[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:01

Klinkt echt als een geweldig dier, die Yoda. Geniaal ook wat voor effect dat heeft op Xeros!

Dat wat Callas doet herken ik wel. Vroeger deden we aan strookbegrazing, en dan moesten ze altijd eerst vol in het verse gras plassen. Stelletje smeerlappen. Geen idee waarom, maar het was altijd vaste prik.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:23

Citaat:
Over zindelijk gesproken, als ik 's avonds namest en na-opstrooi, gaat Callas 9 van de 10 keer plassen. Ik kan erop wachten dat ze het doet. Altijd over schoon stro heen pissen. Ik zit erover te denken om er een emmer onder te houden, is dat erg debiel?


Niet zo heel debiel. Was hier ook vaste prik en ik ving het ook op. Heb het zelfs vaak mee genomen naar school(paraveterinair) waar ik werkte. Konden ze echte urine onderzoeken ipv appelsap.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:27

Hond bevuilt in principe niet het eigen nest, maar nest = gehele huis is een lastig concept voor een hondenbrein. Bench is logische maat als nest en dat gaat dan vrij makkelijk goed, meer dan die ruimte niet en zeker niet in 1 stap. Als je een soort uitloopje voor de bench kan gaan maken en die in kleine stapjes groter maakt kan het goed gaan, maar ze kan dan ook juist daar toilet in zien. Zeker als ze haar leven lang in een kennel gezeten heeft, zal ze een iets grotere ruimte eerder indelen in toilet stuk en slaap stuk. Tussen training en maat bench is toilet stuk eerder buiten, maar dat is voor een groot deel ook door het opletten en vele uitlaten dat jij doet. Geduld, verwacht niet teveel in 1x en stel je prioriteiten.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:57

Monique1963 schreef:
Hi Allemaal,


@Namiro, yep. Ik rem voor vlinders en ik red wormen ;-) Maar hier zijn de wormen zowat slangen zo groot. Helemaal in het begin met de stallen maken, had ik er eentje van een cm of 40!
?


Ik was niet zozeer verbaasd over het feit dat jij het beest wegpakte.. ik was alleen erg verbaasd over het formaat van die worm!! Als je gezegd had dat het een slangetje was had ik het ook voor waar aangenomen hoor!!
Hier krijg ik de kans niet om een worm te redden want de kippen zijn er hier ‘als de kippen bij’!

Komt echt wel goed met Yoda! Haar wereld staat ook op z’n kop.. van een kennel zonder liefde naar de hemel op aarde! <3

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 10:26

JudithO schreef:
Klinkt echt als een geweldig dier, die Yoda. Geniaal ook wat voor effect dat heeft op Xeros!

Dat wat Callas doet herken ik wel. Vroeger deden we aan strookbegrazing, en dan moesten ze altijd eerst vol in het verse gras plassen. Stelletje smeerlappen. Geen idee waarom, maar het was altijd vaste prik.


Yoda is echt een tref. Van alle honden die we gevonden hebben en gehouden hebben, is zij wel zo'n schatje. Nog steeds schichtig bij aanrakingen die ze niet verwacht, gelijk staartje tussen de poten. Of snelle bewegingen die ze niet verwacht. Of als ik een beetje probeer te stoeien. Andere keren durft ze ineens niet dichtbij Erwin te komen, of durft ze de kamer niet uit, of het huis niet in. Van die dingen. En dan is het mij niet duidelijk waarom niet. Dat is jammer anders kon ik het makkelijker maken voor haar. Maar ze is zo vrolijk, als ik dan extra hoog praat, dan is ze weer blij. Aan de andere kant als ze weet dat ze iets doet dat niet mag en ik zet een boze stem op, dan is ze daar niet bang van, luistert er goed naar en accepteert ook dat ze een standje heeft gekregen. Bijvoorbeeld in de voerzak duiken is niet toegestaan, hahaha. Daar kan ze ook normaal niet bij, maar vanmorgen was de kist even open... En ze heeft het constant koud. Ze kruipt letterlijk tegen de haard aan. Nog even en haar tuigje smelt eraan vast! We zijn erg blij met haar! En de rest van het hondegezin doet het goed om haar heen. We moeten wel de oude man tegen haar beschermen want ze wil alles van hem inpikken, zijn kleed, zijn eten en zijn drinken. Ze weet dat dat niet mag, maar ja, proberen kan toch?

