[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 11:13

O en Callas houdt ook van dutten. Dan doet ze de gordijnen dicht.

Afbeelding

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:49

TS, je hebt er wel echt blijvende gevolgen aan overgehouden als ik het zo lees, heftig. Doet je voet alleen zeer in je schoenen of ook als ze uit zijn? Zou een massage niet kunnen verlichten? Zenuw issues zijn vreselijk, en ik vind het heel naar voor je dat je elke dag in pijn leeft. Dikke virtuele knuffel voor je :(:) super knap en sterk van je dat je het plezier met callas hebt gezocht, prima toch als jij daar je eigen weg in vindt met haar. Tenslotte hoeven wij, bruno of wie dan ook niet elke dag jouw leven te leven met callas, dat is echt iets tussen jullie tweetjes.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:10

Monique1963 schreef:
O en Callas houdt ook van dutten. Dan doet ze de gordijnen dicht.

[ [url=m/Bg6wwO.jpg]Afbeelding[/url] ]



_O- ze heeft letterlijk haar gordijn dicht! En ze is niet thuis.

Vervelend dat je nu zo'n last hebt van zenuwpijn.
Ik hoop dat het niet verergerd :(:) .

En jullie hebben samen inderdaad een manier gevonden om te communiceren en samen tot een compromie te komen. En het geeft toch niks als het niet de manier is zoals het "moet".
Het gaat erom om een manier te vinden wt jullie beide fijn vinden en dat heb je grotendeels al gevonden. +:)+

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:18

Nog fijn gereden met Callas Mo? Gaat het goed met jullie?

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 22:45

Hello, sorry drukdrukdruk. Eigen bedrijfje officieel aan het opzetten, weinig tijd voor niets.

Over pijntjes ga ik het niet meer hebben, hoor, dank voor jullie meeleven, maar niet klagen maar dragen zeg ik altijd.

Het is hier ongelooflijk slecht weer. Al zo lang geen zon gezien! Laat staan dat het droog was. Maandag heb ik nog wel gereden toen reed ik letterlijk tussen de buien door. Het was een hyperschrikritje, dus kwam ze toch nog drijfnat thuis, niet van de regen maar van transpiratie en dat is toch al een tijd geleden dat het zo was. Zal ook wel een combi geweest zijn van dat het toen toch wel warm al was. Nu weer niet, nu is het echt koude herfst.

Gisteren haar voetjes weer eens netjes bijgewerkt en waar ik heel blij om ben, is dat de hoefscheur die ze had tot in haar kroonrand, die had ze al toen ik haar kocht, hij staat op de röntgen zelfs, weg is! De smid maakte hem aan de onderkant altijd open met een hapje eruit en hij zette halverwege zo'n groefje. Maar niets hielp. Ik heb ook een tijdlang de kroonrand ingesmeerd met een goedje dat de groei zou bevorderen, hielp ook niet. Nu heb ik al geen smid meer bij haar gehad sinds vorig jaar juli en rasp ik gewoon zelf haar voeten af en toe en laat de natuur de rest doen, en nu is de scheur weg! In 10 maanden is ie weggegroeid. Daar ben ik heel blij mee!

Verder staan ze nu lekker lang buiten. Vroeg eruit, laat erin. Ik hoop op een lange zomer, vooralsnog hoost het hier op dit moment.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:06

Wat leuk dat je nu officieel je eigen bedrijfje opzet!
Het bedrijfje met je mooie tassen toch?


Jammer dat ze weer zo schrikachtig was.
Het blijft in pieken en dalen komen en gaan.
Ik hoop dat het mooie weer er snel aan gaat komen bij jullie.

De vooruitzichten in Ned. Zijn goed qua weer.
En het is nu lang genoeg licht buiten dus nu heerlijk in de avond nog n rondje gaan rijden.

Fijn dat je de scheur eruit hebt gekregen. En dat zonder de poespas erom, met gewoon wat bijvijlen.
Vaak werkt dit nog het beste.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:28

idd regelmatig bijvijlen is de boodschap tegen scheuren, ik heb me onlangs nog een rasp bijgekocht. Als ik zie dat er een lipje hangt of scheurtje opkomt, hup even vijlen en weg is ie.
Is net zoals nagels bij mensen eigenlijk, als er een miniscul scheurtje inzit, wordt dit alleen maar erger en krijg je moeilijker weg.

hier eindelijk goed weer en ze geven nog beter weer

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 13:54

Even eerst reageren op jullie, ja eigen bedrijfje in tassen, wat leuk dat je dat nog weet, Joey! En lekker dat je 's avonds nu nog een rondje gaat maken, klinkt relaxed.

