[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:10

Goof schreef:
Overigens denk ik, na het lezen van je laatste post, dat je 'angst' verward met 'onwetendheid'. Je pony is niet angstig, hij weet en kent alleen nog niets. Dat betekent niet dat hij er bang voor is, maar dat betekent dat hij het niet begrijpt. Jij moet hem niet behandelen als een angsthaas en mishandeld paard maar als een jong en 'dom' pupoy die alles nog moet leren. Dus confronteer hem overal mee, doe er van alles mee, daar heb je later alleen maar profijt van.



Soms kom je gewoon een super goede post tegen :) !

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 00:07

Nja angst is er zeker wel. Vooral van touwen. Vorige eigenaar pribeerde achtervoetjes op te tillen via de touwmethode en als ik nu met een touw naar zijn flank ga slaat hij in paniek. Er is dus degelijk wel angst.
Ik weet ook wel het verschil tussen echte angst en onwetendheid.

Heb tevens contact gehad met de fokker (paardenmelkerij). Bij hem kwamen de jonge paarden gewoon in groep op de wei en kwamen ze wel enkel in handen voor een bekapbeurt (dus angst voor smid aan vooral de achtervoetjes vind ik nog wel een vreemd iets aangezien hij dus wel al vaker bekapt is bij fokker).
Maar al bij al blijf ik erbij dat vorige eigenaar ook te snel gegaan is met zadel en hoofdstel erop te gooien.
En aan haar gepush naar mij toe is het duidelijk dat een paard er alleen is om te presteren, ze heeft mij nu al tig keren gevraagd of ik er nu nog niet op gekropen ben.
Maar nee, zolang hij zadel nog eng vind (oren strak naar achter, hals stijf, oogwit zichtbaar en rug gespannen zodra ik het zadel al maar vast heb) ga ik er écht nog niet op kruipen. Maar dat begrijpt de vorige eigenaar niet.

Vorige eigenaar had er zelfs een deken opgelegd gehad. Dus dacht ik hij kent het, en toen ik een regedeken wou opleggen schoot hij ook in paniek, hij was gewoon écht bang voor het deken. Eigg gewoon voor alles wat ik op hem wou leggen.

Daarom dat ik rustig aan doe en veel dingen herhaal.

Want herhaling heeft hij echt nodig. Een maand lang had die de longeersingel niet meer opgehad en toen ik het nog eens wou opleggen vond hij het weer eng.

Osteo is er tevens ook al bij geweest.

Heb het beste met hem voor. Daarom dat ik kleine stapjes neem en ook niet aan rijden denk vóór zijn zelfvertrouwen goed is en hij zekerder wordt bij alles wat ik doe.
Maar hij is ook een goede spiegel, als ik één fout signaal geef bij het longeren bv dan gaat hij stilstaan of komt naar me toe.
Ik leer van hem, hij van mij.


Dit is van vorige eigenaar haar fb, wat mij opvalt is hoe strak alles aangesnoerd is.
Afbeelding

Ik weet dat ik harley op zijn twee jaar ook al hoofdstel omdeed en een zadeltje oplegde, maar hij gaf er ook niks om.
Dit paardje wat ik nu heb is duidelijk niet zoals harley,
en als die zo bang was als de vorige aangeeft vraag ik me af waarom ze er dan zo snel vanalles oplegde en waarom hij persé getraind moest worden voor vrijspringen. Waarom ze dan niet aan het optillen van de voetjes gewerkt heeft en het overal aanraken? Dat lijkt me eerste prioriteit.
Op andere foto's is immers te zien dat ze hem op Vrijspringen begeleidde met een hengstenketting door het bit heen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 00:20

En eerlijk ik denk echt niet dat ik te snel ga met hem. Hij krijgt genoeg tijd en ik doe alles met mate.
Als hij aangeeft dat iets niet lukt doe ik gewoon een stap terug.

