[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:46

Leuk! Dus binnenkort krijgen we filmpjes van Mo die met de Koi’s aan het clickeren is! :D

Van je omschrijving van die beesten krijg ik ook de kriebels! Maar ze zien er wel erg mooi uit.. op internet dan! Heb er nog nooit 1 in levende lijven gezien.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 14:05

Ha! leuk jullie uitleggen over meertjes vennen en poelen vijvers, plassen, (of vijven en plassers zoals mijn dyslectie me eerst deed schrijven 8)7 *\%/* O:) _O- ) . LOL.

Als ik Pien haar link volg dan denk ik te kunnen constateren dat meren en vennen natuurlijke dingen zijn, die vallen dan af, wat ik al dacht. Poelen, plassen en vijvers zijn gegraven volgens de link. Die van ons is gegraven, denken we. Het is waarschijnlijk een reservoir geweest. Er loopt een slang naar toe om het bronwater uit de put, daarheen te leiden. Dan hadden ze genoeg water voor alle dieren.

Poel valt af want het is niet ondiep. Het is denk ik wel een meter of 5 diep.

Plas zou kunnen want het is gegraven en er wordt water in gestort en regenwater blijft er in liggen. Maar dan zou het een plasJE moeten zijn, want het is niet zo groot. En om het nou over ons plasje te hebben vind ik niet klinken, LOL.

In de link staat dat een vijver een kunstmatig aangelegd meertje is. Dat is het meest correcte. Dus vijver zou het woord moeten zijn wat we zouden moeten gebruiken, wat ik al zei in mijn eerdere antwoord. Echter de buren hebben het allemaal over ons "étang". Wat wij inderdaad weer vertaalden als meertje. Zo hebben we het vanaf het begin genoemd. Ik denk dat dat blijft hangen, ondanks dat vijver correcter is.

En ik heb mijn besluit genomen. Ik ga rijden zodra de hele poetsplaats klaar is. Ik vind Callas het erg goed doen. Ik heb in de omgang al weken geen verschietingen meer gezien. Een keertje in het land, maar niet in de hand. Als de poestplaats voor de boxen klaar is, dan kan ik daar opzadelen. Dat zou ik nu in haar box moeten doen en dat vind ik onhandig. De grond voor de boxen is erg onprettig om over te lopen (ligt allemaal puin) en dat is ook niet fijn om te staan te poetsen. Uiteraard laat ik het altijd afhangen van de omstandigheden, maar het voelt goed.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 14:10

O ps Namiro, in het eervorige huis had ik ook kois en die kwamen op het geluid van een belletje naar me toe. Die kon ik ook aaien.

En die vliegend herten zijn echt stuntpiloten. Het is een raar ontwerp van de natuur. Ze zijn veel te zwaar om goed te kunnen vliegen. Ze vliegen dan ook niet horizontaal, maar ze redden het nét om zich verticaal in de lucht te houden. Daarbij kunnen de wijfjes je bijten, waar je een lelijke plek aan kunt over houden. De mannetjes hebben enorme kaken maar daar kunnen ze je niet mee bijten. Triest detail, de mannetjes kunnen zelfs niet eens eten. Ze komen uit hun verpopping, worden kevers en zijn alleen bedoeld om voort te planten en als ze dat gedaan hebben zijn ze op en gaan ze dood.

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:24

Wat grappig! Nooit geweten dat je vissen zo kunt africhten!

Nou.. lijkt me een goede keuze om de larven aan de kipjes te voeren!! :j

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:46

Wat een leuk filmpje weer Monique. Het eerste wat me opviel was de kleur van je boxen. Laatst heb ik je toch een foto gestuurd van de luiken van ons huis en gezegd dat ik er niet te tevree mee ben omdat ik ze liever iets groener wil. Ik heb van de week nieuwe verf gekocht en ik denk dat het weinig tot niets scheelt met de kleur die jij hebt. Zal van de week even een foto maken en naar je sturen.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 22:44

Hi all, ben ik weer.

@Namiro, vissen zijn erg leuk, vind ik. Je kunt veel meer met ze dan lijkt.

@Tamara, ik had inderdaad begrepen dat je ook lichtgroen wilde en dat je de kleur van je luiken iets te licht vond. Ik kan je het ral nummer wel doorgeven, of het merk. Deze hekken in deze kleur zijn van ons vorige huis. Daar hebben we alle hekken laten poedercoaten in dit groen, maar deze hekken van de boxen zijn we nooit aan toe gekomen om te plaatsen en dus meeverhuisd naar Maqu'Éden. En daar kwamen ze goed van pas voor de boxen.

