[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 22:33

Ik ben vandaag voor de röntgenfoto's geweest van mijn rug. Ik heb eindelijk het gevoel serieus genomen te zijn. Ben van onder tot boven helemaal op de foto gezet. Lang verhaal kort, niets gebroken geweest in mijn rug, geen verschoven wervels, maar wel artrose. Dat had ik al, maar door de val is het geactiveerd en versneld denkt de huisarts. Dus rugklachten zijn nu blijvend en blijvend erger. Ik had altijd al behoorlijk last van mijn rug, maar er waren tijden dat het beter was. Op dit moment kan ik best wel wat klussen of uitmesten, maar erna wil ik wel heel erg graag liggen. Oplossing blijvend pijnstillers slikken. Dat wil ik helemaal niet, maar goed ik blijf dan nu op de fyto pijnstillers voorlopig en dat mag ik dan extra slikken, als ik het maar blijf slikken om een basislevel van verdoving op te bouwen. Mijn heuppijn is niet te verklaren, behalve dat ze 3,5 jaar geleden constateerden dat door de scoliose mijn bekken 9,9mm scheef staat. Op de foto's van vandaag was dat 3mm minder, dus 6,9mm maar wel naar links. Dus dat zou eventueel de pijn kunnen verklaren. Oplossing daarvoor zou kunnen zijn dat een zooltje in die schoen zou kunnen helpen. Dus daar heb ik een verwijsbrief voor. Verder zijn mijn rugspieren zo verschrikkelijk stijf door telkens overcompenseren van de pijn dat masseren en fysio het enige is. Dus ik ga 2x pw fysio krijgen. Zit ik niet op te wachten, 2x pw van huis, tijd kwijt. Maar goed, het is voor het beste.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:37

Wat fijn dat je nu iets meer weet! En nu wel een grondig onderzoek hebt gehad! Ja, als het maar helpt uiteindelijk gaat het daarom.

jeetje77

Berichten: 3488
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:42

Kijk alsjeblieft uit met zooltjes voor zulke grote verschillen. Je rug en je heup zijn nu zo lang gewend aan deze stand. Als je dat in een keer gaat wijzigen naar recht kan je daar echt best wel veel klachten van krijgen. Meer dan dat de podotherapeuten je voorhouden vaak.

Verder fijn dat je nu meer weet trouwens hoor. Dat is sws prettig.
Daarnaast fysio kan je echt helpen. Ik had na een val van een paard mijn heup gebroken, niet geweten en mee doorgelopen. na een half jaar kwamen we daar pas achter, omdat ik een bewegingsbeperking hield. Ik heb ook 6 maand 2x per week fysio gehad. En de bewegingsbeperking is vrijwel helemaal weg. Ik weet wel dat er een aantal spelregels zijn om het zo het houden... Zwemen 1x per week en mijn oefeningen doen thuis. Maar dat helpt wel.

pien_2010

Berichten: 43851
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:08

Mo mijn man en ik, en onze Polie, slikken glucasomine sulfaat en dat helpt goed tegen artrose en reuma. Pas na paar weken slikken merk je resultaat.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:28

Jeetje, wat een uitslag! Daar had je waarschijnlijk niet op gerekend. Heb je het idee dat het rijden je rechter heeft gemaakt in je heupen? Hopelijk maakt alles wat je doet en gaat doen dat het allemaal dragelijk blijft en dat je kan blijven doen wat je doet en straks nog mee wil gaan doen. Hou je taai en sterkte ermee hoor!

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:38

Damn Mo, dat is niet grappig...... :(:) sterkte, wat een rottige diagnose.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:47

Dat is een nare diagnose, Monique. Je zult je weg er wel mee vinden, maar het zal wel puzzelen worden wat voor je werkt en wat niet. :(

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 09:44

Hey allemaal dank voor jullie lieve reacties. Tja de nacht brengt wijsheid. Eigenlijk verandert er voor mij niet zo veel. Ik moest altijd al heel erg op mijn bewegingen letten en vooral letten op hoeveel ik kon doen per dag. Dat gaat gewoon door. Ik moet nog meer de klussen per dag opdelen in stukjes. Dus vroeger opstaan. Zodat ik meer verspreid dingen kan doen en tussendoor vaker even kan rusten en bijtanken. Er is niets bijzonders aan, miljoenen mensen op deze aarde hebben rugklachten en moeten hun leven zo inrichten. En je leert leven met pijn. Ik kan me geen dag meer herinneren dat ik geen pijn heb gehad. En ik merk dat ik dat ook dit keer weer de pijn went. Soms ben ik van a naar b gelopen en denk ik ineens hé ik voel geen pijn. En als ik me dan wel concentreer voel ik uiteraard de pijn wel. Maar je gaat je grenzen verleggen. Wat jammer is is dat ik met de oude rugpijn nog heel lang had kunnen doorleven zoals ik nu doe, maar dat de val van Callas de vorming van artrose versneld heeft.