pluisbeer schreef:
Citaat:
Over zindelijk gesproken, als ik 's avonds namest en na-opstrooi, gaat Callas 9 van de 10 keer plassen. Ik kan erop wachten dat ze het doet. Altijd over schoon stro heen pissen. Ik zit erover te denken om er een emmer onder te houden, is dat erg debiel?


Niet zo heel debiel. Was hier ook vaste prik en ik ving het ook op. Heb het zelfs vaak mee genomen naar school(paraveterinair) waar ik werkte. Konden ze echte urine onderzoeken ipv appelsap.


Ik heb wel vaker gehoord dat mensen het opvangen, vandaar idd mijn vraag. Maar ik herinner me dat we toen we Bubbles kregen lang lang gelee, dat ik na twee dagen!!!! maar niet begreep waarom ze ineens zo moeilijk en druk en raar deed. Bleek dat ze altijd, als in altijd, op de emmer had moeten plassen. Ze kon het alleen maar op commando en het arme dier had dus haar plas opgehouden. Ik wil niet dat Callas dat ook gaat denken. Maar goed, gisteren, uiteraard deed ze het niet.

tamary schreef:
Hond bevuilt in principe niet het eigen nest, maar nest = gehele huis is een lastig concept voor een hondenbrein. Bench is logische maat als nest en dat gaat dan vrij makkelijk goed, meer dan die ruimte niet en zeker niet in 1 stap. Als je een soort uitloopje voor de bench kan gaan maken en die in kleine stapjes groter maakt kan het goed gaan, maar ze kan dan ook juist daar toilet in zien. Zeker als ze haar leven lang in een kennel gezeten heeft, zal ze een iets grotere ruimte eerder indelen in toilet stuk en slaap stuk. Tussen training en maat bench is toilet stuk eerder buiten, maar dat is voor een groot deel ook door het opletten en vele uitlaten dat jij doet. Geduld, verwacht niet teveel in 1x en stel je prioriteiten.


Dat uitloopje van die bench zou een goed plan kunnen zijn, maar idd denk ik dat ze het uitloopje dan gebruikt. Haar kleedje er neerleggen zou nog kunnen alhoewel ze ook een keer precies op een kleed heeft zitten plassen. Ik heb wel gedacht om een kattenbakachtig iets te maken. Maar dan leert ze niet af, dat het de bedoeling niet is. In principe laat ik haar nu iedere keer uit als ik haar iets te eten heb gegeven. Zo heb ik puppies ook zindelijk gemaakt. En dan buiten enorm belonen voor de plas of poep. Poepen doet ze niet meer in huis, dat is dan echt een ongelukje. Ze is ook nog niet goed in haar buik, vaak is het nog veel te dun. Dus ik blijf volhouden en hopen dat het over gaat. Alle reuen die we opgevangen hebben, hebben ook tijden in huis gepiest, overal poot omhoog. Xerox wel een half jaar lang, ook nog na zijn castratie. Maar ook dat ging voorbij...

-Namiro- schreef:
Ik was niet zozeer verbaasd over het feit dat jij het beest wegpakte.. ik was alleen erg verbaasd over het formaat van die worm!! Als je gezegd had dat het een slangetje was had ik het ook voor waar aangenomen hoor!!
Hier krijg ik de kans niet om een worm te redden want de kippen zijn er hier ‘als de kippen bij’!

Komt echt wel goed met Yoda! Haar wereld staat ook op z’n kop.. van een kennel zonder liefde naar de hemel op aarde! <3


Ja, bij wormen: Size does matter ;-)
En we zitten ook nog te denken of ze een kettinghondje is geweest. Die zijn ook niet zindelijk. Maar gaan wel iets meer door de hand dan jachthonden die in een kennel opgesloten zijn geweest. Ze is zo aanhankelijk.

