[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 00:37

SayaJones schreef:
Nouja met dit weer ga ik ook niet voor 5 minuutjes op mn paard zitten hoor, wel of geen zadelmaker.
Dan zet ik mn paard nog wel 2 weekjes extra op vakantie en maak daarna opnieuw een afspraak met de zadelmaker.

De tandarts was net geweest toch? Als zijn tand hol zou zijn had ie dat wel moeten zien denk ik?
Had je ook problemen met het bit voordat de tandarts kwam? Zo ja dan lijkt het mij niet dat er zoiets aan de hand zijn. Dat zie ie niet over het hoofd.

En als ie volop aan het wisselen is dan kan het wel vaker gaan voorkomen dat ie tegen het bit gaat zijn. Er veranderd en hoop in zo'n paardenmondje dan.
toen was die tand nog niet gewisseld. Limo had toen wel wat haakjes en moest dus bijgevijld worden. Maar hij werd toen ook lastig op het rijden, vooral veel vluchten. Wolftanden zijn toen ook getrokken want die had hij ook.
Daarna is het een poosje goed gegaan en is hij plots toch begonnen met tong over het bit. Heb niet echt erop gelet of dat die tand toen al gewisseld was. Het is me niet opgevallen dat die melktand los stond. Die "holle" is de vaste tand.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 05:50

Limo is nu 4 toch? Google maar eens na paardentanden.
Zo op de vroege ochtend geloof ik dat de tanden hol omhoog komen en dan van binnenuit worden opgevuld. Maar pin me er niet op vast...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 21:36

Vandaag hoefsmid geweest.

Limo werd al nerveus bij het zien van de smid. Blazen en niet stilstaan.
Voorvoetjes gingen probleemloos. Linksachter wou hij enkele keren terugtrekken.

En raden jullie het al?

Rechtsachter helemaal in angst en trok zich los recht de piste in stalgenoot was er aant rijden maar doe dan de poort dicht ipv open te laten staan. Achteraf wel tegen mijn zus gaan zeggen wa er gebeurd is. Fijn zo... mijn zus vind zo al dat ik limo niet de baas kan. Ik hoor da van oa stalbaas hoe ze achter mijn rug praat over mij of limo.
Uiteindelijk limo kunnen pakken. Maar bij zien van de smid weer moeilijk doen en zelfs niet langs hem af willen stappen. Zou hij dan toch een traumatische ervaring hebben gehad vroeger?

Uiteindelijk vastgemaakt, smid was wat afstand gaan nemen en vroeg wat ik ging doen. Waarop ik antwoordde de voet rechtsachter zélf optillen. Dit twee x gedaan zonder problemen. Dus de smid om instructies gevraagd en met zijn instructies de hoef zelf bekapt.
Maar smid moest niet te dicht komen want dan werd limo weer onrustig.

Snap er niks van, deze smid is zo kalm en vorige keer dat hij er was ging het ook goed, op rechtsachter na dan.

Bij smid van de stal was limo véél rustiger ook bij rechtsachter enkel even moeten corrigeren. Maar hij bleef daarna braaf staan.

Dus wat bezielt limo?

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 22:10

Je had zelf al je twijfels over rechtsachter zei je. Hij tilt het been anders op. Kan best zijn dat als een hoefsmid hem goed oppakt om aan de slag te gaan hij pijn of last ervaart. Misschien toch slim om een osteopaat oid te laten kijken.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 22:13

Is er geen vrouwelijke smid die langs kan komen? Lijkt dat hij misschien eerder schrik heeft van mannen.
Kunnen andere mannen hem wel gewoon aaien zonder dat hij onrustig wordt?

Misschien is het ook een idee om hem eerst te laten uitrazen voordat je hem laat bekappen zodat hij al wat energie kwijt is. Mijn paard had ook ongelooflijk veel schrik voor mannen, ze konden hem amper aanraken maar bekappen ging wel altijd probleemloos als hij zag dat ze niks deden..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 22:22

Stalbaas, vriend van zus, mijn ex-vriend, mijn pa, stalgenoot (mannelijk). Allemaal hebben ze limo probleemloos kunnen aaien/benaderen. Die mannelijke stalgenoot zelfs kunnen halsteren nadat limo uit de stal gerend was vóór hij gehalsterd was. Hij stond toen paniekerig in de wei waar hij gelukkig zelf in gerend was. Maar toch kon die man hem benaderen en eerst van een touw een "halster" gemaakt tot iemand anders het halster kwam brengen.

