[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:07

Monique, ik heb nog een leuke 'western' flex oefening voor je. Misschien ken je het ook wel maar op het filmpje zie ik met jouw oefening met de jas dat Callas naar links veel verder inbuigt dan naar rechts. Als ze naar rechts in gaat buigen voor de jas verplaatst ze ook haar achterhand. Dat lijkt er op dat haar stijve kant links is die ze minder makkelijk in de lengterichting oprekt.

De oefening is op een heel kleine volte van maar ongeveer 2 meter. Kleiner mag als het paard maar blijft doorstappen.
Stel je gaat linksom in stap. Je vraagt met de linkerteugel haar neus richting jouw linker stijgbeugel of jouw schoen. Je neemt die linkerteugel hoog op richting je borstbeen en vraagt dus vriendelijk van Callas het hoofd en hals in te buigen. De rechterteugel hangt helemaal los. Callas moet blijven stappen op die hele kleine volte en mag niet op 1 plek om haar as gaan draaien. Als ze het een paar rondjes goed doet, belonen. Even rechtuit en dan hetzelfde op de rechterhand vragen.

Dus dan rechterteugel richting je borstbeen, hoofd en hals naar rechts vragend en linkerteugel hangt helemaal los. Je buitenbeen op de volte ligt achter de singel om teveel uitzwaaien van de achterhand tegen te gaan. Ik vermoed dat ze het linksom veel makkelijker vind dan rechtsom :)

Mocht je nou tijdens een buitenrit wat engs verwachten vraag als het daar kan, gewoon wat oefeningen. Zoals bijv. wat ik hierboven beschreef. Zo eis je haar aandacht op door een oefening te moeten doen terwijl er eigenlijk iets engs is waar Callas liever haar aandacht op wil vestigen.

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 11:34

Dank voor jullie reacties en Henny dank voor je uitgebreide uitleggen of is het uitlegs. LOL. Het eerste stukje training in de roundpenn met de jas was niet om te flexen, grijns, dat was om de jas aan beide kanten langs haar te halen zonder dat ze wegschiet en om de jas op het hek te gooien zonder dat ze wegschiet. Maar omdat ze zo nieuwsgierig is, volgt ze de jas helemaal met haar hoofd, hahaha. Ik beweeg de jas langs haar achterhand, dat is namelijk heel eng geweest. Dat is daar op het filmpje niet meer zo eng, maar zij denkt dat ze daarvoor moet wijken. Dat is niet de bedoeling eigenlijk.

Pas op het laatst van het filmpje laat ik haar flexen naar mijn hand en daar staat ze wel netjes stil zonder haar achterhand te wijken.

Het cirkelen zoals je beschrijft met flexen heb ik idd bij Peter Simons ook nog geleerd.

Aandacht afleiden van enge dingen is ook goed inderdaad, zigzaggen over de weg en het hoofd vragen.

Zingen heb ik ook gedaan in het hele begin nog voor het ongeluk. En dan vooral met een lage stem. Ik zong erg veel "Alle mannen te kape varen", hahaha.
Bruno vond het een minder goed plan. Vanuit gedragsleer vindt hij dat je weinig met je paard hoeft te praten. Ze praten vocaal maar weinig met elkaar.
Zingen vond hij dus niet 100% een goed idee al ligt het er helemaal aan wat je zingt. Zing je een liedje dat snel is, kun je een onrustige indruk uitstralen en dit overbrengen op je paard.
Een liedje met hoge tonen is ook niet goed, want hoge tonen drukken geen leiders-intonatie uit. Een veulentje heeft hoge tonen en is per definitie geen leider.
En daarbij vreesde hij ook, dat wat ik ook zong, haar niet zou kunnen neppen dat ik zgn de rust zelve was...
Wel vond hij het goed om te mediteren en ontspannen voor het gaan rijden, maar dat is niet zo mijn ding.
Dus toen ik terug ben gekomen van Bruno heb ik op haar rijdend niet meer gepraat/gezongen, tenzij het nodig was met coachen of commando's.

Dank Pien voor de wensen, we zouden vandaag gaan, maar we gaan ivm het weer, morgen, dinsdag en woensdag. Dus geen updates in die tussentijd.

Rocamor

Berichten: 10919
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:02

Monique ik heb met plezier je filmpje gekeken. Wat een prachtig paard heb je toch.

