[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 20:20

19.15. Spuit zit er twee uur in. Heb lang gewandeld. Ze wil nog steeds gaan liggen, ook onderweg en niets eten. Ik hoor wel heel vaag borrelen aan de linkerkant bij haar darmen.

Mest hangt in water om te kijken hoeveel zand erbij zit.

ik vind dit zo k. Dit is binnen een week de 2e keer. Niet goed.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 20:22

O ja, ik vergeet te vertellen dat ze ook ontzettend liep te flemen de hele tijd na de prik.

Dat is nu minder.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:29

sterkte! hopelijk knapt ze snel op.

jeetje77

Berichten: 3469
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:48

Bah, niet fijn zo met de feestdagen voor de deur. Sterkte

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:15

Bah, dat is zo niks met deze dagen.. Hier net mijn merrie uit de wei gehaald met een enorme snotneus, gelijk maar getemperatuurd en ja hoor...verhoging. Ook zo’n lekkere timing -O-

Filmpje is wel heel leuk, wat doet ze dat goed!

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:31

Wat verschrikkelijk vervelend Mo, zweet ze ook? en kun je niet beter even de DA bellen voor advies? als 't niet minder wordt zou ik dat doen, en daarvoor even kijken of ze een versnelde hartslag heeft, kun je dat gelijk doorgeven, succes, hoop dat 't snel weer overgaat!

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 21:43

Dank voor jullie meeleven allemaal.

Het gaat weer iets beter gelukkig. Ja. het is k** allemaal. En nu ze dit dus nu al een keer of 5 heeft gehad, blijft het altijd tobben. Ik heb gewoon een koliekpaard. Nou die zijn geen lang leven beschoren, dat weet iedereen.

Dus ik ga aan het lijnzaad, dat moet ik dinsdag zien te scoren. flozaad moet ik ff zoeken wat dat is, maar sowie phsylium moet ik hebben en de weide bij het huis is gewoon té kaal. De wei bij de hutjes heeft nog meer gras, dus niet meer bij het huis. Ook niet leuk.

Ik heb net weer de oprit op en af gelopen met haar. Ik had gelezen op internet dat draven soms ineens de darmen weer op gang kan brengen, dus heen lopen en terug draven. De oprit is 130 meter, dus zeg ff 100m. En dat heb ik 5x gedaan en de 4e keer kreeg ze ineens belangstelling voor mijn hand alsof ze een beloning zocht en de 5e keer was er een bries en net terug op stal heeft ze belangstelling voor haar biertje, dus als ze die opheeft maak ik er nog eentje klaar voor de nacht. Dus er zit weer verbetering in. Ze lijkt weer door het dieptepunt heen. Het is nu 3.5 uur na de prik. Ik ga even teruglezen hoe lang het dinsdag duurde.

De mesttest hangt nu ook al een paar uur maar ik zie er eigenlijk geen bezinking in.

En ik ga eten klaarmaken. Heb ik ook nog niet gehad.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:51

dit is niet een fijne start van kerstavond Monique :-( . Misschien heeft ze wel last van blaas en nieren. Dan is even doorgaan met het bier wel raadzaam, bij koliek sowieso ook hoor.
Voor nu geen oplossing want niet à la minute in huis te krijgen maar FIR humic clay zou haar waarschijnlijk wel kunnen helpen, met maakt niet uit wat er dan ook maar loos is. Het is geactiveerde koolstof verpakt in kaoliniet klei met humus zuur. Een zeer milde detox; maar het vangt wel heel op van wat
er mogelijk mis is inwendig, tot en met mycotoxinen aan toe. In NL te bestellen bij Kroonshop. Sterkte en beterschap voor jullie!
PS: vlozaad is een ander woord voor psylliumzaad. En ik heb gelezen dat het weegbree familie is. Dus misschien kan je het in en om je wei/landgoed vinden.
Laatst bijgewerkt door elbony op 24-12-17 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:56

Vlozaad en physilium zijn hetzelfde.
Hopelijk valt het mee.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:59

Zand zie je niet in elke mesthoop en vaak zal je pas veel meer zand zien als je inderdaad psyllium gaat geven. Let wel dat je genoeg geeft, want die 1-2 eetlepels zijn zeker bij verdenking van zand onzin. Reken maar op 3 kg verdeeld over 5-7 dagen.

En hoewel wandelen inderdaad helpt, is aan een stuk door wandelen ook voor Callas flink vermoeiend bovenop het energievretende van de buikpijn zelf. Advies is meestal 5-10 minuten per uur, willen rollen is niet zo'n probleem mits de plek geschikt is (ondergrond, maar zeker niet vast komen te liggen), kan ze bv los lopen op het erf?