Het vertrouwen is er wel :) als hij iets eng vind of niet begrijpt komt hij ook naar me toe en zie ik ook aan zijn blik dat hij het niet goed weet wat hij moet doen.
Dit was ook zo met rechtsom longeren. Hij durfde gewoon niet want mij rechts van hem zien vind hij gewoon "vreemd" (int begin kon ik totaal niks rechts van hem). Dit heb ik dan ook met kleine stapjes opgelost door hem rechts te begeleiden en zijn achterhand van me weg te laten draaien in een zeer kleine cirkel om me heen en dan steeds wat verder van me af. Na 3 dagen begreep hij wat de bedoeling was en nu loopt hij rechtsom net zo goed als linksom.
Alleen bij nieuwe oefeningen (commando galop bv) durft hij zich om te keren zodat hij aan de makkelijkste kant loopt, linksom.

Edit:
Daarnaast kunnen ook zijn hormonen parten spelen. Daarom wordt hij volgende maand ook gecastreerd. Ik wou dit eerst in april laten doen, maar omdat hij mij toen niet volledig vertrouwde leek het geen goed plan ivm eventuele naverzorging omdat hij zich amper liet vangen of aanraken aan de buik.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-08-17 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan
Berichten: 3101
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 00:36

Maar van deze pony staan toch ook al foto's met zadel op op bokt?
Ik denk dat je voor jezelf moet beslissen of je nu op de 'ouderwetse' manier wilt beginnen met beleren of dat je hem (en jezelf!) vanaf nul alle rust en vertrouwen gaat gunnen die hij nodig heeft. Dat kan niet beide tegelijk...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 00:42

tennan schreef:
Maar van deze pony staan toch ook al foto's met zadel op op bokt?
Ik denk dat je voor jezelf moet beslissen of je nu op de 'ouderwetse' manier wilt beginnen met beleren of dat je hem (en jezelf!) vanaf nul alle rust en vertrouwen gaat gunnen die hij nodig heeft. Dat kan niet beide tegelijk...

Klopt maar omdat hij het nu plots weer eng vind, neem ik ook weer stappen terug en houd ik het bij de longeersingel.
En om meer afwisseling te geven aan zijn "training" zocht ik dus tips via dit topic.

Het maakt me immers niet uit of ik hem kan rijden of niet. Hoe langer je wacht hoe beter voor de rug, toch?
Het vertrouwen op de grond is voor mij nog steeds prioriteit.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 00:43

Allereerst wat een mooi paard! :wow:

Dan: kijk eens naar Clinton Anderson. Hij heeft een hele fijne methode om paarde te desensibiliseren. Juist met dingen over zijn lijf. Hij werkt met een touwhalster met dubbele knopen, een leadrope met verschillende lengtes en een carrotstick. Ik kan je zijn youtube kanaal aanraden en dan specifiek de "rescued horse" serie. 13 afleveringen van ongeveer een uur waarin een rescue horse helemaal rijklaar wordt gemaakt. Helaas geen ondertiteling en heul veul reclames tussendoor. Maar het hielp mij zeker zijn methode te snappen en ik kan het nu zelfs uitvoeren. Als je wil kan ik je wel eea uitleggen, dat doe ik dan over de pb.

Zeker angstige paarden hebben naar mijn idee baat bij deze methode! En het is ook gewoon leuk om naar te kijken op youtube :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 00:48

Ik vind hem juist geweldadig. Zag een filmpje van een paard dat achterover klapt met een zadel op de rug. Niet erg zegt hij daarin... euhm daar krijg ik mijn bedenkingen bij. Paardje kon net zo goed een wervel breken op die manier.

Ik ken zijn kanaal ;)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 00:57

Tja, het is wat je er zelf uithaalt. Ik ken die filmpjes niet en vind CA eerlijk. Zo zacht als moet en zo hard als nodig is. Het gaat daarbij ook niet om dat soort filmpjes, maar om zijn methode. Warwick komt erg dicht in de buurt van CA, misschien past hij iets meer in jouw manier van denken.

