[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 14:03

Gimme_Spurs schreef:
En dan zeggen dat Clinton Anderson wreed is... pfff

Deze dan al gezien?
Als ik dit zou doen omdat die van mij niet blijft staan, dan heeft die totáál geen vertrouwen meer in mensen.
Kijk vooral eens minuut 9:50 tot 10
https://youtu.be/NGbsIVHee-k

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:05

Het enige wat ik tot nu toe van je lees is dat je jezelf od blijft verdedigen, of dat je de tips niks vindt.

Daarbij zijn er in je verhaal ook dingen die niet kloppen. Een paard dat zulk onberekenbaar gedrag vertoont moet je echt op een andere manier benaderen en behandelen. Zonaar op een poetsplaats zadelen... Dat vraagt om problemen. Ook al heeft hij al zadeltraining gehad, als hij zelfs een zweep op zijn lijf niet verdraagt zou ik er zeker niet zomaar een zadel op leggen. Ik blijf constant in herhaling vallen en elke keer krijg ik het gevoel dat je door je reactie wil laten zien dat je het beter weet. Zoals het niet nodig hebben van een roundpen.

Natuurlijk is het niet leuk om te horen dat je je paard beter kan verkopen en toegegeven, het is erg kort door de bocht. Maar ergens snap ik de reacties wel. Het gaat van kwaad tot erger. Zet je trots even opzij en kijk even goed naar jezelf en de manier van trainen die je toepast

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:08

Art_Ificious schreef:
Gimme_Spurs schreef:
En dan zeggen dat Clinton Anderson wreed is... pfff

Deze dan al gezien?
Als ik dit zou doen omdat die van mij niet blijft staan, dan heeft die totáál geen vertrouwen meer in mensen.
Kijk vooral eens minuut 9:50 tot 10
https://youtu.be/NGbsIVHee-k


Vind je dat wreed?! Hij beweegt de benen van het paard. Zie jij hem het paard slaan oid? Een paard dat constant wordt geconfronteerd met nieuwe dingen zonder dat de basis bevestigd is en vervolgens geen grenzen krijgt, dát is wreed! Ik ga hier verder niet op in, dit is een andere discussie. Maar wij liggen duidelijk niet op 1 lijn.

Zo zacht als kan, zo hard als nodig is.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:09

Art_Ificious schreef:
Gimme_Spurs schreef:
En dan zeggen dat Clinton Anderson wreed is... pfff

Deze dan al gezien?
Als ik dit zou doen omdat die van mij niet blijft staan, dan heeft die totáál geen vertrouwen meer in mensen.
Kijk vooral eens minuut 9:50 tot 10
https://youtu.be/NGbsIVHee-k


Van zoiets moet je ver weg blijven, ik vind dat walgelijk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 14:09

Zweep niet verdragen heb ik niet gezegd. Heb enkel vernoemd dat hij rennerig wordt als ik de zweep vastneem.
Mag hem overigens wel met de zweep aaien over zijn lichaam, kijkt dan wel wantrouwig maar blijft staan. Dat had ik misschien eerder móeten vermelden.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:12

Rennerig=niet verdragen. Heb ik niet ook iets gelezen over touwen over zijn rug en dan paniekeren?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:15

Ik snap dat alles hierboven heel confronterend kan overkomen, zeker omdat je dit soort adviezen al vaker gehoord hebt. Wat daar de betekenis van is wil ik graag even in het midden laten, maar hou voor ogen dat iedereen in dit topic écht het beste met jou EN met je nieuwe paard voor heeft. Iedereen probeert je te behoeden voor (fysieke) problemen, hetzij bij jou, hetzij bij het paard.

Verder zou ik je eens willen laten nadenken over één vraag. En je hoeft er voor mijn part niet eens antwoord op te geven in dit topic, maar probeer eens heel eerlijk en oprecht voor jezelf na te denken over deze vraag:

Zou je niet veel liever een fijn, braaf, doorgereden en wereldwijs paard hebben waar je gewoon leuke dingen mee kan doen, zonder dat je eerst allerlei zadel/longeer/losruk/opvoedproblemen moet doorlopen?

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:17

Art_Ificious schreef:
Ellebel123 schreef:
Trouwens, hoe kom jij zo op het idee dat jou paard mishandeld is?
mishandeld is een groot woord. Laat me eerder zeggen, nooit aan zijn vertrouwen gewerkt.

