[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:55

Maar leuke dingen om te doen... lieverd als hij van zo'n aanraking al schrikt zou ik echt teruggaan naar de basis voordat je leuke dingen met hem gaat doen. Ook al staat hij nu op een andere lokatie en gaat het beter met hem.

Ik heb het beste met je voor en geef je daarom deze tips. Hij moet eerst de basis goed kennen voordat je met hem kan spelen... je slaat echt een paar stappen over!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:18

Art_Ificious schreef:
Onze band is eindelijk goed en dat wil ik ook zo houden.
Alleen kan hij nogal lomp reageren en als hij eens schrikt van een vogel ofzo dan springt hij weleens bijna tegen mij aan. Maar dat kan je ze toch niet kwalijk nemen?

Ik wordt ook niet meer boos, heb gemerkt dat boos worden en hem dat duidelijk laten merken hem alleen onzekerder maakt.

Hij komt zelfs als ik hem roep met commando "kom dan"


Pik dit er even uit. Jij denkt dat je het hem niet kwalijk kan nemen dat hij dan bijna tegen je aan springt. Daar maak je al een denkfout. Dat is iets wat je hem juist wel kwalijk kan nemen. Mijn paarden mogen best schrikken als ze iets eng vinden maar nooit en dan ook echt nooit tegen mij of andere mensen opspringen.
Een band met je paard hebben houdt niet in dat ze je lief vinden, maar dat ze op jou vertrouwen, dat ze je respecteren.

Dan hoef je ook niet eerst zo moeilijk te doen met langs een zeiltje lopen, dan loop je er gewoon langs zonder zelf maar aandacht aan dat zeiltje te geven.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:03

Ik ben het ook niet eens met Clinton Anderson (zijn methode word gelukkig door anderen veel minder agressief uitgevoerd)

Maar ik vind het wel zielig hoe jij met je paard om gaat. Je bent niet consequent met de opvoeding, weet eigenlijk niet genoeg wat je er mee moet doen en wil al graag vier stappen verder.
Vraag er iemand bij die er verstand van heeft, neem een volwassen leader die ervaring met jonge paarden heeft en laat die het werk voor je doen of laat iemand anders hem trainen. je hebt nu een draak van een paard en je moet stoppen met klooien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 19:07

Gimme_Spurs schreef:
Maar leuke dingen om te doen... lieverd als hij van zo'n aanraking al schrikt zou ik echt teruggaan naar de basis voordat je leuke dingen met hem gaat doen. Ook al staat hij nu op een andere lokatie en gaat het beter met hem.

Ik heb het beste met je voor en geef je daarom deze tips. Hij moet eerst de basis goed kennen voordat je met hem kan spelen... je slaat echt een paar stappen over!

Ik kan hem overal aanraken. Alleen een touw is echt wel anders dan een mensenhand.

Draak? Echt hij is zeer kalm echt geen draak.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:11

Weetje. Je vraagt tips. Maar neem ook iets aan dan! Je schiet constant in de verdediging op alles wat er gezegd wordt! Waarom open je dan een topic?

Blijkbaar schat ik het totaal verkeerd in. Succes met trainen en ik hoop dat het uiteindelijk goedkomt.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:19

Paard doet nog zo jeugdige aan en lijkt uit de verhalen zo overrompeld met alles. Waarom doe je eens gewoon een maand of wat helemaal niets met hem. Liefste zet je hem nog ergens weg op het weiland, laat hem in september castreren en haal hem in oktober weer op.
Heb jij de tijd om te bedenken wat de beste aanpak is en hij om alles te verwerken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:22

fransje23 schreef:
Paard doet nog zo jeugdige aan en lijkt uit de verhalen zo overrompeld met alles. Waarom doe je eens gewoon een maand of wat helemaal niets met hem. Liefste zet je hem nog ergens weg op het weiland, laat hem in september castreren en haal hem in oktober weer op.
Heb jij de tijd om te bedenken wat de beste aanpak is en hij om alles te verwerken.

Van wat ik nu lees lijkt me dit inderdaad het beste. Gewoon augustus en september met een groepje ruinen of hengsten de wei op, eind september ruinen en daarna een flinke tijd de tijd geven om dát weer te verwerken en te herstellen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 19:30

Hij stond op een wei met een andere jonge hengst. Geen succes die hengst liet de mijne niet gerust en als ik mijn paardje wou pakken kwam die ander er steeds tussen, heeft me zelfs eens gestampt in mijn buik omdat ik hem wegstuurde want hij joeg mijn paardje steeds van me weg.
En door meer problemen ben ik overgegaan naar de manege waar limo eindelijk rustig werd en ook aankwam in gewicht.
Hem opnieuw op een wei gooien doe ik niet meer. Hij gaat ook moeilijk met verhuizen om.