@Fotsy en zo gek dat mijn beide hoefsmeden dit dan niet wisten. De scheur was echt van haar kroonrand tot aan de onderkant en kierde soms ook wel iets. De ene hoefsmid wilde alleen maar ijzers eronder om de boel bij elkaar te houden, heb ik dan ook een tijd gedaan. De andere vond dat ik krammen erover heen moest laten zetten door hem. Toen vorig jaar juli ik gestopt ben met de hoefsmeden en zelf ben gaan raspen en vijlen, en mogelijk vooral door de holle rasp een mustangrol te maken, is het kennelijk goed gekomen. Zonder eigenlijk dat ik het heb doorgehad.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 14:32

Multiple choise, welk antwoord is niet van toepassing op Callas

a-Van 0 tot 50km/u in 3 seconden (een Porsch doet 0-160km/u in 9 seconden
b-280 euro naar de k*ote
c-slome tinker

Zucht.

Het is prachtig weer. Dus ik had me voorgenomen tussen de middag te gaan rijden. lekker rustig, geen mensen enzo. Ze had immers bijna al een week niet gewerkt door de regen.

Poetsen, O brr guttogut, geen idee waar ze nou weer van schrok.
Ik denk, ik ga dit nieuwe buitenrijseizoen weer 2 paar teugels aan haar rubberen bit hangen. 1 blijft aan de scharen en het andere paar direct aan de gewone ringen. Ik wil toch toewerken naar bitloos gaan rijden. ooit. misschien. heeeeeeel misschien. of toch maar niet.

Want ze was erg hups en wilde maar draven in het begin. Logisch na bijna een week niets. iedere keer geprobeerd op stemhulp terug te nemen, of te voorkomen, maar dat wilde niet helemaal en op het zachte bit ging ze weer irritant lopen pullen. Dus het schaarbitje gereden en zodra het weer kon op het zachte overgeschakeld.

Ik ging het kolonierondje rijden, dus langs de vakantiekolonie. We hebben verschrikkelijk veel water gehad de laatste dagen dus het was overal stroompjes, beekjes, plassen en watervalletjes. En dan natuurlijk de Thoré die enorm gezwollen was. We gingen lekker. Draf en stap overgangen gereden en diverse keren om omgezakte bomen heen moeten manouvreren en dat ging keurig op de zachte teugels.

Callas wilde veel kijken naar de beek want die was erg luid, denk ik althans dat ze daarom wil kijken. Ze liep veel om te kijken, maar er was niets achter ons en dus keek ze naar de beek. De terugweg een netjes galopje en ze luisterde toch zo braaf, galop was meteen galop. Ze netjes! Nog een galopje gedaan en dan heb ik het echt maar over een tweehonderd meter of zo, want het gaat daar valsplat omhoog en dat is zwaar.

Maar wat je naar omhoog gaat, moet je ook weer naar beneden. We moeten daar een talud af, een soort lange kuil in van zeg 100m lang en dat is altijd een uitdaging want ze wil altijd hard naar beneden. Op het strenge bit haar in stap tot beneden aan dat talud gekregen en omdat daar nu een beekje was, denk ik, ik vraag een galopje en springen we over dat stroompje, dat heeft ze de andere kant op eerder ook gedaan. maar ja. Het is wel terug naar huis die kant op. En het is wel lente. En ze had wel bijna een week niets gedaan.

Echt, als dit barrelracen was geweest had ik de snelste start gehad. En meteen sjezen, knetteren, bokken niet normaal en bit op haar kiezen genomen. En dan doe je gewoon niets. ik zag een hoefschoen voorbij komen vliegen. Ik ben echt gaan hangen als een randdebiel aan haar mond, maar het werkte gewoon niet. Zigzaggen lukte nauwelijks. Het is breed pad met overhangende takken dus moest goed opletten dat ik er niet afgezwiept werd door een tak. Dan moesten we het talud weer op, dat is steil dus ik denk, daar kan ik haar terugnemen, want daar is het een heel smal pad met bomen aan weerszij, een talud links omhoog en een talud rechts omlaag. Je rijdt dus over een smal paadje op de top van het ene talud zeg maar. Beetje lastig uitleggen, maar je kunt geen kant op. Naar rechts glijdt je van het talud af het bos in en naar links kun je niet omhoog. En dat pad is echt smal. Daar wil je niet sjezen. Maar zigzaggen gaat daar dus helemaal niet. HO werkte uiteraard niet dat had ik al tig keer gezegd. Dus tot zover de noodstop. Die werkt dus alleen als ze schrikt (hoop ik) en niet als ze knettert.