Zover ik moet geloven heeft de vorige eigenaar hem gekocht van de fokker in september 2016 en was hij toen al enorm angstig, zou zelfs door drie draden gerend zijn eenmaal hij op de wei stond. Vorige eigenaar dacht dan ook dat het paardje nooit op een wei gestaan had.

Hij was bang voor aanrakingen op de benen en bij haar zijn de achtervoetjes zelfs niet bekapt geweest ivm slaan naar de smid.
Maar ze legde er vrij snel wel al een zadel op, hoofdstel erin en trainen voor vrijspringen.

Ik heb hem eind februari gekocht en 5 maart is hij naar mij gekomen.

Ik kon er echter amper aankomen eenmaal hij op de wei stond. Hij liep steeds weg en als ik hem vast had trok hij zich meteen los.
Hij had duidelijk geen vertrouwen in mij. Heb dan vooral aan vertrouwen gewerkt met véél belonen.

Ik kon hem steeds meer aanraken, rechts van hem gaan staan was eerst ook no-go, dit heeft echt twee maanden geduurd voor hij me rechts overal toeliet qua aanrakingen.
Twee x laten bekappen, eerste x een ramp, tweede keer andere smid en lukte de voorvoeten al beter, maar achtervoetjes écht niet. Terwijl ik ze toen al een maand lang getraind had op het optillen van de achtervoetjes en ze zelf probleemloos kon uitkrabben.

Inmiddels is hij van de wei naar de manege verhuist en is hij daar nóg rustiger geworden in de omgang, vooral wat leiden van stal naar wei en omgekeerd betreft. Inmiddels is hij ook aan alle 4 de voeten weer bekapt en dit keer lukte achtervoetjes ook al was rechtsachter toch weer een beetje negatief, maar daar heb ik de smid moeten helpen door de hoef zelf vast te houden zodat hij kon bijwerken.

Dus al bij al kom ik van ver met dit paardje.

Dit was hij de eerste dag
[ [url=m/sW27aK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit nu:
[ [url=m/Qw106S.png]Afbeelding[/url] ]

Ik longeer tevens met touwhalster dus hulpteugels hebben geen zin.


Vraagje;is dit hetzelfde paard/pony?
Lijkt net of hij op de foto in de bagger 2 zwarte voorvoeten heeft,ook is de kroonrand zwart toch?
De volgende foto zie ik volgens mij 4 witte voeten en hoeven. Kan me vergissen hoor,zit buiten op mijn telefoon te kijken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 14:17

Gimme_Spurs schreef:
Rennerig=niet verdragen. Heb ik niet ook iets gelezen over touwen over zijn rug en dan paniekeren?

Maar rent niet weg als ik hem ermee aai.

Van de dubbele longe vind hij touw dat over de rug gaat eng maar hij gaat er niet van losrukken of bokken, wel sneller rennerig worden.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:18

Nou ga ik iets heel gemeens zeggen. Jij kan dat misschien niet meer, maar iemand die verstand heeft van de methode pakt het anders aan. In dit specifieke geval gaat het om een probleempaard.

En nogmaals, wil je CA ter discussie stellen, moet je een ander topic openen

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:19

Art_Ificious schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Rennerig=niet verdragen. Heb ik niet ook iets gelezen over touwen over zijn rug en dan paniekeren?

Maar rent niet weg als ik hem ermee aai.

Van de dubbele longe vind hij touw dat over de rug gaat eng maar hij gaat er niet van losrukken of bokken, wel sneller rennerig worden.



Wat wil je nu horen? Dat het goed is dat je er gewoon een zadel opgooit? Op het moment dat hij zich niet prettig voelt met stap 1, ga dan niet naar stap 2. En nu stop ik ermee want ik word er moe van

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 14:20

Faruba is dezelfde hoor.
Heeft enkel vanachter twee sokken.
Jij ziet de zand aan de voetjes. De zand van de piste blijft nogal plakken op de benen helaas.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 14:34

Gimme_spurs. Nee dit topic was enkel bedoeld voor leuke tips. Niet voor commentaar. En dat ik (en nog vele buiten mij) CA methode niet wil gebruiken is mijn keuze.