Ik weet in ieder geval dat mijn jaarling de downunder horsemanship fantastisch oppakt. Je bent er altijd nog zelf bij natuurlijk

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:11

Waarom heb je eigenlijk weer een jong paard gekocht? Ik snap dat echt niet, ik vind je er echt niet kundig genoeg voor. Harley heb je ook niet weggedaan uit luxe, toch?

Een paard wat zo reageert hoeft echt niet gelijk mishandelt te zijn hoor. Zou wat zijn. Ben bij die van mij dagen bezig geweest voor ik hem alleen al kon pakken. Hij is gewoon wantrouwend en een mietje. Met zadelmak maken (ook als hengst) nog geen onverwachte stap gemaakt, gewoon door het juist aan te pakken,maar dat moet je dan wel kunnen en willen.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:26

Aan je post te lezen kom je nog heel wat ervaring te kort, de meeste jonge paarden vinden het allemaal spannend, door alles te ontwijken help je je paard niet. Een jong paard beleren is niet voor iedereen weggelegd. Ik zou dit paard wegbrengen naar iemand met verstand. Je paard reageerd gewoon normaal en als je als eigenaar dat niet goed aanpakt heb je straks een groot probleem.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:54

Ik vind het apart dat je om tips vraagt maar elke tip die gegeven word, heb je een weerwoord op waarom je het niet wilt of niet zou willen.
Daarnaast kan ik uit de posts opmaken dat je niet veel ervaring hebt met jonge dieren opleiden, waarom begin je er dan weer opnieuw aan?

Als de vorige eigenaar een deken op kan gooien, waarom zou jou dit dan niet lukken?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:59

Ik ben benieuwd wat voor tips je zoekt, aangezien je zelf al een hoop ideeen hebt..

Verder ga ik met een post hierboven mee... van achter het scherm kan iemand nooit beoordelen of het paard bang, onwetend of verwend is. Dus tips geven is erg lastig.
Ervaring leert dat onwetendheid of verwend (= leiderschap niet begrijpen) zijn, vaak verward wordt met 'angstig'... dat maakt het nog lastiger om er wat over te zeggen..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:17

Je zegt eigenlijk at het paard plots weer dingen eng vindt?
Ik denk dat jij daar een grote rol in speelt. Wellicht stap je zelf veel te onzeker op het paard af en ook met dingen die je hem wil leren. Als jij zelf als leider al twijfelt dan is het logisch dat het paard het ook niet vertrouwd.
Soms moet je dingen gewoon doen. Zweep is ook zo iets. Ook al wil je het zelf niet gebruiken is een zweep gewoon heel handig al is het maar een aanwijsstok een zweep is feitelijk gewoon een verlening van je arm en zo moet een paard dat ook zien. Het zijn juist die kleine simpele dingen waarmee je vooruitgang boekt.

Goof

Berichten: 28798
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:28

Art_Ificious schreef:
en als ik nu met een touw naar zijn flank ga slaat hij in paniek.

Maar nee, zolang hij zadel nog eng vind (oren strak naar achter, hals stijf, oogwit zichtbaar en rug gespannen zodra ik het zadel al maar vast heb) ga ik er écht nog niet op kruipen.

Vorige eigenaar had er zelfs een deken opgelegd gehad. Dus dacht ik hij kent het, en toen ik een regedeken wou opleggen schoot hij ook in paniek, hij was gewoon écht bang voor het deken. Eigg gewoon voor alles wat ik op hem wou leggen.

Een maand lang had die de longeersingel niet meer opgehad en toen ik het nog eens wou opleggen vond hij het weer eng.

rechts van hem gaan staan was eerst ook no-go, dit heeft echt twee maanden geduurd voor hij me rechts overal toeliet qua aanrakingen.