Uiteraard heb ik haar stil gekregen, maar het duurde veels te lang. En toen de schade opnemen, was het maar 1 hoefschoen? nee twee, allebei afgescheurd. Alleen de enkelbanden zaten nog om haar sokken en de rubberen schoenen waren weg. Dus haar omgedraaid en teruggereden naar waar ze voor het eerst begon te bokken, want daarmee trapt ze met haar achtervoeten haar hoefschoenen eraf. Eentje zag ik al gauw liggen, dus afgestapt en toen gaan zoeken naar de andere. Dat duurde wel een tijdje maar hij was het talud afgevlogen, dus met haar aan mijn hand, voorzichtig dat talud afgedaald en hem opgepikt. Toen weer het talud opklauteren. En dan, een paar km naar huis lopen omdat ze geen hoefbescherming meer heeft? Tja in het land loopt ze ook op stenen, maar zonder mijn gewicht uiteraard. Maar een paar km trekt mijn heup niet, dus toch op haar opgestapt. Ze bleef wel netjes stilstaan bij het opstappen.

Maar toen. Die hoefschoenen. hoe vervoer je dat naar huis? Ik heb het 2e paar teugels van het gewone bitje eraf gehaald en aan mijn hoefschoenen geknoopt en dat aan mijn zadel gehangen. Juist. Had ik niet heel in het begin ooit eens zadeltasjes aan mijn hoorn gehangen en was ze daar niet verschrikkelijk bang voor geweest. Juist. Dus ieder geluidje van de hoefschoenen was een vluchtreactie van een sprong naar voren. Mèn wat verschrikkelijk irritant. Dus ik ben gaan trainen. Haar het vertrouwen geven met iets lossere teugel, geluid maken met die hoefschoenen, schrikken, teugel opnemen, aan de teugel rijden en weer proberen. Zodra we het smalle pad afwaren en op een breder bospad kwamen, ging ze wijken voor dat enge ding aan haar zadel, om het maar goed in het oog te kunnen houden. Wat een gez*ik vond ik dat zeg. ik was er zo klaar mee. Dus ik ben het nog meer gaan provoceren en toen we dan bijna thuis waren was ze het wel redelijk gewend totdat er nog een tweede geluidje bij kwam van mijn been tegen een tak, hop, daar gingen we weer. pff.

Terug op onze oprit ben ik afgestapt en toen wilde ze meteen wegvluchten langs mij heen. Ik had het echt enorm met haar gehad, dus ik heb haar een klap op haar gezicht gegeven. ja sorry. maar goed, het werkte wel, ineens kon ze wel normaal mee lopen zonder te willen vluchten voor dat enge ding.

Dus nu zit ik. Aan het begin van het buitenrijdseizoen heb ik geen hoefschoenen meer. De nieuwe zouden 28 maart opgestuurd worden, maar dat heeft voor de zoveelste keer vertraging opgelopen. Dus nu ben ik aan het twijfelen. Zal ik gewoon gaan proberen op blote voeten te rijden? Ze struikelde wel gelijk twee keer na haar hoefschoenen kapot waren op dat smalle pad. Dan gaat ze op een steen staan, au, en struikelen. Maar goed ik kan natuurlijk wel kijken of het beter wordt als ik haar voorzichtig aan wen aan stenen, totdat die Megasus horserunners komen. Of ik koop een reparatieset voor deze Easyboots. Maar eigenlijk wilde ik geen geld meer in de easyboots steken.

Afijn, zo begon ik vandaag mijn buitenrijdseizoen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:45

Jeetje wat jammer! Het blijft suf dat hoefschoenen alles aan kunnen tot een paard gaat stuiteren. Juist als ze echt hard nodig zijn scheuren ze af=/ .

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:46

O jeeh Mo, wil je zo'n vreselijke ervaring niet zo heel grappig opschrijven. Ik heb het echt met je te doen maar moet zo lachen. ....en ja klap verdiend! Hoefschoenen kwijt enorm ruk. Jij niet gevallen en Callas ook niet vind ik het belangrijkste. Enne hele dikke knuffel van mij en pijnlijk kabouterstompje voor Callas. Is ze helemaal gek geworden. .......

