[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 23:44

Hi Muga, we kunnen allebei niet wachten tot we eindelijk de graver hebben. Maar het hangt ervan af hoe lang onze vriend met zijn klussen nog bezig is eer hij hem aan ons doorverkoopt. En nu het bijna de hele maand mei heeft geregend waar hij woont, schuift het een maand op.

Het gaat gelukkig heel snel, timmeren. We zijn niet zo bedreven met stucen, we timmeren liever. Is in ons geval ook beter, want nu kunnen we het isoleren. Aan de buitenkant van het huis, zit een aanbouw. Daarin zit de broodoven die in de keuken in de haard zit. In Frankrijk zie je vaak bolle gebouwtjes die vast zitten aan een huis. Dat is dan een oven die je vanuit de binnenkant van het huis bedient. Bij ons hebben ze over die bol een uitbouw gemaakt. In die uitbouw hadden die mensen hun badkamer. Wij hebben daar de buanderie in. Een soort bijkeuken, of washok. Op de foto's van de keuken zie je links naast de haard een deurtje, dat gaat daar heen. Als je voor het huis staat zie je rechts een vreemd aanbouwsel. Dat is dit. De zolder van dit gebouwtje is open. Dat werd gebruikt als droogruimte voor bijv bonen of takjes om hout aan te maken. Wij gaan het met treillis aftimmeren. Ook open, maar in diagonale gekruiste latjes, wat je vaak hier in de omgeving ziet.
Ik doe even wat foto's hier plakken dan weet je waar het gebouwtje aan vast geplakt zit.

Dit is de plattegrond van het huis. De rode pijl is de broodoven. Echter van boven en onder op de plattegrond zitten er nog ruimtes aangeplakt, die niet ingetekend zijn.

Afbeelding

Dit is een oude foto van de keuken. je ziet rechts de open haard en links zit achter het rode gordijn een klein deurtje naar de buanderie/washok/bijkeuken, waar we de wasmachine hebben staan.

Afbeelding

Dit is de foto van het huis en die mengelmoes van aanbouwtjes of beter gezegd (aan)bouwvalletjes zit rechts tegen het huis aan geplakt
Afbeelding

Op deze foto zie je het nog nét rechts zitten
Afbeelding

Hoop dat het wat helderder is.

En ja Erwin heeft zijn handen goed gewassen, ik vond het heel onprettig om naar te kijken. Het dier is denk ik in veel pijn doodgegaan, gezien de opengesperde bek. Ik denk ook een jong dier gezien nog de prachtige tanden. Ik denk dat het een vos is? En je kunt zien dat de kop is afgesneden van de romp. Akelig en respectloos.

Maar inderdaad Tamar, hij is voor jullie gereserveerd in de speciale tamar-skelettendoos hahaha.

Je had nog naar de slang gevraagd tamara, ik heb het filmpje opgezocht. https://www.youtube.com/watch?v=QCMoZPO1GgE&t=29s

JudithO

Berichten: 7094
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 04:52

Jammer van de rit met Callas. Zul je net zien ja, die ene keer dat je niet filmt. Gelukkig ben je blijven zitten en heb je het nog een soort van normaal kunnen afsluiten.

Bijzonder die vondst van die kop! Mij vielen die gave tanden me ook enorm op.

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:16

Het is een vos. Wij hadden ooit een oude vos achter id tuin vd fermette. We zagen hem regelmatig. Na een hele lange tijd dat we hem niet zagen, vond ik zijn botjes van het hoofdje . Dat vond ik fijn, want nu weet ik zeker dat hij in zijn eigen tuin is overleden.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 09:31

Dat zei Robin ook gelijk toen hij het filmpje zag Monique, een vos.

Bedankt voor het filmpje met de slang, mooi. Zo’n groot exemplaar hebben we hier nog niet gezien.

Muga

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:49

Oh ja, nu begint het een beetje te dagen! Ik vind het wel een heerlijk huis hoor, wat een heerlijke sfeer!

Berdien

Berichten: 64576
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:50

Wat jammer dat je ritje met Callas net wat enerverender was dan de bedoeling, maar wel goed aangepakt en opgelost!

Ik vind jullie huis zo sfeervol, maar poeh poeh poeh wat toch een hoop werk. Ik vind het enorm leuk om met jullie mee te kijken, maar zou het zelf niet kunnen. Ik verzucht nu al bij de gedachte dat ik dit najaar twee weken zonder keuken zit omdat die vervangen wordt :')

Wat betreft de opengesperde bek, dit hoeft niet perse angst of lijden te betekenen. Bij mensen zakt de mond immers ook open, en dieren vertrekken ook in een 'grimas' als ze een tijdje dood zijn. Maar het is en blijft geen prettig gezicht..

