[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:43

borstnoot schreef:
Hahaha ik moest hardop lachen in de klas toen ik de gedachtengang van Callas las, heerlijk omschreven!


Hahaha ja idd! En wat is ze toch ook een plaatje <3

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:13

borstnoot schreef:
Hahaha ik moest hardop lachen in de klas toen ik de gedachtengang van Callas las, heerlijk omschreven!


Ik ook. Hoe herkenbaar. Ze halen alles uit de kast.
Wat een prachtige foto is die laatste <3
Als je eenmaal in love bent met die str*nteigenwijze, mooie en geweldige Tinkers, dan is het foute boel. Ook al zijn er legio brave, willing-to-please paarden...het blijft foute boel. Je komt er niet meer vanaf :D

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:04

Hier ook iemand die hardop moest lachen. Super herkenbaar ook :))

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:05

Amyd schreef:
Klopt, wij gaan vaak samen op stap met een haflinger en een arabier.
Apart zijn het schijterds eertse klas, maar samen kunnen ze de hele wereld aan.


Heel herkenbaar Amyd :)

Kennelijk denken ze dan van elkaar dat diegene wel oplet :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:12

@ Monique, ik heb zo maar het vermoeden dat als je een paar jaar verder bent, je een gouden paard hebt aan Callas :) Er zit karakter in, maar ze is wel eerlijk en best wel een slimme meedenkster!
Dit soort paarden zijn in het begin het moeilijkst maar worden vaak de beste en fijnste paarden.

Heb geduld, het gaat vast helemaal goed komen :)

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:21

Ook ik moest grinniken van de gedachten gang van Callas. Wat een prachtige fotos zijn het geworden en echt leuke tassen :)

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:58

Leuke foto's! En idd hilarisch haar gedachtegang!

thequeensmum
Berichten: 3563
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:36

Ff off-topic, maak jij die tassen zelf? Gaaf hoor!!

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:58

Wat leuk geschreven de gedachtengang van Callas!

Leuke tassen maak je.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:56

Kruipt onder steen vandaan, eindelijk

Die gedachtengang _/-\o_

En ik moet je zeggen, ik vind nooit zoveel aan een tinker. Maar Callas is wel écht een beauty <3

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:04

Wàt een interessant topic! Ik ben vanmiddag beginnen met lezen en nu op pagina 24, maar man, wat een verhaal! Ik moet zo gaan slapen, maar ben zo benieuwd hoe het verder gaat.
Veel respect voor je doorzettingsvermogen en ook voor je levendige en beeldende schrijfstijl.

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 08:18

Welkom Veldbloem. En ja, ik denk echt dat Callas (en menig ander paard) zo redeneert.

Dank jullie overigens voor de complimenten over de tassen, ja ik maak ze zelf van tijdschriften, romans, bladmuziek en stripboeken. Diervriendelijke designtassen van hergebruikt papier, de MO-Bags. Ik heb een site http://www.MO-Bags.com (genoemde prijzen op de site zijn winkelprijzen, voor bokkers is er altijd een korting)

Next update:

25-8-17

Op bokt ben ik vandaag een topic gestart "Het tij keren, kan dat?" Ik heb dat gedaan omdat ik gezocht heb op bokt naar mensen die in een zelfde situatie zitten als ik, maar ik kon het eigenlijk niet goed vinden.
Ik lees wel mensen die problemen hebben met hun paard, maar niet specifiek wat ik meemaak. Het lijkt over het algemeen of iedereen het fantastisch doet met zijn paard, maar ik zal misschien niet de goede zoekbegrippen hebben ingetikt. Misschien kan ik mensen helpen met mijn topic en als mensen reageren misschien dat ze tips voor mij hebben. Want ondanks dat het de afgelopen maand heel goed is gegaan met Callas, ging het vandaag weer goed fout. Wéér hetzelfde op het veldje, dit keer met grondwerk. Weer die angst van haar, weer losrukken en wegrennen, dus nog steeds geen vertrouwen in mij. Ik ben er niet uit of dit nu echt is, of aangeleerd gedrag inmiddels, of dat ze mij nog steeds uitprobeert.