Maarja woorden zeggen niks. Ik nodig jullie graag uit om kennis te maken met mijn zogenaamde draak. Jullie zullen snel anders over hem denken dan.
Hij is gewoon een sensibel dier en daarom doe ik rustig aan en ben wel consequent.

Heb nog steeds het idee dat jullie alleen lezen wat er in het verleden gebeurd is qua losrukken aan de hand en niet wat ik nú met hem kan.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:35

Art_Ificious schreef:
Hij stond op een wei met een andere jonge hengst. Geen succes die hengst liet de mijne niet gerust en als ik mijn paardje wou pakken kwam die ander er steeds tussen, heeft me zelfs eens gestampt in mijn buik omdat ik hem wegstuurde want hij joeg mijn paardje steeds van me weg.


Je moet hem ook in een kudde zetten met meerdere dieren, liefst ook volwassen ruinen. Dan kunnen ze zelf uitzoeken bij wie ze willen staan etc. Daarbij zou ik je paard ook gewoon een tijdje niet pakken maar gewoon paard laten zijn en niets moeten.

Volgens mij ben jij zo ongeveer de enige die hem een draak noemt, rest heeft het gewoon over een jong paard.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:37

Ook dat die andere hengst geen respect heeft voor je ligt denk ik toch echt aan je eigen lichaamstaal. Mijn hengst stond in de opfok met 15 anderen, sommige ook echt wel baasjes met een jaar of 3. Maar een paar keer goed op hun plek zetten en kon er daarna gewoon bij komen zonder problemen. Denk dat het voor je paardje erg goed zou zijn hem nog even in een kudde te zetten, leert hij ook gelijk nog wat meer over de rangorde en respect voor ruimte etc. Natuurlijk is een verhuizing even wennen voor hem, maar denk dat het uiteindelijk wel het beste zou zijn.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:47

Wat fijn is om te doen en waar je heel lang samen profijt van hebt, is schriktraining.
Balkje, stukje zeil (eroverheen lopen), en spanning steeds af laten vloeien, ontspanning en rust.
Rustig opbouwen en altijd positief belonen. (stukje wortel, of bix)
En in je training meenemen, desensibiliseren.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 19:48

fransje23 schreef:
Art_Ificious schreef:
Hij stond op een wei met een andere jonge hengst. Geen succes die hengst liet de mijne niet gerust en als ik mijn paardje wou pakken kwam die ander er steeds tussen, heeft me zelfs eens gestampt in mijn buik omdat ik hem wegstuurde want hij joeg mijn paardje steeds van me weg.


Je moet hem ook in een kudde zetten met meerdere dieren, liefst ook volwassen ruinen. Dan kunnen ze zelf uitzoeken bij wie ze willen staan etc. Daarbij zou ik je paard ook gewoon een tijdje niet pakken maar gewoon paard laten zijn en niets moeten.

Volgens mij ben jij zo ongeveer de enige die hem een draak noemt, rest heeft het gewoon over een jong paard.
nee een andere bokker enkele posts hierboven noemde hem een draak.
Maar dat is verre van wat hij is. Hij is erg kalm in de omgang.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:58

Je paard is geen sensibel dier, jij maakt je paard onzeker. Mensen grijpen snel naar allerlei redenen van het paard, sensibel, mishandeld of wat dan ook, kan je vertellen, meer dan 80% is de eigenaar. Kleine groep is sensibel maar hoe ik jou berichten lees zit het toch echt bij de eigenaar, helemaal niet erg, als je dat tenminste in kunt zien. Paard heeft geen vertrouwen in jou en jij kunt hem dat niet geven, dan trekken ze hun eigen plan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:09

Het is een hengst van 3. Die is niet onzeker van zichzelf, die is onzeker omdat jij geen zekerheid biedt. Hij schrikt van een touwtje, ja en? Laat 'm schrikken. Wanneer hij merkt dat het zich herhaalt en dat jij er telkens rustig onder blijft ga je veel sneller effect hebben dan "ooh rustig maar poekiepoekie". Doe gewoon alsof er niks aan de hand is, punt uit. Nadien kan je dan alsnog belonen. En de weide op met die pony. Laat hem maar lekker pony zijn en zich ontwikkelen. Verhuizen of niet, hij zal toch ooit moeten leren omgaan met vreemde plekken als je ermee op wedstrijd wil.

Nu is hij nog braaf, ik wil dat nog wel eens afwachten tot volgend voorjaar. Dan is het weer tijd voor hormonen en zelfs een pas gecastreerde kan dan nog wel eens verrassend uit de hoek komen. Mispak je daar niet aan. Dat omver lopen als hij schrikt moet je NU aanpakken. Nu is hij nog iel, weinig bespierd en slungelig. Je wil dat niet meemaken als hij nog 5cm groter en misschien 100kg zwaarder is in volle puberteit. Schrikken of niet, als ze zoiets hier uithalen krijgen ze toch écht flink op hun donder. Het hoort niet, ongeacht welke reden dan ook.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:17

Zo vaak als jij in de afgelopen maanden een trap of beuk van een paard hebt gehad heb ik in mijn 34 jaar paardenervaring bij elkaar nog niet gehad.

