[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:17

miezelke schreef:
In België is thuis castreren heel gebruikelijk. Op kliniek wordt heel weinig gedaan.

Ik woon dan in een ander belgie. Mijn da heeft toch de voorkeur voor op de kliniek.

Manadeluca

Berichten: 1127
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:30

Bij ons is het ook gebruikelijk (Belgisch Limburg) om in de weide te castreren. Zelf zou ik het niet meer laten doen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:31

beatje schreef:
miezelke schreef:
In België is thuis castreren heel gebruikelijk. Op kliniek wordt heel weinig gedaan.

Ik woon dan in een ander belgie. Mijn da heeft toch de voorkeur voor op de kliniek.


Hangt er vanaf of je DA verbonden is aan een kliniek of niet lijkt mij.

TS is 'klant' bij Equitom dus kan daar probleemloos terecht voor castratie moest ze kliniek willen.

Al zullen die eens "lachen" als je een jaarling zonder problemen op de tafel wil ruinen. Ze zijn langer bezig met hem daar te krijgen dan de feitelijke operatie.

Lynn_Nikita

Berichten: 25560
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:06

Art_Ificious schreef:
Achterom schreef:
Het gaat nog steeds allemaal om geld bij jou hè...
:')
Really denk je dat echt?

Dierenarts 1 vraagt zelf voor castratie 300€, dierenarts 2 vraagt 150€, maar beide doen het niet nu.
Wat de stal dierenarts vraagt weet ik niet.

ALs het om geld ging nam ik ook geen 2x per week les met limo Ala 310 euro/5weken.
Dat het zwaarder is momenteel is wel een feit, ik heb namelijk 2e helft van het zadel ook moeten betalen zo'n 1000 euro. Maar dat is niet de reden van castratie uit stellen.



Jij wilde in de hete zomer laten doen met bijna 40 graden en dat heeft zij afgeraden. Erna wilde zij jou inplannen in september en heb jij de afspraak afgezegd omdat je het geld niet had en daarna wilde je hem verkopen dus geld heeft wel meegespeeld

Dat dierenartsen het nu niet buiten willen doen omdat de grond ijskoud is begrijp ik wel, dan is het of in een kliniek of wachten tot na de winter

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:17

Art_Ificious schreef:
Was beter niet over spirit begonnen.
Heeft geen zin om opfok te roepen. In de lente mag hij namelijk in onze eigen "opfok", veel beter dan op die opfok ken waar ze vaak alleen met leeftijdsgenoten staan en soms 1 ouder dier en niet gemengde leeftijden. Bij ons komt die in een heel gemengde groep met bejaarde en jonge paarden. Goed toch?

Waarom staat hij daar dan nu gewoon nog niet? Waar zijn dan al die jonge beesten nu? Ik ken geen enkele opfok die enkel in de zomer open is. Is het omdat hij niet gecastreerd is?

Art_Ificious schreef:
En wie heeft het over 6 maanden alleen staan? Het Is al eind december en in februari kan er misschien al gecastreerd worden, anders maart want april gaan ze de weides op. En zolang hij zich Nog niet vrijwillig laat pakken zonder lokken met voer is het sowieso geen goed plan hem met een ander samen te zetten.

Wat heeft het ene met het andere te maken? Ik zie echt niet wat er mis mee is om zo'n jonge pony gewoon 3-4 weken op de weide te laten staan zonder hem aandacht te geven. En dan komt ie na een paar weken uiteindelijk wel gewoon uit nieuwsgierigheid naar je toe. Ik snap niet zo goed waarom je hem perse steeds uit het weiland wil kunnen halen. Het boeit echt allemaal niet voor zo'n jonge pony, hoor. Het is heel gangbaar om je jaarling/twenter naar de opfok te sturen en je dan maanden enkel bezig te houden met je rijpaard(en) tot je baby klaar is om aan de slag te gaan. Natuurlijk is het wel gezellig om elke week/maand even hoi te zeggen, maar zoals ik al zei boeit die pony dat helemaal niets. Die heeft dan gewoon alles wat ie nodig heeft.