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:14

Paard aan de kletter is niet leuk en in een berggebied al helemaal niet. Ooit leerde mijn vader in Frankrijk een noodmanier van afstappen die ook meteen paard stilzet. Zelf 1-2x moeten toepassen en keurig veilig naast stilstaand paard terecht gekomen. Hij komt hier voorbij onder de term hug & roll of emergency dismount.

Je moet het durven, maar zelfs al zou je zonder Callas naar huis moeten lopen is het stuk beter dan Callas die nu jouw de stuipen op het lijf jaagt en in de reactie kan blijven hangen.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:03

Jeetje Mo je buitenrijseizoen begint goed. Not.

Zou je op je trainingsveldje niet vanalles aan haar zadel of longeersingel kunnen hangen, zodat ze dit gewoon gaat vinden .
Herhalen herhalen .. en dan eens zo naar buiten gaan naast haar wandelend als ze het op het trainingsveldje gewoon is.

Gelukkig hebben jullie er niks aan over gehouden.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:28

Met een westernzadel is die hug&roll een behoorlijke uitdaging Tamary

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:15

Wat jammer dat ze steeds weer zo schrikt ook van onbenulligheden....ik heb al een poosje niet meer mee gelezen en misschien daardoor er over heen gelezen maar ik zou als ik jou was er toch een PSSM test tegen aan gooien......het is exact hetzelfde gedrag dat onze ruin laat zien en hij heeft het.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 09:25

Hoioi,

Sintara helemaal met je eens, zo erg jammer van hoefschoenen. Heb jij er ook ervaring mee dat ze kapotgetrapt worden met "rodeo"? Daarom heb ik mijn hoop zo gevestigd op die Megasus horserunners, waar iedereen nu al anderhalf jaar op wacht. Dat zijn niet van die lompe dingen, maar zooltjes die je eronder "plakt" met klittenband. Ben zo heel benieuwd hoe dat zal zijn! Zou voor mij het ei van Columbus zijn.

Pien je hebt helemaal gelijk. Gelukkig zijn we allebei niet gevallen. Er is ooit een keer geweest dat ze op een kleiige weg zo aan de kletter ging uit dwarsigheid en dat was echt link, dat was spekglad, toen heb ik haar gewoon laten uitracen en het mijn eigen commando gemaakt door toen ze begon af te remmen haar juist nog een paar meter door te laten gaan. Maar toen was ik echt bang dat we allebei onderuit zouden gaan want dat was een slingerweg. Dit pad was qua ondergrond geen gevaar waar we nu zo sjeesden. En bokken en sjezen zit ik wel uit. Dus ik was alleen maar ernstig pissed.

Dank je Tamary voor je tip. Ik heb iets dergelijks ook met Callas gedaan. Dat heb ik ook nog op filmpje staan, heb ik ook in dit topic ergens staan. En dat doet ze keurig. Ik laat me erafglijden en ze staat stil. Dat heb ik in een drafje ook nog geoefend. Maar dat is als we in een trainingssituatie zitten. Ik denk dat het ook nog wel zou lukken tijdens een schrikvlucht omdat ze dan wel inziet dat er niets engs is. Maar ik denk niet dat ik haar stilkrijg tijdens een keetsjees-aan-de-kletter. Immers daar is ze stout, dus waarom zou ze luisteren. Gisteren kon ik het ook alleen maar met "geweld" oplossen. Wat ik ook apart vind aan deze techniek is dat je naar voren moet buigen en je armen om de hals van je paard moet doen. De beweging van de hals is nogal heftig met galop en je gewicht naar voren verplaatsen is groen licht om harder te gaan lijkt mij. Maar ik kan niet oordelen want ik heb dit nog nooit geoefend en ik denk ook niet dat ik dit ga doen. Ik ga richting de zestig en geheid dat als ik dit doe ik van alles breek. Want sjezen gaat hard hoor, ik denk dat ze wel 50km per uur ging, of harder. En Sintara maakt ook een terechte opmerking, huggen alleen al met een westernzadel is pijnlijk voor ons dames, lol! Maar evengoed leuk om te zien dat dit bestaat.

