[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:31

Hoe is het nu met Limo? Is hij al wat bekomen van het tandartsenbozoekje? Verloopt zijn genezing goed van de getrokken wolfstanden?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 13:37

Hij was snel bekomen dag nadien geen last gehad.
Eerste hap ná de verdoving was echt vreemd voor hem, maakte vreemde bedegingen met de mond :').
Wondjes zagen er ook al fijn uit.


limo gaat in training gezet worden voor te beleren. OF op voorstel van de trainer zelf: zij komt voor de prijs van limo bij haar zetten naar mij op stal om hem te trainen.
Meer info hierover wil ik via pb wel vrijgegeven gezien smsjes/chatberichten niet geplaatst mogen worden op bokt.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:17

Wat fijn voor Limo! Wie gaat hem trainen? En word jij er actief bij betrokken?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 18:05

Wijslander schreef:
Wat fijn voor Limo! Wie gaat hem trainen? En word jij er actief bij betrokken?

Iemand gezocht via tweedehands.be
Ze moet 33km enkele rit rijden maar dat heeft ze er wel voor over.

Ik wordt er bij betrokken, vandaar dat ze ook naar de manege komt ipv dat limo bij haar gestald wordt.
Laatst bijgewerkt door balance op 04-04-18 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: prive communicatie verwijderd

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:19

Lijkt me een hele goede beslissing.

Hoe ben je nou toch hiertoe gekomen?

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:53

Hoe vaak zou ze dan komen, en hoe lang zou het beleerproces duren? Want als ze er 3 maand over doet omdat ze maar 1 à 2x per week komt, kan het wel een dure aangelegenheid worden hé.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 22:58

hwn schreef:
Hoe vaak zou ze dan komen, en hoe lang zou het beleerproces duren? Want als ze er 3 maand over doet omdat ze maar 1 à 2x per week komt, kan het wel een dure aangelegenheid worden hé.

Tja hoevaak... voor nu had ze al 10 datums voor deze maand die ze al kon doorsturen.
Anderzijds was ik ook aan het denken om dit te doen:

1 maand in training bij de trainingsstal
Maand erna terug bij mij op stal en daar de training verder zetten.
Eventueel misschien de mogelijkheid om in de eerste maand ook op verplaatsing te komen (als het rijden bij de trainingsstal vlot lukt) naar mijn manege zodat limo ineens leert om op verplaatsing te gaan en ook al leert in andere situaties te gehoorzamen/rijden. En zodat ik limo ook al eens kan rijden met behulp van die trainer.

Ik denk dat mijn idee nog geen slecht idee is nu ik het zo neerzet?

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:03

Ik vind een maand wel erg vlot... stel hij pakt het niet goed op wat ga je na die maand doen? Hij moet ook even wennen daar, ik zou dan eerder voor 6 weken of 2 maanden kiezen.

Maar.. ik denk wel dat je haar advies even goed moet laten bezinken. Ik vind namelijk wel dat ze een punt heeft.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18142
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:23

Art_Ificious schreef:
limo gaat in training gezet worden voor te beleren. OF op voorstel van de trainer zelf: zij komt voor de prijs van limo bij haar zetten naar mij op stal om hem te trainen.
Meer info hierover wil ik via pb wel vrijgegeven gezien smsjes/chatberichten niet geplaatst mogen worden op bokt.


Moderatoropmerking:
om deze reden heb ik helaas enkele reacties, inc. een stuk van die van de TS, moeten verwijderen

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 06:50

Ik zou inderdaad van te voren goed afspreken hoe vaak ze komt voor dat geld.
Is het een persoon die vaker professioneel paarden inrijdt of iemand die het er voor de leuk erbij doet? Probeer van te voren een goed beeld van deze persoon te krijgen zodat je weet wat je krijgt. Bijv even (onverwacht) bij haar op stal langs ed.

Wel supergoed bezig dat je hulp gaat krijgen bij het inrijden

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:15

Eigenlijk weet je nooit hoe lang het duurt. De ene is op twee weken ‘klaar’, en de andere pas na 3 maand. Hangt ook heel erg af van hoe vaak je iets doet en hoe ervaren de eigenaar is.
Belangrijk is dat je de persoon haar methode kent en erachter staat :j beleren houdt bij een ervaren persoon meestal weinig in. Ik heb lang bij iemand gereden die het deed samen met paarden corrigeren en daar heb ik maar 2 moeilijke gevallen gezien terwijl daar voornamelijk ‘moeilijke’ paarden kwamen.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:24

poes schreef:
Eigenlijk weet je nooit hoe lang het duurt. De ene is op twee weken ‘klaar’, en de andere pas na 3 maand. .

eens, maar als ze voor de 450 per maand 1x in de week komt is het een duur verhaal, terwijl 3x in de week alweer een heel ander verhaal wordt. Dus goed afspreken wat de frequentie wordt waarbij ze komt. En dan is het inderdaad per paard afhankelijk hoe lang het totaal proces wordt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 15:19