Hier is alles verder goed en het is heerlijk weer, dus we klussen veel. Ik doe om de dag wat werk aan de hand met Callas en ze doet het over het algemeen erg braaf. De poetsplaats is nu af, dus na het weekend ga ik voor het eerst weer eens zadelen. Nog zonder te gaan rijden, maar om haar weer aan geluiden van af haar rug te laten wennen.

In ieder geval weer een filmpje van onze verbouwingen, trouvailles en de poetsplaats voor de boxen die nu afgestort is...
https://youtu.be/AsKkKKYMMxQ

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:52

Wat een super strakke poetsplaats vloertjes. Erg knap gedaan.
En wat super lief dat je de poes hebt ‘laten helpen’.
Weer een leuk en hartverwarmend filmpje!

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:56

Jullie hebben geen ijzer in de bekisting, of zie ik het doet?

Ach gossie dat vosje en poesje die gesteriliseerd is.

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:05

Ijzer versterkt wel aan de ene kant, maar roest ook makkelijk wat het beton verzwakt. Zowel met als zonder hebben dus voor en nadelen. Als je met gebruikt is het te overwegen om het ijzer te coaten met een epoxy om vocht en dus roesten te voorkomen.Voor een simpele plaat in delen (werkt het niet zo snel met scheuren tot gevolg) moet dit genoeg zijn.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 01:06

Hay allemaal

@Pien, Die nachtopname van de vos is beter dan de vorige keer. We hebben ook een das gespot (wie zei dat ook alweer dat ze dassen zo mooi vond?) maar er was veel mist en dus zie je te weinig voor mooi. We hopen vannacht weer mooie plaatjes van wild te schieten, we hebben eieren neergelegd voor de nachtelijke liefhebbers.

@Nienke en Pien, Ja met de poes was het nog een hele toestand. We hadden haar al een paar keer gespot op de nachtcamera en vorige week probeerde ze uit een rattenval het voer te pikken. Toen zag ik ineens dat ze drachtig was op het filmpje zie foto's. De buren hebben al 40 katten waarvan de helft niet is gesteriliseerd. Dit poesje is waarschijnlijk ook een kind van een van die katten. En hoe triest ook, het is beter om geen nieuwe poesjes meer op de wereld te zetten. Dus hebben we een vangkooi van de buren geleend en de derde nacht hebben we haar gevangen. De d.a. heeft haar gesteriliseerd en de kittens zijn daarmee gelijk geaborteerd. Triest, maar ja. Het poesje was nog geen 2 jaar volgens de d.a. en de kittens waren ongeveer een maand. De d.a. vertelde dat 1 echtpaartje poes in 4 jaar tijd 20.000 kittens kan veroorzaken, via weer hun kinderen, en die weer van hun kinderen etc. Via een poezeninstantie, le gang de Matous, hebben we de kosten vergoed gekregen. Ontzettend lief want het was 175 euro! Dat heeft de buurvrouw geregeld, dat is wel weer heel aardig van haar. De voorwaarde van de instantie was dat we de poes mee terug namen en weer uitzetten waar ze vandaan kwam. Dat hebben we vandaag gedaan. Zoals het filmpje toonde. Ze was heel boos op ons, lelijk grommen. Dit is geen kat die ik tam kan maken, dus ze mag gesteriliseerd vrij rondlopen bij ons en af en toe zal ze wel eens mee eten met de honden of kat, maar waarschijnlijk alleen in de nacht. Ik heb haar nog nooit overdag gezien. Hier de stills van het filmpje van vorige week waarop ik zag dat ze zwanger was.

Afbeelding

Afbeelding

Over de poetsplaats, dank je Nienke, we zijn er ook erg blij mee en Pien en Tamary ja we gebruiken wel betonijzer. Als je op 31 seconden kijkt waar ik beton sta te harken dan kun je het zien liggen. We hebben nog nooit onze bewapening gecoat. Dit is het vierde huis waarbij we vloeren met bewapening erin storten en ik heb nog nooit roest door het beton zien komen. We laten dan ook altijd 10cm rondom het betonijzer vrij met alleen beton zodat het ijzer de zijkanten niet raakt. Roest kan dan niet naar buiten komen. Roest kan ook alleen ontstaan als er lucht bij het ijzer kan komen om het roestproces in gang te zetten. Als het betonijzer helemaal omsloten is met beton, kan er geen lucht bij komen, en gaat het niet roesten.