Hengstveulen, wat rot dat je paard het heeft. Het zou heel goed kunnen dat ze pssm heeft. Ik zie ook wel veel overeenkomsten. Maar wat zou het veranderen als ik het zou weten? Aan haar voer kan ik niets veranderen, ze krijgt hooi in de winter en heeft gras in de zomer en hoogzomer weer hooi en ze krijgt wat muesli als beloning, maar dan praat ik over 2 handjes per dag of zo. Ik kan haar op magnesium zetten sowieso kan dat uiteraard.

Joey, jij raadde mijn gedachten. Het eerste wat ik vanmorgen ben gaan doen is inderdaad in een safe en vertrouwde omgeving maar weer beginnen met gekke dingen aan het zadel hangen. Ik heb haar in mijn roundpen met de shetjes gezet, zadel erop en tasjes eerst eraan gehangen en toen nog de hoefschoenen. Was eigenlijk maar heel weinig aan de hand, ze verschoot even, maar verder niet. Dus gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt wat te klooien met haar, jambette enzo. De join up daarentegen wilde pas in derde of vierde instantie lukken, dus ook weer wat om wat aan te werken.

Ik heb het gefilmd maar ik heb geen tijd om het te bewerken tot een leuk filmpje dus ik heb het onbewerkt en integraal in twee deeltjes zo op Youtube gezet, kunnen jullie kijken als je je verveelt. (het zou 1 deel geweest zijn als de batterij niet halverwege op was gegaan)

Deel 1 https://www.youtube.com/watch?v=lBI4JFPHd0k

Deel 2 https://www.youtube.com/watch?v=0pG69gZe_5A

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:18

Mo zo herkenbaar wat ze doet. Hercule doet hetzelfde nl enorm gehaaid zijn op het van je over nemen. Het sluipt erin, maar ik vind dat je Callas teveel laat bepalen wanneer ze stopt, draait of naar je toe komt. Dus hou die smiegt in de gaten en laat haar doorrennen als ze stopt, of terug laten draaien. Hou er maar gerust de longeerzweep bij, want ik praat uit ervaring bij paarden als Callas en Hercule maken zachte heel meesters stinkende wonden. Als ze met jou werkt moet ze gewoon doen wat jij vraagt! 100 % en volkomen vanzelfsprekend. Tijd om punten op de I te zetten want jullie gaan veels te goed en je komt van ver. Geef het niet uit handen.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:47

Even een korte reactie.. Als ze aan de kletter kan zonder hoefbescherming zonder scheuren etc..tjah dan zou ik het tot de nieuwe hoefachoenen gewoon zonder proberen. Het kan zelfs nog een extra rem zijn.. Ja, wil je draven? Dan wel op dat puin pad daar! ~~}>

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:02

Mo het is geen kritiek hé. Ik ben gewoon bezorgd om je. Wij moeten dit soort dingen als aan de kletter gaan, niet meer doen want daar zijn we gewoon te oud voor. En ik denk dat je te lief voor haar bent, te vlug "goed zo, Callas" zegt , :Y) denk ik dan want de smiecht bepaalde het zelf. Daarom heb ik het opgeschreven. En niet omdat ik het beter weet, maar ik denk te zien dat ze over je heen loopt. Niet goed met die dominante paarden van ons. Het moet gewoon enorm vanzelfsprekend zijn dat ze naar ons luisteren. Hercule heeft precies het zelfde gedaan en ik was ook veel en veels te lief.

Hercule (23 jaar) probeert het ook nog wel eens, maar ik hoef maar in de lach te schieten en te zeggen: "jaja smiecht ik heb het echt wel door, luisteren nu jij", dan knipoogt hij naar me met een twinkel in zijn ogen want hij weet daardoor dat alles gewoon nog is zoals het hoort te zijn. Maar toen hij de leeftijd had van Callas, moest ik het echt afdwingen en af en toe met de longeer zweep als hij uit zich zelf om draaide, voor hem springen met streng: "Hercule ik dacht het niet, DRAAIOM, NU! Zweep omhoog houden en mijnheertje vloog. Helemaal niet lief van mij, maar hij luisterde wel na een tijdje net als Callas normaliter ook doet. Maar met name in de Lente, is het echt er eventjes boven op zitten. Het is goed afgelopen, maar ze mag nooit meer aan de kletter gaan! PUNT UIT. Probeer dat uit te stralen, hoe moeilijk het ook is. En hopelijk vind je me niet vervelend! :o
Enne die klap die je gaf, mag misschien niet, maar ze had hem gewoon heel erg verdiend. En dan is het ook goed gegeven.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:57

Monique1963 schreef:
Multiple choise, welk antwoord is niet van toepassing op Callas

a-Van 0 tot 50km/u in 3 seconden (een Porsch doet 0-160km/u in 9 seconden
b-280 euro naar de k*ote
c-slome tinker

Zucht.

