[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 18:52

Janneke2 schreef:
...wat ik het voordeel van het bit vind: zodra een paard ophoudt met kauwen/ soepel voelen "is er iets mis".
Wat precies moet je wel uitzoeken...
...maar je kunt de kleinste verstoringen in evenwicht op die manier al waarnemen. En dan je best doen je dier te helpen.

En idd:"sturen en remmen" doe je gewoon op zit, gewicht en met beenhulpen....!
klopt helemaal toen limo even spanning had stopte hij ook met kauwen. Dan klemt hij als het ware zijn lippen opeen.

Vandaag ook gereden en ik voelde heel goed een spierspanning net onder mijn bovenbeen. Heb hem daarop meteen mijn aandacht gevraagd dmv gebroken lijn rijden en hij ontspande weer wat.
De situatie op de achtergrond maakte limo wat nerveus (2 ruziënde mensen dus veel negatieve spanning in de omgeving)

Vandaag ook gewoon met bit gereden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 20:07


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:53

Hoe is het nu met Limo? Nog aan het rijden?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 18:57

Hoi,
Ja ben nog aant rijden en aant lessen.

Gisteren nog succesvol gereden met stalgenoot mee in de piste met haar pony.
De laatste keer dat we dit probeerden wou limo de pony alleen maar achterna en negeerde mijn hulpen volledig dus moest ik hem op de volte zetten tot hij srilstond 3n heb ik afgestapt.

Gisteren ging het als bij wonder gewoon perfect. Andere pony in draf? Limo reageerde er niet op en ging pas draven als ik dat vroeg. Ik heb ook tempowisselingen gedaan in stap en draf. Veel overgangen gedaan tussen stap en draf.

ALs mijn stalgenoot galop wou doen waarschuwde ze mij en ging ik in het midden wachten zodat ik zeker niet in de weg liep. Limo bleef ook dan netjes stilstaan, zelfs als vriendin een lijntje sprong of over balkjes draafde.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:31

Spirit al geruind?

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:52

Goeddd bezig hoor! Mag ook weleens gezegd worden. Jammer dat je dat aanzienlijk minder hoort. Succes!

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:54

Art_Ificious schreef:
Hoi,
Ja ben nog aant rijden en aant lessen.

Gisteren nog succesvol gereden met stalgenoot mee in de piste met haar pony.
De laatste keer dat we dit probeerden wou limo de pony alleen maar achterna en negeerde mijn hulpen volledig dus moest ik hem op de volte zetten tot hij srilstond 3n heb ik afgestapt.

Gisteren ging het als bij wonder gewoon perfect. Andere pony in draf? Limo reageerde er niet op en ging pas draven als ik dat vroeg. Ik heb ook tempowisselingen gedaan in stap en draf. Veel overgangen gedaan tussen stap en draf.

ALs mijn stalgenoot galop wou doen waarschuwde ze mij en ging ik in het midden wachten zodat ik zeker niet in de weg liep. Limo bleef ook dan netjes stilstaan, zelfs als vriendin een lijntje sprong of over balkjes draafde.


Super! Gaat de goede kant op :).

Amber_anne

Berichten: 6928
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:25

Klinkt goed! Zal voor jezelf ook heel fijn zijn dat je merkt dat het beter gaat

Leo

Berichten: 50184
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:26

Goed voor het vertrouwen zulke dingen. :j goed hoor, ga zo door!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 20:38

Thnx. Eergisteren ook gereden en gefilmd maar moet film nog uploaden dan post ik hem hier.

En omdat gisteren zo fijn ging hebben stalgenoot en ik beslist vaker samen te rijden. En dan ook opbouwend dat ik niet in het midden blijf 1ls zij galop doet. Maar nu dus wel gedaan om te voorkomen dat limo schrikt als zij achterlangs komt gereden.
Ik heb gisteren ook meer op de binnenhoefslag gereden zodat vriendin meer ruimte had. Trainster zei dat ik sowieso vaker binnenhoefslag mocht doen.

