[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:32

Wat super dat je het rijden weer zo kan oppakken! Callas zal nog wel een tijdje schrikkerig blijven met "onbekende" zaken, ik zou proberen er zo min mogelijk op te reageren als je dat lukt, vaak zakt het dan vanzelf af na een paar keer en snappen ze dat dat erbij kan horen. Te voorzichtig geeft haar ook weer geen steun.

En ja, die "schatten", niet letterlijk grote schatten natuurlijk, maar af en toe zal je toch wel een positieve verrassing tegenkomen hoop ik.
Bij jullie is er trouwens wel erg veel rotzooi om het zo maar te zeggen, daar wil je inderdaad zo snel mogelijk vanaf.
Ik snap je vriend wel hoor, mooi weer is om buiten bezig te zijn, met slecht(er) weer kan je altijd nog binnen wat gaan doen.

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:27

Leuk dat je weer aan het rijden bent. Mijn nieuwe paard Mercy kan soms ook van stomme dingen schrikken. Dinsdag buitenritje gemaakt, zat iemand op een bankje met 2 kids en keffend hondje, dat was toch wel heeeeeel eng. Eigenlijk wou ze helemaal niet verder, met enige aanmoediging toch gegaan. Zijn we bij dat bankje, schrikt zich toch nog te pletter. Gelukkig doet ze niet meer dan een stukje opzij springen. 1 minuut later kwam een grote vrachtwagen vlak langs, geeft ze dus helemaal niets om, gek paard.
Mijn andere merrie staat nu in training, gaat veelbelovend. 1e keer binnenbak, ballen, zeiltje, buitenrijden, nog helemaal niets geks gedaan. Maar vind het toch eng zo'n net ingereden paard hoor.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 22:37

Over ons huis hier weer een filmpje:

https://youtu.be/Rod7zccS5jE

tamary schreef:
Er zitten veel mineralen in bot, liever onderin de composthoop dan naar de stort dus.


Hi Tamary, Volgende keer doen we dat. Ik denk dat het wel heel erg lang duurt voordat botten verteerd zijn, want in het vuur komen ze er vaak nog herkenbaar uit.

Jet schreef:
Wat super dat je het rijden weer zo kan oppakken! Callas zal nog wel een tijdje schrikkerig blijven met "onbekende" zaken, ik zou proberen er zo min mogelijk op te reageren als je dat lukt, vaak zakt het dan vanzelf af na een paar keer en snappen ze dat dat erbij kan horen. Te voorzichtig geeft haar ook weer geen steun.

En ja, die "schatten", niet letterlijk grote schatten natuurlijk, maar af en toe zal je toch wel een positieve verrassing tegenkomen hoop ik.
Bij jullie is er trouwens wel erg veel rotzooi om het zo maar te zeggen, daar wil je inderdaad zo snel mogelijk vanaf.
Ik snap je vriend wel hoor, mooi weer is om buiten bezig te zijn, met slecht(er) weer kan je altijd nog binnen wat gaan doen.


Hi Jet, het is erg moeilijk om prioriteiten te stellen. We hebben daarin ook verschillende ideeën. En ook is opruimen 'makkelijk'. Je hoeft geen beslissingen te nemen over hoe je iets moet verbouwen of niet. Het is ook een beetje ontwijken denk ik. Maar goed, iedere stap die we hier doen, maakt het al mooier bij wijze van spreken. En ik heb zeker al mooie dingen gevonden, die moeten allemaal nog opgeknapt worden en een plekje krijgen.

Over Callas, in principe geef ik nooit aandacht aan haar schrikken of verschieten. Ik word wel eens nijdig op haar als ze te truttig doet en dan krijgt ze een boze stem. Ook als ze mijn kant op verschiet. Maar meestal negeer ik het. Daarentegen als ze angst voor iets heeft, dan ben ik haar aanmoediger en gaan we het samen onderzoeken. Vandaag had ik een camera op mijn hoofd moeten hebben om jullie te laten zien wat ze vandaag allemaal wilde onderzoeken. Echt mega goed. Mijn vriend was met van alles aan het slepen en ze wilde alles bekijken en meedoen. Ik heb een zere duim van het clicken, bij wijze van...