Mijn probleem behelst vooral voor mij Callas. Paardrijden is mijn lust en leven en heeft me de afgelopen jaren altijd geholpen met mijn rugpijn en heuppijn. Maar dan wel voorbehouden dat het paard geen gekke sprongen maakt. Want dat kan mijn rug niet volgen. En Callas zei gisteren nog tegen mij dat ze mij niet kan garanderen dat ze nooit meer gaat schrikken. En ik krijg ook geen garantie dat ik er nooit meer af ga vallen. Dat wist ik uiteraard, maar die realisatie komt nu wel even heftiger binnen. De afgelopen weken als ik met de auto weg was en her en der paden zag, dan dacht ik, zou ik ooit met Callas (weer) hier komen? Of mijn zadel dat er zo verloren bij staat. En dat stemde me verdrietig. Ik denk dat ik bij het al bijstellen van mijn wensen met Callas nog meer moet bijstellen.

Maar genoeg geklaagd, niet miepen zei kost Bruno, maar vooruit kijken.

Ik blijf toch bij mijn plan. Ik ga sowieso TRT met Callas doen. Dat lijkt me sowieso erg leuk en is voorlopig alleen aan de hand en aangezien ik zelf niet ver kan wandelen, kon ik toch al niet en nu nog minder, zal ik het erf niet af gaan. Dat traject van TRT kan nog vele maanden gaan duren. Misschien nog wel langer. Daarna alleen op het erf rijden. En hopelijk als we ooit ons huis verkopen dat ik er dan een heel bombproof, bij wijze van spreken, oud manege paard bij kan kopen waar ik wel buitenritten mee kan maken, als blijkt dat Callas onmogelijk blijft.

Ik ga deze week de eerste les van TRT kijken en ik hoop zoveel mogelijk te gaan filmen om er zelf van te leren en jullie mee te vermaken. Voilà, c'est la vie en anders nie.

Ps zooltjes ja dat zal heel erg wennen zijn, maar die podoloog krijgt er goede aanbevelingen van o.a. vrienden van ons. Dus ik hoop dat ik daar goed mee weg kom. Glucosamine en chrondosamine, heb ik tijdenlang geslikt. De veganistische versie dan en dat zal ik ook weer gaan kopen. Ik had er niet zoveel baat bij eerlijk gezegd, net als pijnstillers, ook ibuprofen etc niet echt helpen. Maar het zal de scherpe kantjes ervan af halen, hahaha, dat is precies wat moet met artrose.

Marocje
Berichten: 5626
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:27

Wauw. Wat een verhaal. Ik zag dus eerst je andere topic (in februari?) en er werd een fotoshoot gedaan voor de kaft. Toen werd ik toch benieuwd naar het verhaal en aangezien ik niet ergens in kan vallen, heb ik dit topic helemaal gelezen.

Jeetje, hoe vaak ik niet ‘even’ wilde reageren, een hart onder de riem steken, herkenning, een idee aandragen of gewoon meekletsen. Maar ik las nog in het verleden, en ergens was ik bang dat er er toch nog iets mis was gegaan.

En ja, daar was een val met de honden, en weer een 180 graden draai van Callas. Wat onwijs naar dat je er zoveel last van hebt. Hoe krom ook: rijden helpt je, maar niet in deze combinatie..

Veel succes met alle plannen, zou zo’n mooi eind zijn wanneer je een fijn huisje hebt waar je lekker buiten kan rijden (zonder die ellendige stenen) op een relaxed paardje.

