Beginner op je dressuurtopper

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessxponys

Beginner op je dressuurtopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 14:36

Heeee bokkers!
Ik zoek tips, ik krijg het druk met school en werk en heb daarom hulp nodig. Kenzo is namelijk een heel braaf dressuurpaard, zolang hij z'n beweging krijgt.
Mijn moeder heeft vroeger op de mamege gereden en zet de paarden vaak binnen/buiten en helpt op wedstrijd, ze kan dus goed met paarden omgaan. Maar.. moederlief heeft nooit dressuur gereden en is in sommige dingen wat klunzig (handen stil, doorzitten, overgangen) en zeker het stelling/buiging/nageeflijk kent ze niet.

Mijn paard train ik op dit moment M en pakt alles netjes op, ik leer hem veel nieuwe dingen. Ik ben bang dat als ik mijn moeder maar 'gewoon' rondjes laat rijden, dit niet veel goeds doet

Ik kan haar laten rijden met longeerhulp (paard loopt dan lang&laag , krijgt beweging) maar ik weet niet of dat een succes is met rijden? Iemand ideeen?

Anoniem

Re: Beginner op je dressuurtopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:39

M is ook maar gewoon basis hoor ;) Help je moeder en verder kan recht uit, recht aan hobbelen weinig kwaad hoor.

Hoe vaak gaat je moeder rijden? En gaat ze ook les nemen?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:40

Hmm ik ken het. Ik denk dat je de afweging moet maken tussen géén beweging, of beweging onder je moeder. Als ze geen hele rare dingen doet en het beestje geen pijn doet, lijkt me dat best oke. Je kunt ook kijken naar rijden met bijv. een elastiekje. Is longeer-werk geen optie?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:41

Ik laat mijn paard juist het liefste rijden door iemand die weinig kan. Want hoe minder ze aan die knopjes komen, hoe minder ze verpesten!

Mocht je paard niet netjes in de nagevelijkheid komen zou je een halsverlenger kunnen gebruiken, maar een goed afgericht paard hoort zelf deze nagevelijkheid op te zoeken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:42

je moeder les laten rijden met je paard misschien zodat ze wat hulp heeft?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:43

Evt. Elastiek eraan. Longeerhulp zou ik niet doen met rijden. Daarvoor is het ook niet bedoeld.

Opzich hoeft het geen probleem te zijn.
Mijn vriend rijdt op mijn ZZL paard. Hij rijdt pas 2 jaar en is dus op mijn paard begonnen toen ik Z1 was. Mn paard is super braaf en doet eigenlijk nooit een stap verkeerd. Het is dus geen enkel probleem. Die echte ronde nageeflijkheid maakt niets uit, die krijgt ie wel weer als jij erop zit. Die knopjes hoeven niet 7 dagen per week geoefend te worden. Vaak heb je meer last van iemand die ook M rijdt, en vindt dat diegene heel goed kan rijden alle oefeningetjes etc.

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:48

Zou je moeder het paard ook niet kunnen longeren, en dat doen ik de vorm van beweging geven aan je paard?

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 16:09

Wij hebben geen lomgeerbak en mijn paard word daardoor vaak wild met longeren (bokken en tegenstribbelen) dan vind m'n moeder eng :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:07

Vanwege de leeftijd van de TS verplaats ik dit topic naar YRT :)

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:40

M valt opzich wel mee, ik zou haar een paar keer begeleiden, en haar les laten nemen. Dan er een paar keer bij zijn als ze zelf gaat rijden, maar ik denk dat er geen hulpteugels nodig zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:46

Zo lang ze geen trucjes gaan uitvoeren zonder te weten hoe het moet heb ik er juist liever iemand op die niet zo veel kan. Dan voel je er meestal ook niks van...
De mijne was daarin sowieso niet moeilijk, je kon er iemand op zetten die niks kon, maar ook mijn medeberijdster die zelf ook Z reed... als ik de dag er na op stapte voelde ik er helemaal niks van :+

M is ook niet echt heel erg moeilijk, dus ook geen oefeningen die je er uit rijdt zeg maar.
Een goed opgeleid paard met bevestigde oefeningen kan je niet zo snel verpesten als de persoon maar vriendelijk rijdt. Zijn het trekkers of prikkers dan is het een ander verhaal. Maar die zou ik nooit op mijn paard laten :) En bange mensen niet... maar dat was puur bij mijn paard, omdat die dan opeens in een rodeo-draak veranderde :')
Dan kan je beter iemand hebben die lekker aan een lang teugeltje door de bak tuft, denkt het paard ook dat ze een uurtje vrij hebben :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:54

Kan je moeder niet gaan lessen bij jouw instructeur? Dan leert zij beter rijden en jij bent er ook geruster op. ik zou er geen "hulpmiddelen" bij gebruiken als je moeder nog niet zo'n ervaren ruiter is. Wat leuk trouwens dat je moeder je zo steunt met jouw hobby.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:06

Het is juist beter dat er een 'beginner' op je paard rijdt.
Diegene vraagt niet veel van het paard, het paard hoeft ws alleen maar wat rustige rondje te draven.
Dat kan juist totaal geen kwaad.
Beter dan dat een er een topruiter op jouw toppaard gaat rijden en eraan gaat zitten prutsen etc.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:20

Barbet schreef:
Het is juist beter dat er een 'beginner' op je paard rijdt.
Diegene vraagt niet veel van het paard, het paard hoeft ws alleen maar wat rustige rondje te draven.
Dat kan juist totaal geen kwaad.
Beter dan dat een er een topruiter op jouw toppaard gaat rijden en eraan gaat zitten prutsen etc.

Dat is wel afhankelijk van je paard hoor! Ik heb nu een bijrijder die echt nog veel moet leren en als ze mijn paard niet goed rijdt, gooit ie z'n kop in de lucht en negeert ie haar volledig. Dat heeft weer tot gevolg dat hij een lekkere onderhals gaat kweken en dat wil je natuurlijk echt niet.
Les bij dezelfde instructeur is een goede tip!