IN alle voorbeelden die jij noemt is je paard niet angstig. Hij vindt het echter wel spannend want hij kent het niet en hoe langer je alles voor hem weghoudt om hem te beschermen hoe lastiger hij wordt.
Maar ik moet toegeven, dat paard is slim. Hij bespeelt jou en krijgt jou precies waar hij wil. Dit is geen geval van 'jij traint dit paard', maar 'dit paard traint jou'. Hij heeft jou precies waar hij hebben wil.
Hij wil geen zadel op? Dat lukt hem want jij haalt het weg.
Hij heeft geen zin in een zweep? Dat lukt hem want jij haalt het weg.
Hij heeft geen zin in een deken? Dat lukt hem want jij haalt het weg.
etc
etc
etc.
Slim paard :j

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:40

En daarom gaf ik ook de tip van Clinton Anderson. Die zet juist door met objecten totdat het paard daar rustig onder wordt. Maar als ik de reacties verder zo eens lees heb ik het idee dat je er nu gewoon iemand vij moet gaan halen die doorzet. Met welke methode dan ook.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:01

Goof schreef:
Art_Ificious schreef:
en als ik nu met een touw naar zijn flank ga slaat hij in paniek.

Maar nee, zolang hij zadel nog eng vind (oren strak naar achter, hals stijf, oogwit zichtbaar en rug gespannen zodra ik het zadel al maar vast heb) ga ik er écht nog niet op kruipen.

Vorige eigenaar had er zelfs een deken opgelegd gehad. Dus dacht ik hij kent het, en toen ik een regedeken wou opleggen schoot hij ook in paniek, hij was gewoon écht bang voor het deken. Eigg gewoon voor alles wat ik op hem wou leggen.

Een maand lang had die de longeersingel niet meer opgehad en toen ik het nog eens wou opleggen vond hij het weer eng.

rechts van hem gaan staan was eerst ook no-go, dit heeft echt twee maanden geduurd voor hij me rechts overal toeliet qua aanrakingen.


IN alle voorbeelden die jij noemt is je paard niet angstig. Hij vindt het echter wel spannend want hij kent het niet en hoe langer je alles voor hem weghoudt om hem te beschermen hoe lastiger hij wordt.
Maar ik moet toegeven, dat paard is slim. Hij bespeelt jou en krijgt jou precies waar hij wil. Dit is geen geval van 'jij traint dit paard', maar 'dit paard traint jou'. Hij heeft jou precies waar hij hebben wil.
Hij wil geen zadel op? Dat lukt hem want jij haalt het weg.
Hij heeft geen zin in een zweep? Dat lukt hem want jij haalt het weg.
Hij heeft geen zin in een deken? Dat lukt hem want jij haalt het weg.
etc
etc
etc.
Slim paard :j



Ik moet eerlijk zeggen het hier eigenlijk volledig mee eens te zijn.
Kom net het topic tegen wat vandaag in uitgelicht staat en daar staat een zeer toepasselijke zin bij:

''Horse training is not about yout horse, but about your ability as a trainer''

Ik ben sinds een aantal week ook bezig met mijn 3.5 jarige (merrie in dit geval).
Ook deze schrikt wel eens, heeft haar oogwit wel eens zichtbaar en briest wel eens een keertje wat harder want ''oeh, dat is toch wel spannend'' Wat ik dan doe? Een momentje nemen om gerust te stellen en we gaan gewoon verder waar we mee bezig waren. Hoe langer ik er over ga doen om haar gerust te stellen hoe meer zij zich bevestigd zal voelen in haar angst, want ''mijn baasje laat zien dat er echt iets is om bang voor te zijn''

Tip in jouw geval: Zorg dat er een kundig persoon bij is. Of in elk geval iemand die de angst van jouw paard wel serieus neemt, maar niet bevestigd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 12:26

Ik ben soms onzekerja, dat klopt maar alleen omdat hij voorheen een paniekreactie kreeg waarbij hij zich losrukte en nog meer paniek kreeg door het slepende touw (halstertouw of longeertouw).

Net als toen ik het regendeken wou omdoen, hij werd er gespannen van en zodra ik er ecen de rug mee aanraakte (dus toch wou doorzetten) vloog hij met een bokkensprong naar voren tegen mijn kennis aan. Hierbij had hij zichzelf ook bezeerd want hield een achterbeen wat omhoog maar zag er niks aan. Hij heeft toen zeer gespannen blijven staan hard snuivend. En heb toch alsnog het deken omgedaan gehad.