Zondag 27-8-17

Maar nu had ik haar te pakken! Ha! Of nee HO. Ik was aan het rijden op het veldje en ik voelde me dit keer niet gewaarschuwd door haar, maar weer als een speer 180 graden omdraaien en willen vluchten. Ik lag er dit keer weer bijna af, omdat ik het niet voelde aankomen en niet zag aankomen. Dus hing ik helemaal uit mijn balans half uit het zadel, terwijl ze wel weggaloppeerde. Had ik eindelijk de tegenwoordigheid van geest om op een normale toon HO te zeggen en voilà ze stopte. Ik ben goed gaat zitten. Heb haar met een brokje beloond voor het HO en heb er verder totaal geen aandacht aan geschonken en ben verder gaan stappen en oefenen met zijwaarts, wel met de bibbers in mijn lijf. Maar goed het was toch weer een complete overwinning.

Maandag 28-8-17

Op een ritje geweest langs de vakantiekolonie, waar nieuwe houtstapels lagen die eng waren en ik heb daarna zowaar een schrikje van haar weg kunnen lachen, maar het was ook enorm grappig. Rijden we daar langs de beek, Callas had er schik in, hoofdje er mooi op zonder onrust, WHOEAH POING, een vis! Jawel, een vis! Mijn paard is bang voor een vis. Nu sprong die forel dan ook wel heel hoog uit het water om er met een plons weer in terug te landen, maar een vis.... Dus ik moest er echt hardop om lachen.
Ik heb haar naar de beek gedraaid en ze stond zo raar naar die beek te kijken, dat had een filmpje waard geweest maar helaas was er niemand bij me. Die forel wilde over een steen hogerop naar de beek springen, dus hij deed nog een poging en Callas deinsde helemaal naar achteren, dat was toch wel heel spannend, iets dat uit het water komt springen!

Afijn toen er geen forellen meer sprongen, hebben we onze weg weer vervolgd, maar haar eng-level was wel degelijk in het oranje geschoten. Komen we bij de voetbalvelden rent daar in zijn eentje een gezette meneer met een fluorescerend geel vestje aan. Ik voelde een vluchtreactie opkomen bij Callas, vooral omdat we vlak bij huis waren.
Dus al van verre bonjour tegen die meneer geroepen om zijn aandacht te trekken in de hoop dat de meneer zijn stem zou laten horen en menselijk zou worden ipv een dikke gele bol op pootjes. Dat duurde even, maar toen hij vlakbij was met rennen, stopte hij even voor een praatje. Hij was aan het trainen voor een wedstrijdje 50+. Ondanks dat ik altijd een geel fluorescerend vestje aan heb, was deze meneer toch wel eng en hij bleef eng. Hij was met een stopwatch heen en weer aan het rennen en dat resulteerde erin dat hij ons óf achtervolgde óf tegemoet kwam rennen. Ik heb toen een tijd op afstand naar hem staan kijken en ze kon haar ogen niet van hem afhalen. Hij bleef gevaarlijk. Maar ze vond hem nog niet zo spannend als ik ooit met een revvende motor heb gehad. Die stond op zeker wel 100m afstand te revven en toen voelde ik haar hartslag door het zadel! Zo eng vond ze dat! Dit keer voelde ik niet haar hartslag dus hij was duidelijk minder eng dan toen. Ik ben naar de man blijven kijken tot ze bij het wegstappen geen haastige reactie meer had en zijn we rustig naar huis gestapt.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:16

Volhouden hoor! Hahahaha ze zijn zo leuk die paarden! Kwiny vind die hardloopsters die het nodig vinden een warming up of cooling down te doen op het fietspad ook niet tof zeg maar. Een fietspad is gewoon voor fietsers, scooters of wandelaars. Maar niet van dat andere gekke spul. Zeker als ze met een groepje zijn moeten we vragen of ze even willen wachten. Kwiny heeft ook de neiging om om te draaien en richting stal te denderen. (is ons ook al gebeurd.....).

