[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:14

Toen mijn vader terminaal lag met kanker hebben we heel veel gelachen, dus helemaal eens met Utixo op dat punt :j
Als het gaat om het bijwerken van de hoeven met een schuurmachine, die kende ik nog niet, maar dat maakt het niet per definitie een slecht idee :n
Ik weet wel dat er mensen zijn die het met een flex doen, beetje hetzelfde principe denk ik :j
Als je paard er tegen kan, is dat echt geen slecht idee :n
Alleen wel even je haar vast doen dus :')

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:17

Utixo schreef:
Ik zag het al misgaan toen je het woord "schuurmachine" gebruikte. Hoe kom je erbij om de hoeven bij te werken met een schuurmachine? Ooit erbij nagedacht waarom hoefsmeden het met de hand doen?

xxCYNNxx, ik begrijp je gedachtengang, maar lachen helpt het verwerkingsproces. Ik heb een ongeluk met een paard gehad waarbij ik omver gelopen ben, en 100 engeltjes op mijn schouder heb gehad. Ze heeft mijn halve oor afgesneden en heeft op een haar na mijn slaap gemist. Als ik op dat moment niet de vertegenwoordigend van geest had gehad om tijdens het vallen met mijn handen min hoofd te beschermen had ik dit niet meer naverteld.
En raad eens? In de ambulance zelf begon ik al met geintjes erover te maken, en in de trauma kamer, tussen alle scans door, heb ik net de artsen alle spreekwoorden waar een oor in voor kwam geprobeerd op te rakelen.

Dus ja, ik snap zeker dat er hierom gelachen wordt. Lachen is gezond als het goed uitkomt.


Als zowat stille meelezer wil ik toch even reageren. Niet iedere smid doet dat met de hand. Mijn smid heeft een elektrische machine om te veilen. Ziet er super mooi uit en geen van de paarden vind het een probleem. Volgens hem wordt dat in Amerika veel gedaan.

Ontopic. Ik kon eigenlijk ook niet lachen om je update. Je schrijft nog steeds geweldig en ik ga er zeker van beelddenken :) maar ik vind het niet grappig als zoiets gebeurt. Wel goed dat je zelf de hoeven bijhoud zeker als ponies zo klein zijn is dat niet gemakkelijk.

Rocamor

Berichten: 10920
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:25

Ik heb er wel om gelachen, maar alleen omdat er relatief weinig letsel Was.

Jeetje wat een schrik.

Wat zei je vriend eigenlijk toen je hem de machine liet zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:30

Een paar dagen zoet geweest met je verhaal te lezen, ik ben erg benieuwd naar het vervolg!

Maar jeetje wat een angst moet jij hebben gehad met de schuurmachine! :oo
Ik zou van spanning ook in de lach schieten (als ik niet weet hoe te reageren en er verder niks ernstigs is ga ik van spanning ook vaak lachen. Ook om andermans leed. Leedvermaak heet dat?).

Dit zou mij ook kunnen gebeuren. Ik denk dat mijn vriend dubbel gelegen zou hebben! _O- :))

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:43

Als het "goed" is afgelopen is het dolkomisch, maar inderdaad had het ook anders kunnen gaan.
Blij dat je zoveel gevoel voor humor hebt om het zo van je af te schrijven ;)
Enne, kun je dan niet handiger zo'n klein schuurmachientje gebruiken? Zo'n ding dat in je hand past?

Zinzi_jewel

Berichten: 8831
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:09

Goed idee
Een machine voor t vijlen
Maar niet met lange losse haren
Hihi

xxCYNNxx

Berichten: 5662
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:07

Utixo schreef:
Ik zag het al misgaan toen je het woord "schuurmachine" gebruikte. Hoe kom je erbij om de hoeven bij te werken met een schuurmachine? Ooit erbij nagedacht waarom hoefsmeden het met de hand doen?

xxCYNNxx, ik begrijp je gedachtengang, maar lachen helpt het verwerkingsproces. Ik heb een ongeluk met een paard gehad waarbij ik omver gelopen ben, en 100 engeltjes op mijn schouder heb gehad. Ze heeft mijn halve oor afgesneden en heeft op een haar na mijn slaap gemist. Als ik op dat moment niet de vertegenwoordigend van geest had gehad om tijdens het vallen met mijn handen min hoofd te beschermen had ik dit niet meer naverteld.
En raad eens? In de ambulance zelf begon ik al met geintjes erover te maken, en in de trauma kamer, tussen alle scans door, heb ik net de artsen alle spreekwoorden waar een oor in voor kwam geprobeerd op te rakelen.

Dus ja, ik snap zeker dat er hierom gelachen wordt. Lachen is gezond als het goed uitkomt.


oh maar op die manier snap ik het wel; jijzelf als slachtoffer (om het zo maar ff te noemen) bent dan zo opgelucht dat het goed afgelopen is dat je er lacherig van wordt en er grapjes over maakt. Zelf dat effect ook wel meegemaakt met een bijna ongeluk met paard; toen schoot ik ook in de lach en maakte allerlei grapjes erover...gewoon puur uit opluchting dat het goed afliep.