Eenmaal op de wei rende hij als ren gek rond, twee dagen erna lag het deken compleet stukgetrokken in de wei, kennis zei wel dat een buiksingel losgekomen was maar limo zich niet benaderen en hij het niet kon vastmaken. Dus waarschijnlijk is hij toen op de singel getrapt ofzo waardoor het deken kon scheuren.

En dat begrijp ik dus niet omdat bij de vorige er al een dekentje op gelegen had. Dusja wat is het dan?
Waarom reageert hij dan bij mij wel angstig?

Ik weet ook dat vorige eigenaar hem eerst naar stal haalde voor ze er iets mee deed zoals opzadelen ofzo. Dan stond limo gerust een week alleen maar op een stalletje.
Toen ik ging kijken stond hij al 2 weken op stal zonder weidegang.
Mij raadde ze zelfs aan om in de stal al eens te gaan hangen op limo.
Ben niet gek en mijn leven niet moe hoor.

En ja als ik hem in de stal een deken, dekje of zadel opleg gaat het zonder problemen, wel met spanning door het lijf. Maar hij kan dan ook nergens heen.

Op de poetsplaats heb ik het opzadelen ene keer gedaan omdat ik een zadel wou passen en van angst is hij al bokkend eraf gerend recht de bak in en tegen de bakwand botsen elke keer. Zijn halster wel in drie stukken vaneen want hij hing vast op de poetsplaats.

Zelfs mijn stalbaas, stalgenoten en instructrice zeiden dat hij int begin echt bang en onzeker was en dat het nu echt véél beter gaat. Hij ziet er ook beter en trotser uit.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 12:33

Laten we nu ook ontopic blijven, jullie hebben mijn paardje niet in RL gezien dus kunnen eigg niet eens oordelen.
Als een paard helemaal in een hoekje voor zich uit blijft staren op de wei en niet benaderd wil worden is het toch geen normale reactie aangezien hij al maanden bij mensen in handen geweest was?
Dit heeft zo weken geduurd tor ik het anders ben gaan aanpakken en de wei drastisch verkleind heb zodat de afstand tussen ons kleiner werd.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-08-17 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:33

:') vraag het dan niet?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 12:37

Cer schreef:
:') vraag het dan niet?

Ik stel gewoon een simpele vraag in de openingspost maar krijg weer erg offtopic reacties.
Straks is dit weer een zogenaamd reltopic en sta ik weer slecht te naam.
En daar wordt ik weer de dupe van door de moderators want dan krijg ik weer een weekban opgelegd ipv zij die steeds negatief zijn over mijn keuze.

Ik hou het dus liever ontopic nu.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:41

Doe jezelf en het paard een plezier en verkoop het beest. En als je er dan zo nodig een moet hebben koop een hele brave die al minimaal vijf jaar zadelmak is.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:43

Weer een weekban... het is dus al vaker gebeurd.

Anyhow, ik zou het zeker niet zo aanpakken zoals je nu doet. Zorg dat je ten alle tijden in een roundpen met hem bent als je met hem gaat werken. Wat je ook doet. En zorg dat je hem aan een leadrope hebt, zodat hij er niet ineens vandoor kan schieten. Begin dus weer bij nul en bouw van daaruit op.

Doorgaan zoals je nu doet gaat echt fout aflopen. En haal er alsjeblieft iemand bij die niet gelijk angstig wordt als het paard gaat bokken of iets.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:46