Je vindt het vervelend dat iedereen het maar heeft over dat losrukken e.d maar waarom als hij dat allemaal niet meer doet vermelden.
Wat was daar het nut van.
Waar mist hij nu dan zelfvertrouwen?

Mijn nu ruim 2-jarige was heel wantrouwig naar mensen, nergens aan gewend en reageerde zijn spanning af door te bijten en klieren.
Ik ken hem vanaf geboorte af aan en weet dat de fokker hem nooit ook maar iets misdaan heeft, dat is gewoon zijn karakter. Hij schrok al als je aan je t-shirt trok. Nu na een jaar in mijn bezit is hij enorm gegroeid in zijn vertrouwen naar de wereld om hem heen. Door herhalen, consequent zijn en een leider te zijn. En het meeste nog doordat hij in een stabiele kudde staat.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:19

Als je zo erg in de verdediging schiet bij alles wat hier gezegd word ga je niet ver komen.

Omdat je paard 1 keer op de wei gestaan heeft met een ander paard en 1 keer wat moeite heeft gehad met verhuizen trek jij meteen de conclusie om het maar niet meer te doen?

Probeer het nog eens en nog eens en nog eens totdat het wel kan. Gooi hem met een ander de wei in of span een draad tussen de weide dat er alleen contact gemaakt kan worden maar wel zo dat ze apart staan in hun eigen ruimte.

Blijven volhouden, niet opgeven je geeft naar mijn mening vrij snel op en geeft je over aan je paard. Ik heb eerder het gevoel alsof het paard hier alles mag beslissen. Nee ik vind het niet leuk dus ik doe dit. En jij stopt er vervolgens mee.


Ik adviseer net zoals hier boven om er een professioneel iemand bij te halen. En dat omdat je nu al zoveel problemen hebt. Hoe zie je de toekomst voor je ?
Dit is niet aanvallend bedoeld maar ik wil gewoon even dat je het duidelijk inziet.

Succes verder met je beslissingen.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:21

Eigenlijk is het enige wat je kan (en moet) doen nu een goede (grondwerk)trainer zoeken die je kan begeleiden.

Ik heb zelf ook een driejarige (wel een geheel ander type, een bomproof Tinkermerrie), en vorige week was er een trainer bij die precies kon zeggen wat ik nou verkeerd deed bij mijn merrie als we longeren/grondwerken. Het bleek bijvoorbeeld dat ik te 'lief' was en daarom niet altijd duidelijk/streng genoeg als ze brutaal werd, en dat mijn lichaamstaal soms wat afwachtend werd waardoor mijn jonkie niet meer wist wat ze moest doen. Zo'n trainer helpt je ook uit je 'comfortzone' te komen: als jij het eng vindt om op de grond te slaan met een touw en dat je paard dan weg probeert te rennen, kan je trainer helpen je vertrouwen te geven in dat je dat JUIST nog drie keer moet proberen, en vervolgens vertellen wat je dan moet doen. En ook wanneer je juist moet stoppen omdat het 'genoeg' is.

Een tweede paar ogen kan dat soort dingen vaak (veel) beter zien dan jijzelf, zeker bij een jong paard. :j Vaak weet je wel in THEORIE wat je moet doen, maar is het een stuk lastiger het in de praktijk toe te passen op het juiste moment en met de juiste intentie. En het geeft je ook wat rust en houvast: als er iets misgaat, is er in elk geval een tweede persoon bij die het meteen met je recht kan zetten.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:31

Art_Ificious schreef:
Daarom dat ik rustig aan doe en veel dingen herhaal.

Want herhaling heeft hij echt nodig.

Heb het beste met hem voor. Daarom dat ik kleine stapjes neem en ook niet aan rijden denk vóór zijn zelfvertrouwen goed is en hij zekerder wordt bij alles wat ik doe.

Waarom ze dan niet aan het optillen van de voetjes gewerkt heeft en het overal aanraken? Dat lijkt me eerste prioriteit.


Kijk is wat je hier zelf schrijft. Hij heeft veel herhaling nodig, kleine stapjes en dat het overal aanraken eerste prioriteit is naar jou idee.
Werk daar dan aan. Voordat je aan zadels opleggen gaat denken.
Als jij hem en hij jou niet vertrouwt gaat het rijden hem ook niet worden.
Ga wandelen, waarom moet daar perse iemand mee. Begin op het erf, in de bak weet ik veel waar. Leer hem af op jou te springen tijdens dat wandelen en ga naar buiten.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:42

Afbeelding

Ts geeft hier zelf aan geen zeker type te zijn, waarom dan wel een 3 jarige hengst? Een jong paard heeft een sterk type nodig, anders krijg je problemen, wat er dus ook zijn. Een type persoon verander je niet snel, leuke adviezen met grondwerk ect maar dat veranderd niks aan ts. En het is echt niet erg maar dit paard is op dit moment zonder hulp niet geschikt voor ts. Maar ja dat kost geld..

