[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:48

Monique1963 schreef:
1-4
Met mijn vriendin vroegen we ons af hoe voddenboeren, schillenboeren, melkboeren noem alle boeren maar op die vroeger langs de deur kwamen, hoe zij het voor elkaar hebben gekregen hun paard zo lang stil te laten staan.
....

9-4
Vandaag op het veldje getraind. Mijn doel, dat ze minder bang wordt van dingen die meeslepen of langs haar slepen terwijl ik erop zit. Op de grond is niet zo een probleem, maar ik ontdekte van de week weer dat mijn jas naast haar houden om uit te doen terwijl ik rijd, eng is.


Monique, je weet niet wat Callas in haar jeugd heeft meegemaakt. Wie weet is ze wel een keer enorm geschrokken van een opwaaiende jas die ongelukkig tegen haar hoofd kwam o.i.d.
Zoiets kan zo opbouwen qua angst dat je daar nog heel lang last van houd qua onzekerheid bij een paard.

Ik heb een voorbeeld. Een oude buurman van ons vorige adres vertelde eens het volgende. Hij heeft nog heel lang met paard en wagen met van die melkbussen gereden van de boeren naar de melkfabriek.
Hij had altijd een supermak paard ervoor. Zo eentje die echt bomproof verkeersmak was.
Op een keer reed hij ook met een vracht melkbussen op de weg toen hij ingehaald werd door een vrachtwagen. Deze vrachtwagen had van dat zeildoek rondom waar helaas achteraan een stuk losflapperde. Het paard kreeg van die losse flap een fikse klap tegen het hoofd en schrok behoorlijk. Maar was nog onder controle te houden.
Echter, de keren erna werd het paard schrikkeriger voor verkeer. Met name groot verkeer. De spanning bouwde zich steeds meer op en het paard werd uiteindelijk zelfs bang voor gewone achterop komende auto's.

Deze buurman is met dat paard gestopt omdat ze zo onzeker was geworden in het verkeer dat het niet veilig meer was. Hij kreeg haar er niet meer doorheen.

Koekie73

Berichten: 2689
Geregistreerd: 30-10-16

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:00

Nou die hormonale cyclus vind ik niet zo gek gedacht; mijn merrie is ook meer schrikkerig en kijkerig als ze hengstig is. Ook als het winter is, heeft ze de neiging wat meer alert te zijn.

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:24

Dan denk ik dat ik een transgender ruin bezit... :D :+
Ene dag gaat alles prima, andere dag weer terug erg bang van????? Ik noem ze "trollen"

alle gekheid op een stokje, de merrie van mijn moeder was destijds wél erg onderhevig aan haar hormonen... dus het kan!

Monique1963

Berichten: 8683
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 14:03

Afbeelding

Hi allen, dank voor het meedenken. Aan die mogelijkheid had ik ook ooit wel eens gedacht. Ik zou moeten temperaturen wanneer ze hengstig is. Ik weet maar 1x een hengstigheid, toen bij Bruno zijn hengsten en dat was de 21e juli 2016.

Ik heb ooit eens mijn logboek ontleed op goede ritten/trainingen en geschrokken of angst of keten op trainingen/ritten. Er zou een structuur in kunnen zitten, maar toch niet echt opvallend. Tenzij jullie wat anders zien?

Linkerkolom dagen van de maand.
Middelste kolom het aantal keer dat ze op die dag in de maand schrok, bang was of keette,
rechterkolom het aantal keer dat ze op die dag in de maand lief was.

pien_2010

Berichten: 43680
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:17

:j _O- _O- Dat je het ook maar in je hoofd haalt om zo'n lijstje bij te houden. Fantastisch, ik moet hier zo om lachen := :=

Monique1963

Berichten: 8683
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 17:27

Lach jij maar Pientje. Wie het laatst lacht...

Net als de reagerende bokkers dacht ik ook, van, hengstigheid? Logica? Ik bedoel, als er een logica in zou zitten, en ik kan vermijden er nog een keer af te kletteren... Lijkt me goed om gestructureerd te kijken naar data. Maar, ik kan helaas geen structuur of patroon vinden.

Volgende update, morgen.