Gisteren nog weer een nieuwe ervaring met Callas. Ik heb net geschreven ergens dat ze zo jaloers is. Ik haal de dames uit het land, maar Callas kan nogal eens zuur doen tegen Poupette. Dat mag niet van mij. Als ik er niet bij ben, doen ze maar waar ze zin in hebben, maar als ik erbij ben, wordt er niet gezuurd ;-) Resultaat is dat Poupette de laatste weken niet meer bij het hek komt wachten. Soms komt ze zelfs de heuvel niet op en moet ik haar gaan halen. Gisteren had ik daar geen zin in en Erwin haalt ook wel eens de paarden, maar Poupette laat zich door hem niet pakken en hij laat dan gewoon het hek openstaan, loopt weg met Callas en Poupette komt vanzelf wel naar stal. Dus ik doe dat ook. Halverwege het pad, denk ik ineens, wat is Callas lief! Meestal als ik ze haal, dan moet ik alle zeilen bijzetten om ze achter me te houden. Nu was ze superbraaf. Liep keurig achter me, niet drammen. Dus nu vraag ik me af of dat nu komt omdat ze anders jaloers is op Poupette en ze met zijn tweetjes eigenlijk een race aan het doen zijn om naar stal te komen?

Daarover nog wel wat grappigs, ik neem vaak het stickje mee als ik ze ga halen. Zodra ze ergens lopen waar ik niet wil, komt het stickje in beeld en leid ik ze daar waar ik wel wil. Ja, moet je Callas de clown hebben. Het stickje gebruik ik immers ook om dingen aan te raken. Ze mag oplopen tot aan het stickje bij het meelopen. Wat doet ze, pakt ze het vast met haar mond! Hahaha, ik moet dan zo lachen. Slim paard! Je weet nooit of je dat moet vastpakken en er een koekje voor komt...

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:05

En dan vliegen er weer vijf dagen voorbij.

Het is erg koud geweest zomaar weer ineens, weinig gedaan met Callas en Poupette. Niet veel te melden. Ik heb de tweejaarlijkse tandartsafspraak voor de meisjes weer gemaakt, dat wordt ergens in maart. De smid moet ook weer komen bekappen over een week en volgende week weer voor het eerst na de winter ontwormen en aangezien de dames al weer beginnen te jeuken, denk ik dat ik weer ga smeren tegen de k(n)utvliegjes.

Wel vandaag weer een updateje gemaakt voor de Maquéden-liefhebbers.

https://youtu.be/kJrCnuEsBx0

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:26

Van wie was het neusje wat bij het ophangen van de boiler steeds om het hoekje kwam kijken?
Hebben jullie al zonnepanelen liggen? Of hebben jullie voorlopig gewoon geen warm water meer ;)

Die deuren zijn mooi geworden! Jammer alleen van dat ene ruitje...

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 17:21

You've got the eye ;-) @JudithO. Ik zag het pas toen ik het filmpje in elkaar aan het zetten was. Dat neusje is van Xerox. De middelste, de zwarte borderachtige hond. Die kan er niet goed tegen als Erwin en ik iets samen doen. Dan móét hij erbij zijn. Bijvoorbeeld roep ik naar Erwin dat zijn telefoon gaat of zo en Erwin rent naar zijn foon, dan moet hij verschrikkelijk blaffen. En ook best wel agressief blaffen. We negeren het zoveel mogelijk. We hadden niet door dat toen we samen die boiler aan het ophangen waren, mr jealous ook weer kwam kijken. Maar van die jaloersheid heb ik zojuist gebruikt gemaakt. Oortjes behandelen moet bij hem met een muilkorfje om. Hij gromt normaal gesproken verschrikkelijk vuil als ik aan zijn oren wil komen en ik sta niet voor hem in dat hij dan niet bijt. Dus muilkorfje om. Dat vindt hij dan weer prima. Dus ik doe net Yoda haar oren en hij staat op een afstandje jaloers te kijken. Ik knuffel Yoda haar oren helemaal heerlijk, soort oormassage en hij is jaloers, maar ja, hij kent wel dat flesje. Ik laat het flesje zien en ik zeg wil je ook? En hij komt, laat het toe, gromt niet en ik mag het ook nog inmasseren. Whaaaaaa dat is echt een mega vooruitgang! Zo kan ik mooi gebruik maken van zijn jaloerse karakter.