Overigens ga ik in deze wel met Henny mee. Ik heb eerder het idee dat ze jas-recht=links-wegdraaien-achter doet ivm balans of spierlengte probleempje dan vanwege haar angst.

Wat doe ze als je haar aan de linkerkant even tegen een rand aanzet zodat ze niet kan uitwijken?

Ze vindt het op zich wel spannend hoor. Getuige haar hoofdschudden na het jas ophangen.

Ik moet wel zeggen dat je topic mij ook weer veel inzichten geeft in mijn eigen beessie. Dus om 2 redenen blij met je topic

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:05

Als je de voorgeschiedenis niet kent en alleen het laatste filmpje ziet lijkt het alsof jullie echt 1 team zijn! Goed werk dus!! +:)+

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:27

Ik loop te googlen op plaatjes bij schaarbitten, kijk is wat er halverwege de pagina staat? Schaarbit

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 13:39

Hi Xyris, ik zie erg veel halverwege de pagina staan. Kun jijzelf even doorklikken op wat jij bedoelt en die link dan doorgeven, want ik weet nu niet welk plaatje je bedoelt en ik weet ook niet wat je wilt zeggen.

Rocamor

Berichten: 10919
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:40

Er staat een foto van callas in dit topic. Van jouw reactie op 05-09-2017 om 18:03

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 13:45

Tsss, mijn zoekmachine had gezocht op schaarGEbit en daardoor had ik het niet gezien. Wat gek! Er staan drie foto's van haar en ook nog twee die ik gemaakt heb!

Dank je Xyris ik heb het geknipt en geplakt hieronder. Vind het maar eng dat google.


Afbeelding

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:49

Jullie zijn echt heel goed vooruit gegaan. En ja ze vind de buitenwereld nog eng, maar ze heeft gelukkig niet meer de neiging om om te draaien en weg te rennen.
Het gaat steeds beter.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:44

Haha tis een indicatie dat je topic veel bezocht is en veel gedeeld is. Begrijp het gevoel wel hoor, maar eigenlijk is het een goed teken, je wilt uiteindelijk en les over brengen.

Monique1963 schreef:
Tsss, mijn zoekmachine had gezocht op schaarGEbit en daardoor had ik het niet gezien. Wat gek! Er staan drie foto's van haar en ook nog twee die ik gemaakt heb!

Dank je Xyris ik heb het geknipt en geplakt hieronder. Vind het maar eng dat google.


[ [url=m/iOLaYH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:23

Komt puur door bokt, als ik de naam van mijn paard icm 'merrie' ([naam]) in google tik krijg ik ook foto's te zien die ik op bokt geplaatst heb, niks aan te doen :j

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:59

Monique1963 schreef:
Dank voor jullie reacties en Henny dank voor je uitgebreide uitleggen of is het uitlegs. LOL. Het eerste stukje training in de roundpenn met de jas was niet om te flexen, grijns, dat was om de jas aan beide kanten langs haar te halen zonder dat ze wegschiet en om de jas op het hek te gooien zonder dat ze wegschiet. Maar omdat ze zo nieuwsgierig is, volgt ze de jas helemaal met haar hoofd, hahaha. Ik beweeg de jas langs haar achterhand, dat is namelijk heel eng geweest. Dat is daar op het filmpje niet meer zo eng, maar zij denkt dat ze daarvoor moet wijken. Dat is niet de bedoeling eigenlijk.

Pas op het laatst van het filmpje laat ik haar flexen naar mijn hand en daar staat ze wel netjes stil zonder haar achterhand te wijken.

Het cirkelen zoals je beschrijft met flexen heb ik idd bij Peter Simons ook nog geleerd.

Aandacht afleiden van enge dingen is ook goed inderdaad, zigzaggen over de weg en het hoofd vragen.


Ik doelde met die tip over een flex oefening ook niet op feit dat je met je jas bezig was als zijnde flex oefening. Het viel me alleen op toen je haar aan de jas wilde laten wennen dat Callas daar linksom veel soepeler lijkt dan rechtsom.
Vandaar dat ik die flex oefening aanhaalde :) Als ze dat onder de knie heeft is het ook een handige afleidings oefening onderweg bij enge dingen omdat je er weinig ruimte voor nodig hebt.