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:18

Je hebt daar gelijk in Berdien, de bek van een dier zakt vanzelf open.
Ik heb hier een schedel van een jong paard en het is prachtig om te zien dat sommige tanden gewisseld zijn er nog doppen zitten en dat je daaronder de blijvende kiezen kan zien. Door het zo uitgebreid te bekijken weet ik wat de leeftijd was van dit paard.

Ben heel benieuwd of ik het aan de hand van het gebit ook bij de vos kan zien.

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:54

Berdien schreef:
Wat jammer dat je ritje met Callas net wat enerverender was dan de bedoeling, maar wel goed aangepakt en opgelost!

Ik vind jullie huis zo sfeervol, maar poeh poeh poeh wat toch een hoop werk. Ik vind het enorm leuk om met jullie mee te kijken, maar zou het zelf niet kunnen. Ik verzucht nu al bij de gedachte dat ik dit najaar twee weken zonder keuken zit omdat die vervangen wordt :')

Wat betreft de opengesperde bek, dit hoeft niet perse angst of lijden te betekenen. Bij mensen zakt de mond immers ook open, en dieren vertrekken ook in een 'grimas' als ze een tijdje dood zijn. Maar het is en blijft geen prettig gezicht..


Klopt "ons vosje " had ook een open mond en die is echt van ouderdom gestorven.

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 21:57

JudithO schreef:
Bijzonder die vondst van die kop! Mij vielen die gave tanden me ook enorm op.


pien_2010 schreef:
Het is een vos. Wij hadden ooit een oude vos achter id tuin vd fermette. We zagen hem regelmatig. Na een hele lange tijd dat we hem niet zagen, vond ik zijn botjes van het hoofdje . Dat vond ik fijn, want nu weet ik zeker dat hij in zijn eigen tuin is overleden.


fardoe schreef:
Dat zei Robin ook gelijk toen hij het filmpje zag Monique, een vos.


Berdien schreef:
Wat betreft de opengesperde bek, dit hoeft niet perse angst of lijden te betekenen. Bij mensen zakt de mond immers ook open, en dieren vertrekken ook in een 'grimas' als ze een tijdje dood zijn. Maar het is en blijft geen prettig gezicht..


pien_2010 schreef:
Klopt "ons vosje " had ook een open mond en die is echt van ouderdom gestorven.


fardoe schreef:
Je hebt daar gelijk in Berdien, de bek van een dier zakt vanzelf open.
Ik heb hier een schedel van een jong paard en het is prachtig om te zien dat sommige tanden gewisseld zijn er nog doppen zitten en dat je daaronder de blijvende kiezen kan zien. Door het zo uitgebreid te bekijken weet ik wat de leeftijd was van dit paard.

Ben heel benieuwd of ik het aan de hand van het gebit ook bij de vos kan zien.



@Pien en Berdien en Tamara en Judith, laten we dan maar hopen dat zijn bekkie gewoon open is gezakt. Ik vrees wel dat zijn dood heel onprettig zal zijn geweest. Ik denk er een jong volwassen dier in te zien, ik zie dacht ik geen melktandjes meer. We hebben hier meerdere klemmen bij het oud ijzer gegooid, eentje stond zelfs nog op scherp. Die stond in het onkruid bij de overkapping. Gewoon waar onze kat en honden ook liepen... Ik vermoed dat dit dier ook ooit in zo'n klem heeft gezeten. En ik weet dat boeren als zo'n dier vast zit in de klem, de spa achter de kop zetten en hem zo doden. Goedkoper namelijk dan een kogel. De mensen die hier voor ons hebben gewoond waren niet zo diervriendelijk. Ik herinner me ook het bit van ijzerdraad dat ik bij het oud ijzer heb gegooid.

Muga schreef:
Oh ja, nu begint het een beetje te dagen! Ik vind het wel een heerlijk huis hoor, wat een heerlijke sfeer!


Berdien schreef:
Ik vind jullie huis zo sfeervol, maar poeh poeh poeh wat toch een hoop werk. Ik vind het enorm leuk om met jullie mee te kijken, maar zou het zelf niet kunnen. Ik verzucht nu al bij de gedachte dat ik dit najaar twee weken zonder keuken zit omdat die vervangen wordt :')


Dank jullie Berdien en Muga voor het sfeervolle huis. We voelen ons hier ook echt thuis. Voor ons is deze uitdaging zo heerlijk. We hebben 5 jaar een huis gehad hiervoor, waar we niets meer aan hoefden te doen, we gingen iedere dag een stukje meer dood. Dit huis komt nog niet eens af tot aan onze dood hahahaha. Genoeg uitdagingen. Heerlijk! Voor ons is dit Het Grote Genieten! Het is echt fijn de hoeve weer tot leven te zien komen en in ere te kunnen herstellen. Jij moet ook even door de zure appel heenbijten, Berdien, en dan heb je weer een schitterende keuken. Het is voor het goede moet je maar denken. Uit chaos komt orde.

fardoe schreef:
Bedankt voor het filmpje met de slang, mooi. Zo’n groot exemplaar hebben we hier nog niet gezien.