Tinka schreef:
Leuk dat je weer aan het rijden bent. Mijn nieuwe paard Mercy kan soms ook van stomme dingen schrikken. Dinsdag buitenritje gemaakt, zat iemand op een bankje met 2 kids en keffend hondje, dat was toch wel heeeeeel eng. Eigenlijk wou ze helemaal niet verder, met enige aanmoediging toch gegaan. Zijn we bij dat bankje, schrikt zich toch nog te pletter. Gelukkig doet ze niet meer dan een stukje opzij springen. 1 minuut later kwam een grote vrachtwagen vlak langs, geeft ze dus helemaal niets om, gek paard.
Mijn andere merrie staat nu in training, gaat veelbelovend. 1e keer binnenbak, ballen, zeiltje, buitenrijden, nog helemaal niets geks gedaan. Maar vind het toch eng zo'n net ingereden paard hoor.


Hi Tinka, ik heb je foto's van het paard in training op fb gezien. Fijn dat ze zo cool is. En ik zou als ik nu een paard zou moeten kopen, zeker geen net ingereden paard meer nemen. Dat is ook nooit mijn bedoeling geweest. Dus ik kan me je gevoelens daarin dan wel voorstellen. Ik weet alleen even niet meer hoe je nu aan die jonge merrie gekomen bent? Of voor welk doel je haar gekocht hebt?

pien_2010 schreef:
Leuk dat je rijdt en voorzichtig aan doet.


Hi Pien, ja het is heerlijk weer te rijden. Thuiskomen. Voorzichtig aan, zeker weten. Of eigenlijk meer rustig aan. Dat is ook genieten. Kleine stapjes tegelijk.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:58

Wat een heerlijk melige update :)
Het ruimt lekker op, hard gewerkt! +:)+

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:11

Het paard dat nu in training staat heb ik gekocht voor de fok en om mee te rijden. Er staan bijna geen Rocky merries te koop, we gingen eigenlijk voor een 3 jarige kijken, maar de fokker had Angie van 6 dus ook te koop. Ze was goedkoop omdat ze eczeem zou hebben. Ze bleek in ieder geval luizen te hebben, we hebben haar daar meteen voor behandeld. Sindsdien geen jeuk meer, dus ik hoop dat dat zo blijft. Ze staat bij de 2lazy7 ranch, die man heeft echt super veel ervaring met paarden. Ze krijgt dus een hele goede basis mee, op NH basis. Ben blij dat ik hiervoor gekozen heb, en niet zelf aan de slag ben gegaan.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 17:42

Hi all,

Ik vergeet telkens jullie te vertellen over Callas en de schrikdraadslopingen. Sinds de camera hangt, gebeurt er niets meer. Sinds ik het derde draadje met lange afstandshouders heb bevestigd, gelukkig dus ook niet meer. Natuurlijk blijf ik me wel afvragen wat er gebeurd is. Ik wist gevoelsmatig zeker dat de buren er meer van af moesten weten. Hun verstandelijk beperkte zus, Christine, komt nog steeds regelmatig bij ons. Vorige week heeft ze geholpen met het vuur. Ze is best heel goed bij, maar ze kan niet redeneren. Dus ze pakte bijv een heet stuk ijzer uit het vuur! Gelukkig had ik haar tuinhandschoenen aangetrokken, dus het ging goed, maar hoe vreemd kunnen je hersens werken. Ik leer haar iedere keer wat Engels en haar favoriet is good afternoon honey. Dat honey heeft ze niet van mij overigens. Maar goed, Christine wandelt dus iedere dag de weg af naar het kruispunt en weer omhoog terug. Daarbij maakt ze een praatje met Callas en Poupette als die in beeld zijn. Wat ik wilde zeggen is, dat ik tussen neus en lippen eens vroeg aan Christine hoe vaak het nou bij haar gebeurd was dat Callas het draad met haar voeten pakte. O maar een paar keer hoor, zei Christine...

Nog even voor Jet over priori's stellen en binnen en buiten werken. Mijn vriend heeft goede logische argumenten, helaas voor mij, hahaha, ik wil de keuken afmaken binnen. Behalve dat het nu lekker zonnig is, kunnen we nu ook nog dingen verbranden en vuur maken. Over een paar weken tot een maand zal het te droog zijn en dan is het te gevaarlijk. Ook kunnen we nu fijn buitenwerken, over twee maanden is het te heel om buiten te werken en dan kunnen we ook binnen werken. Hoeven we niet tot de herfst te wachten. Ok, ik ben om. Dus vandaag zijn we de hele dag weer buiten. Wel heerlijk, ik geef het toe.

