[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:33

Wat leuk, vissen! Wij hadden goudvissen bij de kippen in de vijver, en in onze vijver hadden we goudwindes. Die zijn echt briljant, die springen letterlijk uit het water om mugjes te vangen. Ontzettend leuk om naar te kijken, dus ik snap je enthousiasme heel goed!

Monique1963

Berichten: 8694
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 18:31

Hi,
@Benthhh, ik heb je een pb gestuurd.

@Judith, wat leuk dat jullie ook vissen leuk vinden. Goudwindes heb ik over geaarzeld of ik dat wel of niet zou doen, maar er stond dat ze erg zuurstofrijkwater nodig hebben en ik wist niet of wij dat hebben. Dus heb ik het maar gewoon bij goudvissen gehouden.

LOL, ik probeer me trouwens voor te stellen, Judith, hoe dat bij jullie was, met kippen ín de vijver?

Ik heb altijd kois gehad, maar die zijn bij het eerste huis in Frankrijk gebleven. Het 2e huis hadden we geen vijver helaas. Ik heb wel ook geaarzeld of ik geen kois zou nemen, maar deze vijver is niet zo groot, maar een meter of 13 schat ik en dan worden ze net zo groot als goudvissen, tot een cm of 30. En goudvissen kun je ook tam maken.

Ik heb fijn gereden. De grond was toch al goed uitgedroogd, gras niet nat, dus gaan met die banaan. Mwah, die banaan van mij, die wilde wel gaan. Tjonge wat een powerdame is Callas toch. Ook nu weer wilde ze hard harder harder dan hardst. Dus ben ik achter de boerderij gaan stappen. De boer was in de verte weer iets met zijn tractor aan het omploegen dus Callas wilde liever kijken waar dat gegrom vandaan kwam, maar ik vond dat ze nu maar eens op mij moest letten en dat we gewoon gingen trainen.
Dan is ze enorm voorwaarts, het minste geringste pakt ze aan om te willen gaan draven, bijv de grond achter de boerderij is niet gevlakt, dus er zit verloop in. Zodra het iets naar beneden gaat wil ze draven. Wat moet ik dan enorm consequent zijn. Zelfde met omhoog, dan iets minder fanatiek, ook willen draven. Arabitink. Echt. En ze is dan enorm zwaar op de hand. Ik heb 8 minuten stapoefeningen gedaan en toen werd het iets beter. Vroeger, dus 15mnd geleden, had ze dit niet. Ik kon haar toen echt met mijn pinken rijden en sturen. Na een minuut of 10 wat gaan draven. Wat overgangen rijden en uiteindelijk was ik toch ook met draven tevree dat ik minder kilo's in mijn hand had. Toch heerlijk bezig geweest. Al die tijd al dat ik haar heb, blijf ik het vergelijken met mijn oude Thor van toen. Wat moest ik daar altijd drijven en zelfs meppen soms. Callas is het andere uiterste, maar liever dit, dan dat.
Galopperen heb ik niet gedaan. De training was al 20 minuten om haar wat fijner op het bit te krijgen en een galop zou er niet aan hebben bijgedragen.

Ik heb het op YT gezet en de mensen die vorige keer het filmpje wilden zien, heb ik een pb gestuurd. Mocht iemand anders het ook willen zien, stuur je me dan een pb?

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:55

Oh haha dat klinkt wel stom. Maar mijn kippen hadden in hun ren (ongeveer 100 m2) ook een vijver, omdat daar eerst ook 2 eenden bij zaten. Inclusief watervalletje. In die vijver zaten dus een paar grote goudvissen. Ideaal want de kippen dronken eigenlijk altijd uit de vijver.

Monique1963

Berichten: 8694
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 22:44

Hallo allemaal, voor de volgers van Maqu'Éden, hier weer een nieuw filmpje, geen Callas, wel visjes. https://youtu.be/cb00x_69V_s Fijn weekend allemaal.

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 07:56

Heerlijk filmpje weer!
Door alle drukte hier met 2 kids en werk en weekendjes weg voorbereiden helemaal vergeten te reageren op je rij-filmpjes.
Erg leuk om te zien! Wat een power kanon is Callas zeg!

Monique1963

Berichten: 8694
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 19:40

Hi allemaal en Muga,

Callas is geen slome tinker inderdaad, maar het komt vooral door de onrust die ze heeft als ze iets hoort dat ze niet kan zien. Op die filmpjes trainde ik achter de boerderij. Gisteren ben ik vóór de boerderij gaan trainen op het erf. Erg beperkt qua ruimte, maar dat is een plek waar Callas zich veilig voelt en ik was benieuwd hoe ze nu zou zijn.

Ik kreeg van meerderen van jullie het advies om nou eens écht rust in de tent te brengen. Ik dacht namelijk dat ik dat al deed, en waarschijnlijk vanuit mijn oogpunt waren we al heel rustig, maar het kan altijd beter.
Ook leerde ik van jullie adviezen dat ik nog steeds niet op het goede moment beloon en te weinig beloon. Ook dat heb ik geprobeerd te verbeteren.
Oefeningen meer afmaken en niet te veel en te snel achter elkaar hoorde ik ook.
En meer begeleiding geven, met kuithulpen.