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:51

Beetje sneu om een printscreen van een bericht uit een ander topic in dit topic te plaatsen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 22:57

Lufdwinny als geld een probleem was waarom heb ik er dan de Osteopaat al bij gehaald? En de hoefsmid meerdere keren? En dierenarts?

Heb paardje zelf ook 1.500€ betaald en heb er alles voor over hem goed te verzorgen.

Ga jij nou in mijn portemonnee kijken?

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:59

Waarom geen goeie hulp inschakelen dan?

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:00

Ik heb dit hele topic niet doorgelezen, dus mijn post even afgaande op de OP :)
Vorige zomer kwam er ook een heel sensibele (toen nog hengst) paard van 3 jaar. Hij kwam helemaal groen uit de polder. Wat ik je echt wil meegeven is om hem de tijd te geven en positief te benaderen. Je kunt hem beter belonen voor goed gedrag dan enkel straffen voor slecht gedrag. Begin bij de basis. Mee lopen, halthouden, achteruit wanneer je het vraagt etc. Voor elke overgang of iets belonen, en dan niet met snoepjes maar gewoon met je stem en een aai oid. Zodra hij dit onder de knie heeft zet je hem weer lekker 1 a 2 weken op het land. Daarna weer oppakken en weer een stapje verder. Leren longeren aan een halstertje en stemcomando's aanleren of alvast oefenen met verkeersmak maken (mits je dat vertrouwd natuurlijk). Doet hij dit goed zet je hem weer even op rust.
Ondanks je heel langzaam gaat bereik je hier wel het beste en snelste resultaat mee. Paardje staat nu een jaar later op pension op een manege en is zelfs door een bokker gekocht :). Ik heb nog nooit last van ongehoorzaamheid of een terugval gehad, en hij was altijd super werkwillig! Als ik hem zo zie en jou zo hoor zou ik dat spieropbouw echt even links laten liggen en eerst de basis er goed in krijgen. Na mate hij ouder wordt zal hij ook nog wel een stuk meer body krijgen.

Om even een beeld te schetsen:
Dit was hij vorige zomer:
Afbeelding

Zo was hij vlak voor de verkoop (ongeveer maandje geleden):
Afbeelding
Afbeelding

TS, ik hoop dat ik je zo voorlopig voldoende heb geholpen :) Mocht je meer willen weten kun je mij altijd een PB sturen. Veel succes met je paardje!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 23:01

nuscaniels schreef:
Art_Ificious schreef:
Daarom dat ik rustig aan doe en veel dingen herhaal.

Want herhaling heeft hij echt nodig.

Heb het beste met hem voor. Daarom dat ik kleine stapjes neem en ook niet aan rijden denk vóór zijn zelfvertrouwen goed is en hij zekerder wordt bij alles wat ik doe.

Waarom ze dan niet aan het optillen van de voetjes gewerkt heeft en het overal aanraken? Dat lijkt me eerste prioriteit.


Kijk is wat je hier zelf schrijft. Hij heeft veel herhaling nodig, kleine stapjes en dat het overal aanraken eerste prioriteit is naar jou idee.
Werk daar dan aan. Voordat je aan zadels opleggen gaat denken.
Als jij hem en hij jou niet vertrouwt gaat het rijden hem ook niet worden.
Ga wandelen, waarom moet daar perse iemand mee. Begin op het erf, in de bak weet ik veel waar. Leer hem af op jou te springen tijdens dat wandelen en ga naar buiten.

Ik kan hem overal aanraken. Al meerdere keren gezegd nu.

Maar aanraken met een touw is een totaal ander gevoel. En zelfs harley vond dat soms nog vreemd.
Daarom desensibiloseer ik nu ook dmv longeerlijn over hem heen te gooien waarbij die dan ook de andere kant van zijn lichaam aanraakt, om de benen heen slaan of onder de buik door. Dit doe ik echter niet dagelijks maar wel minstens 3x per week even na het longeren of geondwerken

Anoniem

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:18

Ik heb het topic een beetje gelezen.
Je gaf zelf aan dat je dit al kunt/doet:
Longeren met en zonder longeersingel
Balkjes lopen
Vrijspringen
Leid-oefeningen en achterwaarts stappen

Waarom ga je niet terug naar de basis en hem eerst alle belangrijke basisdingen leren voor je hem gaat opleiden? Wat heeft een paard aan een singel als je zijn achtervoeten niet eens kunt uitkrabben?