@Senna over melige update, het meligst vind ik nog wel dat van die zware stem. Is jullie dat ook wel opgevallen of doe je het soms onbewust ook zelf? Ik vind het zo raar tegenwoordig en vooral in documentaires is het opvallend hoeveel, vooral vrouwen, hun stem laag en krakend laten klinken als ze iets te vertellen hebben dat belangrijk is. Vaak een paar scenes verder in zo'n docu praten ze weer normaal over bijv een leuke ervaring die ze hadden, maar moeten ze iets vertellen dat inhoud heeft, dan laten ze hun stem zakken en vooral dat kraken vind ik zo stom. Mannen doen het ook trouwens. Vooral politici.

Ik vond wel die das die die vos verjaagt een heel gave unieke opname. Ik denk dat je dat niet vaak ziet.

@Tinka, wat leuk dat je gaat fokken met Rocky's. En groot gelijk dat je niet zelf gaat inrijden. Alleen al als je mijn verhaal weet wat er allemaal fout kan gaan.

Zo en ik zie veel paardeneigenaren op bokt hun paarden spammen, ik spam ook even mijn 2 meisjes.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tot weers

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:58

Mooie meisje die toch in een mooi bewoonbaar gebied staan!

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 19:14

Dank Pien, het is erg leuk omdat ze zo om de boerderij heen staan komen ze telkens kijken wat wij aan het doen zijn. het terrein is ook erg verscheiden, wat ook goed voor de spieren en hoeven is. We zijn wel blij met hoe het nu gaat.
Morgen ga ik weer eens rijden denk ik, afhankelijk van de wind.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 19:30

En gisteren gereden. Kort een kwartiertje. Van te voren terrein verkend via mennen. Er verandert dagelijks veel hier en Callas houdt het allemaal goed bij ;-) Het is erg fijn weer op haar te mogen/kunnen zitten. Wat meer gedraafd dan vorige keer en ik heb dit keer een buiktasje omgedaan voor de beloningen. Clicken en teugels in mijn hand gaat inmiddels best redelijk. Weer niet gefilmd en dat terwijl ik zowat alles film, maar ja, mezelf filmen terwijl ik rijd is niet makkelijk want ik rijd achter de boerderij en stap rond de boerderij, dus waar zet ik dan de camera neer. Misschien dat mijn vriend me volgende keer wil filmen.
Vandaag had Callas wel een help-momentje. LOL. Ik zet ze in het beneden weiland en normaal gesproken dendert ze dan in galop, vaak piepend de heuvel af naar het lekkerste gras. En nu stopte ze ineens. HELP! Koeien! De buurman zijn koeien zijn naar buiten en lopen een paar weilanden verderop, dat is wel hhhhhhhheeeeeeeel eng... Mooi, kan ze goed wennen aan die vreemde wezens...

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:37

Hier staan de koeien ook buiten en naast ons weiland. Ze zijn altijd zo nieuwsgierig, ze vonden de kippen erg interessant en stonden achter het kippenhok. De kippen vonden die grote koeien maar niks dus werd er flink gekakeld.
Het is wel fijn om te zien hoeveel ruimte de koeien hebben hier.

Wat fijn dat het rijden goed gaat en dat je er zo van geniet.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:30

Heerlijk om te lezen dat je het rijden weer langzaam aan het oppakken bent. Dat is Genieten met een hoofdletter!

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 13:03

Hi allemaal,

@Tamara, er is veel ruimte op het platteland voor koeien gelukkig nog in Frankrijk. Meest van de tijd staat er ook gewoon een stier bij en leven de kalfjes bij hun moeder, met de stier ook erbij. Onze buurman hier, heeft zelfs het hele jaar de stier erbij lopen en hij merkt het vanzelf wanneer er kalfjes komen. Hij regelt niet de kalverperiode door de stier er maar 2 maanden bij te laten lopen. Meeste boeren doen dat nog wel. Maar hij is een bioboer gelukkig.

@Judith, het is inderdaad erg fijn weer samen op deze manier bezig te zijn.

Maar nu heb ik een vraag. Jullie bokkers weten nogal veel, dus wie weet hebben jullie tips.

