwerk dus...), maar het werkte wel. Toen ik er voor het eerst op ging deed ze niks, gewoon super braaf. Geen balans natuurlijk maar geen stap verkeerd gezet. Toen kreeg ik het commentaar "die was al zadelmak, dat kan nooit", maar dat kun je dus bereiken met grondwerk. Dat werd niet gesnapt. Fijn dat dat voor jou ook zo goed gewerkt heeft! Ik ben benieuwd hoe jullie verhaal verder gaat! En de Maroon staat hem echt prachtig <3

Igniss

Berichten: 991
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:10

Zertab schreef:
Ja leuk! :D zodra ik er volledig zelf op kan wil ik ook goed investeren in lessen. Ik hoop ook deze zomer er zelf op te kunnen en dus meters te maken. Ook omdat we alleen een buitenbak hebben en die nu als zwembad fungeert -O-


Herkenbaar -O- helaas

Zertab

Berichten: 12223
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 21:13

@Texas: de eigenaar vindt dat ook bijzonder:o Maar die is op leeftijd en van de oude stempel. Maar het loont echt! Ook al geoefend met zeil, overal aanraken met de longeerzweep en met de paraplu. De paraplu is zijn grote vriend geworden :')

@Igniss: de buurvrouw heeft een bak met van die stoffen snippers. Daar mogen we, als het weer het enigszins toe laat, wel gebruik van maken. Dat scheelt weer! Hopelijk kunnen we daar vrijdagavond voor het eerst heen, even wennen de eerste paar keren zonder ruiter aan de nieuwe omgeving :)

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:43

Apart is dat hè? Dat mensen niet in grondwerk geloven ookal zien ze het paard voor hun ogen veranderen. Zij waren ook van de oude stempel daar, ook de dochter die iets ouder is dan ik. Dat is er denk ik met de paplepel in gegoten. Maar het werkt echt, je krijgt echt een band met je paard en veel vertrouwen. Met de longeerzweep deed ik idd ook, en paraplu, zeiltjes.. Allemaal gekke dingen.

melanie0906

Berichten: 1137
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:53

Super leuk joh dat je deze ervaring kan opdoen! Fijn dat dit kan met een vertrouwde eigenaar!

Texas02 schreef:
Apart is dat hè? Dat mensen niet in grondwerk geloven ookal zien ze het paard voor hun ogen veranderen. Zij waren ook van de oude stempel daar, ook de dochter die iets ouder is dan ik. Dat is er denk ik met de paplepel in gegoten. Maar het werkt echt, je krijgt echt een band met je paard en veel vertrouwen. Met de longeerzweep deed ik idd ook, en paraplu, zeiltjes.. Allemaal gekke dingen.


Ze zeggen niet voor niks idiote eigenaren maken makke paarden :D

Zertab

Berichten: 12223
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 21:59

Ja heel bijzonder inderdaad, dat ze het zien gebeuren maar toch anders denken.
Om die reden heb ik ook zelf een zadelpasser geregeld, betaald en een passend zadel aangeschaft. Eigenaar gelooft dat elk zadel past, ik niet :D. Dus dan zelf de keuze maken om het te regelen en te betalen. Gelukkig laten we elkaar ook in de waarde. Ik ken deze man ook al sinds mijn 12de :)

Zie hier hoe ik geoefend heb met mijn been. Pharon bleef ook gewoon stilstaan en dacht: het zal allemaal wel :')

Afbeelding

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:11

Wauw wat leuk zeg! En fijn dat je hem gewoon zo als je eigen mag beschouwen. Die boeken ga ik wel eens opzoeken :)

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:20

melanie0906 schreef:
Ze zeggen niet voor niks idiote eigenaren maken makke paarden :D


Haha, dat klopt _O- Bij mij moeten ze wel wennen aan zulke dingen, want ik laat ook regelmatig iets vallen, loop per ongeluk tegen ze aan of wat dan ook _O- Als je zo'n onhandig mens als eigenaar hebt, wen je ook snel ergens aan :D

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:21

Zertab schreef:
Ja heel bijzonder inderdaad, dat ze het zien gebeuren maar toch anders denken.
Om die reden heb ik ook zelf een zadelpasser geregeld, betaald en een passend zadel aangeschaft. Eigenaar gelooft dat elk zadel past, ik niet :D. Dus dan zelf de keuze maken om het te regelen en te betalen. Gelukkig laten we elkaar ook in de waarde. Ik ken deze man ook al sinds mijn 12de :)

Zie hier hoe ik geoefend heb met mijn been. Pharon bleef ook gewoon stilstaan en dacht: het zal allemaal wel :')

[ [url=m/ohMPFH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja, ik ben toen ook zo begonnen, en vanaf de grond erbij omhoog springen, en vanaf krukje zulke dingen doen!

Igniss

Berichten: 991
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:30

Hier ook de meest idiote dingen gedaan vanaf veulen. Als.je het kon bedenken deed ik het.