Dus ik ga ook eerder denken aan iets in het been of de bekken. Bekken staan ook keer op keer scheef als Osteopaat weer komt.
Ik ga afspraak maken bij equitom voor een echo van de bekken. Als daar niks uitkomt kan ik nog aan de benen zelf denken. Maar denk dat de bekken/si prioriteit heeft. :?

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 22:33

Als het met de smid vd stal goed ging, waarom deze niet nemen? Als hij pijn heeft bij hoefsmid, zou hij dat bij jou ook hebben toch? Al kan de hoogte van het opnemen van de hoef ook ongemakken geven, mijn oudje wordt ook chagrijnig als de hoefsteun van de smid te hoog staat.

De ene heeft een heel andere uitstraling dan de andere. Mss is Limo onderdaniger bij iemand die kordater overkomt, en ziet ie de rust van deze smid als teken van zwakte? Ook kledij kan veel doen, denk maar aan die "kiels" (sorry, Westvlaams, ik denk dat het Nederlands woord "schorten" is) die de DA'en vroeger droegen, werden sommige paarden ook gelijk gek van.

Krijg je van osteo geen oefeningen voor het bekken? Hier heeft mijn stalklante ook paard met scheef bekken (paard was trouwens röntgenologisch goedgekeurd, denk dat bekken enkel met scintigrafie kan), en zij heeft van paardenchiropractor oefeningen om dit goed te houden. Als een bekken ooit scheef gestaan heeft, is er plaats gemaakt, dus heb je dat vaker weer voor, heb dit zelf ook, krijg het ook zelf weer ongedaan, maar heb hier zelf geen pijn van, ook niet bij inspanning.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 22:54

Zo nerveus als hij gisteren was,
Zo kalm was hij vandaag...

Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-07-18 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:11

Heb je die jaarling hengst gekocht? Dus nu heb je twee jonge beesten?

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:27

Uhm... gefeliciteerd?
Hopelijk neem je van het begin af aan begeleiding erbij zodat deze goed word opgeleid.
Als limo angstig zou moeten zijn bij de smid dan had hij dat van het begin af aan moeten doen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:31

purny schreef:
Uhm... gefeliciteerd?
Hopelijk neem je van het begin af aan begeleiding erbij zodat deze goed word opgeleid.
Als limo angstig zou moeten zijn bij de smid dan had hij dat van het begin af aan moeten doen.

Dat is Limo ook... ( van begin af aan angstig voor de smid)

Maar dacht eigenlijk dat dat de laatste keer nou juist wel goed ging?

Ik snap de keuze niet zo voor nog een (jong) paard?
Wel een mooi ding zo te zien, gefeliciteerd.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:33

Ja ik snap het ook niet zo goed Ineke, het gaat net allemaal wat de goede kant op met limo en dan staat de volgende er alweer. Maar goed, dat zijn niet onze zaken in principe. Maar bericht is alweer verwijderd dus denk dat TS liever niet verder hier op in gaat.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:46

Knap paardje art! Of het slim is is een ander verhaal omdat ik me nog kan herinneren dat je aan het begin met beleren van limo niet eens genoeg had om hem een paar weken in training te zetten maar nu wel om 2 paarden te houden kennelijk. Hoop voor je dat het goed uitpakt en dat hij groot genoeg voor je word :) lopen kan die in elk geval wel!

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:56

Huh. Mis ik iets?? >;)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:59

Goof schreef:
Huh. Mis ik iets?? >;)

Dat dacht ik ook!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 00:17

Íets gemist waar ik wel duidelijk goed over nagedacht heb vóór ik het deed.

Ik wéét wáárom ik het gedaan heb en wat mijn planning is.
Hij zal niks tekort komen en goed kunnen opgroeien met speelkameraden en opvoedende ouderdieren. Pas als die 3,5 is zal ik met hem beginnen werken aan zadelmak maken. Voorafgegaan door grondwerk en spelenderwijs dingen accepteren op de rug. Heb genoeg geleerd uit mijn voorafgaande fouten.

NIKS móet alles mág is tegenwoordig mijn uitspraak.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 00:33

Heb be een nieuw paardje art? Wat veel veranderingen bij jou :) ben heel benieuwd! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Wat betreft Limo’s moeilijk doen: de vorige keer ging het goed toch? Misschien had hij gewoon zijn dag niet?