Utixo

Berichten: 6604
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:35

Ik heb ook echt zitten schateren om dat lijstje. Die knol haalt het bloed onder je nagels vandaan, je bent met 6 dingen tegelijkertijd bezig, en nog denk je "goh, laat ik eens even zitten om het in kaart te brengen" _O-

Monique1963

Berichten: 8683
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 17:37

Nou ik ben blij dat ik jullie ook kan laten lachen ipv huilen...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:54

Oh oh...wat een karaktertje heeft madame. Hadden ze maar een handleiding erbij, die Tinkers. Maar het is, ondanks dat het 'gewoon een paard is' toch het wiel uitvinden bij sommige. Je kunt het proberen een gebruikt wiel, maar de maat is afwijkend :P .

Monique1963

Berichten: 8683
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 18:55

Maccy, welkom in het topic van Callas. Ik had je berichtje te laat gezien om gelijk te verwelkomen. Sobby

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:06

Utixo schreef:
Ik heb ook echt zitten schateren om dat lijstje. Die knol haalt het bloed onder je nagels vandaan, je bent met 6 dingen tegelijkertijd bezig, en nog denk je "goh, laat ik eens even zitten om het in kaart te brengen" _O-


Dit! Mijn humor _O- _O-

Hadden het ook wel kunnen verwachten he, zelfs de gemelde bokkers houdt ze bij :j

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:17

Ladygiroc schreef:
Utixo schreef:
Ik heb ook echt zitten schateren om dat lijstje. Die knol haalt het bloed onder je nagels vandaan, je bent met 6 dingen tegelijkertijd bezig, en nog denk je "goh, laat ik eens even zitten om het in kaart te brengen" _O-


Dit! Mijn humor _O- _O-

Hadden het ook wel kunnen verwachten he, zelfs de gemelde bokkers houdt ze bij :j


_O- .
Geweldig dit.

Ts is gewoon erg van duidelijkheid, en dat krijgt ze dmv lijstjes := .

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:24

Wat is er nou zo erg met dat lijstje? Als je met zoveel twijfels zit en graag eens een goed overzicht wilt van de situatie lijkt het me zeker eens nuttig om alles zo op een rijtje te zetten.. ;)

Liever op die manier uitsluiten dat het evt gepaard is met hormonale problemen dan eeuwig twijfelen en het maar altijd op haar angsten steken.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:43

Hey Monique,

Natuurlijk lees ik nog steeds mee en bedankt voor je lieve berichtje in mijn inbox. Nog steeds ben ik voor team Monique!! En voor team Calles ook.

Ik merk dat de afgelopen berichten anders zijn dan de eerste. Je schrijft minder over wat je vindt van Calles. Is lees veel emotie bij bubbels en bij de andere paardjes/dieren, maar bij Calles lees ik weinig emotie.

Ik vroeg mij af, heb je je emotioneel meer afgesloten na je val voor Calles? Doe je dat om meer leider te zijn of weet je gewoon niet wat je voelt?

Misschien lees ik het verkeerd hoor... tekst heeft natuurlijk geen context dus ik weet niet precies hoe je het bedoeld en welke emoties je ervaart. Maar misschien rakkelt het daarom ook zo veel bij je op omdat je nu met het teruglezen pas de emoties ervaart die er bij horen?

Was gewoon benieuwd of jij het ook herkent?

Go team Monique!!

Ps. Lijstje vind ik heel slim, zou er zelf nooit opgekomen zijn!

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:14

Jackytje er is helemaal niks met het lijstje.
Ik vind het juist heel goed dat ze het zo doet!
Zo krijg je alles helder en kun je altijd iets terug vinden, dus dat is alleen maar top.
Dat bedoelde ik met mijn reactie over het lijstje ;)

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:33

Wat een goed idee van het lijstje! Zo kan je idd ook lichamelijk dingen (hengstigheid, hormonen) uitsluiten. Moeilijk hoor, konden ze maar praten!

pien_2010

Berichten: 43680
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:25

Monique1963 schreef:
Lach jij maar Pientje. Wie het laatst lacht...
Touché :D ;)

Mo, het is zo'n boeiend topic. ER zit echt van alles in. Groot verdriet, onmacht, pijn, zoeken naar oplossing en zo veel humor. Het is gewoon zonde dat je al in 2017 zit en we het einde van je verhaal zo langzaam maar zeker geraken.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:32