Het is prachtig weer. Dus ik had me voorgenomen tussen de middag te gaan rijden. lekker rustig, geen mensen enzo. Ze had immers bijna al een week niet gewerkt door de regen.

Poetsen, O brr guttogut, geen idee waar ze nou weer van schrok.
Ik denk, ik ga dit nieuwe buitenrijseizoen weer 2 paar teugels aan haar rubberen bit hangen. 1 blijft aan de scharen en het andere paar direct aan de gewone ringen. Ik wil toch toewerken naar bitloos gaan rijden. ooit. misschien. heeeeeeel misschien. of toch maar niet.

Want ze was erg hups en wilde maar draven in het begin. Logisch na bijna een week niets. iedere keer geprobeerd op stemhulp terug te nemen, of te voorkomen, maar dat wilde niet helemaal en op het zachte bit ging ze weer irritant lopen pullen. Dus het schaarbitje gereden en zodra het weer kon op het zachte overgeschakeld.

Ik ging het kolonierondje rijden, dus langs de vakantiekolonie. We hebben verschrikkelijk veel water gehad de laatste dagen dus het was overal stroompjes, beekjes, plassen en watervalletjes. En dan natuurlijk de Thoré die enorm gezwollen was. We gingen lekker. Draf en stap overgangen gereden en diverse keren om omgezakte bomen heen moeten manouvreren en dat ging keurig op de zachte teugels.

Callas wilde veel kijken naar de beek want die was erg luid, denk ik althans dat ze daarom wil kijken. Ze liep veel om te kijken, maar er was niets achter ons en dus keek ze naar de beek. De terugweg een netjes galopje en ze luisterde toch zo braaf, galop was meteen galop. Ze netjes! Nog een galopje gedaan en dan heb ik het echt maar over een tweehonderd meter of zo, want het gaat daar valsplat omhoog en dat is zwaar.

Maar wat je naar omhoog gaat, moet je ook weer naar beneden. We moeten daar een talud af, een soort lange kuil in van zeg 100m lang en dat is altijd een uitdaging want ze wil altijd hard naar beneden. Op het strenge bit haar in stap tot beneden aan dat talud gekregen en omdat daar nu een beekje was, denk ik, ik vraag een galopje en springen we over dat stroompje, dat heeft ze de andere kant op eerder ook gedaan. maar ja. Het is wel terug naar huis die kant op. En het is wel lente. En ze had wel bijna een week niets gedaan.

Echt, als dit barrelracen was geweest had ik de snelste start gehad. En meteen sjezen, knetteren, bokken niet normaal en bit op haar kiezen genomen. En dan doe je gewoon niets. ik zag een hoefschoen voorbij komen vliegen. Ik ben echt gaan hangen als een randdebiel aan haar mond, maar het werkte gewoon niet. Zigzaggen lukte nauwelijks. Het is breed pad met overhangende takken dus moest goed opletten dat ik er niet afgezwiept werd door een tak. Dan moesten we het talud weer op, dat is steil dus ik denk, daar kan ik haar terugnemen, want daar is het een heel smal pad met bomen aan weerszij, een talud links omhoog en een talud rechts omlaag. Je rijdt dus over een smal paadje op de top van het ene talud zeg maar. Beetje lastig uitleggen, maar je kunt geen kant op. Naar rechts glijdt je van het talud af het bos in en naar links kun je niet omhoog. En dat pad is echt smal. Daar wil je niet sjezen. Maar zigzaggen gaat daar dus helemaal niet. HO werkte uiteraard niet dat had ik al tig keer gezegd. Dus tot zover de noodstop. Die werkt dus alleen als ze schrikt (hoop ik) en niet als ze knettert.