Sterkte, je zo hulpeloos voelen is vreselijk.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 00:08


pien_2010

Berichten: 43439
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 00:49

Jeetje Mo, wat erg. Sterkte, hopelijk is ze gauw weer goed

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 10:52

en wat valt er dan een steen van me af als ze gewoon vanmorgen weer met haar koppie over de deur staat. En dat ze weer gewoon haar irritante zelf is. Hahaha. Geen tijd voor getut, geen zin in geknuffel (want als ze zich beroerd voelt, laat ze zich wel alles lekker aanleunen en kan ik eindelijk kroelen) en schiet is ff op met dat eten b*tch. LOL.

Ik heb haar vannacht laten vasten, desondanks heeft ze zeer vakkundig al het hooi dat door haar onrustige gedrag tussen het zaagsel terecht was gekomen eruit gevist. Ze had dan ook 2 mesthoopjes. Dat zeg ik, ze vreet echt alles. Maar niet bier zonder nix. Ze staat vanmorgen op haar derde biertje sinds gisteren, maar ze vist echt alleen de bixjes eruit en als ze helemaal geen eten meer heeft dan gaat ze dat wel opslobberen, zo vies is het. Het hooi spoel ik nu voor haar ook af en in een hooizak. Dat al het stof en zand maar mag verminderen.

Morgen kan ik aan de gang met van alles scoren wat ik kan gaan doen om het zand af te voeren, lijnzaad, phyllium etc. Alhoewel de zandtest geen zand lijkt te geven, maar misschien kijk ik niet goed. Zal straks nog eens met een zaklantaarn en bril op kijken wat voor bezinksel er in de zak zit.

En verder dus niet meer bij het huis lopen helaas. Dat is wel het grootste land, maar er staat het minst. Dus naar het hoge land.

Afijn, iedereen dus een fijne kerst vandaag. Ik heb gelukkig geen visite. Moet ernstig bijkomen, kost me een jaar van me leven deze stress.

Fijne kerst!

pien_2010

Berichten: 43439
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:32

Fijn Mo, ben ook opgelucht. Als dit nu vaker voor gaat komen (hopelijk niet ) laat dan eens bloed prikken. Want ik vraag me af :eikels, piroplasmose dat Polie had met deze klachten, nieren anders? Want dit is niet normaal dit komen en gaan.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:09

poeh gelukkig weer goed!
Bloedprikken is zeker een goed idee.
Olie over de brokken is misschien ook wel goed in dit geval, gewoon een scheut zonnebloemolie, goed voor de darmen.
Succes en ik hoop dat ze je niet meer zo laat schrikken (en ons ook niet), laat ze maar lekker irritant zijn, veel beter voor iedereen, ik heb er ook zo een hier, als die lief is vertrouw ik het niet, is een zéér dominante tante, maar liever dat dan ziek, dan maar niet kroelen ;)
is niet de merens, want die is superlief <3
Iedereen fijne kerst verder {:)-:(

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 12:23

Hallo dank voor jullie lieve berichten allemaal.

Ik sta voor een raadsel. In haar mest gisteren zat echt nauwelijks zand. Nu kan het zijn dat het zand nog in haar zit. Dus morgen ga ik toch gelijk lijnzaadolie kopen, of lijnzaadmeel, dat is het snelste dat ik te pakken kan krijgen hoop ik. Misschien bij de biowinkel. De rest moet via internet komen.

Ik vraag me nu ook af of ik haar niet dik vond gisteren. Dan zou het gaskoliek kunnen zijn.

En daarnaast vraag ik me nu ook af of ze donderdag ook koliek heeft gehad, want als ze gewoon slaapt dan zitten niet heel haar manen en staart helemaal onder het zaagsel. Ze rolt niet voor de gezelligheid in haar box. Maar donderdag zat ze helemaal onder. Maar omdat ze toen net zaagsel had 2 dagen voor het eerst, dacht ik, ze had fun vannacht met dat zaagsel.

En nu ga ik ook andere keren dat ze helemaal onder zat, zelfs in oktober met het filmpje wat ik maakte, toen ik haar poetste zat ze helemaal onder, ik zeg nog letterlijk op het filmpje, dat doet ze anders nooooooit.

Dus als ik ervan uit ga dat ze, als ze helemaal onder de zooi zit tot aan haar oren toe, koliekerig is geweest in de nacht, dan zit ik al richting 10x of zo! Schokkend! in twee jaar.

Dus moet ik bloed laten prikken en de waardes laten checken. Dus als ik morgen naar de supermarkt ga voor spullen te scoren wip ik ook bij de dierenarts ff binnen om te overleggen.