Anderhalf jaar geleden en eigenlijk altijd al, heb ik een probleem gehad met Callas linksom te longeren. Het werd steeds moeilijker en het is nu bijna onmogelijk. Ik moet nog onderzoeken of het nu verschil uitmaakt met of zonder bit.
Wat doet ze dan? Nou met longeren, rechtsom draven, aanspringen in galop etc geen enkel probleem, met bit ook niet. Ze loopt netjes haar rondjes. Linksom gaat bij de eerste keer vragen een meter of 5 goed en dan draait ze zich megasnel om en gaat weer rechtstom. Als ik haar de goede kant op zet gaat het hetzelfde liedje. Ik krijg haar niet een heel rondje rondom. Het nare/rare is dus, dat als ik haar aan haar hoofdstel beetpak op links om haar naar links te laten gaan, dan wordt het gewoon een gevecht! Echt, ik mag haar niet links vasthouden aan haar hoofdstel op dat moment, tot steigeren toe.

Ga ik nu mennen met hetzelfde hoofdstel, op dezelfde volte, dan is linksom geen enkel probleem. Met rijden en oefeningen doen is het ook niet een probleem. Met links naast haar naar het land lopen en haar aan het halster vasthouden ook geen probleem.

Dus samengevat. Ze wil alles linksom doen, maar niet longeren, waarbij vastpakken aan de linkerkant van haar hoofdstel een drama wordt. Wie heeft er suggesties wat er aan de hand kan zijn.

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:31

Ze wilt je met longeren waarschijnlijk perse met haar rechteroog blijven zien? Ik zou eens echt vanaf het begin beginnen daarmee, haar aan je rechterkant laten lopen en dan steeds meer afstand nemen. Zodra dat gaat, zweep of je touw of wat je ook gebruikt achter de kont houden zoals je normaal met longeren doet :)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:09

Hier lopen de stieren ook bij de koeien met kalfjes. Er lopen hier zelfs twee kalfjes met een dekentje op. Ik denk dat ze te vroeg geboren zijn , ze zijn erg klein , maar lopen heerlijk buiten. Hoe is het mogelijk dat ze achter één draad blijven staan.

Voor het omdraaien aan de longeerlijn zeg ik , ook omdat ze de andere dingen wel gewoon doet. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Let vooral op je eigen positie.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:11

Hier ook hoor, bij alle boeren, die geen bio zijn ( is te kostbaar om aan te vragen heb ik me laten vertellen) maar wel goed en gezond boeren zie je altijd de stier tussen de dames.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:37

Ik heb hier in de kop van Noord-Holland niet het idee dat de stier los bij de koeien loopt, maar ik heb het idee dat hier meer melkvee dan vleesvee buiten loopt.

Voor wat betreft het longeren, ik zou proberen als je linksom wil longeren om te beginnen met een kleine cirkel in stap. Zelf er extra voor zorgen dat je linksom ter hoogte van haar lies staat, je zweep goed achter haar billen houden. Goed kijken wat ze doet en ervoor gaan zorgen dat je ook snel de zweep richting haar schouder kan krijgen. Echt ervoor zorgen dat jij een drijvende factor ben en niet een "stoppende". Goed zelfverzekerd rechtop staan met een duidelijke blik net achter haar midden.

Draait ze trouwens binnendoor of buitenom? Zie je al signalen voordat ze omdraait? Zwiepje met haar hoofd, terughoudender lopen, kont wat naar binnen of juist naar buiten? Kijkt ze met linksom longeren overdreven naar buiten of naar binnen? Even wat vragen om te zien of we er zo met elkaar achter kunnen komen wat er aan de hand kan zijn.

jeetje77

Berichten: 3473
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:45

En anders weer eens filmen, dan kunnen we meekijken?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18151
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:47

Hamvraag: kan ze fysiek wel goed linksom draaien? Dat verzet hoeft niet per se uit ongehoorzaamheid te komen; ongehoorzaamheid kan ook komen omdat ze haar lichaam blokkeert.
Maar vlgs mij heb je haar al vaker laten nakijken en niks gevonden toch?
Buigt ze met clickeren wel goed?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:53

Leuk om te horen dat het clickeren onder het zadel ook lijkt te lukken!