Uiteraard heb ik haar stil gekregen, maar het duurde veels te lang. En toen de schade opnemen, was het maar 1 hoefschoen? nee twee, allebei afgescheurd. Alleen de enkelbanden zaten nog om haar sokken en de rubberen schoenen waren weg. Dus haar omgedraaid en teruggereden naar waar ze voor het eerst begon te bokken, want daarmee trapt ze met haar achtervoeten haar hoefschoenen eraf. Eentje zag ik al gauw liggen, dus afgestapt en toen gaan zoeken naar de andere. Dat duurde wel een tijdje maar hij was het talud afgevlogen, dus met haar aan mijn hand, voorzichtig dat talud afgedaald en hem opgepikt. Toen weer het talud opklauteren. En dan, een paar km naar huis lopen omdat ze geen hoefbescherming meer heeft? Tja in het land loopt ze ook op stenen, maar zonder mijn gewicht uiteraard. Maar een paar km trekt mijn heup niet, dus toch op haar opgestapt. Ze bleef wel netjes stilstaan bij het opstappen.

Maar toen. Die hoefschoenen. hoe vervoer je dat naar huis? Ik heb het 2e paar teugels van het gewone bitje eraf gehaald en aan mijn hoefschoenen geknoopt en dat aan mijn zadel gehangen. Juist. Had ik niet heel in het begin ooit eens zadeltasjes aan mijn hoorn gehangen en was ze daar niet verschrikkelijk bang voor geweest. Juist. Dus ieder geluidje van de hoefschoenen was een vluchtreactie van een sprong naar voren. Mèn wat verschrikkelijk irritant. Dus ik ben gaan trainen. Haar het vertrouwen geven met iets lossere teugel, geluid maken met die hoefschoenen, schrikken, teugel opnemen, aan de teugel rijden en weer proberen. Zodra we het smalle pad afwaren en op een breder bospad kwamen, ging ze wijken voor dat enge ding aan haar zadel, om het maar goed in het oog te kunnen houden. Wat een gez*ik vond ik dat zeg. ik was er zo klaar mee. Dus ik ben het nog meer gaan provoceren en toen we dan bijna thuis waren was ze het wel redelijk gewend totdat er nog een tweede geluidje bij kwam van mijn been tegen een tak, hop, daar gingen we weer. pff.

Terug op onze oprit ben ik afgestapt en toen wilde ze meteen wegvluchten langs mij heen. Ik had het echt enorm met haar gehad, dus ik heb haar een klap op haar gezicht gegeven. ja sorry. maar goed, het werkte wel, ineens kon ze wel normaal mee lopen zonder te willen vluchten voor dat enge ding.

Dus nu zit ik. Aan het begin van het buitenrijdseizoen heb ik geen hoefschoenen meer. De nieuwe zouden 28 maart opgestuurd worden, maar dat heeft voor de zoveelste keer vertraging opgelopen. Dus nu ben ik aan het twijfelen. Zal ik gewoon gaan proberen op blote voeten te rijden? Ze struikelde wel gelijk twee keer na haar hoefschoenen kapot waren op dat smalle pad. Dan gaat ze op een steen staan, au, en struikelen. Maar goed ik kan natuurlijk wel kijken of het beter wordt als ik haar voorzichtig aan wen aan stenen, totdat die Megasus horserunners komen. Of ik koop een reparatieset voor deze Easyboots. Maar eigenlijk wilde ik geen geld meer in de easyboots steken.

Afijn, zo begon ik vandaag mijn buitenrijdseizoen.


Ach beetje jammer TS... vraagje, ben even vergeten waarom ze niet op ijzers staat? Ik persoonlijk longeer altijd even vantevoren als hij lang stil heeft gestaan of als ik knetters verwacht. Met longeren bind ik ook wel eens iets aan het zadel om hem te laten wennen daaraan. Hij vind het ook nog niet zo leuk hoor! Maar hij zal moeten wennen en vanaf de grond ben ik veiliger dan erop denk ik dan maar.

Ik ga ook altijd alleen galopperen op een makkelijk pad zeg maar, en ook pas als hij eerst flinke stukken gedraafd heeft. Geen idee of je hier iets aan hebt. Denk ook aan dat constante contact wat sommige paardjes fijn vinden, misschien aanleiding geweest dat mevrouw even lekker de leiding nam?

Ik moest nog aan jullie denken van de week, ben voor het eerst alleen met m naar buiten geweest. Geen gut-o-gutjes maar wel veel spanning (passage knop check) en veel gehinnik en druk doenerij. ben maar voor m gaan zingen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 16:14

hoioi allemaal. Pien ik ben helemaal niet boos natuurlijk, dank voor je lange uitleg en ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Het sluipt er allemaal zo in. Ik heb de filmpjes nog een keer bekeken en inderdaad het is meer haar initiatief dan de mijne. Ik gaf eerder een paar weken terug ook al aan dat Bruno zou vinden dat ik te weinig leider ben, dus daar moet ik maar weer eens aan gaan werken. Ik zie ook als je goed kijkt en ze dicht bij mij loopt wat bijna kopzwaaien. Dat doet ze als ze in verzet is.