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 14:33

Welkom Shanna en Mer1980, en hi Allemaal, het had erg goed gepast op Youtube bij die fail-filmpjes. Een buitenstaander slaat zijn hand voor zijn mond, schudt zijn hoofd en grinnikt. Mag allemaal hoor. Ik heb met die machine aan mijn hoofd echt erg gelachen. Dat was nog niet van de zenuwen, de schrik kwam erna. En wat mijn vriend zei:

Heb je nog geluk gehad...

...dat de machine niet helemaal stuk is.

Maar dat is zijn humor, hoor.


En deze schuurmachine is idd erg groot voor mijn hand. Maar een kleinere schuurmachine kun je niet vlak op de onderkant van de hoef zetten. Met het gevolg dat je de hoef scheef kunt afwerken.
Een elektrische rasp heb ik ook gezocht indertijd, voordat ik de schuurmachine ging gebruiken, maar dat moest uit Amerika komen en vond ik toch wel redelijk prijzig.

Alle pony's vinden het prima. Lijkt wel of ze die trilling lekker vinden. Soort massage of zo.

En ik heb geen foto's gemaakt van de nieuwe coupe indertijd. Helaas...

Morgen weer een Callas update

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:34

Nieuwe meelezer meldt zich. Gisteren werd ik op Facebook op dit topic attent gemaakt door iemand die reageerde in een topic dat ging over een onhandelbaar paard. Tot 4 uur vannacht zitten lezen, zo boeiend. Ik wilde niet reageren omdat ik dan op de laatste pagina terecht zou komen en dat wilde ik niet. Nu alles bij gelezen en dus steek ik even mijn hoofd om het hoekje om te melden dat ik er ben.

Libera

Berichten: 3982
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:52

Hoezo zou je dat niet met een schuurmachine kunnen bijwerken?? Zo doe ik het ook, paarden wennen er snel aan hoor! ;)

Moet je inderdaad wel je haar even vast doen :D

Rocamor

Berichten: 10920
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:52

En vooral niet in 3 delig grijs MET stropdas :o

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:44

Libera schreef:
Hoezo zou je dat niet met een schuurmachine kunnen bijwerken?? Zo doe ik het ook, paarden wennen er snel aan hoor! ;)


Mag ik vragen wat voor schuurmachine jij gebruikt?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:55

:= hoop dat het ondertussen weer is aangegroeid

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 18:44


LadyKim

Berichten: 896
Geregistreerd: 09-02-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:55

Je hebt er weer een meelezer bij!
Heeft me 2 dagen gekost om alles te lezen maar wat een verhaal.

Stukken herken ik zeker met Mn eigen paard, heb ik nu net 1 jaar en beginnen nu echt een band te krijgen en een team te worden.

Ik blijf jullie volgen, je schrijft geweldig

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:27

Zo ik ben bij :). Kan ik nu eindelijk een berichtje doen ;).
Wat fijn om je vooruitgang te zien. Ik dacht in het begin al een keer, als je nu iets meer leiding geeft, wordt het vast al een stuk beter. Fijn dat je dat bij Bruno een heel eind geleerd hebt. Ik heb zelf geen Tinker, maar een volbloed. Volgens mij heb jij gewoon een volbloedtinker :+. Ik herken het schrikgedrag wel, tuurlijk is een volbloed van zichzelf wat heter en ze heeft ook rondjes dat ze overal van schrikt en volgende dag loopt ze relaxed en kijkt ze nergens naar. En ik ja ach, ik houd dr wel van ook. Das misschien het verschil. En dat de mijne er nooit vandoor gaat, dat helpt ook want daar heb ik zelf wel echt een hekel aan ( en als ex renpaard, als de mijne gaat, dan gaat ie hard :') )
Ik verwacht geen enorme veranderingen nog, we zijn bijna bij nu. Maar misschien helpt het er zelf relaxed in te staan en per dag te kijken. Je kunt je hoofd breken over patronen, oorzaken of wat ook, maar ik denk een paard is gewoon een paard en reageert op wat ie ziet en voelt. Misschien niet te moeilijk over doen ;). Blijkbaar hoort het er een beetje bij. Maar wie weet wat voor verrassing je nog voor ons in petto hebt, we hebben nog een half jaar :P.
Enige patroon wat ik eventueel kan ontdekken, is dat de momenten dat je duidelijk leiding geeft, bijv bij dat beekje, toen je een trap op moest, bij een steil plateau, dat het er dus echt op aan komt en de leiding echt van jou komt, dan zie ik dat Callas dus rustiger wordt. Misschien kan iemand er iets mee, die dit herkent of jij zelf als je nog geen briljante oplossing hebt. Heb zelf ooit een clinic met een hartslagmeter gezien. En wat bleek, dat paard had een hogere hartslag en meer stress bij een lange teugel, die had graag houvast, leiding en richting. Ik moest hier aan denken naar aanleiding van je topic. En nu kruip ik weer terug, ten slotte is het ook errug makkelijk raad geven als je dr zelf niet opzit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:23