Betreft trouwens mijn beste en meest betrouwbare vriendin op stal :)

In 2017 met haar ook al eens gaan wandelen samen...
Dat was toen deze foto
Afbeelding

Ohja gisteren ook limo opgemeten hij is 1m49 als ik goed gemeten heb. Limo stond echter niet helemaal optimaal vierkant. Hij stond meer zoals op bovenstaande foto wat schuin met zijn lijf.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:48

Slim om het zo samen te doen met iemand die je vertrouwt :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 23:24


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:34

Oh hij heeft wel heeeel vluchtige gangetjes. Wat gebeurd er als je de teugels wat meer op neemt? Zou veel stap stop oefenen, zie dat nu het vooral draf is. Zou die stop er ook zeker tussen steken en iets meer contact nemen! Hij is braaf maar loopt wel gewoon zijn eigen snelle tempotje heb ik het idee. Wissel een beetje af en laat hem in jou tempo lopen! Snap wel dat je een angstig gevoel had op hem want hoe hij loopt ziet die er wel echt zo een vluchtig type uit idd.

Komt wel goed maar niet té lief willen zijn, die teugels oppakken kan echt geen kwaad, hij moet jou tempo volgen en met je teugels zo los heeft hij alle vrijheid.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:46

Goed art dat je het zo aandurft!
Ik zou de teugels ook iets korter nemen. Als hij dan bijvoorbeeld schrikt kun je hem sneller weer bij je krijgen. Bij te lange teugels zal je veel teugel “over houden” als hij schrikt en zn hoofd in de lucht gooit. Dan kun je je armen niet verder naar achter brengen en zul je automatisch achterover hangen waar hij nog meer van kan schrikken. En dan ben je je eigen evenwicht en de controle kwijt :)
Dit heb ik geleerd toen ik onze merrie ging inrijden met les.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 23:57

Dit is van dinsdag en het 2e deel dus waarbij ik de draf meeneem, eerste deel staat ook op YouTube en is vooral stap. Gisteren had ik teugels idd korter en kon ik hem idd ook rustigere tempo's doen stappen.

Maar hij is idd van het erg voorwaartse type. Dus je kan je wel voorstellen hoe zijn vluchtgalop dan was denk ik?
Echter als ik toen de teugels korter nam voelde hij zich opgesloten en werd hij gespannen. Daarom raadde lesgeefster aan om lossere teugels te geven.

In ieder geval ga ik het gewoon weer doen zoals gisteren, iets korter nemen en meer wisselen qua tempo. In draf kon ik gisteren zelfs op staptempo draven (zijn vluchtige staptempo zal ik maar zeggen). En in stap ook zeer traag. Dat hield hem ook goed bezig in zijn koppeke waardoor hij niet zo op de andere pony lette.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-01-19 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:59

Zal mss ook wel schelen om wat binnenhoeslag te gaan rijden idd en dan teugels gwn mooi op maat dan moet hij wel bezig zijn met evenwicht. Lijkt me inderdaad een goed idee en zou dan zeker ook de stop tussendoor oefenen! Succes ermee klinkt makkelijk maar ik heb met mijn jonge ook echt last met haar in mijn tempo te krijgen puur omdat ik te lief ben voor haar :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 00:01

De halt (stop) doet hij wel beter op 2e hoefslag of in het midden. Zo langs de kant (op de hoefslag) vind hij dat niet zo fijn om te moeten halthouden.

Cchiara
Berichten: 38
Geregistreerd: 02-09-18
Woonplaats: Randstad

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:20

Goed van je dat je de hele baan rond rijdt met hem. Ik stap juist weinig met een type wat snel vlucht. In draf en galop is het makkelijker om de spanning af te laten vloeien en heb je veel minder kans op schrik reacties. Wat ik wel als tip mee wil geven is dat je veel meer mag rijden i.p.v. zitten.
Veel binnenhoefslag, van hand veranderen en grote voltes rijden. Daarmee train je zijn balans en zorg je ervoor dat hij op jou blijft letten. Tevens is het iets makkelijker om je tempo te controleren als je figuren rijdt.