Zelf heb ik ook een pony die dus 180 graden draait (oa), maar wij zijn wat jaren verder nog. Zal daar ook eens wat wat over schrijven als dat leuk is, nu moet ik zelf weer aan het werk.

pien_2010

Berichten: 43851
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:01

N.a.v de reactie van Jet, dacht ik, dat ik misschien iets te laconiek had gereageerd. Gelijk realiseerde ik me dat dit komt omdat in ons gezin, pijn, artrose, reuma etc een goede oude bekende is en dat daar toch wel goed mee te leven valt als je het leven erop aan past.
Ook als het om pijnbestrijding gaat mag je me altijd pb-en, want ik heb daar zo mijn eigen gedachte over ontwikkeld na 45 jaar en ik merk dat ondanks dat mijn rug vele male slechter is als 45 jaar geleden ik toch er meer mee kan doen en minder pijn heb hetgeen alles te maken heeft met er naar leven en manier van pijnbestrijding. Ook manlief die mijn adviezen opvolgt gaat nu stukken malen beter vergeleken met vroeger.


Monique1963 schreef:
Mijn probleem behelst vooral voor mij Callas. Paardrijden is mijn lust en leven en heeft me de afgelopen jaren altijd geholpen met mijn rugpijn en heuppijn. Maar dan wel voorbehouden dat het paard geen gekke sprongen maakt. Want dat kan mijn rug niet volgen.
dat geldt hier dus ook en Polie is erg betrouwbaar geworden maar eerlijk is eerlijk toen ze afgelopen week weer een keer 180 graden omdraaide (was ozo lang geleden) kon ik er nog maar net op blijven zitten en ik voelde ik gelijk dat het in mijn rug weer foute boel was. Dus ook ik heb mijn vraagtekens of je dit met Callas ooit zult kunnen bereiken én nog belangrijker of je dit met haar wel moet willen bereiken want ik verwacht dat je er nog wel eens naast zult komen te liggen voordat Callas als een brave Polie bevestigd is. Dus een braverd ooit erbij zou ik zeker over nadenken want het risico is toch wel groot dat het weer mis is en je rug artrose is al zo bagger. Maar tja, dat ben ik hé en ik snap echt wel dat hetn iet zo gemakkelijk is dit soort keuzes dat ook altijd financiële inpakt heeft.


Monique1963 schreef:
net als pijnstillers, ook ibuprofen etc niet echt helpen. Maar het zal de scherpe kantjes ervan af halen, hahaha, dat is precies wat moet met artrose.
Ibuprofen is bagger en eigenlijk zou je dat niet zonder maagbeschermers moeten slikken. Ik ben voorstander van paracetamol, maar dan moet je wel beseffen hoe het werkt en weten hoe je een bepaalde pijnspiegel opbouwt en weer afbouwt. Mag je me over pb-en.


Monique1963 schreef:
Dat wist ik uiteraard, maar die realisatie komt nu wel even heftiger binnen. De afgelopen weken als ik met de auto weg was en her en der paden zag, dan dacht ik, zou ik ooit met Callas (weer) hier komen? Of mijn zadel dat er zo verloren bij staat. En dat stemde me verdrietig. Ik denk dat ik bij het al bijstellen van mijn wensen met Callas nog meer moet bijstellen.
Dat denk ik ook Mo :(:) en dat vond ik heel erg voor je, maar er is echt een mooi leven mogelijk met artrose, reuma etc. Wij slikken de Glucosamine sulfaat 100% van pharmahorse die ook voor menselijk gebruik mag. Ik weet niet of dit niet iets voor veganisten is. Zelf zie ik in de ingrediënten niets wat jij niet zou mogen hebben, maar omdat het 100% puur is zonder suiker is het wel echt smerig en wij drinken het met water en een beetje bio siroop. https://www.pharmahorse.nl/glucosamine-paard.html Jekunt het ook in Frankrijk bestellen.
Wel weet ik dat manlief, reuma patiënt en altijd pijn, die dit nu een maand slikt eigenlijk erg goed gaat ondanks weer proberen voorzichtig afbouwen medicatie. Altijd ging zijn afbouwen van medicatie gepaard met enorme toename gewrichtsklachten waardoor hij moest stoppen en weer verhogen en vanochtend zei hij zelf, dat hij zich veel soepeler voelt als normaal en het idee heeft dat dit door de glucosamine komt en dat hij verwacht dat het afbouwen nu wel succesvol zal gaan.