Even zeer kort:
- Paard rukte zich los toen hij 24/7 op wei stond, sinds hij op manege staat is dit niet meer gebeurd.
- Paardje is nog angstig voor het touw over de rug bij dubbele longe en ik ben bezig met desensibilisatie hiervan.
- ik laat hem altijd zelf enge dingen besnuffelen uitzoeken net zoals toen over de balk stappen en het zeil.
- ik kan hem overal aanraken, zelfs binnenkant van achterbenen en de testikels (handig voor naverzorging castratie)
- Paardje is van zichzelf onzeker en moet veel herhaling hebben
- ik werk met touwhalster dus geen gebruik van bit

Nog vragen? Kan zijn dat ik iets vergeten ben.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:35

Dus je hebt je jonge pony waar je geen weg mee kon verkocht voor een 3-jarige onbeleerde hengst als ik het hier goed begrijp.

WAAROM grijp je toch steeds naar die jonge dieren? Die zijn (helaas) niet geschikt voor jou. Wat jij nodig hebt is een ouder paard, met alle knoppen er op. Bomproof, schaapmak, vergevingsgezind en bovenal goed opgevoed en goed opgeleid. Ik vermoed alleen dat die (ver) boven je budget liggen en dat je jouw eigen kennis en kunde véél te hoog inschat.

Echt, ik zit NIKS in het beschreven gedrag van deze pony wat duid op probleemgedrag. Hij is jong, hij is hengst en hij is 3. DE ideale leeftijd om uit te pluizen waar zijn grenzen liggen en met wie hij een loopje kan nemen. Het is niet omdat ze nog iel zijn dat er daarboven in dat kopje geen lampje gaat branden.

Trekt hij zich los en is hij bang van het touw? Prima, veel plezier met je achtervolger. Laat 'm maar even rondhossen, hij leert vanzelf wel dat dat ding hem niks doet.
Bang voor een deken? Rustig introduceren en kordaat zijn. Wil hij ermee rondrazen? Laat 'm razen. Hij ontdekt vanzelf dat het allemaal heus meevalt. Uiteraard wel zorgen dat alle koorden en singels strak genoeg zitten om nergens in vast te raken.
Trekt zich los bij het verzetten van weiland? Onmiddellijk terughalen en aan de slag ermee. Desnoods met een longe, touwhalster of hoofdstel, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat ze zo'n grapje ongestraft kunnen uithalen. Doen ze het goed? Gelijk belonen en laten genieten van het weiland. En wees verdorie consequent! Dus niet ene keer wel laten wegsprinten en andere keer verwachten dat ie naast je blijft.

Ik heb hier ook een angsthaas en ja, ik doe er voorzichtig en rustig mee aan maar ik blijf wel zelf kalm en zeker van wat ik ermee wil. Hoe meer je jezelf onder controle hebt, hoe meer rust en zekerheid ze van je overnemen. Je kan af en toe een pasje terug doen, maar niet helemaal naar af omdat ze 1x schrikken. En gelijk nadien weer opbouwen. Voortgaan, niet stilstaan. Daar bereik je niks mee.

Haal er zo snel mogelijk die ballen onderuit. Ik heb geen zin om komend voorjaar een topic te zien dat je je nog niet of slechts recent gecastreerde ruin niet de baas kan. Omdat hij geleerd heeft hoe hij van jou af kan raken (lostrekken, bokken) en richting de merries vliegt.

Ohja, de zweep. Geen nonsens, moet hij maar leren. Op wedstrijd in de lagere klasses is zweep toegelaten, hij zal er dan ook aardig vaak mee geconfronteerd worden en ook met ruiters die niet kijken naar hun pistegenoten. Dus gezwiep en geklets, hij moet ertegen kunnen. Daarnaast kan een zweep handig zijn om je hulpen te verduidelijken, ook in het rijden.

Het is verdorie een pony met ballen. Geen porseleinen poppetje.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 14:52

Je hele vierde alinea is exact verleden tijd sinds Juli. Dat zijn dingen die hij DEED maar sinds verhuis naar de manege is dit allemaal niet meer van toepassing., het losrukken niet, het angst voor dekens niet.
Op de wei ook niet want heb er toen een eczeem deken opgelegd gehad waarbij het hoofd door een slurf moest en dit ging probleemloos. Heb paard toen zelfs zonder halster ofzo naast me laten staan om het aan te kunnen doen. Dus als die ging lopen kon ik hem niet vangen, maar hij was toen gewoon kalm.
Achteraf gezien was het deken helaas toch te klein dus lang heeft hij het niet aangehad.
Afbeelding

Dit was de reden: allergische reactie op insectenbeten
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 14:54

De ballen gaan er sowieso onderuit in september. Dus daar hoef ik ook geen commentaar op te hebben.
Staat tevens super rustig op stal/paddock terwijl de merries rond hem heen staan. Zolang hij er geen direct contact mee heeft gaag alles prima.
Op de paddock staat er een ruin pal naast hem en tegeover hem ook een.ruin. maar in de stal enkel merries eromheen. Nog geen pas verkeerd gezet bij het uit de stal halen en merries die hun hoofd naar hem toe rijken.