Nu nog balken langs de poetsplaats, zodat ze het erf niet zelf op kunnen lopen, en de meisjes kunnen dan ook zelf overdag daar schuilen voor zon of regen of vliegen of zo.

Maandag en dinsdag gaan we weer een route met de camper rijden en daarna ga ik naar paardrijden op Callas toe werken. We gaan het zien!

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:15

Hier hebben we vorige week in de tuin een das gezien, overdag → we zagen hem rennen en toen we later gingen kijken waar hij verdwenen was zagen we hem op 2 meter afstand liggen en naar ons kijken. Daarna zagen we ook alle kenmerken van de das in de tuin, de zo kenmerkende kuiltjes in het gras (zoeken naar regenwormen), hun route en andere sporen. Ik keek de das recht in de ogen en zag zeer goed zijn rechter klauwtje dat voor hem lag. Geweldig en we zijn nog vol van die ontmoeting en een nieuw frans woord geleerd nl un blaireau→ frans voor een das.

Wat goed dat dit poesje gesteriliseerd is en dat dit vergoed wordt door een stichting. Van de week kwam ik tijdens het wandelen langs een afgelegen kitten huis. Echt het stonk naar poes en overal waar ik keek zag ik ze lopen, jong en oud. Dus dat doen jullie heel goed. Dit is echt teveel van het goede.

Ik ben benieuwd naar de plaatjes van afgelopen nacht.

Zoals jullie het doen met het beton, zo hoort het ook. Roesten kan niet als het beton goed gestort is en je inderdaad het ijzer niet te ver door laat lopen. Op die manier storten maakt je beton tot minimaal 10x sterker. Dit vertelt mijn man die zijn hele leven in de bouw heeft gewerkt waaronder hij dus zeer veel beton gestort heeft voor fundamenten, schuurtjes etc etc.

Ben voorzichtig met het naar het paardrijden toe werken met Callas. Ik ben op dit moment heel erg aan het denken om nu ik de paarden niet meer heb, ook te gaan stoppen met rijden op Balou. Het is nu een half jaar geleden, ik word er niet jonger op dus risco's worden groter en ik wandel nu erg veel met voldoening. Dus wie weet wordt dit de volgende ingrijpende beslissing in mijn leven, want mijn hele leven was paardrijden met stip bovenaan het leukste wat ik kon bedenken om te doen. Ik weet dat als ik stop, dan ben ik mijn paardje kwijt dat ik af en toe bij rijd en dan is het ook definitief verleden tijd. Dus echt wel iets om goed over na te denken. Zodra ons huis verkocht is komt er hier een elektrische fiets, waarmee ik alles ga doen dus dan heb ik weer extra beweging.
Dus kijk er goed naar Mo of dit is wat je wil. Je bent ook niet meer piepjong, je hebt osteoporose en van vallen wordt je lichaam niet beter erop. Dat laatste (het vallen, ik heb geen osteoporose) is nl bij mij ook een overweging om te stoppen.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 19:01

Wat gaaf Pien dat je de das zo van dichtbij hebt kunnen bekijken. Dat lijkt me een zeldzaamheid. Momenten die je moet koesteren!

Er zijn idd heel erg veel zwerfkatten op de wereld. Ik hoop ons steentje te hebben bijgedragen.

De plaatjes van de afgelopen nacht op de camera zijn nul. Eentje van de vos, maar die schrok van het rode lampje van de camera en ging er gauw vandoor.

Jouw man is een kenner qua beton. Wij zijn ook al 32 jaar aan het bouwen aan de huizen die we hebben (gehad), dus niet direct in de bouw, maar wel altijd aan het verbouwen.

