[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110768
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:35

Als ik hem zo op de laatste foto's zie is er zeker wel een reeële kans dat hij een schimmel wordt.
Daar zijn veel mensen ook geen fan van. (Ik vind ze wel erg leuk trouwens).

Amber_anne

Berichten: 6948
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:41

Als het een schimmel wordt zakt de prijs nog meer in, nu moet je het voornamelijk van de kleur hebben

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:09

Ik zie inderdaad ook een schimmeltje... Mensen willen vaak geen witte, onder het mom van "met een witte blijf je zitten"

Nee ik denk dat je echt aan 400 een goed bod hebt, zeker als hij door gaat kleuren.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:22

Schimmel is niet zeker. Mijn valkpony sloeg ook "wit" uit met verharen en was toch echt 100% valk. Heeft verder ook geen brilletje

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110768
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:25

Nee, maar de kans is er zeker wel, ook omdat de moeder een schimmel was.
Dus die mogelijkheid moet je wel open houden.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:27

Schimmel is toch altijd dominant of niet?

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:30

Cayenne schreef:
Nee, maar de kans is er zeker wel, ook omdat de moeder een schimmel was.
Dus die mogelijkheid moet je wel open houden.


Inderdaad, daarom zeg ik ook "als hij door gaat kleuren".
Zelf heb ik een vos veulen (tuigpaard) waar iedereen van overtuigd was dat ze schimmel zou worden vanwege haar hoge witte benen (letterlijk, tot haar knieschijf) ze is inmiddels gewoon een mooie donkere vos met nog altijd gigantische witte benen :j
Schimmel is niet zeker dus je zou het kunnen laten testen (al zal dat weer bij de kosten opkomen).
Ik zie een goede kans op een schimmel en gezien moeder een schimmel was lijkt het mij zeker aannemelijk. :j
Edit: schimmel is dominant en zal zich altijd uiten bij aanwezigheid maar het ene paard kleurt sneller door dan het andere paard en een schimmel zal nooit wit geboren worden.

Manadeluca

Berichten: 1125
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:35

HopeMyDay schreef:
Edit: schimmel is dominant en zal zich altijd uiten bij aanwezigheid maar het ene paard kleurt sneller door dan het andere paard en een schimmel zal nooit wit geboren worden.


Is dat altijd zo? Heb vroeger een vos gehad uit een Raimond (Ramzes) (schimmel) de moeder was vos.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 23-10-18 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110768
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:35

Edit: Verkeerd begrepen. Er is niets van de moeder bekend blijkbaar? :?
Maar toch denk ik dat je niet moet uitsluiten dat hij weleens schimmel zou kunnen zijn.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:36

Manadeluca schreef:
HopeMyDay schreef:
Edit: schimmel is dominant en zal zich altijd uiten bij aanwezigheid maar het ene paard kleurt sneller door dan het andere paard en een schimmel zal nooit wit geboren worden.


Is dat altijd zo? Heb vroeger een vos gehad uit een raimond (schimmel) de moeder was vos.

Dan was de schimmel heterozygoot en heeft het gen niet mee gegeven.

Zou mij ook niets verbazen als Spirit schimmel is, zou wel sonde zijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 19:44

Heb nu via mail een bod van 650€ benieuwd of deze serieus geïnteresseerd is of ook niks meer laat horen zoals de vorige geïnteresseerde.

Dankzij fb ook al wat meer geïnteresseerde en een aantal likes haha

Edit, er werd mij gezegd dat moeder palomino is. Maar palo x palo geeft vos of palomino of creme. Geen van de drie is Spirit. Máár ik heb ervaring met fjord brunblakk x brunblakk waar een grablakk uitkwam omdat opa grablakk was.
Opa van Spirit is valk. Dus misschien die genen gekregen?

Tijd zal het uitwijzen zeg ik maar.

Vader: tynor champagne charlie
Afbeelding

Vader van vader: danaway flash jack
Afbeelding

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:26

Vos kan zich verstoppen, zwart uit bruin kan(zoals bij de fjord zit alleen willekeur bij). Valk uit enkel vos of palomino ouders niet.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:37

Palomino x Palomino kan nooit een valk geven, Palomino is dubbel vos + créme met een mogelijke agouti (bruin) factor.
Valk is in ieder geval 1x zwart + créme + minimaal 1 agouti gen.
Dus nee valk kan geen "generatie overslaan".
Bruin is in ieder geval 1x zwart + in ieder geval 1x agouti, dus bruinxbruin kan wel zwart worden (zoals met fjorden gebeurd alleen dan zonder het dun gen mee te rekenen).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 21:17

Nouja zoals ik al zei, tijd zal he uitwijzen. Misschien is het (indien niet verkocht) in de lente duidelijker te zien welke kleur hij is.

hwn
Berichten: 4762
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:13

HopeMyDay schreef:
Palomino x Palomino kan nooit een valk geven, Palomino is dubbel vos + créme met een mogelijke agouti (bruin) factor.
Valk is in ieder geval 1x zwart + créme + minimaal 1 agouti gen.
Dus nee valk kan geen "generatie overslaan".
Bruin is in ieder geval 1x zwart + in ieder geval 1x agouti, dus bruinxbruin kan wel zwart worden (zoals met fjorden gebeurd alleen dan zonder het dun gen mee te rekenen).