Betekende wel dat ik met de 3de x erop met zadel een buitenrit deed waar ze voorop liep. Oortjes erop en gaaaan.

Ik ben ook een enorme kluns :') ze moeten echt niet schrikken als er iets valt. (Soms ben ik dat zelf, whoops) want ik leg ook gewoon rustig een aantal borstels op het paard om ze binnen handbereik te hebben.

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:42

Super leuk om te volgen! Altijd leuk zo'n volgtopic en jullie stappen te zien maken.

Vraagje is je bit niet te groot of hangt te laag of lijkt dat zo ?

Zertab

Berichten: 12223
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 22:45

troetjoek schreef:
Super leuk om te volgen! Altijd leuk zo'n volgtopic en jullie stappen te zien maken.

Vraagje is je bit niet te groot of hangt te laag of lijkt dat zo ?


Hij hangt eigenlijk iets te laag aan de kaptoom. Maar het volgende haakje, hangt ie weer te strak. Aan het hoofdstel hangt hij netjes. Let even niet op hoe hij erbij staat :')
Dit is met hoofdstel:


Afbeelding




Ik heb het bit samen met de buurvrouw gepast die al ruim 40 jaar paarden heeft en die gaf aan dat het goed past :)

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:54

Wat een leuk paard. Ik volg jullie vorderingen graag.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:25

Wat een leuk paard. Je frontriem hangt ook te laag ;)

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:30

Igniss schreef:
Hier ook de meest idiote dingen gedaan vanaf veulen. Als.je het kon bedenken deed ik het.

Betekende wel dat ik met de 3de x erop met zadel een buitenrit deed waar ze voorop liep. Oortjes erop en gaaaan.

Ik ben ook een enorme kluns :') ze moeten echt niet schrikken als er iets valt. (Soms ben ik dat zelf, whoops) want ik leg ook gewoon rustig een aantal borstels op het paard om ze binnen handbereik te hebben.


Dat is wel erg fijn! Heb je je paarden altijd zelf beleerd of grondwerk gedaan zonder hulp? Ik kan hier in wel wat tips gebruiken met mijn jonkies :D

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:54

Zertab schreef:
troetjoek schreef:
Super leuk om te volgen! Altijd leuk zo'n volgtopic en jullie stappen te zien maken.

Vraagje is je bit niet te groot of hangt te laag of lijkt dat zo ?


Hij hangt eigenlijk iets te laag aan de kaptoom. Maar het volgende haakje, hangt ie weer te strak. Aan het hoofdstel hangt hij netjes. Let even niet op hoe hij erbij staat :')
Dit is met hoofdstel:



[ [url=m/MbL7TI.jpg]Afbeelding[/url] ]




Ik heb het bit samen met de buurvrouw gepast die al ruim 40 jaar paarden heeft en die gaf aan dat het goed past :)



Ohja dat ziet er al een stuk beter uit dan met de kaptoom <3

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:58

Igniss schreef:
Hier ook de meest idiote dingen gedaan vanaf veulen. Als.je het kon bedenken deed ik het.

Betekende wel dat ik met de 3de x erop met zadel een buitenrit deed waar ze voorop liep. Oortjes erop en gaaaan.

Ik ben ook een enorme kluns :') ze moeten echt niet schrikken als er iets valt. (Soms ben ik dat zelf, whoops) want ik leg ook gewoon rustig een aantal borstels op het paard om ze binnen handbereik te hebben.


Ja, dat doe ik ook, de borstels op het paard leggen, of de singel, of de zadelhoes.. :D En ja, soms ben ik het inderdaad, die (bijna) valt.. Kijkt hij weer zo op zij van daar heb je haar weer _O-

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 06:35

Wat leuk, ik volg! Dierbaar om later terug te kunnen kijken! :j

Zertab

Berichten: 12223
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 06:55

Bedankt voor alle leuke reacties! :D

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:05

Ook ik vind dit leuk om mee te lezen :) . Je bent goed bezig, ben heel benieuwd hoe hij het rijden op gaat pakken. Leuk paard ook.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:46

Leuk paard! Ik vindt ook dat je alles fijn op pakt met hem.

Ik wens jullie een mooie toekomst toe samen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:14

Zertab schreef:
Zie hier hoe ik geoefend heb met mijn been. Pharon bleef ook gewoon stilstaan en dacht: het zal allemaal wel :')

[ [url=m/ohMPFH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn als je zo lenig bent _/-\o_

Toen ik mijn jonkie (ook uit een Tuschinski merrie) aan het zadel- en ruitermak maken was moest ik even een laars uittrekken om over de kont te zwaaien :+



Texas02 schreef:
Ja, dat doe ik ook, de borstels op het paard leggen, of de singel, of de zadelhoes..

Doet niet iedereen dat ?? :oo

Jonkies zijn ook ideaal om je verzameling zadeldekjes uit te stallen. Kunnen er minstens zeven tussen oren en staart O:)