Dus ben ik op het erf voor de boerderij gaan stappen en een beetje draven. Er was wel geluid van de tractor in de verte, maar op het erf voelt Callas zich veilig en kon ik met veel lossere teugels rijden en was ze niet drammerig. Een compleet ander paard.

Ik heb fijn getraind en vooral heb ik geprobeerd heeeeeeeeeel langzaam te stappen, wat heel erg moeilijk is en wat ook een paar keer pullen veroorzaakte. En heb ik geprobeerd heeeeeel snel te stappen zonder te gaan draven, ook dat is heel moeilijk. Ik heb wat wendingen om de voorhand gedaan, maar niet helemaal 360 graden rond, ook heel moeilijk om na een kwart te stoppen. En achterwaarts puur alleen op stem zonder teugels.

Ik ben erg tevreden.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18188
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:25

Kus op je kop Monique. Het is niet altijd even gemakkelijk om goed bedoeld advies aan te nemen. Als ik voor mezelf mag spreken dan. Soms blijft mijn ego ‘ja, maar’ toeteren terwijl mijn verstand echt wel weet dat het goed bedoeld en dan ook nog eens wijs advies is.
Wat jij hebt gedaan vind ik knap. Gewoon eens proberen of dat advies voor jou persoonlijk werkt. Top hoor!

Berdien

Berichten: 64559
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:08

Wat ontzettend fijn dat jullie weer zo lekker aan de slag zijn zeg! Rust rust rust en leren wachten is inderdaad denk ik wel de hoofdlijn bij Callas, zeker als ze zo aan het tanken is.

Overigens heb ik al heel wat Tinkers voorbij zien komen in mijn paardenleven, en er is er echt geen eentje sloom :)) Mijn merrie was een duivel, haar zoon een powerhouse die echt hárd kon en ook de Tinkers bij ons op stal (op dit moment een stuk of 10-15) zijn geen van alle slome donders. En allemaal zo verschrikkelijk slim. Ze lijken zo koddig, die harige (bonte) paarden met hun ronde vormen, maar er zit een messcherp brein in. Dat maakt ze verschrikkelijk leuk, maar mensen onderschatten ze ook geregeld. En helaas krijgt het paard dan de schuld..

Dit is overigens mijn eigen Tinker, maatje tank met haar ruim 1.60 en 750 kilo :D Verschrikkelijk lief, voor de duivel nog niet bang maar ook wel zo ontzettend vlug en altijd klaar om het wel even voor je te gaan regelen, in plaats van mét je.

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:29

Mooi paard Berdien.

Ooit zocht ik een bij rijpaard. Ik kwam het erf op en zag een tinker en een ander ras paard. Bij de tinker had ik een slecht gevoel en dacht voor geen goud ga ik op dat paard. Die andere daar dacht ik bij:" die vertrouw ik mijn leven toe".
Kwam de eigenaar en hij stond er open voor MAAR zo zei hij :" die tinker rij ik alleen op, want die is echt een linkerd en gevaarlijk,maar die andere die is super braaf en snel maar zeer betrouwbaar ".
Idem op stal hadden we een tinker staan, echt niet braaf buiten en daar heb ik opvoedingslessen met Hercule aan gegeven, baasje op de tinker. Pfffffff die ging echt tot het gaatje, wat een tank. Tot Hercule het zo zat was (en ik ook), dat toen hij weer voorbij Wilde komen, we hem vol parkeerde tegen de boom. Ik was zo pissig dat ik mijn zweep verticaal aan hem toonde en heel streng zei:" kappen nu, want je krijgt anders klappen van ons". Lieve Hercule ondersteunde door zijn smerige gemeenste blik te tonen en oren als pijlen plat langs zijn hoofd te doen := .
Die Portie machtsvertoon was voldoende voor DIE rit. Toen hebben we braaf kunnen stappen en draven buiten en bleef hij mooi achter en later naast ons. De schurk. _O-
Kortom tinkers zijn echt voor de liefhebbers.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:31

Ja.. Tinkers zijn wat :') vind ik ook van Friezen, beetje vergelijkbaar gedrag vaak. Ik ben een volbloed typetje en heb bijna nooit iets met tinkers enzo

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen hoor.. :D

ravie2013
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:29

Tinkers zijn geweldig leuke paarden,je moet wel stevig in je schoenen staan.

Berdien

Berichten: 64559
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:57

Oh nee Friezen vind ik vaak veel hysterischer := :o Daar heb ik dan weer helemaal niks mee. Met Tinkers wel, fantastisch ras. Het is alleen dat er zoveel akelige gezondheidsproblemen in zitten...