Esther_r20 schreef:
poes schreef:
Eigenlijk weet je nooit hoe lang het duurt. De ene is op twee weken ‘klaar’, en de andere pas na 3 maand. .

eens, maar als ze voor de 450 per maand 1x in de week komt is het een duur verhaal, terwijl 3x in de week alweer een heel ander verhaal wordt. Dus goed afspreken wat de frequentie wordt waarbij ze komt. En dan is het inderdaad per paard afhankelijk hoe lang het totaal proces wordt.
even hierop ingaan.
Als ze 1x langskomt kost mij dat 50€/keer (ze moet 33km rijden enkele rit dus met km vergoeding kom ik dan aan 50€/les)
Dit x 10 = 500€
Vandaar de keuze voor op 450€ te blijven ongeacht hoevaak ze komt (wel minstens 9x per maand)
Het is ook best lastig inplannen door fulltime job. Maar vanaf 22 april zal het makkelijker worden omdat ik dan bij de bakkerij start.

hagelslag
Berichten: 9056
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:30

Heel eerlijk meid, top dat je iemand erbij haalt!! Ik wens jullie veel succes

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:25

Perfect toch zo. Goed geregeld. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat opppakken

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:26

Strak plan hoor :j

Heb je al een idee wanneer ze gaat beginnen met hem?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 17:28

Ik heb echter toch twijfels. Trainer zou maar 3x per week kunnen komen. Dat vind ik persoonlijk te weinig voor een degelijke training.
Mijn eerste voorkeur ging dan ook naar wegbrengen en daar enkele sessies meevolgen en verdere begeleiding op eigen stal erbij nemen als Limo terugkomt.

Waarom is kiezen zo lastig? HELP

Morgenavond komt ze kennis maken.

Leo

Berichten: 50154
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:33

Zou ze hem vaker oppakken als hij bij haar staat? Voor dezelfde prijs als dat ze 3x per week bij jou komt?


Op zich... Hij is nog jong he, een jong dier heeft ook verwerkingstijd nodig. IK vind zelf 3 keer per week niet gek. Die van mij is ook tot vorige week uiterlijk 3 keer per week getraind met ruiter, de rest van de tijd deed ik zelf grondwerk, onder begeleiding grondwerk of was hij vrij. Hij had het ook echt wel nodig die vrije tijd. Inmiddels wordt hij langzaam aan meer opgepakt, maar dan zijn we 8 maanden verder.
Nu zeg ik niet dat het bij Limo zo zou gaan, maar om in perspectief te zetten dat 3 keer niet eens zo heel gek is. :) Hij zal een hele bult aan nieuwe informatie te verwerken krijgen en dat mag best wat tijd kosten om te verwerken.

Wegbrengen en in training zetten heeft voor en nadelen. :) Ik heb het als heel positief ervaren. Maar ik zou er niet strak een maand op zetten, maar jezelf en Limo ook wat uitlooptijd gunnen. Mocht hij dan iets meer tijd nodig hebben, valt het niet zo tegen. Mocht hij het lekker oppakken en met een maand naar huis kunnen, is dat mooi meegenomen. :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:37

Laat haar gewoon komen. Als je er een goed gevoel bij hebt lijkt het me geen slechte keuze. En 3 keer pwr week lijkt me vaak zat. Je moet alleen niet de verleiding krijgen er dan zelf ook nog iets aan te doen als hij thuis blijft staan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:42

Eens met Leo :j Voor een drie jarige is drie keer per week iets doen voldoende, voor een 4-jarige zou je rustig naar vier keer kunnen.
Ik typ expres "iets"; hij hoeft natuurlijk niet 3-4 keer per week een uur stevig gelongeerd te worden. Een kwartier grondwerk met wat oude oefeningen en een nieuwe kan ook voldoende zijn. Of een stukje wandelen, bijvoorbeeld.

Ik ken goede verhalen over wegbrengen (bij Leo heeft het goed uitgepakt, bijvoorbeeld), maar ook mindere. Dat paard was al jong (net 3), rustig voorbereid op zadelmakmaken, kende lange lijnen en sturen. Op de trainingsstal is hij compleet overvraagd en met veel te veel druk gereden. Inmiddels is de eigenaresse 1,5 jaar verder en durft ze er zonder huidige begeleiding (andere stal) niet op. Doodzonde, want het paard had een hele goede start tot het zadelmak maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 18:08

Ik ben eens dat er bedenktijd moet zijn ook. En anderzijds weet ik het niet zo goed.