Ik kan niet wachten met eindelijk weer te kunnen gaan rijden op Callas. Heb er enorm veel zin in. We gaan het langzaam opbouwen, met clickertrainen integreren en vooral gericht op mijn eigen gezond verstand dit keer, zoals ik het altijd gedaan heb, tot ik Callas kocht althans. Een herstart. Ze heeft 13 maanden pauze gehad en ik ook. Ze is nu een half jaar hier en ik denk dat ze hier nu gesettled is. Ze heeft in ieder geval tijd genoeg gehad te wennen aan hier. Ik vind het leuk om kunstjes met haar te doen, maar ik wil ook graag paardrijden. Wandelen met haar aan de hand is voor mij wat beperkt omdat ik niet zo ver kan qua heup. Ik hoef ook niet dagelijks te rijden, en vind het ook leuk om andere trainingen tussendoor te doen, dus lange lijnen, etc, maar rijden wil ik wel weer heel graag. Ook omdat me dit altijd hielp de pijn in mijn heup te verminderen. We gaan het zien. Jammer voor jou dat er een einde gaat komen aan paardrijden. Het is wat het is en het zijn de keuzes die we maken. Je moet doen wat voor jou het beste voelt.

Ik houd jullie op de hoogte!

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 19:15

p.s. on mijn eigen post. Met langzaam opbouwen en clickeren integreren bedoel ik dat ik het gaan rijden in net zoveel kleine stapjes opbreek als bijv het apporteren. Ik ga niet meer aannemen dat dingen begrijpelijk voor haar zijn en ik beloon haar voor ieder kleine voortgang.

Van de week hadden we een brede plank over het beton gelegd om haar haar box in te leiden en dat kent ze natuurlijk al en dat deed ze zo superbraaf, maar wel gewoon geclickt en beloond. Braaf paard!

Tinka

Berichten: 3779
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:40

Kan je niet beginnen met rijden aan de longeer lijn? Dat is toch een stuk veiliger.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 00:11

Hi Tinka, ja dat staat in de planning, eerst met mijn vriend overal erbij ook aan de longe etc. En ik blijf voorlopig op ons eigen terrein dat ze goed kent. Langzaam opbouwen en vooral telkens kort zodat het leuk blijft en niet te lang doorgaan.

Edit, daarstraks met binnenhalen heb ik het blok met haar gedaan. We hebben tractorbanden opgevuld met beton en ze vond het helemaal niet eng, ondanks dat het zwarte dingen zijn. Gelijk zelf onderzoeken met haar voet en aanraken op commando en ook erop op commando en ook weer netjes achterwaarts eraf. Verder nog wat andere dingen laten onderzoeken, kruiwagen met cement zakken van die zaken en dat vond ze ook spannend maar ze wil wel zelf kijken. Dus click koekje!

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:28

Volgens mij heb je nu voor het rijden een heel andere basis gelegd. Eentje waarin ze mag onderzoeken en uitvinden dat het goed. En waarbij jij haar ondersteund door te belonen als het idd goed is.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 11:20

Hi Jeetje77, we gaan het zien wat de toekomst gaat brengen. Ik ben wel hoopvol gestemd in ieder geval.

Een vraagje aan clickeraars en andere mensen die vanaf de grond trainen.

Met alle NH trainers, ook Voest, heb ik geleerd dat het paard schuin achter me moet lopen. Ik leid, zij volgen. Maar nu ben ik in dubio, want ik denk eigenlijk dat er iets goeds gebeurt met Callas, maar daarbij neemt zij de leiding. En ik denk dat daardoor in het verleden bij spannende zaken zij ook de leiding nam en besloot ervoor te vluchten en dan vloog ik eraf...

Wat er nu gebeurt is dat ik dagelijks twee keer over het erf wandel met al zijn spannende zaken en regelmatig neemt Callas letterlijk het voortouw om iets spannends te gaan onderzoeken.

Nu met de clickermethode heb ik dat beloond. Ik vind het goed dat ze iets wat zij gek vindt wil onderzoeken.

Maar mijn vriend zegt dat het niet goed is. Ik heb dat niet aan haar gevraagd om te doen. Zij neemt het initiatief. Als ze dat onder het zadel ook doet, dan is dat misschien ongewenst.

Wat is jullie insteek daarin?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:29

Zolang ik in alle gevallen de controle kan overnemen mag hij van mij in elke positie lopen. Natuurlijk niet continu, soms komt het niet uit en dan moet hij gewoon achter me blijven. Denk dat het mooi is dat Callas meer het voortouw neemt!

Persoonlijk vind ik het hele idee dat je paard alleen maar achter je mag lopen omdat je anders geen 'leider bent' een beetje achterhaald...

