[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 09:01

Wat dat betreft en het artikel op bokt hierover.
Er staat dit in vermeld:
"De veulens die de aandoening toonden in de wei waren ingeteeld op de hengst Kantje's Ronaldo (Watershof President x Merrie Moscan)."

Merrie moscan komt in de stamboom voor.

Edit, in de lijst van 2016 staan enkele hengsten die getest zijn en geen drager zijn. Inclusief merrie moscan alsook de hengst waterhof's président.

Is er een recentere lijst te vinden?

Edit, zou bij de Arabieren ook kunnen voorkomen. En limo draagt ook Arabisch bloed. Hij is als het ware 20-25% Arabier. Via zijn moeder.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-04-19 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:12

@TS als je echt een goede trainer wil hebben die écht naar het paard kijkt en die normaal gezien op redelijke termijn wel plek heeft: Via Equestra. Werkt waar nodig ook absoluut samen met therapeuten.
Als je paard écht niet ok is, dan gaat hij niet ok worden natuurlijk. Als hij met juiste training belastbaar is, dan leer je je paard hoe hij zijn lijf moet belasten, en jezelf hoe je dat voor elkaar moet krijgen :)
(Niemand wordt geboren met alle kennis op zak, we leren allemaal elke dag bij)

Babootje

Berichten: 26494
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:40

imaudy schreef:
Zie nu dat Limo een new forest pony is. Bij new forest ponies kan de erfelijke spierziekte myotonie voorkomen. Je kunt eens met een new forest stamboom overleggen of je pony dat kwa afstamming zou kunnen hebben..


Dit lijkt me een serieus goede tip Art. Voordat je een scintigrafie laat doen (wat volgens mij altijd full body is) is een DNA test aan te raden. Testen kan voor 55.00 euro via het NF stamboek. Als je pony Myotonie blijkt te hebben dan ben je daar met een dag of 10 achter en hoef je geen verdere dure onderzoeken meer te laten doen.
Hier vind je info over de test
https://www.newforestpony.nl/fokkerij/myotonie/

In jouw geval kun je zelf materiaal sturen aan het lab (uitgetrokken haren met wortel). Je hebt geen fokmerrie of hengst dus is het alleen voor jou van belang om te weten. Extra kosten om een DA te laten komen hoef je dus niet te maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 09:52

Scintigrafie kan ook van een bepaald gebied. Dat staat op de site van dierenkliniek de lingehoeve.
Er is een scan mogelijk van het gehele paard, dan wel alleen van de achterkant en/of wervelkolom of van een specifiek gebied, zoals het hoofd.

Dan ga ik vanavond ook al haren trekken. Ik vermoed gewoon manen met haarwortel?

Babootje

Berichten: 26494
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:12

Ja uit manen of staart, als er maar een wortel aan zit.

genja
Berichten: 3946
Geregistreerd: 12-12-07

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:20

Art klopt dat je bv ook alleen bekken kan doen. Maar vraag wel even goed na dan wat het prijsverschil is tussen hele paard rn bepaald gebied. Bij mij was dat zo minimaal verschil dacht 150 euro of zo dat ik hele paard heb gedaan.
De radioactieve stof die ze ingespoten krijgen en gebruik apparaat is zo duur daarom minimaal verschil. Ik vond voor dat verschil in kosten het zonde om niet hele paard te doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 14:46

Goede tip genja.

Maar ik ga eerst voor die myotonie test. Dan kan ik daarna nog zien als de test uitsluitsel geeft wat ik doe qua scintigrafie. Eigenlijk is dat mijn allerlaatste optie die nog overschiet.

Is een paard met myotonie te berijden? Ik ken wel die variant bij de geiten. Maar in die vorm komt het bij een paard niet voor denk ik? Alle toch nooit zo extreem dt ze even verstijfd blijven liggen.?


Ik las wel iets over hanetred, maar dit heeft limo niet. Wel eerder alsof het been op slot gestaan heeft. Maar het kost nu niet zoveel dus ga ik die myotonie test sowieso wel doen om dat al uit te sluiten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 17:56

Mogen paarden alle wilgensoorten?
Dus ook kraakwilg en boswilg? Want die 2 heb ik dicht bij de wei staan. Leek me een lekker tussendoortje en als extra pijnstiller voor limo.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:26


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:58

Boswilg eten ze bij ons in ieder geval. Niet zo enthousiast als een knotwilg.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 22:01

Limo vandaag. Sorry begon te schemeren dus hopelijk zien jullie het nog iets of wat.