Gisteren in de piste gelongeerd terwijl een merrie gereden werd. No problems. Ruiter kon zelfs galopperen achter ons door.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:27

Jij wisselt van mening en van verhaal elke 2 minuten. Eerst is hij bang voor dekens, als je er commentaar op heeft is dat verleden tijd.

Ik zou maar uitkijken. Als hij nu al dominanter word omdat jij hem de baas niet bent zal hij straks ook wel ontdekken dat merries best interessant zijn.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:28

Citaat:
Planning is castreren in september zodra er mindereen vliegen zijn.

Nog een quote van jou, meen je dit serieus?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 15:30

Euh ja dierenarts weigert het nu te doen. En raadde zelf september aan.

Stalbaas zei ook dat veel dierenartsen het liever niet doen tijdens zomermaanden ivm vliegen. Wil mijn paardje niet opsluiten op stal omdat daar amper vliegen zijn, maar buiten op de paddock wordt hij belaagd door die rotbeesten.

Wat is er eigenlijk mis met castreren in het najaar? Paardje is kalm er is geen noodzaak het onmiddellijk te doen. Stalbaas en stalgenoten met véél ervaring bevestigen dit zelfs.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:44

Gimme_Spurs schreef:
Art_Ificious schreef:
Deze dan al gezien?
Als ik dit zou doen omdat die van mij niet blijft staan, dan heeft die totáál geen vertrouwen meer in mensen.
Kijk vooral eens minuut 9:50 tot 10
https://youtu.be/NGbsIVHee-k


Vind je dat wreed?! Hij beweegt de benen van het paard. Zie jij hem het paard slaan oid? Een paard dat constant wordt geconfronteerd met nieuwe dingen zonder dat de basis bevestigd is en vervolgens geen grenzen krijgt, dát is wreed! Ik ga hier verder niet op in, dit is een andere discussie. Maar wij liggen duidelijk niet op 1 lijn.

Zo zacht als kan, zo hard als nodig is.


Het is natuurlijk een verschil van mening maar ik zou hier ook niet om staan te springen.
Je hoeft een aard ook niet perse te slaan wil je er wreed voor zijn.
Voor dit paard denk ik ook niet dat je perse een of andere guru nodig.
Gewoon iemand die wat hulp kan bieden en TS gewoon uitlegt hoe, wat en waarom.
Daar heb je 100x meer aan dan via internet met mensen die eigenlijk de hele situatie niet kennen. Het paard niet en de communicatie tussen paard en begeleider niet.
Heb je momenteel eigenlijk les? Dan heb een doel om naar toe te werken houdt het voor jezelf ook meer motiverend.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:55

Ik denk dat er maar een goed advies is voor ts en haar paard. Wegbrengen naar een goeie stal en goed laten beleren, daarna onder begeleiding verder gaan. Niet zelf meer prutsen, hoe meer die word verpest hoe lastiger het straks is op te lossen. Goed beleren heb je zoveel plezier van. het meerderdeel is gewoon niet geschikt voor een jong dier, dat is niet erg maar zie dat zelf in en schuif zijn 'ongemakken' niet op het paard af, laat dit over aan mensen met verstand. Kijk naar bv Gert van het hof, die zoveel probleem paarden krijgt van mensen die dachten zelf wel te kunnen beleren, paarden hebben gelijk een trauma terwijl dat niet nodig hoeft te zijn ( en dat hoeft niet eens met een ruiter te zijn gebeurd longeerssingels/zadels gebeuren al vaak trauma's mee)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 17:04

Heb sinds februari geen les meer genomen. Zelfs geen paard meer gereden.

Maar qua grondwerk gaat alles best goed, behalve dat hij de lijn over zijn rug gewoon eng vind en de concentratie en ontspanning dan ver te zoeken is.
Verder gaat hij perfect op commando in stap draf en weer terug, galop doe ik maar een paar sprongen om te beginnen en probeer om vóór hij zelf naar draf terugkomt hem voor te zijn met mijn commando draf.