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:24

k_m schreef:
Oh hij heeft wel heeeel vluchtige gangetjes. Wat gebeurd er als je de teugels wat meer op neemt? Zou veel stap stop oefenen, zie dat nu het vooral draf is. Zou die stop er ook zeker tussen steken en iets meer contact nemen! Hij is braaf maar loopt wel gewoon zijn eigen snelle tempotje heb ik het idee. Wissel een beetje af en laat hem in jou tempo lopen! Snap wel dat je een angstig gevoel had op hem want hoe hij loopt ziet die er wel echt zo een vluchtig type uit idd.

Komt wel goed maar niet té lief willen zijn, die teugels oppakken kan echt geen kwaad, hij moet jou tempo volgen en met je teugels zo los heeft hij alle vrijheid.


Hier ga ik ik mee :).

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:29

Zie ook dat je er niet gewoonte in kweekt door altijd aan diezelfde paal in draf te gaan ;) Ik vind hem ook niet geheel soepel lopen op je filmpje, ik mis kijk precies iets aan zijn achterhand, maar kan ook gewoon liggen door de vreemde bolling van je lens dat het een raar beeld geeft. Lekker oefenen met de tips van k_m denk ik!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:48

Met een vluchtig type ook lekker veel figuren en overgangen gaan rijden. Hou hem maar goed bezig in zijn koppie zodat hij niet kan denken over de enge bakkabouters.

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:06

Inderdaad, lekker aan het werk zetten. Figuren rijden, overgangen. Hielp bij die van mij ook :).
En ademen! Klinkt stom, maar bewust worden van je ademhaling is ooo belangrijk.

Janneke2

Berichten: 22797
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:46

Art_Ificious schreef:
De halt (stop) doet hij wel beter op 2e hoefslag of in het midden. Zo langs de kant (op de hoefslag) vind hij dat niet zo fijn om te moeten halthouden.

"Hm, most interesting...!"
Soms kan een paard zich opgesloten voelen - Parelli zegt dan 'dat je lief moet zijn (play the 'nice' game)'.
Of het kan rijkunstig zijn: hij heeft het nodig om uit te zwaaien.

Als Spaanse ruiter snap ik verdrr niets van de rijkunstige tips hierboven.
(Persoonlijk vind ik dat "de platste vorm van evenwicht is, dat je niet omvalt". Daarna komt compensatie, bijvoorbeeld hollen "niet mijn tempo".
Ik begin mijn jonkie met evenveel gewicht op beide voorbenen te vragen. Dat geeft volgens mij meer balans dan vanuit bestaande onbalans wendingen en overganen vragen. Dan wordt je dier volgens mij handiger binnen de onbalans, maar dat is nog geen verticaal evenwicht, laat staan horizontaal evenwicht.)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 19:19

gisteren weer les gehad.
Na de les even staan praten met lesgeefster en daarbij maakte ze deze foto.
Limo die lekker ontspannen bleef staan wachten tot ik afsteeg.
Lekkerschuimlipje ook :)

Afbeelding

dat witte net voor de schoft is zalf. Hij heeft zich vorig weekend ergens aan bezeerd met als gevolg een serieuze kale plek met lichte snee. Ik vermoed met buitenspelen ergens langs de draad afgeschuurd ofzo. Hoop alleen dat er terug haar op komt want op de snee op binnenkant van achterbeen veroorzaak door andere pony is helaas geen haar meer gegroeid. (jaar geleden al)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-01-19 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 19:21

op die manier stond limo ook toen ik samen reed met mijn vriendin en zij galop deed en lijntje sprong. Ik had hem toen op exact dezelfde manier vast met losse teugel in 1 hand en andere hand lekker los op mijn been.