Ja pdm! zo voel ik het ook! Het verhaal gaat te hard :D

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 05:17

Ik kom ook onder mn meeleessteen vandaan :wave: maar als je goed naar t lijstje kijkt is ze 5 dagen heftig, dan 2 weken niets of veel minder en dan weer 5 dagen heftig, zou echt wel met hengstigheid te maken kunnen hebben, maar daarvoor zou je t voor veel langere periode bij moeten houden, je zou wel naf oestress of iets dergelijks kunnen proberen, dat is minder drastisch dan veulen fokken om te kijken of t minder wordt B-)

Monique1963

Berichten: 8683
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 08:11

welkom Maddy Paola vanonder je meeleessteen, dank voor je reactie! Het lijstje is samengesteld uit van wat hier op bokt staat, dus van bijna 2 jaar. Probleem is dat ik nooit dagelijks het heb bijgehouden, dus dat geeft een scheef beeld. Het ritme waar jij op duidt was me ook opgevallen, maar dat zou op zich vreemd zijn qua hengstigheid, dan zou ze korter op elkaar hengstig zijn dan normaal. Ik heb me in ieder geval voorgenomen het nu wel dagelijks te noteren.

Lily, ik kom later op jouw overpeinzingen terug.

12-4
Grondwerk vandaag was puinhoop. Ze is teveel gericht op koekjes en stilstaan en groundtie waren erg lastig omdat ze maar telkens wilde volgen. Ja, niet mij als leider maar die jaszak met koekjes. Ik ben al aan het afbouwen met om de keer belonen met een koekje in plaats van iedere keer. Dus dan vindt ze het niet leuk want er komt niet gelijk een koekje, dus dan maar het koekje volgen. Hahhaha, ik ben een cookie. En toen ze dan eindelijk wel gehoorzaamde met stilstaan, en ik haar wilde laten flexen, deed ze ipv alleen haar hoofd omdraaien, haar hele lijf telkens wegdraaien om maar naar die koekjes te komen. Zucht. Het lukte uiteindelijk wel, maar het was niet comme il faut.

Later vandaag gaan rijden blijft mijn haar aan een tak hangen. Au. Netjes stilgezet. Haar losgemaakt. Verder gestapt. Denk ik even later, huh? Hoe kan mijn haar nou in een tak zitten, kwam ik er halverwege achter dat ik wéér geen cap op had. Het voelt dan net als geen gordel om in de auto, kaal en onbeschermd. Dus ik denk, of afstappen en aan de hand teruggaan of aan de hand de rit afmaken, of vertrouwen hebben. Nou, dat laatste dan maar en het was terecht want ze had weer een superbrave dag met geen enkel schrikje of bangigheid. Ik was dan ook een kort ritje wezen maken door het bos en dat is altijd relaxter.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:32

Een cyclus komt toch niet precies overeen met 31 dagen? Misschien beter alle dagen los achter elkaar plaatsen (in excel bijv) en dan daar een grafiekje op los laten!

Monique1963

Berichten: 8683
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 08:36

Welkom Raamzicht, ik dacht dat een cyclus 29 dagen was, dan zou het voor die twee pieken nog te snel zijn volgens mij. Ik heb het in excel staan, maar omdat ik het niet dagelijks heb bijgehouden, denk ik dat er een vertekend beeld ontstaat, maar ik zal het vandaag eens in een grafiek zetten. Tnx!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:54

Ben benieuwd!

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:21

Een vriend van me heeft met zijn merrie ook problemen gehad.
Nu staat zij voor de kar, en waren de problemen meer dat ze soms echt vals uit de hoek kwam. Zat ook geen ritme in.
Als laatste poging toch maar spuiten ivm de hengstigheid en t heeft zowaar geholpen. Anders was t echt einde oefening geweest.

Prince

Berichten: 2452
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:34

Monique1963 schreef:
Welkom Raamzicht, ik dacht dat een cyclus 29 dagen was, dan zou het voor die twee pieken nog te snel zijn volgens mij. Ik heb het in excel staan, maar omdat ik het niet dagelijks heb bijgehouden, denk ik dat er een vertekend beeld ontstaat, maar ik zal het vandaag eens in een grafiek zetten. Tnx!


Ben ook een stille meelezer, maar een cyclus bij paarden is dacht ik twee weken niets en dan een week hengstig. Heb het voor je gegoogled:


De cyclus bij het paard is ongeveer 21 dagen en komt in de meeste gevallen pas aan het eind van de winter of het begin van het voorjaar op gang. Voordat een merrie drachtig kan worden moet ze hengstig zijn. De hengstigheid duurt ongeveer 5-7 dagen.