Volgen en achteruit gaan doet hij ook. Alleen draven aan de hand wordt hij onzeker van. Dan gaat hij stilstaan of wat snel stappen. Maar op zich is dat gewoon een werkpuntje. De zweep erbij nemen wil ik ook gewoon niet in zo'n geval.

Onze band is eindelijk goed en dat wil ik ook zo houden.
Alleen kan hij nogal lomp reageren en als hij eens schrikt van een vogel ofzo dan springt hij weleens bijna tegen mij aan. Maar dat kan je ze toch niet kwalijk nemen?

Ik wordt ook niet meer boos, heb gemerkt dat boos worden en hem dat duidelijk laten merken hem alleen onzekerder maakt.

Hij komt zelfs als ik hem roep met commando "kom dan"

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:07

Tigra_ schreef:
Het is natuurlijk een verschil van mening maar ik zou hier ook niet om staan te springen.
Je hoeft een aard ook niet perse te slaan wil je er wreed voor zijn.
Voor dit paard denk ik ook niet dat je perse een of andere guru nodig.
Gewoon iemand die wat hulp kan bieden en TS gewoon uitlegt hoe, wat en waarom.
Daar heb je 100x meer aan dan via internet met mensen die eigenlijk de hele situatie niet kennen. Het paard niet en de communicatie tussen paard en begeleider niet.
Heb je momenteel eigenlijk les? Dan heb een doel om naar toe te werken houdt het voor jezelf ook meer motiverend.


Niet iedereen hoeft het ook met elkaar eens te zijn :) . Ik werk met CA en trainers met deze methode en ben er altijd zelf bij.

TS vraagt om tips en die krijgt ze. Ook al zijn het dan youtube video's.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:21

Art_Ificious schreef:
Heb sinds februari geen les meer genomen. Zelfs geen paard meer gereden.

Maar qua grondwerk gaat alles best goed, behalve dat hij de lijn over zijn rug gewoon eng vind en de concentratie en ontspanning dan ver te zoeken is.
Verder gaat hij perfect op commando in stap draf en weer terug, galop doe ik maar een paar sprongen om te beginnen en probeer om vóór hij zelf naar draf terugkomt hem voor te zijn met mijn commando draf.

Volgen en achteruit gaan doet hij ook. Alleen draven aan de hand wordt hij onzeker van. Dan gaat hij stilstaan of wat snel stappen. Maar op zich is dat gewoon een werkpuntje. De zweep erbij nemen wil ik ook gewoon niet in zo'n geval.

Onze band is eindelijk goed en dat wil ik ook zo houden.
Alleen kan hij nogal lomp reageren en als hij eens schrikt van een vogel ofzo dan springt hij weleens bijna tegen mij aan. Maar dat kan je ze toch niet kwalijk nemen?

Ik wordt ook niet meer boos, heb gemerkt dat boos worden en hem dat duidelijk laten merken hem alleen onzekerder maakt.

Hij komt zelfs als ik hem roep met commando "kom dan"



Ok nog één keer. Als je het zo schrijft lijkt er dus geen probleem. Dus wat is nu precies je vraag?

Wat ik er uithaal:

-paard was vervelend, trok zich los, bokte naar een touw achter zijn benen/onder zijn buik. Was onberekendbaar.

-nu gaat het eigenlijk prima. Geen problemen met longeren is reageert op stemhulp. Er zijn wat spanningsmomentjes maar niets om je zorgen over te maken.

Ik snap er nu helemaal niets meer van... 8)7

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 17:48

Wat jij beschrijft is wat ik verteld heb maar wat gebeurd was toen hij nog op de wei stond bij mijn kennissen.
Daar zijn tevens ook dingen gebeurd wat niet bevorderlijk is voor mijn paardje (hem uit de paddock halen en de toegang tot water afsluiten bv) vandaar dag ik terug op de manege gegaan ben.

Wat er op de poetsplaats gebeurd is is doordat hij van een touw schrok waarmez ik steigbeugels wou vastbinden. Dit touwtje kwam even rechts tegen de flank en daarvan sloeg hij onmiddellijk in paniek.

Mijn hoofdvraag is dus gewoon andere leuke dingen om te doen.
Er zijn al.goede opties gegeven hoor zoals gaan wandelen.