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:06

Hier rollen ze ook de ene keer wel in een schone stal en een andere keer niet. Of doen ze lomp met overeind komen waardoor ze er ook helemaal onder zitten. Ik denk niet dat je daar direct zulke verbanden moet leggen.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 13:29

hm. Misschien geen verbanden leggen, maar sowieso als ze koliek heeft zit ze helemaal onder. Als in echt he-le-maal alles verstrikt in haar manen. Verder rolt ze echt nooit in haar box.
Buiten wel. Op de helling. Ze gaat bovenaan liggen, kop naar benee, en rollen maar en dan head first is ze een paar rollen verder beneden, hahaha. Lol dat ze dan heeft. Maar in de box rolt ze echt nooit.
Ze slaapt keurig in haar eigen drol, altijd fijn, lekker makkelijk opprikken de volgende dag, en ze blijft verder netjes schoon. Geen troep in haar manen of staart.

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:34

Hoop dat je snel de oorzaak kan vinden....
Mijn eerste paardje was ook een "kolieker" en is toch 36 jaar geworden... dus ze sterven niet altijd jong.
Het zijn wel extra zorgen, veel zorgen... Dé oorzaak hebben wij destijds bij haar ook nooit gevonden. Mijn moeder en mijn mijn grootvader zweerden bij "Haarlemmer olie", wat ik een paar jaar terug ook gegeven heb (met succes) bij mijn Fjord zaliger. Maar stinken dat de mest dan doet! En jij blij omdat er mest is....

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 14:20

Haarlemmerolie, dat is oud! Is op basis van terpentijn uit hars. Dank voor je tip, ik ga eerst even de wat gebruikelijkere middelen gebruiken. Dank voor het hart onder de riem dat ze nog wel 36 kan worden!

Probleem met alles wat ik erin ga stoppen is dat het symptoombestrijding is. Het neemt de oorzaak niet weg. Dus ik moet eerst uitvinden wat voor soort koliek het telkens is. Hoop dat bloedafname daar wat over kan zeggen.

Ik ga nu tot die tijd, ondanks dat er niets aan zand of verwaarloosbaar, in haar mest zat, toch uit van zandkoliek. Dus oorzaak wegnemen: hooi in zak niet van de grond, hooi uitspoelen, niet meer op de korte wei, geen stro waarbij ze ook zand van de boxbodem mee naar binnen zou kunnen nemen, van die dingen.

De middeltjes die ik nu op internet ga bestellen, gaan haar helpen hoop ik om haar schoon te maken, maar wat ik zei, dit is niet de oorzaak wegnemen.

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:16

Ik duim alvast! Zelf ben ik niet zo voor de "haarlemmerolie", maar als de dierenarts ook niets meer weet... ik had het hem voorgesteld en hij gaf zijn "toelating"... Gevolg, er werd gemest en iedereen tevreden! De geur van het product is afgrijselijk én de mest geurt hetzelfde...

Het is zo'n ouderwets middeltje "dat alles kan genezen".... ik vermoed eigenlijk dat niemand weet waarom.... maar ik was toen wel tevreden dat ik het geprobeerd had!

Succes!

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 17:22

Tnx. Ik kan het zelfs in frankrijk krijgen voor mensen.

Maar ik heb nu na een hele middag surfen, 1 psylliumkuur en 5L lijnzaadolie besteld bij Kramer in Frankrijk. Met alle antizandmaatregelen, daar maar eens mee beginnen.

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:05

Hi Monique jammer dat ze nu weer koliek heeft gehad. Voor je van alles gaat bedenken, de meeste koliekaanvallen zijn zonder duidelijke oorzaak helaas. Ik had ook een paardje dat elk jaar 2 a 3 x koliek had. Mijn paard nu heeft het maar 1x gehad, waarschijnlijk door beschimmeld stro. Zand kan een oorzaak zijn, of wormen. Maar ik merkte het vaak bij weersverandering. Tja doe je niets aan. Ik heb altijd een flesje colosan. Ik zweer erbij, 9 van de 10x geen dierenarts nodig dan. Mn oude paardje is 30 geworden dus misschien geeft dat hoop ;).

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:07

met die psyllium en dat lijnzaad kan je niet veel slecht doen (tenzij je alles in één keer geeft natuurlijk :+ )
Ikzelf heb nog nooit psyllium gegeven, ik gebruik altijd lijnzaad. Of ik kook het eerst, of ik week het een nacht in water. Neemt ook alle zand mee. Psyllium zou nog "beter" werken. Te veel lijnzaad of lijnzaadolie... daar gaan ze "aan de platte" van... dus dan kan je staarten uitwassen.

Ik lees graag je verdere avonturen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:19

Hi! Ik kom even binnenvallen als dat mag :D ik heb afgelopen paar dagen je hele topic doorgelezen! Wat een doorzetter ben jij _/-\o_

Sterkte met Callas en de koliek!