De zonneboiler is ook aangesloten op elektriciteit. Dat is wel zo verstandig want als je een paar dagen geen zon hebt, dan heb je geen warmwater. Dus we hebben hem nu op elektra en zodra de panelen het dak op gaan en aangesloten zijn, dan schakelt het elektra automatisch uit als de zon het overneemt.

Ja zonde van het ene ruitje, maar ach, je hebt wel een verhaal. Het enige dat ik eng vind, is dat het nogal laag zit en honden en neuzen, wat gebeurt er als die gaan duwen en zo... Voorlopig duwen ze er niet tegenaan, zou ook niet weten waarom, maar ja je weet het niet.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:24

Gefixeerd denk ik haha.

Ah, ik heb me (nog) niet ingelezen in zonneboilers dus wist niet dat ze ook aangesloten konden worden op elektriciteit. Weer wat geleerd!

Leuk dat het jaloerse karakter van Xerox zo goed van pas komt haha, slimmerd.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:26

Leuk filmpje weer Monique, nog steeds flink bezig , maar wel in het huis ipv buiten. Altijd leuk, zeker als het steeds mooier wordt binnen.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 17:29

Dank Tamara, Ik zet er zoveel mogelijk vaart achter om in ieder geval de keuken 99% af te krijgen voordat het weer te veel gaat kriebelen bij Erwin om buitenwerk te gaan doen.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 20:33

En dan haal je de pony's naar binnen. Heeft Poupette een bloedneus. Alle alarmbellen zijn afgegaan. Ik wil de d.a. die Shadow "dood heeft laten gaan aan een bloedneus" niet als eerste bellen. Ik bel een d.a. die ik doorgekregen heb van de buurman, maar die doet geen paarden. Tegenvaller. Ik krijg van hun wel een d.a. in Toulouse een paardenkliniek. Ik bel ze. Ze zijn niet aardig, ongeduldig en nee ze gaan geen uur rijden. Ik kan wel naar hun komen, maar niet meer vanavond. Voor het einde van de week bellen ze op om te zeggen of ze toch toevallig in de buurt zijn dan kan ik meegenomen worden. Zolang wil ik niet wachten. De trailer zit niet in de verzekering. Verzekering gebeld al gesloten. Morgenochtend kan ik de verz bellen om 9u. Dan hopen dat ze hem gelijk willen verzekeren en dan voor dezelfde dag hoop ik een afspraak op die kliniek. Moet ik de hoefsmedin afzeggen die zou morgen komen. Ondertussen her en der via kennissen lijntjes uitgezet of iemand wel een goede paardenarts in de buurt weet.

Poupette zelf is gewoon als altijd. Bescheiden, beetje schuw. Maar ik vond wel de laatste week dat ze maar langzaam meeliep. Ook vond ik dat ze slecht haar hooi at, dus tandarts gebeld en die komt begin maart. En gisteren dacht ik nog, de hoefsmid zal wel tevreden zijn want ze vond Poupette te dik en nu is ze toch echt slanker. Maar nu denk ik, minder eetlust voor hooi, minder energie, slanker, bloedneus, dat is hetzelfde als Shadow had.

