[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:53

Je omschrijft de Tinker zoals ik ze al veel gezien heb!

Benieuwd!

Jen4
Berichten: 31
Geregistreerd: 07-10-16

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:00

Pffff, spannend dit en heel herkenbaar! Zo benieuwd naar het vervolg......

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:13

Jammer dat je de kudde nog niet bij elkaar kon zetten.
Ik hoop dat dit nog veranderd gedurende het verhaal.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:15

Inderdaad herkenbaar, ik heb ook een tinker.
Overigens een schat van een dier hoor!!
O:)

Leuk om de ontwikkeling van je nieuwe kudde te volgen :j

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:15

Wat schrijf je leuk en herkenbaar! Ben benieuwd naar de rest!

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 21:52

Hallo Hanneke68, Xroosx1e, Mariellexx, Jen4, Lucia88, gezellig dat jullie meelezen.

Zaterdag 9 oktober 2015

Yes! De eerste keer dat ik hier thuis op Callas ben opgestapt. Ik was natuurlijk stiknieuwsgierig naar alles. Naar of mijn Westernzadel wel zou passen, naar hoe het zou zijn om apetrots rond te stappen op mijn prachtige paardje, en hoe we samen ons erf zouden verkennen.
Gezien haar harde mond, had ik besloten haar vanaf het begin af aan te rijden op een halster. Ik geloof niet dat ze veel beleerd is. Inderdaad was ze van nature natuurlijk lief, hebben ze er een zadel opgeknald en haar mee laten gaan op buitenrit. Toen dat goed ging hebben ze dat vaker gedaan en haar ingereden verklaard. Zoiets.
En als ik zo hard aan haar mond moet trekken, kan ik net zo goed hard aan een halster moeten trekken, dat levert haar dan minder pijn op. En mogelijk minder verzet.

Mijn westernzadel paste gelukkig, maar dat kwam voornamelijk door de dikke pad. Nu was Thor ook een rond typje (al was hij wel hoger dan Callas) en daar lag het zadel ook goed op. Toch had hij kennelijk meer schoft, want aansingelen deed ik niet bij hem en bij Callas moet ik wel aansingelen, want ze is rond dat het zal wegglijden als ik dat niet doe.

Mijn vriend heeft haar vastgehouden deze eerste keer, want stilstaan dat kan madammeke nog niet en ik ben via een krukje opgestapt om haar rug te ontlasten. Ik vind haar eigenlijk best heel jong, 3,5 qua uitgroei van haar skelet, dus ik ga het goed aanpakken en geen lange ritten al maken, en geen zware belasting op haar rug. Jammer dat ze al zo vroeg een zadel erop gegooid hebben, maar goed de dierenarts heeft gechecked en ik ook, ze heeft geen rugpijn in ieder geval.

Afbeelding


Toen ben ik gaan stappen en een beetje draven, stappen en stoppen over en op ons pad. We hebben geen rijbak en maar heel weinig terrein dat plat is, dus moet ik me "behelpen" met de platte stukken die we hebben, dus o.a. onze weg. Alles gedaan zonder bit. Sturen zonder bit snapt ze nog minder dan met bit en kuithulpen snapt ze helemaal niet, dus het viel nog niet mee, maar dat gaat vast wel wennen en zij gaat het wel leren.

Verder had ik ze weer in de vertrouwde setting neergezet en alle meiden hadden de oren plat.


Afbeelding


Zaterdagmiddag heb ik haar nog een keertje gepakt en gezadeld en zijn we een miniwandelingetje van 5 minuten buiten ons erf wezen maken. Mijn vriend en de honden gingen mee. Ze was enorm voorwaarts, maar ze was keurig gehoorzaam in deze "kudde". Ik vond het helemaal geweldig! Een echte "buitenrit", hahaha van 5 minuten. Wie het kleine niet eert...

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:01

Wat een superleuk verhaal om te volgen. Ik reken wel op een happy end hoor!!!

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:01

Wat een superleuk verhaal om te volgen. Ik reken wel op een happy end hoor!!!

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 22:43

Hey die Truus uit 1957, leuk dat je ook meeleest.

in aansluiting op mijn vorige updateje ... Hier nog even een filmpje van 1 minuut hoe ze zich stierlijk verveelde als ze moest stilstaan. Ze wist zich geen houding te geven.

https://youtube.com/watch?v=bzMfZ2rlRYE

En bij de vlekjesontdektocht vond ik dit het liefste vlekje...

Afbeelding



Zondag 10 oktober 2015

Op ons eigen terrein kun je een rondje wandelen van circa een half uur langs alle hekken. Dat leek me een leuk plan om met Callas te doen. Lekker stappen binnen de veiligheid van onze hekken.
Idee een 10. Uitvoering een 0. Ik moest heel snel stoppen met deze actie want ze had waarschijnlijk nog nooit een steile afdaling gelopen en in plaats van dat ze goed op haar voeten lette, wilde ze als een tank recht de helling af denderen! Ze verloor haar balans en ik bracht haar nog meer uit balans en op een moment dat het kon, kon ik haar omtrekken.
Met een hartslag van een bang konijn, ben ik afgestapt, weer omhoog gelopen en mijn vriend gehaald om een klein rondje te rijden van een half uur in het bos achter ons terrein. Daar zijn wat horizontalere paden. Gezellig in de kudde met de honden ging dat prima.