Ik heb die oefening van iemand geleerd die ook van Peter Simons les had :-)

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 17:46

@Henny, wat grappig dan, dat dat zo ook weer via peter bij jou is gekomen die oefening. Voor mij is het long long time ago. Ik ben al 17 jaar weg uit NL. Moet ergens tussen 1989 en 1998 zijn geweest.

Voor iedereen: de dagelijkse updates staan on hold tot ergens woensdag of donderdag. Tot gauws.

Kaatastrof

Berichten: 6264
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:59

Have fun Monique!

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:02

Fijne vakantie!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:25

Monique1963 schreef:
@Henny, wat grappig dan, dat dat zo ook weer via peter bij jou is gekomen die oefening. Voor mij is het long long time ago. Ik ben al 17 jaar weg uit NL. Moet ergens tussen 1989 en 1998 zijn geweest.

Voor iedereen: de dagelijkse updates staan on hold tot ergens woensdag of donderdag. Tot gauws.


@Monique, klopt helemaal :)
Het was rond 1995 t/m 1997.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:09

Fijne vakantie!

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 20:24

Dank voor jullie wensen.
De paar daagjes eruit waren tof. Veel gezien, 500km getoerd, erg relaxzzzzed.

Thuiskomst was minder. De 3 pony's waren ok gelukkig, maar de stallen weer geheel blank. Leuk vooruitzicht voor morgen alles weer op orde krijgen. Weer de stop uit een automatische drinkbak geschuurd. (shetten duwen met hun kont van onderen de stop uit de bak) Heeft denk ik paar dagen staan stromen. Leuk.

En de 3 katten hadden weten te ontsnappen uit hun huis, gelukkig iedereen weer teruggevonden, helaas waren 3 kattenbakken niet voldoende voor ze, dus morgen aan het opruimen.

Kippen hadden eieren her en der op het erf gelegd omdat er een andere kip broeds was geworden en het nest in bezit had genomen... Leek wel pasen, overal eieren zoeken.

pff ben je 2 nachtjes weg!

Morgen weer de volgende update.

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:26

Mo, ik heb het hele topic doorgelezen en menig traantje gelaten. Sommige dingen waren heel herkenbaar voor mij. Ik bewonder je zeer voor je doorzettingsvermogen en ook je vriend dat hij je zo goed steunt in alles.
Ik ben heel benieuwd hoe alles nu verder gaat na al die tegenslagen.

Fijne vakantie nu trouwens!

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:26

Ho, ik zie net dat onze berichten ons gekruisd hebben, wat een toeval!

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:28

Wat een thuiskomst zeg, potverdorie wat naar. Wat een pech!

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:21

He he jammer dat je zo thuiskomt.
Maar gelukkig niks aan de dieren zelf.

pien_2010

Berichten: 43526
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:36

Monique1963 schreef:
Dank voor jullie wensen.
De paar daagjes eruit waren tof. Veel gezien, 500km getoerd, erg relaxzzzzed.

Thuiskomst was minder. De 3 pony's waren ok gelukkig, maar de stallen weer geheel blank. Leuk vooruitzicht voor morgen alles weer op orde krijgen. Weer de stop uit een automatische drinkbak geschuurd. (shetten duwen met hun kont van onderen de stop uit de bak) Heeft denk ik paar dagen staan stromen. Leuk.

En de 3 katten hadden weten te ontsnappen uit hun huis, gelukkig iedereen weer teruggevonden, helaas waren 3 kattenbakken niet voldoende voor ze, dus morgen aan het opruimen.

Kippen hadden eieren her en der op het erf gelegd omdat er een andere kip broeds was geworden en het nest in bezit had genomen... Leek wel pasen, overal eieren zoeken.

pff ben je 2 nachtjes weg!

Morgen weer de volgende update.


:oo banketstaaf voor jullie maar ook voor diegene die heeft opgepast. Tenminste ik zou daar toch echt wel vanuit mijn huisje zijn als je het zo zou aantreffen terwijl ik had opgepast ;(

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 09:39

Welkom Rocymax, sorry voor je tranen, maar er zijn heftige momenten geweest ja, zullen we maar zeggen.

update 22-5
Vanmorgen vroeg eerst weer eens een schriktraininkje gedaan en met plastic zakken gesleept, dat is de eerste 5 minuten erg spannend, maar daarna is het redelijk goed. Ik doe deze oefeningen in de open ruimte om haar niet het gevoel te geven dat ze opgesloten is en dus paniekeriger kan worden. Ze heeft zo in feite de vrijheid te deinzen en zelfs "weg te vluchten" (voor zover de lengte van de lijn het toelaat) maar daar kiest ze niet voor. Ze kiest ervoor om bij mij te blijven en dat vind ik natuurlijk helemaal geweldig!