Ik ga eerlijk en open zijn.
Ik heb een week verlof gehad, in die week limo zelf wat verder getraind. Onder toeziend oog van stalbaas en stalgenoten. Want ik mocht niét rijden als er niemand in de buurt is. Dat was zo afgesproken ivm veiligheid.
Opstappen, afstappen, opzadelen los in de piste allemaal geoefend en gaat super.
Dan gestapt en draf erbij genomen.
Dit 3 dagen lang herhaald.
1 dag rust gekregen.
Dag erna weer even gereden kreeg hij een vluchtreactie terwijl hij lekker aan het draven was. Stalgenoot vond hem lekker lopen en ook niet erg gespannen dus die vluchtreactie was eeg onverwacht. Bij de bakwand scherpe draai waardoor ik eraf lag.
Limo was wel snel rustig. Even aan de hand gestapt en weer erop.
Toen kwamen stalgenoten zelfs bij in de bak met hun paarden en weer eruit voor buiten te wandelen. Al die tijd bleef limo rustig en zelfs wanneer de merrie galoppeerde en draafde door de bak bleef limo rustig stappen en kauwen op het bit. Niks aan de hand en heel goed afgesloten.

Dag nadien opstappen, en bij het willen ronstappen vliegt limo in galop waarvan ik twee rondes uitzat maar dan gaat limo op de bakwand af remt en draait scherp, zadel zakt scheef en ik lig er weer af. Zadel hing op de ribben dus limo in paniek rondrennen.
Daarna niet meer opgestapt enkel wat grondwerk gedaan om tot rust te komen.
Drie dagen rust gehad en zondag weer erop geweest met een beter passend zadel, wederom vanuit stap uit het niets wegschieten recht naar de muur en scherp draaien op het laatste moment.

Vanaf toen besloten het niet meer zelf te doen. En zelfs mijn zus die me niet geloofde dat limo er zomaar vandoor schiet stond er perplex bij en kon niet begrijpen wat er gebeurde.

Dus eerst gaat het erg goed en is hij ook kalm en meer ontspanning al (kauwen, oortjes niet strak naar achter maar afwisselend naar voor opzij naar achter, netjes stilstaan en me laten bijsingelen). En dan ineens uit het niets vluchtgedrag waarbij hij blind op de muren/bakwand afrent.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:14

Je doet er goed aan iemand in te schakelen. Jij hebt niet de kennis en ervaring om dit in goede banen te leiden, zij wel. 3x in de week is zat, hij moet dit ook kunnen verwerken voor het leerproces. Niks overhaasten verder. Veel succes en plezier. En leer ervan ;)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:17

Ik heb respect voor je openheid en eerlijkheid TS. Maar ik wil je één advies geven (wat voor leek ik ook ben), laat Limo uit jouw training tot een proffessional het over kan nemen. Hoe graag je ook wilt en hoe erg je ook je best doet, dit stijgt boven je uit. Je gaat hem nu meer kwaad dan goed doen door door te gaan op de weg die je bent ingeslagen. Goed dat je er iemand bij haalt, maar mijn advies is, zet hem ergens in training. Andere omgeving en andere personen om hem heen zal beter zijn. En zorg echt dat het iemand is die van wanten weet.

Ik bedoel dit niet slecht he! Maar ik zeg dit voor jouw veiligheid (en die van je paard)

Leo

Berichten: 50154
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:18

Een vluchtreactie is voor het oog niet altijd te verklaren. Het kan iets zijn wat wij niet zien/horen/voelen, het kan ook een opstapeling van prikkels zijn. Ofwel een 'vol emmertje' op dat moment. Ik heb wel eens een uitleg geplaatst over prikkelverwerking bij mensen / kinderen. Bij paarden werkt het eigenlijk ook zo. Vluchten is een doorschieten naar de hoogste alertheidsfase: fight, flight, freeze modus.
Onvoldoende verwerkingstijd kan een oorzaak zijn van een vol emmertje. Een vol emmertje kan ook komen door een geluid hier, een been op een plek die hij niet verwacht, even een stukje achter de beweging, noem maar op. Hij is onervaren, weet niet wat de juiste manier van reageren is en op het moment dat hij het even niet meer weet en ook niet de juiste begeleiding krijgt om hem daar doorheen te helpen en te laten ervaren hoe hij wel moet reageren, dan 'moet' hij terugvallen op wat hij kent, en voor een paard is die natuurlijke reactie: vluchten.

Vergeet ook niet dat een val mentaal ook heel veel doet met een paard, helaas.

Limo moet leren dat er andere antwoorden zijn dan vluchten. Maar dat leren is een proces. Ik vind het erg goed van je dat je hem in training wilt zetten en ik hóóp ook voor jou en voor Limo dat die training ook inhoudt dat hij bekent raakt met de basisprincipes, die hij voor zover je op Bokt vertelt hebt en ik kan baseren, nu nog niet kent. :) En dan doel ik dus niet op het rijden zelf, maar de stappen daarvoor.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:19

Tj, een jong dier inrijden met een niet passend en ook nog verschuivend zadel, dat is op z'n zachtst gezegd heel dom. wanneer je een dier een trauma wil bezorgen is dit een manier. Fijn dat je nu een passend zadel hebt en zorg er voor dat het echt goed past.