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:15

Art_Ificious schreef:
Dus ik ga ook eerder denken aan iets in het been of de bekken. Bekken staan ook keer op keer scheef als Osteopaat weer komt.
Ik ga afspraak maken bij equitom voor een echo van de bekken. Als daar niks uitkomt kan ik nog aan de benen zelf denken. Maar denk dat de bekken/si prioriteit heeft. :?


Dat is toch het been dat ze bij Equitom de vorige keer niet goed konden onderzoeken?
Goed om terug te gaan en dat nog eens te laten bekijken.

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:21

Goed om eventueel nog eens te checken als je pijn vermoed. :) Verder kan het echt van alles zijn; we zien onze paarden niet 24/7 en er kan altikd iets gebeurd zijn (voor de box, langs de wei, noem maar op) waardoor ze gespannen zijn, emmertje voller zit etc. Het ene paard kan nu eenmaal makkelijker afvloeien dan het andere paard. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 09:39

@babootje toen konden ze achterbenen in het algemeen niet onderzoeken omdat limo ze niet liet optillen/aanraken.

Gisteren ook dit gedaan met Limo.
Hij vertrouwd mij toch heel goed. :j
Heb veel bereikt met hem als ik het na ga.


Even voor de goede orde.
Dit is de nieuweling:
Spirit connemara hengst jaarling.
Wordt gecastreerd. Is nieuwsgierig dapper en leert ontzettend snel heb ik gisteren gemerkt.
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:51

Jammer dat het mis ging bij de hoefsmid.
Het is me een beetje ontgaan waarom je niet dezelfde als vorige keer genomen hebt.
Het zou ook prima kunnen dat als het been te hoog of te vervnaar achter opgetilt wordt dat het niet fijn voelt.
Kun je zelf zijn achterbenen wel ook echt naar voren en achter strekken?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 09:54

Sizzle schreef:
Jammer dat het mis ging bij de hoefsmid.
Het is me een beetje ontgaan waarom je niet dezelfde als vorige keer genomen hebt.
Het zou ook prima kunnen dat als het been te hoog of te vervnaar achter opgetilt wordt dat het niet fijn voelt.
Kun je zelf zijn achterbenen wel ook echt naar voren en achter strekken?

Dat laatste doet de Osteopaat wel bij hem en dat gaat goed. :j

Dezelfde smid was pas geweest op stal maar ik kon er niet bij zijn ivm mijn werk. En ik wou niet dat iemand anders hem moet vasthouden voor het geval hij toch zou gaan lopen en die persoon misschien omver loopt. Ik vond dat teveel risico.
Echter kon die smid niet op de dagen dat ik vrij was.

Volgende keer maak ik een tweetal weken op voorhand al een afspraak. Dan moet die toch plaats hebben op een vrije dag. :)

Rocamor

Berichten: 10868
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:55

Ik heb hier een merrie staan die kramperig kan zijn. Geregeld goed werk houdt haar goed.

Ik kan gewoon alle benen optillen, vijlen etc. Ook losstaand in de wei.
Maar iets stress of kou op de spieren en de smid kan er niets mee. Management voor elkaar, kan ie bekappen terwijl ze los staat.

Voor de merrie moeten we de volgende zaken in acht nemen:
- even goed aan het werk direct voorafgaand aan de hoefsmid.. alle spieren soepel en hoofd ontspannen maken
- niet op vakantie gaan en direct daarna de hoefsmid laten komen. Ze sloeg echt bijna het licht uit zijn ogen van nijd en ongemak.
- niét teveel anderen in de buurt als de smid er is. Ze is ontzettend sensibel en mensen naast smid en mij leveren haar teveel prikkels op. Teveel prikkels betekent kramp in spieren, betekent onbalans, betekent problemen met de smid.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 22:54

Teveel mensen in de buurt mag idd ook niet bij limo. Hij is ook enorm snel afgeleid.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:55

Oei Art van de ene kant gefeliciteerd een jong paard erbij en ik weet dat het mij niet aangaat maar financieel was het allemaal moeilijk sinds je bij je vriend weg was? Is een eigen plekje voor jezelf niet veel belangrijker? Ik gun je alles van harte hoor maar fijne plek om te wonen is wel heel belangrijk