Wat gebeurt er in haar lijf als ze linksom gaat? Kan zij haar binnenbeen onder de massa zetten? Of valt ze heel erg op de binnen of buiten schouder? Of buigt ze heel lastig door haar lijf heen? Kan namelijk heel goed ook voortkomen uit haar natuurlijke scheefheid. Voor haar is dan omdraaien makkelijker dan linksom doorlopen.

Maar het kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben.
In alle gevallen zou ik het principe 'foutloos leren' toepassen, dus beloon haar voordat zij zelf de intentie krijgt om om te draaien. Dit kan zijn door een voertje, haar naar je toe te halen of zelfs haar rechtsom te sturen. Dit kan je dan steeds een beetje meer uitbouwen tot het goed gaat :j

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 23:37

Hi allemaal, wat fijn dat jullie meedenken!

Nog even over de koeien.
pien_2010 schreef:
Hier ook hoor, bij alle boeren, die geen bio zijn ( is te kostbaar om aan te vragen heb ik me laten vertellen) maar wel goed en gezond boeren zie je altijd de stier tussen de dames.
Jij woont dichtbij of in de Limousin, Pien, daar is het gelukkig traditie om de kudde compleet te houden! Er wordt ook geadverteerd met dat het kalf onder de moeder is opgegroeid en dat daarom limousinvlees zo goed is. @Tamara, koeien zijn veel gemakkelijker dan paarden en blijven achter 1 draad, maar dat is dan vaak wel een ijzerdraad. Dat komt harder aan dan schrikdraad of schriklint. Wat lief dat die boer ze een dekentje op doet. Dat heb ik dan weer nog nooit gezien! Jammer Jet dat de stier er niet bij mag. Het was ook voor het eerst dat ik een heel gezin koe zag in een weiland, in Frankrijk.

Dan over Callas

Sintara schreef:
Ze wilt je met longeren waarschijnlijk perse met haar rechteroog blijven zien? Ik zou eens echt vanaf het begin beginnen daarmee, haar aan je rechterkant laten lopen en dan steeds meer afstand nemen. Zodra dat gaat, zweep of je touw of wat je ook gebruikt achter de kont houden zoals je normaal met longeren doet :)


Dat zou kunnen dat ze mij met haar rechteroog in de gaten wil houden. Als ik erachter loop of erop zit, gebeurt het niet. Als ik met haar aan het halster loop dan kan ik de lijn lang laten en blijft ze meest rechtsachter mij. Ze switcht wel naar linksachter de keren dat ze wil drammen. Maar ik zal eens opletten dat ik altijd haar rechts naast me heb lopen. Daar maar eens mee beginnen.

fardoe schreef:
Hier lopen de stieren ook bij de koeien met kalfjes. Er lopen hier zelfs twee kalfjes met een dekentje op. Ik denk dat ze te vroeg geboren zijn , ze zijn erg klein , maar lopen heerlijk buiten. Hoe is het mogelijk dat ze achter één draad blijven staan.

Voor het omdraaien aan de longeerlijn zeg ik , ook omdat ze de andere dingen wel gewoon doet. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Let vooral op je eigen positie.


Ik heb het gevoel dat er een stukje tekst van je post is weggevallen, Tamara? Ik had vanmorgen echt extra goed op mijn positie gelet, maar mislukt.


Jet schreef:
Ik heb hier in de kop van Noord-Holland niet het idee dat de stier los bij de koeien loopt, maar ik heb het idee dat hier meer melkvee dan vleesvee buiten loopt.

Voor wat betreft het longeren, ik zou proberen als je linksom wil longeren om te beginnen met een kleine cirkel in stap. Zelf er extra voor zorgen dat je linksom ter hoogte van haar lies staat, je zweep goed achter haar billen houden. Goed kijken wat ze doet en ervoor gaan zorgen dat je ook snel de zweep richting haar schouder kan krijgen. Echt ervoor zorgen dat jij een drijvende factor ben en niet een "stoppende". Goed zelfverzekerd rechtop staan met een duidelijke blik net achter haar midden.

Draait ze trouwens binnendoor of buitenom? Zie je al signalen voordat ze omdraait? Zwiepje met haar hoofd, terughoudender lopen, kont wat naar binnen of juist naar buiten? Kijkt ze met linksom longeren overdreven naar buiten of naar binnen? Even wat vragen om te zien of we er zo met elkaar achter kunnen komen wat er aan de hand kan zijn.