Monique1963 schreef:
Lieve mensen, even tussendoor, het onrecht heeft jullie nodig om recht te worden. Willen jullie mijn berichtje hier even lezen:
[PP] Frankrijk, merrie mishandeld, overleden, politie doet niets

dank bij voorbaat


Ik heb hem inderdaad al getekend! Tis toch verschrikkelijk wat ze dat arme beestje aan hebben gedaan ;(

meremeer
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-05-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:28

Heb hem getekend, snap niet dat zoiets zelfs in zo'n "ontwikkeld" land goedgekeurd kan worden..

muzzy17

Berichten: 619
Geregistreerd: 15-11-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:37

Ik volg je verhaal in stilte. En heb bewondering voor je doorzettingsvermogen.

Ben als te dood geweest voor mijn eigen paard. Ik was ervan overtuigd dat ze mij wilde laten hemelen >;) en als ik mijn been gebroken had zoals dat bij jou gebeurt is denk ik niet dat ik ooit nog zou durven opstappen.

Ik heb ook getekend. Het mag gewoon niet dat iemand hier ongestraft mee weg komt -:(-

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 06:57

het eerste jaar dat ik mn paard had heeft een ander erop gereden. Ik ging er mooi niet op haha. Nu is het mn (b)engeltje

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 08:34

Esther_R20, Muzzy17, DittaSwart, LadyKim, Anita45, Welkom in Callas' relaas.

@DittaSwart interessant wat je vertelt!

Dank iedereen voor het tekenen van de petitie over de mishandelde merrie Vita. Als je op fb zit kun je misschien het bericht op fb delen? Hoe meer handtekeningen hoe beter. Dat dit onrecht leeft onder de mensen is wel duidelijk, er zijn al meer dan 15.000 handtekeningen binnen 3 dagen!

Goed en dan nu weer een updateje over Callas:

17-4-17
Ik rijd en grondwerk steeds meer op het veldje ook op dagen dat ik wel naar buiten zou kunnen. Alleen galopperen gaat niet echt op het veldje zolang ze nog niet goed atletisch is, daar is het te klein voor. Ze gaat nog steeds als een plank door de bocht ook met draven. Ik kan wel aanspringen in galop een paar sprongen en dan weer terug naar draf, maar ze springt altijd verkeerd of overkruist aan.

Maar om te sturen is het veldje prima natuurlijk. Ik wil haar graag neckreining leren. Het veldje is ook prima om tempowisselingen in draf en stap te doen want wat is dat nog moeilijk voor haar. Dat je ook heel langzaam kunt draven en juist sneller dan je eigen tempo, dude waar is dat nou weer goed voor, daar heeft ze nog veel moeite mee om het zo maar uit te drukken.

En voor gewoon de basisoefeningen, vooral cirkelen is het veldje handig zat. En voor het laten volgen na afloop zeker en dat doet ze steeds netter.

En ik ren steeds vaker met de pony's, dat is leuk! En ben ook blij dat ik het pijnloos kan doen, dat kon echt niet voor 24 februari toen al het ijzer er nog in zat! Shadow rent ook mee, maar Poupette die houdt zich helemaal afzijdig.

Daarom heb ik met haar alleen vandaag in de roundpenn getraind qua leiderschap. De roundpenn is afgezet met een plank aan de bovenkant en een schrikdraad halverwege. Een vriendin vroeg ooit, of we cavia's hadden of zo, omdat we zo laag schrikdaad hebben, hahaha. Maar na twee rondjes en een keer van hand wisselen ging ze door de knietjes en ze piepte zo onder het schrikdraad door! Wat nou leiderschap, doei! En niet meer te vangen. Afijn, zo modderen we weer an.

Figo88

Berichten: 2645
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:05

Monique1963 schreef:
Maar om te sturen is het veldje prima natuurlijk. Ik wil haar graag neckreining leren. Het veldje is ook prima om tempowisselingen in draf en stap te doen want wat is dat nog moeilijk voor haar. Dat je ook heel langzaam kunt draven en juist sneller dan je eigen tempo, dude waar is dat nou weer goed voor, daar heeft ze nog veel moeite mee om het zo maar uit te drukken


Tussen alle drukte door moet ik hier toch echt even snel op reageren; wat heb ik weer om deze verwoording gelachen zeg, hahaha! _O-
En fijn om te lezen dat het nog steeds goed gaat, spannend dat we steeds dichter naar het heden toe komen :)

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:25

Poupette , zo leuk om over haar te lezen. Behalve stoer en stabiel is ze dus ook slim mbt escape doorhebben. :D

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:55

Ik kruip ook even onder de meeleessteen vandaan. Ik vind je schrijfstijl erg leuk, het leest heel gemakkelijk. En wat een verschil als je kijkt hoe Callas en jij met elkaar omgingen in het begin en nu!

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:21

Dan meld ik me ook. Heb een paar dagen bij moeten lezen. Maar wat een doorzettingsvermogen heb je. En wat is het al verbeterd met Callas.

Ik blijf nog even volgen.