Rocamor

Berichten: 10937
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:24

Bluppende vissen, duikende waterkippies, krijsende reigers. Die worden hier om niet gewaardeerd door mijn dame. Die slootkant van de rijbak is dus bijna standaard drama. Als het waait is het zelfs DRAMA

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:38

Vissen heb ik nog nooit tegengekomen, maar kikkers en gisteren vallend ritselend blad op de weg...
Man man man.... als boomblaadjes al tot leven komen... dan is er iets heel echt mis!

Nadien ging mijn paardje met de "bibber" weer verder. En we zijn nog veel boomblaadjes tegengekomen... maar die waren niet zo eng als het eerst...

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:06

ik heb mijn paard bijna 10 jaar. sta ook al net zo lang opdie stal. Gister voor het eerste dit jaar in het donker in de buitenbak gereden (waarvan hij dus ieder zandkorreltje kent). DOODeng! Dus nee, neit bij iedereen gaat het altijd goed. Je krijgt op internet natuurlijk ook een vertekend beeld. Veel fototopics worden gemaakt omdat ze trots zijn op een bepaalde prestatie oid.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:31

truus1957 schreef:
Oh Monique, uit het feit dat je steeds updates schrijft blijkt dat je nog in leven bent. Ik had er anders mijn ernstige twijfels over

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ nu ben ik hier met lezen en herken het gevoel van Truus. Maar ik zag vanmorgen dat je mij ook welkom heette, dus gelukkig, je leeft nog steeds!
En wat ook al meer mensen schreven, ik kan niet stoppen met lezen, en ik wil niet dat ik straks "bij" ben. Zo verslavend!

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:46

Mijn paard is in de nazomer altijd bang van dat ene polletje hei wat als eerste paars is. Later, als alles paars is, schrikt ze van dat ene struikje wat nog groen is 8)7

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:51

Mijn pony schrok laatst in de binnenbak van een ander memobord. En ook van de tuinslang bij de buitenbak, als die 5cm opgeschoven is 8)7

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:02

Misschien klinkt dit super stom, maar wellicht is het een idee om ook een dagboekje van je eigen leven (zonder paard) en gevoelens bij te houden per dag. Je paard is meestal een spiegel van jezelf en zeker zo'n gevoelig paard als Callas. Doordat een paard een vluchtdier is, is het heel goed in emoties aflezen en aanvoelen. Jij kan zonder dat je het doorhebt spanning en stress overbrengen op jouw paard.

Als je een dagboek bij houdt van wat jij ervaart in het dagelijks leven naast je bezigheden met Callas kun je wellicht dit dagboek en je logboek naast elkaar leggen en proberen een patroon te vinden?

Paarden zijn ook heel goed in het achterhalen wanneer jij je emoties nept. Je kunt acteren dat je iets niet spannend vindt, maar je paard prikt daar zo doorheen. Probeer je ook een tijdje misschien heel bewust met je lichaamstaal bezig te houden en je adem haling. :)

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 09:09

Dank iedereen voor jullie tips en reacties. Jammer dat jullie paarden ook van die onberedeneerbare schrikreacties hebben. Callas had het ook met een soort witte struik die hier bloeide. Ineens allemaal witte katoenen bollen erin, dat kan zomaar niet, hahaha.
Dus ik herken het uiteraard heel erg, voel me door jullie herkenning gesteund, dank.

Confession, nóg een dagboek erbij wordt wel heel erg veel, ik heb wel de dagen dat ik te gestrest was overgeslagen met rijden omdat ik weet dat ik haar beïnvloed. Ook heb ik ademhalingsoefeningen gedaan en Bruno wilde dat ik vooraf mediteerde, dat doe ik niet, maar ik ben wel bewust bezig met me te ontspannen.