Art_Ificious schreef:
En de groep op de weides staat nu door het goede weer (niet te veel sneeuw of regen dus goede weides) nog steeds op het land. Dus die vooroordelen (die vaak toch geroepen worden) dat hij dan volgende winter wel weer 6 maanden op stal zou staan zal ik ook maar niet gaan roepen. Hooguit als het echt slecht is komen ze van december tot maart op stal.

Nogmaals, waarom dan de pony niet castreren en nu al bij de groep zetten? Ik snap niet waarom het zo ingewikkeld is, kan je dat even uitleggen?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:26

Het is niet ingewikkeld. TS maakt het ingewikkeld door in hokjes te denken. Laat dat beest ruinen, gooi het in de groep en haal hem over drie jaar weer op. Goede opfok hoeft ook niet bij de deur te zijn. Mijne stond 140km verderop en als ik er 5x geweest ben op die twee jaar is het veel. Paard kende een halster en hoefsmid. Meer moest dat niet zijn.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:31

Kan toch gewoon bij haar op stal in de groep? Alleen even ruinen?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:35

Raamzicht schreef:
Kan toch gewoon bij haar op stal in de groep? Alleen even ruinen?


Dan moet hij snachts volgens mij nog op stal en komt "maar" 8u per dag buiten, bovendien is het volgens mij veel duurder hem op een pension te houden nu dan in een opfok.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:52

Oakland1990 schreef:
Raamzicht schreef:
Kan toch gewoon bij haar op stal in de groep? Alleen even ruinen?


Dan moet hij snachts volgens mij nog op stal en komt "maar" 8u per dag buiten, bovendien is het volgens mij veel duurder hem op een pension te houden nu dan in een opfok.


Er zijn genoeg bokkers waarbij de paarden maar 2 uur buiten komen. Dan zou je daar eerst nog achteraan moeten als 8 uur ook te weinig is. Hier 24/7 buiten maar die mogelijkheid is niet bij iedereen aanwezig

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:57

Klopt. Maar dat gaat veelal om (sport)paarden en niet om een jong ding waar nog alles bij moet groeien en ontwikkelen. In de opfok van mijn hengst gingen ze bij sneeuw ook op stal, maar wel in koppel en overdag ettelijke uren in de binnenbak los.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:02

Oakland1990 schreef:
Hangt er vanaf of je DA verbonden is aan een kliniek of niet lijkt mij.

TS is 'klant' bij Equitom dus kan daar probleemloos terecht voor castratie moest ze kliniek willen.

Al zullen die eens "lachen" als je een jaarling zonder problemen op de tafel wil ruinen. Ze zijn langer bezig met hem daar te krijgen dan de feitelijke operatie.


Voor een simpele castratie van een jong dier zou ik nu ook niet meteen naar Equitom trekken. :D Gewoon lekker op de wei laten doen, geen gedoe.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:05

Waarom zouden sportpaarden dan niet buiten hoeven? Lijkt me goede zaak dat een jong dier in handen komt, vooral omdat hij al brutaal was. Je gaat een Jong duer toch ook niet in de drek zetten? Als ik moest kiezen tussen snachts op stal of vieze drekweide stond die vab mij op stal

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:07

Nynkster schreef:
Waarom zouden sportpaarden dan niet buiten hoeven? Lijkt me goede zaak dat een jong dier in handen komt, vooral omdat hij al brutaal was. Je gaat een Jong duer toch ook niet in de drek zetten? Als ik moest kiezen tussen snachts op stal of vieze drekweide stond die vab mij op stal


Dat is naast de kwestie. Het gaat er niet om of sportpaarden buiten moeten. Het gaat over een jaarling. Die horen in groep of minimaal koppel. Buiten of loopstal. Maar zeker niet in een gewone box apart zoals een volwassen paard.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:33

Daar horen volwassen paarden ook niet :D

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:34

Is off-topic, daar zijn andere discussie topics over

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:37

Ik vind het gewoon raar dat een jong paard buiten zou moeten en dat dan op oudere leeftijd ‘over gaat’. Beetje flauw dat je dan gelijk off topic zegt.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:40

:+ eigenlijk is die jaarling al off-topic want het gaat om die bruine _/-\o_

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:04

Spirit heeft straks dezelfde eigenaar gerelateerde "issues".