Hoewel ik op dit moment mijn Tinker ook wel het liefst op de BBQ leg. Waar alle (alle!!!!) paarden bij ons achter het draad blijven staan ongeacht hoeveel stroom er op staat beukt zij er dwars doorheen. Schijtziek word ik er van. Ze blijft gelukkig wel in de wei (we doen aan strookbegrazing) maar ja, strookbegrazing heeft niet veel zin als je als een dikke blonde olifant elke dag door het draad knalt. Hopeloos.

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:41

Berdien schreef:
maar ja, strookbegrazing heeft niet veel zin als je als een dikke blonde olifant elke dag door het draad knalt. Hopeloos.
:= _O-

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:48

Hahahaaah en het is me nogal olifant _O- wel een plaatje om te zien hoor berdien

Monique1963

Berichten: 8694
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 20:57

Hi allemaal, wat leuk jullie beschouwingen over tinkers. Is slim hetzelfde als intelligent of/en staat het gelijk aan een goed geheugen? Ik denk dat Callas wel slim is en snel iets door mensen aanleert, als er voer in het spel is. Verder leert ze duidelijk door negatieve ervaringen heel goed te onthouden en meteen te koppelen aan een gevolg. Zowel iets wat aangeleerd is door voer, als een nare ervaring, vergeet ze noooooit meer.
Verder denk ik dat tinkers het minst begrepen ras zijn bij het grote publiek. Looks are deceiving.

Ik ga denk ik morgen weer trainen. Ik heb besloten het erf voor het huis uit te breiden. Dwz ik neem een stuk van de oprit mee. En dan kijken of de rust er nog steeds in blijft en zo uitbouwen naar achter de boerderij.

En, mooi paard op de foto!

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:19

Mij was vroeger ook altijd verteld dat Tinkers heel braaf waren. Meerdere mensen die zeiden dat Tinkers zadelmak geboren worden. En de Tinkers die ik vroeger kende waren ook echt dood braaf.
Het is voor mij persoonlijk iets van de laatste jaren dat Tinkers niet zo mak zijn als ik altijd dacht.

libert
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:45

Mwa, ja zo werden ze voorgesteld, tinkers. Ik denk dat pas de laatste pak-em-beet 15 jaar meer mensen tinkers zijn gaan kopen en niet altijd de meest handige mensen. Ik vind ze nl. wel braaf maar heel erg sensibel!
Trouwens was ik vroegah echt een volbloed-mens, zowel Arabieren als EV, en de laatste jaren meer tinkers om me heen, dus het kan ook beide!

Berdien

Berichten: 64559
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:27

Mijn beide Tinkers zijn/waren ook echt zadelmak geboren _O- Maar dat is meer het koele in ze, en dat ze echt heel snel leren (en inderdaad ook onthouden :D ). Mijn blonde olifant was letterlijk opstappen en wegstappen. Heeft nog nooit een stap verkeerd gezet onder het zadel. Maar ze is zeker geen slome duikelaar, en in ‘verkeerde’ handen zou ze een sloopkogel worden.

Hopelijk gaat je rijden vandaag ook weer fijn Monique!

Monique1963

Berichten: 8694
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 14:53

Misschien heeft het tinkerras zich geëvolueerd de laatste jaren? Misschien zijn ze wat chiquer gaan fokken met meer bloed?

Ik ben net door mijn rug gegaan met bed opmaken. Lig nu ff op bed. Hoop dat het met een paar uur weer wegtrekt. Zou fijn zijn als ik tenminste wat kon stappen op Callas vanmiddag. Als het echt rot zit vanbinnen ben ik meestal een dag of vier zoet eer ik weer kan tillen of wat dan ook. Brrr.

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:22

Balen Mo en zeer pijnlijk.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:47

Ach vervelend Mo! Sterkte :(:)

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:51

Dat is balen zeg. Bewijs dat het huishouden erg risicovol is om te doen... :+

Maar als je lekker ligt, kun je wel filmpje knutselen O:)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:37

Oei niet fijn Monique en het gebeurt ook altijd met simpele dingen als het bed opmaken enz.

Monique1963

Berichten: 8694
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 17:45

Hi All, ik heb er regelmatig last van. Sinds ik vorig jaar febr mijn rugwervel brak met klussen in de douche is het niet beter geworden. Het gaat normaal gesproken lang goed. Ik krijg wel eens een waarschuwende steek, dan houd ik me koest voor een paar uur en is het weer ok. Maar ik wilde ff het bed opmaken afmaken, hahaha rare zin, en ik negeerde de 1e steek en de 2e en toen knak. Ik ga dus ook niet stappend rijden. Ik kan nu niet met haar meekomen en dat is niet goed voor mijn balans die toch al waardeloos is. Afijn. Ik zit/lig het wel uit. En ja, Muga, ik zal een filmpje gaan maken...

Monique1963

Berichten: 8694
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 16:17

Hallo allemaal, rug is weer min of meer ok. Plan is vanmiddag te gaan stappen op Callas. Voor de liefhebbers een filmpje over het huis https://youtu.be/Q4S3PKBcj08 Fijn weekend allemaal!