Next update:

29-8
Vandaag heb ik het hekkencheck-ritje gereden. Het is maar een heel klein tochtje ik denk nog niet eens 3km, maar het is fijn om haar conditietraining te doen. Met de easyboots kan ik er niet galopperen maar anders zou ik dat daar ook doen. Leuk paadje om in een mooi handgalopje te rijden. Callas heeft ook geen hekel aan dit ritje. Voor haar is de grootste uitdaging om de steile helling terug naar huis rustig te nemen. Terug naar huis is altijd al sneller en afdalen moet in volle galop als je het haar vraagt. Helaas mag dat niet van mij, dus dalen we langzaam af zo rustig mogelijk en soms zigzag ik op het pad heen en weer, niet om haar van schrik af te leiden maar omdat dat makkelijker afdaalt.
Vandaag was weer zo'n heerlijke dag dat ze erg lief was. We hebben geen schrikjes gehad, maar wel te snel willen afdalen. Dat kan dus echt niet want het pad ligt ook vol met keitjes en daar wil je echt niet op gaan staan als paard zijnde. Die keien zijn niet altijd zichtbaar onder de dorre bladeren en dat is lastig. Die dorre blaadjes maken ook lekker schuifelherrie en ze schopt met haar achterbenen regelmatig dingen tegen haar voorbenen die dan voorbijrollen omdat het zo steil is, maar dat deed haar niets vandaag. Wel weer heel snel willen. Kom ik beneden aan bij ons hek, bleek er een stok in haar staart te hangen. Superknap dat ze daar niet van geschrokken is en alleen maar sneller wilde. Zou het poopscoop-trauma naar de achtergrond raken?

Woensdag 30 augustus 2017
Winderig weer, lijkt wel herfst en er zijn jagers in het bos, ik hoorde hun honden, dus vandaag geoefend op het veldje. Ik heb na het trainen weer eens geoefend met op diverse intonaties HO te zeggen en in verschillende houdingen die hulpen tegenspreken en ook ernaast rennen en dan vallen. Om te kijken of ze stopt en zelfs terugkomt. Ik heb de camera op het bankje gezet en maar gewoon laten draaien. Toen een goed beeld gekregen van wat ze doet en wat ik doe. In ieder geval heel tevreden! Filmpje!

https://www.youtube.com/watch?v=rKbvJMy8vwM

Donderdag 31 aug 2017
Zo, nou toch een akkefietje gehad! Komt er een landmeter aanbellen, die moet onze weg opmeten omdat wij die willen kopen. Die weg is officieel nog van de gemeente en zo lopen er over ons terrein nog 3 paden die publiek zijn, maar in ons land liggen. Die man moet dat opmeten voor het kadaster. Zonder afspraak komt hij langs, en hij laat gewoon zijn jonge, zeg maar, brede kakenhond uit zijn auto. Overigens een heel lieve aanhalige hond, heb haar gelijk geaaid, maar ook al was het een poedel geweest, haar los meenemen dat vond ik nou niet zo heppie idee. Ik heb honden, katten en kippen los op het terrein lopen. Of hij haar in de auto wilde houden. Dat kon niet dan brak ze de auto af. Vastleggen dan? De meneer legt de hond vast aan de trekhaak van mijn auto, zelf had ie geen trekhaak en als we weglopen begint ze te blaffen en huilen. We lopen door maar ze raakt helemaal over de zeik. Ja dat is ook weer zielig natuurlijk. Ok als hij haar aan de lijn houdt zal het wel lukken.
Gaan we door ons bos, zegt hij, ze luistert al heel goed ze blijft wel bij me. Ok, als hij dat zegt. Na eventjes zijn we haar kwijt. Hoor ik wat in het dal, loopt ze achter de paarden aan te rennen! Dude, dat is het laatste wat ik wil! Poupette heeft een knie die op slot kan schieten, Shadow is 24 en moet erg hoesten bij inspanning en Callas kan niet nog een trauma erbij hebben. Dus die man roepen en roepen, ja ze luisterde heel goed. Not.
Man ik stond te trillen op mijn benen, ik zag die hond al in Callas haar benen hangen. De man en ik rennen ook het land in, dat is steil naar beneden. Ik denk als ik een shortcut neem kan ik misschien nog tussen die hond en de pony's inkomen. Maar je rent dieren er niet uit. De pony's renden in paniek naar de stallen, hun veilige haven en de hond had ze bijna ingehaald.
Vlak bij de stallen draait Callas zich ineens 180 graden om en gaat de hond achterna! YES, go go go Callas! De man en ik waren ongeveer halverwege het land en omdat Callas die hond terugjoeg zag die hond ons en kwam naar ons rennen, jankend en gillend. Nou die hond moest echt rennen voor haar leven, want Callas had haar vermoord met haar voorhoeven als ze de kans had gehad. Zelfde zoals ze ooit een voetbal vermoordde met haar voorhoeven tijdens een schriktraining bij Bruno. Die voetbal had je niet willen zijn!
En het was echt een close call, want Callas was woest! Hoofd laag, geen oren meer. Toen Callas ons zag was de hond al vlakbij ons en gaf ze op en draafde ze terug naar haar kudde. Wauw! Ik was zo trots op haar! Kom niet aan mijn kudde en ze had haar initiële schrik zelf overwonnen.
Nou, dat was wel weer genoeg training voor vandaag, ik ben niet gaan rijden. Heb wel erg lang met haar staan tuttelen toen de landmeter weg was.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:36