Enfin hoe of wat je ook gaat doen Mo, artrose is ruk, is erg pijnlijk, maar is niet het einde van de wereld en je kunt er (pijnlijk) erg oud mee worden := zo grappen manlief en ik altijd elkaar als we hier weer eens krom door het huis strompelen ~~}>

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:51

Toen ik nog veel lage rugpijn en andere gewrichtspijnen had, had ik veel baat bij MSM. Daarnee lukte het om mijn pijnstillers af te bouwen. Met Groenlipmosselcomples van Unipharma erbij ging het nog beter.
Met de MSM ben ik gestopt, omdat ik door schildklierhormoon te slikken nog maar zelden pijn heb ik mijn rug, nek, knieën en polsen. Dat zat er voor een groot deel achter! Maar de Groenlipmosselcomplex kan ik niet mee stoppen, dan krijg ik al snel hele zere vingers.

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 23:17

Dank dat jullie de tijd genomen hebben eea uit te schrijven en dank voor jullie berichtjes en goede raad. Dinsdag naar de podoloog, fysio moet mij nog terugbellen, bij de dokter ga ik nog een recept halen voor te slikken extra's.

Ik heb dit natuurlijk al 30 jaar. Al heel jong had ik heel erg last van mijn rug en zo'n 20 jaar speelt mijn heup al op. Dus ik leef al meer dan de helft van mijn leven met pijn en heb veel dingen geprobeerd. Wat verlichting geeft is de dag beginnen met een loeihete douche en veel rustpauzes nemen. Heb ik altijd zo gedaan alleen rustte ik zittend, nu rust ik liggend. En ik rust vaker en ik slik meer pijnstillers, maar verder ben ik het wel gewend. Ti's alleen erg jammer dat ik in een vicieuze cirkel zit. Wel paardrijden wordt rugpijn minder, maar ik kan niet paardrijden omdat het paard schrikt. Als het paard schrikt val ik eraf. en heb ik nog meer rugpijn. Of is dat een neerwaartse spiraal?

Afijn, ik heb mijn eerste video's van Tristan Tucker bestudeerd en Kots bruno zei precies hetzelfde, alleen hij had de ontspanning en de zelfredzaamheid van het paard niet opgenomen in zijn techniek. Echt jammer. Hier onder een uittrekseltje van de meest belangrijke uitspraken die ik vandaag geleerd heb van Tristan Tucker methode

Voor je gaat werken met een paard visualiseren wat je gaat doen. Je begint met een touwhalster en een leadrope.

Je moet in het moment NU denken omdat een paard in het moment NU leeft.
Energie projecteren. Geef zoveel energie in de conversatie met je paard als het paard nodig heeft om te reageren. Daarbij zet je jouw waarde neer, ben je de mentor, niet de moeder of de dictator
Een mentor leert je jezelf begrijpen. Het paard moet jou als mentor zien waar hij wat van kan leren. Als mentor bevrijdt je je paard van al het onnodige waar je paard aan zou kunnen denken.

Je begint met stilstaan en het paard moet de afstand houden die jij wilt. Je gaat je paard niet vertellen waar hij wel moet zijn, alleen vertellen waar hij niet moet zijn en dat hij dat zelf kan beslissen. Hij mag fouten maken en mag zelf ontdekken dat het beter is de juiste beslissing te maken. Hij leert dat hij daarin een rustpunt kan vinden, je eigen lichaam moet dan ook rust uitstralen.

Dus paarden die overal naar staan te kijken, ga je 1 opdracht geven en die opdracht is alleen maar constant letten op de afstand tussen hem en jou. Doordat hij alleen maar dat hoeft te doen zal hij rust krijgen wat hij prettig zal vinden en dit zal blijven zoeken.

Je begint met de afstandoefening stilstaand te doen. Als het paard ergens anders naar kijkt, ga je weer met rommelen van het touw afstand vragen om aandacht te krijgen. Je doet eerst je lichaam laten zeggen dat er afstand bewaard moet worden. Nav de reactie van het paard stop je er meer energie in. Als er meer nodig is, dan shhhh met de stem en dan rommelen met touw, rustig opbouwend naar hoeveel het paard nodig heeft om te beslissen.

het uiteindelijke doel is om dit leiden te kunnen doen zonder halster maar in vrijheid.