Zuchini wat heerlijk dat je van de week voor het eerst alleen met hem naar buiten bent geweest. Weer een overwinning. En logisch dat dat spannend voor hem en voor jou is. Zingen deed ik voor ik eraf viel ook wel. Met een heel zware stem. In de hoop haar te kalmeren, maar ik merkte geen verschil en paarden voelen je stemming wel aan, ook ondanks het zingen.
Wat je aangeeft over eerst longeren, dus beetje moe maken, en eerst flink draven eer ik ga galopperen, dat helpt allicht om de gekkigheid er eerst af te halen. Het naar huis knetteren, dit is nu de derde keer denk ik in die drie jaar dat ik haar heb, dat kan ze denk ik ook doen als ze heel erg moe is. Het is gewoon stout doen. En dat moet eruit, want dat kan gevaarlijk zijn. Wel gek trouwens want nog geen 50m ervoor was ze zo verschrikkelijk braaf. Misschien was dat wel het teken, hahaha, stilte voor de storm.

Benoite!!! hahaha, die zweep smiley klopt wel bij je bericht. Ik weet nog in het begin dat ze na twee weken op eieren liep. En ja, dan zal ze er niet vandoor gaan denk ik, maar dat vind ik niet zo aardig van mezelf als ik dat zo zou oplossen.

Het is denk ik ook dat het voor het eerst lente is, dus de kolder in de kop. We gaan weer gewoon vrolijk verder met aanpakken. Ooit komt maak ik een rit zonder schrikken en zonder keten. Toch?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:18

Monique1963 schreef:
Ooit komt maak ik een rit zonder schrikken en zonder keten. Toch?

Zo´n rit heb je zelfs al eens gehad ... ;)

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 16:23

Ja misschien zelfs wel 2, Sintara.

Hahahahahaha, echt cynische humor, heb je een paard 2.5 jaar, rijd je bijna dagelijks, heb je toch wel een paar keer al zelfs, een normale rit gehad...

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:41

Ohjee, ben niet alleen dus.

Hier is mevrouwtje ook weer serieus aan huis gebonden nu de lente begonnen is. Heel vervelend. Ze is een paar keer weer kunnen gaan lopen door haar hals zo enorm hard op te spannen dat inbuigen, omdraaien of gewoon willen stoppen geen opties zijn. Een vriendin gaf me de tip om haar eens een tik op haar hoofd te geven zodat ze zou 'verschieten' en loslaten, maar dat nog niet geprobeerd.. Echt zo'n k*t gevoel als je het idee hebt dat je geen controle meer hebt. Ik denk dat ik ook maar terug met dubbele teugel ga rijden, al is het maar voor het idee.

Ze moet van mij als 'straf' nu wel wat werken voor ze los mag in de wei na het rijden. Zodat ze leert dat thuis niet persé direct rust betekent.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:52

Tuurlijk moet je paard na zo'n dramrit echt werken.Hahaha zo kwam mijn dochter ooit thuis na 30 minuten buitenrijden met Hercule. Ze was zo ongelooflijk kwaad (altijd de echte goede pedagoog ) zoals ik haar nog nooit gezien had. Ze was 16 jaar, ze joeg hem door de bak (Hercule wilde echt niet voorwaarts zijn binnen ) met de harde woorden : jij dikke vette piemel nu zul je lopen en nog veel meer woorden waarvan ik niet wist dat ze die in haar had . .......en lopen deed hij. Hij wilde buiten alleen maar aan de kletter en hij bokte huizen hoog (lente ), staande op achterbenen en nog erger voorbenen. Iedereen stond doodstil te kijken naar het strafkamp en na 10 minuten vroeg de instructrice heel lief of het ging met haar. Tranen en verhaal kwam er uit. Goed gedaan meisje, zei ze, en toen mocht hij pas de wei op....

Mo, haar angst zal over gaan. Kwestie van vertrouwen en ouder worden. Haar streken en dominantie zullen blijven. Hercule bokt altijd in galop, maar nu is het beleefd en beschaafd.