@Tamara, het was een van de grootste/langste, naar ik denk, couleuvre (Toornslang in het NLs) die ik ooit gezien heb. Het was geen adder. Ik heb nog getwijfeld of het de gladde slang was, de Coronella austriaca maar die is veel zeldzamer. Grappig feitje over europese slangen. Als ze een ronde pupil hebben zijn ze niet giftig. Hebben ze een verticale pupil wel. Maar in het wild in west-europa leven geen zó giftige slangen dat een volwassene eraan dood kan gaan. Wel kun je als gezonde volwassene koorts krijgen van een adderbeet. Kleine honden, katten en kinderen en zwakke oude mensen kunnen wel overlijden aan een adderbeet. Maar als je een lange slang ziet, is hij niet giftig in Europa. Korte slangen wel.

JudithO schreef:
Jammer van de rit met Callas. Zul je net zien ja, die ene keer dat je niet filmt. Gelukkig ben je blijven zitten en heb je het nog een soort van normaal kunnen afsluiten.


Berdien schreef:
Wat jammer dat je ritje met Callas net wat enerverender was dan de bedoeling, maar wel goed aangepakt en opgelost!


Ja, dat was even jammer. Ik krijg dan neiging om het bijltje erbij neer te gooien, maar ik ben blij dat ik het goed heb kunnen afsluiten. Ik ga van de week eens op een andere plek rijden, in het benedenweiland. Kijken of ik daar wat langere stukken rechtuit kan draven.

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:09

Ow die klemmen :x wat een rot dingen. Maar een spa in de nek is nog zo slecht niet..
Als het maar in 1x klaar is.

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 08:36

Hi Sintara, ja als het snel over is, dan is het genadig, maar zo'n dier heeft wel een hele tijd geleden eer hij uit zijn lijden verlost werd. Vind dat dat verboden moet worden.

Morgen ga ik weer rijden. kijken hoe het gaat.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:15

Veel succes morgen!
En balen dat het laatst wat minder ging, maar het kan natuurlijk niet allemaal in een stijgende lijn gaan en jullie zijn echt pas net weer bezig met rijden ;)

En eens met de rest, wat gaan jullie hard en wat wordt het een mooi plekje <3

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 23:42

Helaas vriendje was met vrienden en kwam pas na 9u thuis. Dus niet meer gereden. Morgen hoop ik nu.

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 21:55

Eind van de middag eerst aan de longe Callas laten stappen en draven. Op het stuk achter de boerderij waar ze telkens wil gaan draven naar beneden, haar gevraagd aan de longe te willen stappen. En juist laten draven waar ze wil stappen. Ik had ook twee balkjes neergelegd en dát deed ze heel keurig. De tempowisselingen waren niet 100%, te laat vaak, maar als ik ho zei, was het ook meteen ho. En we hebben veel geknuffeld.

Toen ben ik op de open plek in het bos gaan rijden. Daar zit ook wat verloop in, maar veel minder dan achter de boerderij. Ik heb een kwartier gestapt en wat gedraafd. Ik had niet het gevoel dat Callas ontspande. Er was weer een boer in de verte aan het brommen, maar ze luisterde netjes naar wat ik vroeg. En ik ben terug door het bos naar huis gereden achter Erwin met Poupette aan, alsof het bijna een rit was. En Callas wilde eigenlijk wel veel sneller, maar ze kon niet langs Erwin en het shetje, dus zijn we netjes naar stal gestapt.

Ik had in het beneden weiland wat langer stukken willen gaan draven, maar dat was qua logistiek even een te grote uitdaging, doen we een volgende keer.

Ik ben tevree, maar ik wil meer. Ik moet zo geduldig zijn, waarschijnlijk nog een hele tijd, voordat ik ben waar ik wezen wil...

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:15

Klinkt leuk en gezellig, en zo bouw je dat op. Rustig aan doen.

Muga

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:38

Klinkt heerlijk. Lekker aan het rijden met elkaar op mooie plekjes. Gewoon van genieten!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:07

Ik heb eerst het filmpje gekeken en ik vond het er heel fijn uitzien. Daarna in het topic gelezen en wat je omschrijft kon ik totaal niet in het filmpje zien.
Ik werd van het filmpje blij, rust ontspanning en een heerlijke omgeving dat is wat ik zag.