Deze les en filmpjes ga ik nog tig keer kijken en zondag ga ik het op Callas uitproberen. Wat ik wel moeilijk vind is dat je het paard bewust leert worden van zijn eigen lichaam door zijn gespannen halsspier met je hand beet te pakken, op te tillen en te ontspannen, wat hij prettig vindt en dit zal opzoeken. Heel vroeger heb ik dat ook geleerd, maar ik heb nooit geleerd hoe een gespannen of ontspannen spier voelt. Geen idee hoe ik dat moet ontdekken, misschien vergelijken met de shetjes of zo. Ik denk dat ze allemaal heel ontspannen zijn trouwens... Iemand tips?

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:43

Je hebt nooit geleerd hoe een gespannen/ ontspannen spier voelt?
Ik zou zeggen, begin bij jezelf, met je been bijvoorbeeld. Leg je hand lang de zijkant van je bovenbeen (duim bovenop en vingers onder je been) en til je voet op, druk juist je voet naar beneden. Dan voel je spieren op een relaxte manier in en ontspannen.

Probeer dan eens zo veel mogelijk kracht te zetten op één van de spieren die je net hebt voelen bewegen. Je voelt het verschil echt wel :D .

Bij paarden is dat exact hetzelfde en kan je ook voelen of ze een spier gebruiken om iets te bewegen, of dat ze een spier vastzetten.

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 09:47

Eh ja bij mezelf weet ik het wel. Ik voel ook wel bij Callas of ze een spier gebruikt of niet, maar hoe voel je nou of een spier gestresst is om die te laten gaan ontspannen. Dus met gespannen bedoelde ik eigenlijk een gestresste spier, want ik denk dat hij dat bedoelt.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:34

Om te beginnen zitten er heel veel spieren in de hals ;) .

Bedoelt hij dat je aan de onderkant van de hals de boel moet ontspannen, of juist bij de manenkam? Aangezien je het over optillen hebt, denk ik de onderkant... Trouwens, ik had er nooit aan gedacht om dat te gaan optillen om het te laten ontspannen, dat lees ik nu bij jouw bericht.

Zodra een paard zijn hoofd omhoog doet en strak naar iets kijkt, zal je zien dat de onderhals eruit komt, zoals ze dat zeggen. Die is dan heel breed en voelt op dat moment strak. Als een paard zijn hoofd rustig omlaag doet zal je zien dat het ondergedeelte van de hals dun en slapper wordt. Dan zijn die spieren dus ontspannen.

Bij de manenkam kan je goed voelen of die gespannen is ( dat is vaak bij paarden die last hebben van insuline resistentie of snel hoefbevangen worden en daar tegenaan zitten of al zijn). Je kan dan die manenkam niet makkelijk heen en weer halen als je hem vast pakt. Als de manenkam ontspannen is, kan je hem heel makkelijk heen en weer bewegen. Bij paarden met IR of hoefbevangenheid zal je de manenkam denk ik niet echt los krijgen, tenzij je ze qua voer en beweging heel goed weet te managen.

Meld het maar als dit niet is wat je bedoelt, dan ga ik verder meedenken hoor!

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 19:05

Nou hij laat het bij een warmbloed paard zien. Ik zal even een plaatje plakken. Afbeelding
Dit is een warmbloed.
Callas is een koudbloed.
Callas heeft dit niet. LOL
Echt bij haar is het gewoon 1 geheel en ik kan niet dat zo vinden wat hij daar laat zien.

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 20:05

Jet ik vergeet je te bedanken voor je uitleg, ook trouwens weer erg interessant! Dat je hoefbevangenheid kan voelen aan de manenkam!

pien_2010

Berichten: 43851
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:23

Yep een zachte goede manenkam voelt als vrouwenborsten zo is mij geleerd. Anders kan er sprake zijn van IR of HB.

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 20:59

WHoeahahahaha, wat een giller. Wat een humor. Welk maatje heb je het dan over Pien, want kleintjes zijn harder, LOL

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:06

Wel een ideale manier om te testen, als je een vrouw bent. Hou met je ene hand je ene boob vast en met je andere hand de manenkam :')

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 21:08

Als je een man bent ook. Houd met je ene hand de boob van je vrouw vast en met je andere hand.... de manenkam

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:12

Hahahahaha :')

jeetje77

Berichten: 3488
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:25

:):) Ik ben duidelijk een beelddenker...

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:27

Boobs: the answer to everything 8-)

Monique1963

Berichten: 8713
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 21:29

yep, met westernlessen indertijd zei de trainer ook: Show 'm your tits girls. En je zat meteen netjes recht.