Het is toch juist prachtig dat je je paard sturing kan geven vanaf elke positie? Waarbij natuurlijk veiligheid voorop staat.

Ik vind het fijn dat mijn paard tijdens de training zelf dingen kan aanbieden, zo blijft het echt een gesprek. En natuurlijk kan ik in dat gesprek ook aangeven dat het nu even niet uitkomt en ik nu wat anders wil.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:13

Wat je beloont is het nadenken in plaats van als een kip zonder kop er vandoor gaan. Als je een paard altijd achter je houdt en geen ruimte geeft voor het medebeoordelen van situaties zullen ze niet tot vol vertrouwen komen in jouw oordeel. Wat je wil is dat je samen iets doet, zij kan dan gerust initiatief nemen, mits dit zacht is en gericht op samen.

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:26

Eens met waratje. Ik heb geen ervaring met clickeren, wel dat Polie toen ze emotioneel en geestelijk stabieler werd, heel duidelijk aangaf als ze iets engs vond en dan ook meer en meer het voortouw nam om te gaan onderzoeken. Ik heb dat altijd alle ruimte gegeven. We zijn en waren immers vriendinnen, en dus deden en doen we alles samen. Dat zij dan het voortouw neemt vind ik ok en heb ik altijd aangemoedigd.
Dit is toch veel fijner als zo'n bange mus.

In een heel ander voorbeeld waren we ooit verdwaald, of beter gezegd ik was verdwaald. Ik wist echt niet meer waar ons huis was en ik deed maar een dodje. Opeens draaide Polie zich heel voorzichtig om en wilde duidelijk de andere kant om. Ze bleef rustig wachten en dus zei ik tegen haar, ik reed haar, Polie weet jij wel de weg, zo ja "zoek Hercule" (als een hondje → hahaha). Heel aarzelend zetten ze een stap voorwaarts en nog een en toen ik zei, ga door toen nam ze het opeens volledig over om heel kwiek naar huis te stappen en wat bleek→ we waren heel erg dicht bij. Ik woonde toen net in Frankrijk.

Dus als je een team bent, en je luistert goed naar elkaar→ in dit geval vroeg Polie heel duidelijk of ze het over mocht nemen→ en wat is ze beloond en wat was ik trots op haar→ dan krijg je dus ook een trots zeker paard die weet dat ze er toe doet, dat ze er mag zijn en dat ze heel veel kan. Dus ik zie het ook als positief waarbij drammen natuurlijk nooit mag. Maar zoals Waratje omschrijft, zacht en gericht op samen→ dan heb je een toppertje!

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:08

Wauw wat een kippenvel verhaal Pien, ontzettend mooi!

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:10

Cera_D schreef:
Zolang ik in alle gevallen de controle kan overnemen mag hij van mij in elke positie lopen.

Het is toch juist prachtig dat je je paard sturing kan geven vanaf elke positie?


Waratje schreef:
Wat je wil is dat je samen iets doet, zij kan dan gerust initiatief nemen, mits dit zacht is en gericht op samen.


pien_2010 schreef:
Dus in dit geval vroeg Polie heel duidelijk of ze het over mocht nemen. Dus ik zie het ook als positief waarbij drammen natuurlijk nooit mag.


hallo Cera, Waratje en Pien, (mooi verhaal Pien) dank voor jullie meedenken, ik heb even van jullie alledrie stukjes quote geknipt waar ik denk dat het bij Callas misschien anders gaat dan jullie bedoelen. Bijvoorbeeld vraag ik me af hoe ik sturing kan geven vanaf elke positie?

Er zijn meerdere situaties waarbij Callas iets anders wil dan ik.
Bijvoorbeeld:
1.naar stal lopen, hoe dichter we bij stal komen, hoe sneller ze wil, want er ligt misschien voer.
2.wandelen over het erf is leuk, maar gras kan veel leuker zijn.
3.Iets onderzoeken.
4.verschieten

1 en 2 vraagt ze bij mijn weten niet, ik weet niet of ze bij 3 het wel vraagt. Ik weet überhaupt niet of Callas iets vraagt aan mij of iets mag. Ik heb eigenlijk het idee van niet.