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:22

fardoe schreef:
Ik heb eerst het filmpje gekeken en ik vond het er heel fijn uitzien. Daarna in het topic gelezen en wat je omschrijft kon ik totaal niet in het filmpje zien.
Ik werd van het filmpje blij, rust ontspanning en een heerlijke omgeving dat is wat ik zag.


Daar sluit ik me volledig bij aan

Muga

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:39

Helemaal mee eens! Zag er echt fijn uit. Lekker zo doorgaan!

jeetje77

Berichten: 3487
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:06

Ik sluit me er ook bij aan

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 11:23

Hallo allemaal. Wat lief dat jullie het filmpje bekeken hebben en wat een aardige complimenten. Het zag er denk ik beter uit dan het voelde. Ik heb wel iets langer gereden dan het filmpje lang is en de andere fragmenten waren hetzelfde. Maar het voelde niet ontspannen. Het voelde of ik haar niet met een langere teugel kon uitstappen. Omdat het voelde alsof ze dan het minste geringste zou aangrijpen om te knetteren. Soms voelt het op Callas alsof ik op een veer zit, die ieder moment uit zijn houding kan poppen om weg te springen. Zo ongeveer voelde het gisteren ook. Beetje lastig uitleggen. Maar daarom was ik toch tevree omdat ze wel netjes geluisterd heeft, maar mogelijk helemaal geen zin had om te moeten luisteren.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 14:15

Dat is grappig dat je dat zegt Monique. Ik dacht op een gegeven moment, waarom doet ze de teugels niet langer. Daarom dus niet :D

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 15:28

fardoe schreef:
Dat is grappig dat je dat zegt Monique. Ik dacht op een gegeven moment, waarom doet ze de teugels niet langer. Daarom dus niet :D


Inderdaad. Maar dan toch wel weer heel braaf dat ze netjes haar rondjes draaide. Ik wil erg graag naar het benedenweiland. Ik denk dat ik daar wat langere stukken kan draven en zo aan Callas haar ontspanning kan geven. Maar op dit moment staat het gras daar bijna een meter hoog en moeten we het eerst onderhouden eer ik daar kan rijden. Ik kan nu niet zien wat er aan kuilen zit. Vind ik te link. De rondjes die ik nu kan draaien zowel vóór de hoeve, als achter de hoeve, als in het bos, zijn te klein om haar haar energie kwijt te laten raken. Het frustreert haar denk ik alleen maar meer omdat ze niet even gas kan geven.

tamary

Berichten: 29257
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 15:34

Monique1963 schreef:
fardoe schreef:
Dat is grappig dat je dat zegt Monique. Ik dacht op een gegeven moment, waarom doet ze de teugels niet langer. Daarom dus niet :D


Inderdaad. Maar dan toch wel weer heel braaf dat ze netjes haar rondjes draaide. Ik wil erg graag naar het benedenweiland. Ik denk dat ik daar wat langere stukken kan draven en zo aan Callas haar ontspanning kan geven. Maar op dit moment staat het gras daar bijna een meter hoog en moeten we het eerst onderhouden eer ik daar kan rijden. Ik kan nu niet zien wat er aan kuilen zit. Vind ik te link. De rondjes die ik nu kan draaien zowel vóór de hoeve, als achter de hoeve, als in het bos, zijn te klein om haar haar energie kwijt te laten raken. Het frustreert haar denk ik alleen maar meer omdat ze niet even gas kan geven.

Spanning/energie er uit rennen in de wei is een ding, onder het zadel is het een slecht idee. Jij geeft aan dat ze veel spanning heeft tijdens het werk, dan kan je niet ontspannen aan een lang teugeltje gaan rondhobbelen, ze heeft er het zelfvertrouwen niet voor en dan krijg je ongelukken. Ze zal eerder ontspanning uit aan het werk blijven kunnen halen dan uit zelfstandig gang, richting en tempo vasthouden. Van alles wat jij schrijft heeft ze niet de leiderschapskwaliteiten en het nodige zelfvertrouwen om zonder leiding te kunnen. Bezig houden dus met grotendeels herhalende oefeningen zodat ze daar veiligheid en zelfvertrouwen uit kan halen om niet van elke scheet te gaan rennen.

Het droombeeld van la die da door het bos en dorp hobbelen met haar zal je opzij moeten zetten, ze kan die vrijheid (want verantwoordelijkeid) niet aan.

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 16:15

Wijze woorden Tamary en ik ben het er helemaal mee eens.
Callas is geen Hercule of Polie of zelfs Chico waarmee ik al met lang teugeltje reed onderwijl foto's of filmpjes maken. Dat is ook niet erg. Callas is Callas en zeg nooit nooit. Polie is nu 18 jaar en zit zo goed al paar jaar in haar hoofd. Maar dat ze de leidmerrie ooit zou worden had ik niet verwacht.