Leuk filmpje Monique, en wat een lomperd om zijn hond met klapkaken gewoon los te laten lopen!
GO Callas *\o/*
ik ben blij dat ik bij ben maar zit nu wel erg te wachten op je updates...

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:31

Wat een brave Callas! Super zeg haar reactie op de hond

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:12

Jippie voor Callas *\o/* .
Ze heeft haar kudde super beschermd tegen deze hond.
Toppie +:)+

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:51

Monique1963 schreef:
Dank iedereen voor jullie tips en reacties. Jammer dat jullie paarden ook van die onberedeneerbare schrikreacties hebben. Callas had het ook met een soort witte struik die hier bloeide. Ineens allemaal witte katoenen bollen erin, dat kan zomaar niet, hahaha.
Dus ik herken het uiteraard heel erg, voel me door jullie herkenning gesteund, dank.

Confession, nóg een dagboek erbij wordt wel heel erg veel, ik heb wel de dagen dat ik te gestrest was overgeslagen met rijden omdat ik weet dat ik haar beïnvloed. Ook heb ik ademhalingsoefeningen gedaan en Bruno wilde dat ik vooraf mediteerde, dat doe ik niet, maar ik ben wel bewust bezig met me te ontspannen.

Next update:

29-8
Vandaag heb ik het hekkencheck-ritje gereden. Het is maar een heel klein tochtje ik denk nog niet eens 3km, maar het is fijn om haar conditietraining te doen. Met de easyboots kan ik er niet galopperen maar anders zou ik dat daar ook doen. Leuk paadje om in een mooi handgalopje te rijden. Callas heeft ook geen hekel aan dit ritje. Voor haar is de grootste uitdaging om de steile helling terug naar huis rustig te nemen. Terug naar huis is altijd al sneller en afdalen moet in volle galop als je het haar vraagt. Helaas mag dat niet van mij, dus dalen we langzaam af zo rustig mogelijk en soms zigzag ik op het pad heen en weer, niet om haar van schrik af te leiden maar omdat dat makkelijker afdaalt.
Vandaag was weer zo'n heerlijke dag dat ze erg lief was. We hebben geen schrikjes gehad, maar wel te snel willen afdalen. Dat kan dus echt niet want het pad ligt ook vol met keitjes en daar wil je echt niet op gaan staan als paard zijnde. Die keien zijn niet altijd zichtbaar onder de dorre bladeren en dat is lastig. Die dorre blaadjes maken ook lekker schuifelherrie en ze schopt met haar achterbenen regelmatig dingen tegen haar voorbenen die dan voorbijrollen omdat het zo steil is, maar dat deed haar niets vandaag. Wel weer heel snel willen. Kom ik beneden aan bij ons hek, bleek er een stok in haar staart te hangen. Superknap dat ze daar niet van geschrokken is en alleen maar sneller wilde. Zou het poopscoop-trauma naar de achtergrond raken?