Zelfs een kleine cirkel gaat na een paar meter fout. Ik kan de zweep erachter houden maakt niet uit. Ik heb pas 1x met de zweep gelongeerd want eigenlijk doe ik dat nooit, maar dat hielp niet. Ik heb ook niet het idee dat het mijn positie is. Eigenlijk speelt dit al jaren. Het is iets wat ze gewoon niet wil doen. Ik vind longeren zelf ontzettend stom, misschien voelt ze dat, maar het is wel iets dat ik met haar wil doen. Ik heb lang gedacht, kan mij het schelen dan maar alleen rechtsom, het gaat mij meer om dat ze haar energie kwijt raakt voor ik opstap. Maar aan de andere kant vind ik ook dat ze het gewoon moet kunnen. En ik moet het ook kunnen.
Ze draait altijd binnendoor.
Signalen. Er is een fractie van een seconde dat ze vertraagt en haar hoofd iets naar binnen brengt en dan is ze al omgedraaid.
Kont is niet extreem naar buiten. Eigenlijk loopt ze netjes.
Ze kijkt niet naar buiten als ze linksom gelongeerd wordt.

jeetje77 schreef:
En anders weer eens filmen, dan kunnen we meekijken?


Ja ik zal Erwin vragen of hij ons wil filmen in alle aspecten, ook in de dingen waarin het goed gaat.

balance schreef:
Hamvraag: kan ze fysiek wel goed linksom draaien? Dat verzet hoeft niet per se uit ongehoorzaamheid te komen; ongehoorzaamheid kan ook komen omdat ze haar lichaam blokkeert.
Maar vlgs mij heb je haar al vaker laten nakijken en niks gevonden toch?
Buigt ze met clickeren wel goed?


Ik heb met stappen en wendingen om de voorhand en achterhand geen verschil dat ze niet kan draaien. Ze kan ook goed buigen bijv als ik flex vraag, dus dat ze haar neus naar haar heup moet brengen. Dus ook met clickeren als ik die oefening doe.
Ik heb haar inderdaad een keer helemaal laten nakijken en alles was ok. Alhoewel ik zelf altijd twijfel ben blijven houden over haar linkerachterbeen.

Ik voel het niet als ongehoorzaamheid. Ik voel het ook niet als lichamelijke onmacht. Het voelt als, er is iets daarom doe ik het niet. Maar wat is er dan. Ik bedoel ze is verder echt erg braaf in oefeningen doen, maar dat longeren... linksom dan.

Cera_D schreef:
Leuk om te horen dat het clickeren onder het zadel ook lijkt te lukken!

Wat gebeurt er in haar lijf als ze linksom gaat? Kan zij haar binnenbeen onder de massa zetten? Of valt ze heel erg op de binnen of buiten schouder? Of buigt ze heel lastig door haar lijf heen? Kan namelijk heel goed ook voortkomen uit haar natuurlijke scheefheid. Voor haar is dan omdraaien makkelijker dan linksom doorlopen.

Maar het kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben.
In alle gevallen zou ik het principe 'foutloos leren' toepassen, dus beloon haar voordat zij zelf de intentie krijgt om om te draaien. Dit kan zijn door een voertje, haar naar je toe te halen of zelfs haar rechtsom te sturen. Dit kan je dan steeds een beetje meer uitbouwen tot het goed gaat :j


Ze valt linksom heel erg naar binnen, dat wel. Rechtsom veel minder of eigenlijk rechtsom niet, gewoon normaal. Linksom als er een cirkel lukt is die heel klein en zodra ik met aanwijzingen kom dat ze meer naar buiten moet, draait ze om. Ik heb niet het idee dat ze lastig buigt.

Ik heb haar inderdaad naar me toe gehaald en dan van hand veranderen, maar als ik die paar passen wil uitbouwen gaat het mis.


Afijn, ontzettend fijn dat jullie meedenken. Ik ga om te beginnen mijn vriend vragen mij te filmen als ik met haar aan het halster loop, met haar met een hoofdstel naast haar loop, en met haar men.
Dan als ik rijd.
En dan als ik longeer.