Maar palomino x palomino kan ook onmogelijk schimmel geven, dus welk kleur kan Spirit dan wel zijn? Moet toch ook op papieren/equipas staan denk ik?

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:18

De enige conclusie die wij kunnen trekken is dat de moeder geen palomino is en ook geen schimmel (palomino geboren).
Schimmel of niet maakt daar niet bij uit, zijn vachtkleur is valk en dat kan niet dus een palomino is onmogelijk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 22:40

Op zijn paspoort staat Dunskin geschreven.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 07:53

Meten is weten :)

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:00

Art_Ificious schreef:
Op zijn paspoort staat Dunskin geschreven.

Dat zou valk wildkleur zijn, lijkt me sterk.
Kleuren in het paspoort kloppen heel vaak niet, bij veulens is het niet altijd goed te zien en je hoeft geen verstand van kleuren te hebben om het in het paspoort te mogen zetten.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:12

Gelukkig als je een schimmel hebt weet je tenminste welke kleur je er moet inzetten; exclusief poepvlekken :') (ervaring hier)

650 lijkt me een zeer goed bod, als ze serieus zijn zou ik dat zeker aannemen, en anders denk ik dat je het ook gaat moeten doen met minder. Persoonlijk heeft hij momenteel ook niet echt 'iets speciaals' als ik het zo zie, en de kleur is dus nog onduidelijk. Het kan wel een leuk paardje worden, maar daar gaat niemand nu al veel euro's voor neertellen.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:24

Hoe zeker weet je dat de opgegeven ouders ook daadwerkelijk de ouders zijn? Want als ze zeggen dat de moeder palo is en de vader is en palo weet je dus eigenlijk dat er iets niet klopt in het ouder verhaal. Staan de ouders genoemd in het paspoort? Of is dit gewoon iets wat de verkoper je verteld heeft? Als de moeder al niet zeker is, is de vader natuurlijk helemaal een hele grote onzekerheid.

Maar begrijp ik dat je biedingen krijgt via fb zonder dat er ook nog maar iemand is komen kijken? Of zijn die mensen eerst ook daadwerkelijk langs geweest?

Hoe dan ook, ik zou dat bod van 650 met beide handen aanpakken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 08:48

Van de vader zijn we zeker.
Spirit is als jong veulen weggehaald bij de fokker samen met een halfzusje uit tinkermoeder en de vader. Fokker zelf had echter nog geen paspoorten aangevraagd dat heeft de reddende instantie gedaan. Spirit was toen ongeveer 6 maanden oud.
Allen verwaarloosd en Spirit was zelfs te zwak om in de trailer te blijven rechtstaan.
Hij is geboren in de UK door iemand anders daar gered en daarna na aansterken verkocht naar België.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110768
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:09

Maar kun je niet de fokker achterhalen en meer info vragen over de moeder?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:17

Art_Ificious schreef:
Van de vader zijn we zeker.
Spirit is als jong veulen weggehaald bij de fokker samen met een halfzusje uit tinkermoeder en de vader. Fokker zelf had echter nog geen paspoorten aangevraagd dat heeft de reddende instantie gedaan. Spirit was toen ongeveer 6 maanden oud.
Allen verwaarloosd en Spirit was zelfs te zwak om in de trailer te blijven rechtstaan.
Hij is geboren in de UK door iemand anders daar gered en daarna na aansterken verkocht naar België.


De instantie die het paspoort heeft uitgegeven kan waarschijnlijk wel meer informatie over de moeder geven.
Maar nav de rest van het verhaal heb je dus €650 betaald voor een verwaarloosd veulen met dubieuze afkomst...?

Elisa2

Berichten: 37508
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:39

Kenmerken wildkleur (dunskin)
Vroeger, toen men de genetica nog niet goed begreep, zijn er veel valkkleurige paarden ingeschreven als wildkleur en omgekeerd. Genetisch klopt dat niet en gaat het om twee verschillende kleuren (die wel weer samen kunnen voorkomen, om de zaken ingewikkeld te maken). Wil je het dus zeker weten dan zul je in de afstamming moeten gaan kijken.

Alle kenmerken van de wildkleur op een rijtje:

Aalstreep (een donkere streep over het midden van de rug die vaak doorloopt in de manen en de staart)
Zebrastrepen op de benen (strepen op de hakken en rond de voorknieën)
Schouderkruis (een dwarsstreep ter hoogte van de schoft)
Spinnenweb (concentrische ringen op het voorhoofd).
Masker
Toppen en randen van de oren donkerder
Schoudervlam of schaduw
Halsstrepen of schaduw
Witte dekharen in manen en/of staart
Gespikkeld patroon(Mottling)
cobwebbing

Ik kan het niet goed zien op de foto's, maar mij lijkt dunskin of valk helemaal zo gek nog niet. Ik zie geen "brilletje"..nu ben ik geen kleurenexpert en wellicht schimmelt hij toch door. Maar voor nu zou ik hem in ieder geval niet te koop zetten als schimmel. Het is een grappig beestje om te zien.