Ik begin deze oefening dan met voor haar uitlopen en slepen met de zak. Dat vindt ze een beetje gek maar niet eng. Ze snuffelt aan die zak en loopt keurig mee. Ook als ik een stukje over de weg ga lopen en niet in het veldje ben.

Vervolgens aai ik haar met die zak, dat mag allemaal, geen probleem, hoewel ze haar achterbenen niet leuk vindt, maar ok, het mag wel.

Dan ga ik naast haar schouder lopen met de zak slepend naast me. Dan wil ze af en toe wel een beetje deinzen opzij als de zak stuitert of hopt, maar ook dat is niet het grootste probleem.

Dan bij haar achterhand. Dat is lastig om haar dan rechtuit te laten lopen en komt het er op neer dat ze om me heen cirkelt en dan kan ze ineens erg goed wijken, ze blijft dat niet leuk vinden dingen bij haar achterhand, mogelijk of zelfs waarschijnlijk door de schrik met de poop-scoop in haar staart indertijd, maar ze rent niet weg. Wel als het erg te heftig wordt mept ze er naar. Dan zet ik een boze stem op, want dat mag niet. Overigens heeft ze tijdens poetsen nog nooit een stap verkeerd gezet.

Dus dat is dan maar weer gewonnen denk ik dan maar. Dus veel beloond uiteraard en met een goed gevoel de training afgesloten en dan vind ik het weer erg knap van haar hoe ze zichzelf overwint.


Vanmiddag ging ik op een ritje, half dorpje, half bos. Dan kom ik langs de voetbalvelden over een paadje met een stuk met allemaal van die vlierstruiken waar ik altijd gebukt onderdoor moet. De helft van die takken is dood. Dus ik denk, ik breek die af, dan kan ik er voortaan gewoon rechtop eronder door.

Eén takje breken en ze schrok zich al helemaal te pletter en sloeg aan de kletter, dwars door de vlierstruiken. Ik in limbo op het zadel want ik bleef in die takken hangen. Vooral mijn haar werd eens grondig gekamd zullen we maar zeggen, het was net zo'n autowasstraat met van die borstels. Ik moest mijn ogen dicht doen want die vlieren die zwiepten in mijn gezicht. Dus achterover op het zadel liggend, ook zo lekker met een hoge rug van het westernzadel, heb ik haar compleet omgetrokken aan de teugels van het halster dus, want ik kon niet zien waar de paniekrem hing met het schaarbit. En ik heb haar op gevoel zo die struiken weer in gestuurd, waar ze niet verder kon rennen omdat ze vast kwam te zitten in die struiken. In ieder geval waren we tot stilstand gekomen, met mij in limbo op het zadel.

Aan lachen, ontspannen briesen of hoooo zeggen heb ik op het moment zelf niet eens gedacht. Alleen maar gevloekt en gehandeld. Ik denk dat ik haar moet leren stoppen op een lekker rollende vloek, hahaha, dat heeft meer effect.

Pffft, dat was, laten we zeggen, ff niet zo handig allemaal. Maar goed in die struiken kon ze niet verder natuurlijk en kon ik weer rechtop gaan zitten. Er was geen moment dat ik dacht dat ik eraf zou vallen, alleen zo van, o dear dit gaat niet zo handig. Jammergenoeg dacht ik na afloop ook niet aan lachen of ontspannen briesen.

Toen heb ik daar die halve vlier afgebroken tot ze niet meer schrok van het geluid van het breken van die takken. Daarna ben ik een heel stuk gaan draven om de stress eruit te laten. Toch ook wel bij mezelf bleek toen, want ik bleek toch trillende handen te hebben.

Zo jammer dat het echt op het ene moment supergoed gaat en het andere moment gewoon helemaal niet. Maar goed, de dagen dat het beter gaat, worden vast en zeker steeds meer. Daar houd ik me maar aan vast. Blijft erg jammer dat kennelijk ontspannen rijden er niet in zit vooralsnog.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:15

Dat was echt niet! leuk, maar sorry, je schreef het zo beeldend dat ik heb zitten gieren van de lach.
Maar pfff, heftig ritje.