Woensdag 30 augustus 2017
Winderig weer, lijkt wel herfst en er zijn jagers in het bos, ik hoorde hun honden, dus vandaag geoefend op het veldje. Ik heb na het trainen weer eens geoefend met op diverse intonaties HO te zeggen en in verschillende houdingen die hulpen tegenspreken en ook ernaast rennen en dan vallen. Om te kijken of ze stopt en zelfs terugkomt. Ik heb de camera op het bankje gezet en maar gewoon laten draaien. Toen een goed beeld gekregen van wat ze doet en wat ik doe. In ieder geval heel tevreden! Filmpje!

https://www.youtube.com/watch?v=rKbvJMy8vwM

Donderdag 31 aug 2017
Zo, nou toch een akkefietje gehad! Komt er een landmeter aanbellen, die moet onze weg opmeten omdat wij die willen kopen. Die weg is officieel nog van de gemeente en zo lopen er over ons terrein nog 3 paden die publiek zijn, maar in ons land liggen. Die man moet dat opmeten voor het kadaster. Zonder afspraak komt hij langs, en hij laat gewoon zijn jonge, zeg maar, brede kakenhond uit zijn auto. Overigens een heel lieve aanhalige hond, heb haar gelijk geaaid, maar ook al was het een poedel geweest, haar los meenemen dat vond ik nou niet zo heppie idee. Ik heb honden, katten en kippen los op het terrein lopen. Of hij haar in de auto wilde houden. Dat kon niet dan brak ze de auto af. Vastleggen dan? De meneer legt de hond vast aan de trekhaak van mijn auto, zelf had ie geen trekhaak en als we weglopen begint ze te blaffen en huilen. We lopen door maar ze raakt helemaal over de zeik. Ja dat is ook weer zielig natuurlijk. Ok als hij haar aan de lijn houdt zal het wel lukken.
Gaan we door ons bos, zegt hij, ze luistert al heel goed ze blijft wel bij me. Ok, als hij dat zegt. Na eventjes zijn we haar kwijt. Hoor ik wat in het dal, loopt ze achter de paarden aan te rennen! Dude, dat is het laatste wat ik wil! Poupette heeft een knie die op slot kan schieten, Shadow is 24 en moet erg hoesten bij inspanning en Callas kan niet nog een trauma erbij hebben. Dus die man roepen en roepen, ja ze luisterde heel goed. Not.
Man ik stond te trillen op mijn benen, ik zag die hond al in Callas haar benen hangen. De man en ik rennen ook het land in, dat is steil naar beneden. Ik denk als ik een shortcut neem kan ik misschien nog tussen die hond en de pony's inkomen. Maar je rent dieren er niet uit. De pony's renden in paniek naar de stallen, hun veilige haven en de hond had ze bijna ingehaald.
Vlak bij de stallen draait Callas zich ineens 180 graden om en gaat de hond achterna! YES, go go go Callas! De man en ik waren ongeveer halverwege het land en omdat Callas die hond terugjoeg zag die hond ons en kwam naar ons rennen, jankend en gillend. Nou die hond moest echt rennen voor haar leven, want Callas had haar vermoord met haar voorhoeven als ze de kans had gehad. Zelfde zoals ze ooit een voetbal vermoordde met haar voorhoeven tijdens een schriktraining bij Bruno. Die voetbal had je niet willen zijn!
En het was echt een close call, want Callas was woest! Hoofd laag, geen oren meer. Toen Callas ons zag was de hond al vlakbij ons en gaf ze op en draafde ze terug naar haar kudde. Wauw! Ik was zo trots op haar! Kom niet aan mijn kudde en ze had haar initiële schrik zelf overwonnen.
Nou, dat was wel weer genoeg training voor vandaag, ik ben niet gaan rijden. Heb wel erg lang met haar staan tuttelen toen de landmeter weg was.

Dat was een prima actie van je paard. Zo zie je dat een moeilijk paard soms juist een onvermoed sterk karakter kan hebben!