Ik ga nu even de komende dagen niet longeren, het was vanmorgen erg onprettig en het longeren niet leuk. Ik heb het ook heel snel opgegeven en ben leuke dingen gaan doen die ze goed kan, achterwaarts en jambette. Dus de laatste stap om te filmen zal pas over een week of zo zijn. Rijden ga ik van het weekend weer doen. Ik ga het laten filmen allemaal en zal het met jullie delen. Kijken wat jullie zien.

Het was sowieso Callas' dag niet vandaag. Ik haalde ze om een uur of half negen uit het land, he-le-maal doorweekt. Ze was enorm onrustig, liep te draven en te graven, ik dacht aan koliek, schrok me rot, maar dat was het niet.
Ik schreef ergens een week geleden of zo, dat ik het zo sneu vond dat ze niet om dat hek heen kwam naar mij. Daar een week ervoor is het begonnen dat als ik hen 's avonds uit het land haal, dat Callas dan als ze het halster om krijgt en ik met Poupette bezig ben, niet wacht, maar zelf het land weer in gaat. En ze loopt maar te kijken naar 1 punt in de verte. Dat heeft zich een paar keer voorgedaan. Dan ga ik haar halen en gaan we gewoon naar stal, geen probleem. Maar vandaag. Poupette was er ook helemaal van over de rooie en was zover dat bij een shet kan, ook erg bezweet op haar manier.

Er is iets in zuidelijke richting van ons terrein, verder weg dan zeker een kilometer, waar Callas zich dus druk om maakt. Er staat in die richting geen paarden, geen hengsten, geen ezels. Als ze op stal komt, moet ze eerst even door het raam kijken of er niets is. Enorm veel onrust. Hapje hooi, rondje in haar box draaien, hapje hooi, weer kijken en draaien. Na een poos kalmeert ze wel, maar toch. Als ik haar 's morgens via het hoge land naar beneden loop, dan verschiet ze vaak op het hoogste punt van het land, alsof er beren uit het gras kunnen komen. Op de terugweg erlangs blijft ze ook naar het zuiden kijken. En als ze zo geconcentreerd naar 1 punt staart, geheid dat ze dan van iets anders verschiet. Uiteraard probeer ik haar aandacht af te leiden door haar door te sturen met mennen, maar er is iets wat haar heel erg onrustig maakt, maar wat...

Dit heeft overigens niets met het longeren te maken, maar het was beslist haar dag niet. We hebben geen rare dingen op de camera gezien, maar morgen ga ik alle beelden nauwkeuriger bestuderen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:34

Nee hoor Monique, dit was de tekst zoals ik het getypt heb.
Als ik je laatste post lees, vraag ik me af, waarom longeren als je het zelf “ook” niet leuk vind ?
Ik denk dat je zelf het antwoord al gegeven hebt waarom linksom longeren niet lukt.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 10:42

Hi Tamara, voordat ik ga rijden wil ik graag dat ze haar ergste energie even kwijt kan. Ik heb geen paddock waar ik haar even kan losgooien, vandaar dat ik wil longeren.

Maar ik vind longeren niet leuk. Ik word duizelig van het rondjes draaien en ik kan me niet voorstellen dat Callas het wel leuk vindt.

Toch wil ik het doen, want het is goed om haar op stemcommando's van tempo te laten veranderen en haar naar me toe te laten komen. Dat kan ze goed en het is fijn om dat te belonen.

Ik heb dezelfde gedachte als jij, maar als mijn 'weerzin' tegen longeren de oorzaak zou zijn van dat ze niet linksom wil, dan weet ik niet waarom ze dan wel rechtsom wil?

Mijn vriend gaat vandaag mij even filmen met de basis dingen. Dus meelopen aan het halster. Vasthouden aan het halster en meelopen. Laten flexen naar haar heup. Lange lijnen zonder schoffie en mennen met schoffie.

Ik ben benieuwd hoe ze het vandaag doet.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:54

Dat snap ik, misschien kun je een soort roundpen maken met prikpaaltjes en lint en kijken of los longeren beter gaat.
Je houding kan linksom onbewust toch anders zijn dan rechtsom.
Let op haar oren, vaak geven die als eerste aan dat ze gaan omdraaien.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 10:59

Ja, dat is natuurlijk wel een idee, om de open plek af te zetten en er een roundpen te maken. Bonne idée!

En haar oren gaat niet plat of zo tijdens het omkeren, dat is het stomme eraan.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:21

Vaak draait er één oor naar binnen