Een eind in het bos hoorden we stemmen en uit ervaring wisten we al dat dit jagers zouden zijn. Net toen we langskwamen, kwamen die mannen met hun oranje vestjes uit een bospad. Callas schrok zich helemaal wezenloos en sprong het pad af het bos in, waar ik haar heb kunnen omtrekken en haar terug heb gestuurd naar de jagers en mijn vriend met de honden. We hebben een poosje met ze staan praten en meteen toen Callas doorhad dat het mensen waren ipv enge oranje exotische reuzenvlinders, was het goed en heeft ze enthousiast aan de discussie deelgenomen.

We vervolgden onze weg weer en het laatste stuk van dit rondje heeft een asfalt weg. Normaal gesproken rijdt daar niemand. Het gaat alleen naar onze buren en is verder doodlopend. Uiteraard nu niet. Een auto naderde ons van achteren met hoge snelheid en Callas raakte in paniek. Ik had geen ruk, letterlijk, te vertellen met het halster en zal toch echt met bit moeten gaan rijden. De auto stopte uiteraard, maar het kwaad was al geschied, ze was helemaal bibberig van de schrik. Ik heb haar getroost en gerustgesteld en toen ze weer bijgekomen was van de schrik, zijn we verder gegaan.

Thuisgekomen bleek ze niet een klein beetje te zweten, nee, ze was helemaal doorweekt tot op haar huid. Geen droog plekje meer te zien. Dat heeft niets te maken gehad met een half uur staprit, maar alles met de stress die ze ervaarde. Eerst die helling, toen die jagers en toen die auto. Waar is dat superkalme paard wat me beloofd was?

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:53

Yes nog een berichtje voor het slapen gaan. Het zijn echte binnen vetters, de reis zal ook behoorlijke impact hebben gehad op haar.
Ik kijk nu al uit naar je volgende berichtje. Hoewel ik wel iets weet van jullie verloop volgens mij uit het tinker topic oid.

Wel erg herkenbaar ik maakte ook een proefritje op een super brave tinker van 3,5 jaar die wel een bokje durfde te geven met galop ivm moeilijk. Na zijn verhuizing en hij opgeknapt was van zijn operatie heb ik heel wat met hem te stellen gehad. Achteraf bleek hij enorme moeite hebben gehad met de verhuizing en ging hij behoorlijk puberen

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:57

Wat een leuk topic en een leuke schrijfstijl. Ik ben benieuwd naar de verdere avonturen.

Jasy
Berichten: 242
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Bolsward

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 23:12

Ik volg. Super leuk schrijf je

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 23:19

Och Shadow zit midden in dat stressen vd dames. Het kan soms best even de tijd nodig hebben. Ik hoop dat de verwerking vd indrukken en de verhuizing hetgene is waardoor ze wat uit hun doen waren en zich afreageerden. Ik ben ook benieuwd hoe de weg voor ze uit gaat pakken na meer ontspanning en harmonie met elkaar hoop ik. En wat een avontuur zo met Callas gelukkig zonder echte brokken

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 23:35

Je hebt paarden die braaf zijn omdat ze gewoon de routine kunnen volgen (en te lui/dom zijn om iets anders te willen doen uit verveling) en paarden die braaf zijn omdat ze zat ervaring hebben met allerlei rare dingen die mensen verzinnen. Heel veel brave paarden vallen in de eerste groep (incl. bv veel manegepaarden).

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 01:48

Ik kom ook gezellig volgen. Leuke schrijfstijl heb je! Ik ben al benieuwd naar een update :Y)

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 01:53

pol1 schreef:
Je omschrijft de Tinker zoals ik ze al veel gezien heb!

Benieuwd!
Ik heb ze niet echt veel gezien, maar inderdaad wel erg herkenbaar van (de aankoop van) mijn tinker. :D Grappig hoor.

Heel leuk om te lezen en het is vaker gezegd maar je schrijft ontzettend leuk!
En ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 03:15

Aaah nee ik ben al bij het laatste berichtje aangekomen.. TS wat heb je een interessante manier van schrijven, echt ik hang aan he lippen voor het gevolg. Wat een knap dametje is ze, maar wat een werk heb je er aan.... ze lijkt wel op alle manieren hartstikke groen te zijn. Ik volg in elk geval!!

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 06:53

Ik volg ook :)

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 07:55

Wat leuk om te lezen!
Ik volg!

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:18

Wat schrijf je mooi! Ik ben erg benieuwd naar het vorige topic!
Soms wil ik je sterkte wensen, of zeggen wat het slimst is om te doen (volgens mij dan natuurlijk ;) :D )
en dan bedenkt ik mij opeens weer dat dit allemaal 2 jaar geleden is gebeurd :D :')

Selbourne
Berichten: 119
Geregistreerd: 25-12-10
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:32

Ook ik lees mee en kijk steeds uit naar de volgende update! Ik heb zelf ook een tinker die echt niet altijd de makkelijkste is, maar ja hij heeft m'n hart 13 jaar terug gestolen :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:43

Kom je al wel best wat hindernissen tegen voor het eerste buitenritje :oo
Erg benieuwd naar het vervolg :D

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:45

Leuk om mee te lezen!

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 10:16

Goedemorgen Fleuribelle, Syl1612, Irusju, Nancy, Zuchini, Corientjuh94, ShetjeIris, Sophie-Wind, Selbourne, Nafkedemi, ook welkom in dit volgtopic, dank iedereen voor de complimenten.

Straks weer een update.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:36

Een paar dagen geen tijd gehad om te lezen en wat veel updates zijn er al! Je voelt gewoon dat er iets staat te gebeuren, maar je weet niet wanneer....