Ik merk geen verschil... :\

Heb ze enkele wilgentakken en berk gegeven. Vonden ze lekker.

genja
Berichten: 3946
Geregistreerd: 12-12-07

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:16

Art af en toe een wilgentak is geen probleem maar geef niet teveel. Door de aspirine in de wilg kunnen ze hij teveel last van de maag krijgen zeker omdat hij ook pijnstillers krijgt mu

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:22

Ik lees al een tijdje je topic mee maar reageer eigenlijk nooit.
Om te beginnen een vreselijk groot respect naar jou TS. Menigeen was al lang gestopt gezien alle tegenslagen.
Wat ik me wel oprecht afvraag; is het de moeite waard om nu weer opnieuw de medische molen in te gaan?
Soms is genoeg ook genoeg en ik krijg steeds vaker het idee dat je iedere keer weer voor nieuwe ellende komt te staan.
Het feit dat hij nu ondanks pijnstillers nog pijn aangeeft...en je er al duizenden euro's in gestoken hebt zonder echt positief resultaat...
Heb je er ooit over nagedacht om dit verhaal te beëindigen en je te focussen op Spirit of wellicht een nieuw, gezond paard aan te schaffen?
Wat je ook gaat doen, veel succes in de toekomst!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 22:49

Wildgirl schreef:
Ik lees al een tijdje je topic mee maar reageer eigenlijk nooit.
Om te beginnen een vreselijk groot respect naar jou TS. Menigeen was al lang gestopt gezien alle tegenslagen.
Wat ik me wel oprecht afvraag; is het de moeite waard om nu weer opnieuw de medische molen in te gaan?
Soms is genoeg ook genoeg en ik krijg steeds vaker het idee dat je iedere keer weer voor nieuwe ellende komt te staan.
Het feit dat hij nu ondanks pijnstillers nog pijn aangeeft...en je er al duizenden euro's in gestoken hebt zonder echt positief resultaat...
Heb je er ooit over nagedacht om dit verhaal te beëindigen en je te focussen op Spirit of wellicht een nieuw, gezond paard aan te schaffen?
Wat je ook gaat doen, veel succes in de toekomst!

Vind het best een hard bericht ook.
Maar helaas, ja ik heb zelf ook al nagedacht aan stoppen met limo te belasten en indien hij echt niet pijnvrij kan leven, ook niet als weidepaard, heb ik ook al aan inslapen gedacht. Vandaar dat ik zaterdag zwaar migraine heb gehad, alles kwam op mij af, mijn hoofd geraakt niet leeg, ik ben steeds maar aant nadenken wat de beste keuze is.

Een nieuw paard komt er niet. Ik wil na spirit en limo geen meer aankopen. Heb ook besloten om na mijn huidige hond ook geen hond meer te kopen. Het afscheid nemen van een dier waar ik jarenlang aan gehecht ben geweest doet me gewoon té veel pijn. Ik huil nog steeds om de hond waarmee ik opgegroeid ben, en waar ik helaas geen afscheid van kon nemen toen hij ingeslapen werd.
Ik werk ook fulltime, vriend ook. En ik kan niet altijd blijven rekenen op mijn ouders voor de verzorging als ik eens niet kan.

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:54

Dit zijn ook de meest moeilijke keuzes om te maken. De andere kant is, het is mooi dát wij ze voor onze dieren mógen maken. Dat we ze eventueel verder lijden kunnen besparen. Veel sterkte de komende tijd iig, waar je ook voor gaat kiezen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 22:58

In limo's geval, indien hij niet bereden kan worden, en de kosten voor mij te zwaar zouden worden, zal inslapen veel meer voordelen hebben dan verkopen. Bij verkoop is zijn toekomst onzeker. Bij inslapen weet ik dat hij niet verhandeld wordt. Of niet bij mensen terecht komt die ondanks dat hij pijn heeft toch gaan rijden/belasten.