Als ik bij 1 niet optreed, dan loopt zij voorop met mij aan het uiteinde van het touw achter haar. Ik vind dat drammen, ik wil dat niet, dus ik corrigeer dat door haar achter mij te houden en dat kan regelmatig tot een nijdige en gefrustreerde Callas achter mij leiden, die dan een hele show op loopt te voeren, van links naar rechts langs me proberen te gaan, kopschudden en soms zelfs een steigertje, zie ik in de schaduw, of een piepje, wat ik dan geheel negeer. Uiteraard blijft ze tot op het laatste moment proberen haar zin te krijgen.

Bij 2, wil ik het ook meestal niet. Als ik een wandeling maak mag ze wel eten als ik dat aangeef, dan breng ik mijn hand naar het gras, maar als ik het niet wil, dan krijgt ze een ruk aan haar halstertouw. Daar luistert ze goed naar en daar is verder dan ook geen frustratie in. Maar ze blijft natuurlijk wel proberen te snoepen.

3. bij bijv een schuur inlopen waar allemaal mensendingen staan, wil ze alles besnuffelen, ze loopt dan vooruit. Daar kan ik haar makkelijk wegtrekken. Ik heb daar het idee, dat ze het allemaal prima vindt. Of het wel of niet mag, dat vindt ze geloof ik allebei prima. Ik maak er aanraak oefeningen van en clickbeloon haar. Er is hier dan ook geen eigenwijsheid, geen frustratie. Ik denk dat er hier wel een soort vragen van haar is?

4. bij verschieten, verschiet ze wel om me heen. Ze springt een paar passen weg, maar blijft wel vlak bij me. En als ze haar hoofd weer bij me heeft, clickbeloon ik haar.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:29

Ik denk dat je het goed aanpakt, zo doe ik het ook ongeveer. Het is zo situatie afhankelijk.

Wat ik bedoel met je paard sturing kunnen geven vanuit elke positie komt denk ik het meest overeen met jouw situatie 3. Als ik met mijn paard ergens wandel en hij wilt lekker voorop om alles beter te zien is dat voor mij helemaal prima, zolang ik een rem en een stuur heb. Zo kan je ook spelen met naast het hoofd, naast de schouder, naast de buik of naast de achterhand. Kan je vanaf elke positie je paard naar links, naar rechts, stopzetten of naar achteren bewegen? (Dit komt oa ook terug bij parelli dus niet zozeer R+).
De ene positie is niet beter dan de andere, de ene kan zorgen voor wat meer zelf vertrouwen en de ander voor wat meer sturing.

Dat gaat dan puur over de positie waarin je loopt, dan kan je ook nog kijken naar het eigen initiatief van het paard.
Mijn paard mag eigen initiatief tonen, maar soms zeg ik nu even niet, of bedankt maar ik bedoelde wat anders, of soms moedig ik hem extra aan. Net zoals de posities is dat echt weer situatie afhankelijk, maar naar mijn idee heb je dat zelf ook redelijk onder de knie :j


Afbeelding

Afbeelding
Zo liepen mijn paard en ik erbij met de eerste keer in het bos een paar weken geleden, hij vond het fijn om wat voor mij uit te lopen. Ik had nog steeds een rem en een stuur dus ik het toen om die manier 'toegelaten'.

senna21

Berichten: 11873
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:47

Ik zou onderzoekend gedrag zolang ze daarbij de aandacht bij jou blijft houden, toelaten. Maar ik zou dat niet belonen met een click o.i.d. Onderzoekend gedrag is ondersteunend, maar niet het doel.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:21

Wat van belang is, is dat je echt "in gesprek" bent met elkaar. Als ik ergens een gruwelijke hekel aan heb is het trekken, zowel van het paard als van mijzelf. Het moet subtieler kunnen, als je in gesprek bent kan dat ook. Dus bij het onderzoeken het moment dat je niet wil dat ze verder gaat, benoemen dat je snapt dat ze het interessant vindt maar dat jullie op dat moment iets anders gaan doen. Pas dan een fysieke hulp geven en dan zo klein mogelijk (maar opbouwen tot zo groot als nodig).
Een paard kan stoppen met vragen als het denkt dat er toch niet naar wordt geluisterd. Dus best mogelijk dat Callas het niet (meer) vraagt. Dan is het aan jou om dat te stimuleren. Toch denk ik dat zij het wel doet, maar dat jij nog moet leren herkennen. Als zij iets wil gaan onderzoeken trekt ze jou dan echt mee of begint zij met zich er op te richten? Als zij gaat lopen, negeert ze je dan of neemt ze je mee?