Ondertussen heb ik een tijdje geleden toch opgezocht of en hoeveel kersen-, pruimen- en perzikkenpitten giftig zijn. Als een paard erop bijt, komt er een stof vrij die in het lichaam omgezet wordt tot cyanide. In zijn geheel doorslikken is geen probleem. Ik weet dat de meisjes de pitten uitspugen. Ik vond ze (voordat ik dat van dat gif wist) terug onder de boom. Er zijn nu geen steenvruchten. Poupette kauwt ook niet graag op harde dingen vanwege haar halve kies die ze heeft (en die de tandarts er misschien uit zou gaan halen)

Kortom ik ben zeer bezorgd voor het oude dametje. Ze is dan wel 22 maar verder nog zo goed!

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 21:35

Ps. Poupette had geen koorts, netjes 37,7. Haar tandvlees was ook normaal van kleur. En erwin vond haar er netjes uitzien qua dikte en ik voel ook geen ribben. Maar toch.

Ook nog een optie die Erwin graag wil, is tóch die d.a. laten komen van toen van Shadow. Met de kennis die we nu over Shadow hebben, hem een bloedafname laten doen en dan dat bloed naar die kliniek laten sturen omdat die d.a. er niet zoveel mee kon.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 21:41

ps ps ik heb net een paarden d.a. doorgekregen in een dorp op een half uur rijden. Ook een paardenkliniek. Misschien dat hij zich wel wil verplaatsen naar ons. Morgen bellen.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:47

Oh wat een stress... ik duim voor je, hopelijk krijg je snel een da die langskomt en valt de uitslag mee!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:36

Ah bah wat een stress!
Ik duim met jullie mee, hoop heel erg dat het helemaal goed komt met Poupette :knuffel:

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18129
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:22

Jeetje, dat is heel erg naar. Ik hoop dat je er snel achterkomt wat het kan zijn.
Edit: maak eens een lijstje met al het wild dat je al gezien hebt op de camera? Misschien zit er iets in uitscheiding dat gevaarlijk kan zijn voor paarden?
Laatst bijgewerkt door balance op 23-02-22 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangevuld

Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 00:38

Bah, wat een naar bericht van Poupette en dan ook nog dat gedoe om een goede paardendierenarts te vinden. Logisch dat je er enorm van schrikt, ik duim voor jullie alle vier dat er morgen een DA is die Poupette kan helpen, bij jullie thuis of op de kliniek!

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 02:30

Ik hoop van harte dat het met een sisser afloopt.
Sterkte

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:32

Oh nee Mo.. ik hoop dat het meevalt met de kleine krasse dame :(:)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:48

Wat zal je geschrokken zijn en wat een stress om dan een dierenarts te bereiken. Ik vraag me af of de dierenartsen bij jouw spoeddiensten draaien. Wij konden met Hugo op zondag terecht bij de dierenarts.

Ik hoop dat het meevalt en dat er al een dierenarts is op het moment dat ik dit typ. Sterkte

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:18

Zorgwekkende stilte hier.
Ik duim hard voor jullie kleine Poupette.

jeetje77

Berichten: 3462
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:17

Ik duim ook voor jullie. En mooi kl... zo.

Tinka

Berichten: 3763
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:25

Waarom moet jullie trailer eigenlijk verzekerd zijn? Die van ons is dat ook niet, geen probleem volgens verzekeringsman. Als ie kapot gaat dan is het pech voor ons, hij is toch niets waard. De auto is wel verzekerd, tenzij de trailer de oorzaak van een ongeluk is. Jullie hebben toch ook een oude trailer?

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:31

Tinka schreef:
Waarom moet jullie trailer eigenlijk verzekerd zijn? Die van ons is dat ook niet, geen probleem volgens verzekeringsman. Als ie kapot gaat dan is het pech voor ons, hij is toch niets waard. De auto is wel verzekerd, tenzij de trailer de oorzaak van een ongeluk is. Jullie hebben toch ook een oude trailer?

Trailer kan van de trekhaak afwandelen, dan is verzekeren dus wel zo verstandig.
En Frankrijk kan wel eens andere regels hebben qua trailers/aanhangers, bij ons is er ook verschil geweest in gewicht en kentekenplaten bv.