Ineke2

Berichten: 33168
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:19

Art_Ificious schreef:
In limo's geval, indien hij niet bereden kan worden, en de kosten voor mij te zwaar zouden worden, zal inslapen veel meer voordelen hebben dan verkopen. Bij verkoop is zijn toekomst onzeker. Bij inslapen weet ik dat hij niet verhandeld wordt. Of niet bij mensen terecht komt die ondanks dat hij pijn heeft toch gaan rijden/belasten.

Mocht het zover komen is dit echt een hele verstandige en vooral moedige keuze.
Een keuze die heel veel mensen niet durven nemen :(:)

Getup

Berichten: 8361
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:02

Ben ik het mee eens. Art,je doet echt genoeg voor hem. En respect voor je manier van reageren.

En Limo moet je echt nooit verkopen,dat zou echt sneu zijn. In zijn geval,dus.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110876
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:08

Je doet zeker veel voor hem, maar ik vind inslapen echt nog een paar stappen te ver gedacht.
Ik snap dat je er in je hoofd soms al mee bezig bent, maar zonder diepgaand onderzoek etc lijkt me dat nog geen optie.
Heeft hij alleen wilgentakken gehad als pijnstilling gehad of heb ik daar overheen gelezen? Want echt als pijnstilling is die werking maar heel spaarzaam. Dan kun je beter echte pijnstillers proberen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:28

Cayenne schreef:
Je doet zeker veel voor hem, maar ik vind inslapen echt nog een paar stappen te ver gedacht.
Ik snap dat je er in je hoofd soms al mee bezig bent, maar zonder diepgaand onderzoek etc lijkt me dat nog geen optie.
Heeft hij alleen wilgentakken gehad als pijnstilling gehad of heb ik daar overheen gelezen? Want echt als pijnstilling is die werking maar heel spaarzaam. Dan kun je beter echte pijnstillers proberen.


Voor een paard is een dag te laat erger dan een jaar te vroeg denk ik. Chronisch op pijnstilling staan zorgt voor heel veel andere ellende.
Ik heb het bij mijn vorige paard overwogen. Fysiek niets te vinden, maar gaf een compleet 'leverbeeld' in de zin van agressie naar mensen én soortgenoten, constant kleine dingetjes met zijn maag en darmen. Altijd nét te hoge spierspanning in rust ondanks zeer frequente bezoeken van osteopaat, fysiotherapeut, chiropractor, dierenarts, homeopathische ondersteuning, elke 5 weken de smid etc, en zelf bijhouden (ben masseur en trainer). Allemaal nét niets en niet te traceren. Hij werd oprecht gevaarlijk in de omgang. Dierenarts vond dat geen gekke keuze: voor een dier (en misschien een mens ook wel) prettiger er niet meer te zijn dan constant buiten de boot te vallen sociaal gezien.
Uiteindelijk iemand gevonden voor hem die hem keihard aan het werk gezet heeft - terwijl wij dachten dat dat zijn stress zou verergeren, verbeterde het voor hem juist veel - en er alsnog een fijn rijpaard aan heeft gehad. Maar ik had die echt met een zuiver geweten kunnen laten gaan hoor ;)
Neemt niet weg dat je inderdaad oorzaken moet uitsluiten, maar als ze duidelijk niet pijnvrij zijn, ook zónder aanwijsbare en behandelbare oorzaak (en behandelbaar is niet hetzelfde als enkel symptomen onderdrukken), dan is inslapen een moedige en reële keuze.
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 16-04-19 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:34

Ik ben het ook eens met cayenne, laten we eerst is een deftig onderzoek doen.

Ben heel benieuwd wat er uit de test komt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:47

Natuurlijk eerst onderzoek, maar zoiets in je achterhoofd houden betuigd wel van goed eigenaarschap in mijn ogen.

Leo

Berichten: 50212
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:15

Saskia9 schreef:
Natuurlijk eerst onderzoek, maar zoiets in je achterhoofd houden betuigd wel van goed eigenaarschap in mijn ogen.

Mee eens.

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:17

Saskia9 schreef:
Natuurlijk eerst onderzoek, maar zoiets in je achterhoofd houden betuigd wel van goed eigenaarschap in mijn ogen.

Helemaal mee eens.
Art, ik bewonder jou voor je doorzettingsvermogen en ook dat je het realistisch aan durft te kijken.
Ik reageer niet mega vaak, maar hier moest ik echt even op reageren.

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:45

Ik zou Limo echt 1x van top tot teen laten onderzoeken en daarna verder denken...