TS vermenselijkt haar paarden en hangt er menselijke karakter trekken aan. Laat beide dieren paard zijn.

TS weet het allemaal beter maar heeft daarvan nog weinig laten zien. Veel woorden geen daden. Ze kan zo de politiek in.... (en dan is ze niets eens 16 maar 26).
Denk dat TS zelf eerder gebaad is bij therapie dat zal haar houding tov de paarden ten goede komen.

en met 5 weken 2x per week les ben je er echt niet. Je hele denkwijze moet anders.

Lynn_Nikita

Berichten: 25560
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:23

Ik las trouwens dat Spirit al een paar dagen op stal stond en niet eruit mocht?
Kom op, zo`n jong ding zet je toch geen dagenlang op stal met af en toe losgooien in een rijbak?
Het is zo`n leuk diertje, maar ook voor zijn ontwikkeling zowel geestelijk en lichamelijk is dit echt niet goed

Heb je nog gereden, ging het weer goed dit keer? Merk je ook verschil nu je bitloos rijdt?

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:26

poes schreef:
Ik vind het gewoon raar dat een jong paard buiten zou moeten en dat dan op oudere leeftijd ‘over gaat’. Beetje flauw dat je dan gelijk off topic zegt.

Helemaal niet flauw, een volwassen paard moet ook gewoon buiten lopen maar dat is gewoon niet waar het hier over gaat.

Wat ik ook las wat dat ze niet samen konden in de bak. Dat is ook logisch, de eerste keer dat je paarden aan mekaar voorstelt doe je dat best op een voldoende groot weiland. Gras zorgt voor afleiding en ze kunnen van mekaar wegrennen als dat nodig is. Dus het is niet zo gek dat het niet lijkt te klikken tussen die twee. Ze zouden beter eens samen een dag op de weide lopen. Maar ik heb het idee dat er geen weides zijn op die stal, ik lees altijd maar van alles over paddocks waar ze op moeten. Dat was voor de winter ook al zo. Is er dan enkel wei voor de opfok? Ik denk dat het veel beter zal klikken tussen je paarden als je ze samen op een stuk gras kan zetten TS, trust me dan komt het wel goed! Dan is het voor jou ook handiger dat ze samen kunnen :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 20:12

Ik heb vandaag weer vrij gereden (zonder les = vrij)
Ging zo goed dat ik zelfs een galop je gedaan heb linksom.
Bitloos reageert limo echt beter op. Maar wou binnenkort eens zien of het met bit ook gaat of toch de reacties weer te fel zijn.

In draf ook enkele keren mooie momenten gehad vandaag. Nog niet lange momenten maar het begint toch te komen.
Zus heeft gefilmd met mijn camera.
Dit is een still van filmpje in draf
Afbeelding

Still van galop
Ook hierbij durf ik de binnenteugel los te laten.
Afbeelding



Filmpje is wel erg goed om te zien wat mijn werkpunten zijn. Zo zie ik dat ik mijn handen toch nog vaak te hoog hou, vooral in galop gaan ze omhoog. Mijn steigbeugels zouden ook best 2 gaatjes langer mogen. Helaas moet ik daarvoor nieuwe riemen kopen want deze kunnen niet langer. (zijn van die speciale korte riemen waardoor je die flap niet hebt door het lusje van het zadel)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110875
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:16

Ik zou als ik jou was ook zitlessen nemen. Een onafhankelijke zit is ook belangrijk bij het opleiden van een paard.

Lynn_Nikita

Berichten: 25560
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:19

Volgens mij is de lengte nog helemaal niet zo verkeerd maar vertekend dat omdat je je hakken ontzettend optrekt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110875
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:20

Idd, oa daarom denk ik dat zitlessen absoluut van pas komen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25560
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:21

mee eens, een goede zit en balans is zo belangrijk