Denk dat er best wat tips zijn. Snap dat je voorzichtig wil zijn maar het heeft geen zin om alles wat het paard eng vind uit de weg te gaan. En daarvan is de zweep naar mijn idee het simpelste om mee te beginnen. Uiteindelijk gaat dat je het meest helpen om het zelfvertrouwen om hoog te krijgen. Ik weet niet hoe vervelend of goed het paard het hier voor heeft gehad maar eigenlijk doet dat er totaal niet toe. Je moet nu verder en als je teveel stil staat bij hoe "slecht" het paard het toen had kom je ook niet verder.
Dat moet je echt los laten en ook niet meer van daaruit werken. Oké paard heeft dat misschien vervelende ervaringen op gedaan maar dat is nu eenmaal gebeurt en dat kan je niet veranderen. Dat wil niet zeggen dat je het paard moet overrompelen maar je moet het paard ook niet zielig gaan vinden want dat werkt gewoon niet. Angsten kun je alleen over winnen door ze onder ogen te zien en te doen. Door het te ontwijken los je niets op.

En voor jezelf zal het ook een enorme boost aan zelfvertrouwen zijn als je ziet dat het paard niet meer angstig/onzeker is van de zweep of de andere dingen waar problemen mee zijn.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:56

Maar waarom laat je je pony steeds los bij een paniekreactie? Logisch dat ie dan nog meer in paniek raakt van het slepende touw, dat doet elk paard. En door hem los te laten beloon je hem in zijn reactie. Laat NOOIT je pony los. Dat dit meerdere malen is gebeurd doet mij vermoeden dat je vakmanschap mist.

Je pony reageert overigens heel normaal, hij is gewoon wat rillerig, zoals ongeveer de helft van de groene paarden. Zoals met die balkjes, dat ie er niet over durft en als ie het wel doet, dan met een giga sprong. Jij maakt er een heel verhaal van, dat de vorige eigenaar hem trainde op vrijspringen, en dat hij zo'n angstreactie heeft op die balk op de grond etc etc. Nee. Een jong paard reageert nu eenmaal zo op een balk. Van alle jonge paarden waarmee ik heb gewerkt, doet 80% in het begin alsof de balk een vleesetend monster is en springt er als een halvegare overheen, en de overige 20% is zo lomp dat ze hun hoeven er niet eens voor optillen en half op hun snufferd gaan. Jouw pony hoort gewoon bij de eerste categorie.

Volgens mij denk je veel te veel na wanneer je dingen aan je pony introduceert. Je denkt vanalles over zijn reactie. Stop daarmee, en doé gewoon. Straal zelf rust uit, en je pony neemt dat over.

Ik raad je aan om een kundig iemand erbij te halen die jou kan leren omgaan met een jong dier. Ik vrees dat je anders straks met een pony zit die onder een glazen stolp moet en niks kan hebben. Dat je er niks mee kan en nergens heen kunt, want hij is bang voor de zweep, hij is bang voor verkeer, hij is bang voor drukte,... dus eindig je met een pony waarmee je alleen in je eigen bak kunt rijden, maar alleen als het niet te hard waait, en als er geen kinderen rondlopen, en als er geen andere paarden in de bak zijn, want daar kan pony allemaal niet tegen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 12:58

Gimme_Spurs schreef:
Weer een weekban... het is dus al vaker gebeurd.

Anyhow, ik zou het zeker niet zo aanpakken zoals je nu doet. Zorg dat je ten alle tijden in een roundpen met hem bent als je met hem gaat werken. Wat je ook doet. En zorg dat je hem aan een leadrope hebt, zodat hij er niet ineens vandoor kan schieten. Begin dus weer bij nul en bouw van daaruit op.

Doorgaan zoals je nu doet gaat echt fout aflopen. En haal er alsjeblieft iemand bij die niet gelijk angstig wordt als het paard gaat bokken of iets.

Ik heb hem altijd aan leidtouw of longeerlijn als ik met hem bezig ben.
Toen ik hem pas had trok hij zich los door in galop meteen weg te sprinten en hals stijf dus had er niks op te zeggen, al vele keren brandblaren gehad op mijn handen of kapotte handschoenen.
Dit is sinds de verhuis naar de manege wel verbeterd, ik werk nu met een simpel touwhalster en bij wat druk komt hij al terug als hij wil gaan wegrennen.

Ik wordt niet angstig als hij bokt, integendeel ik wou hem zelfs achterna gaan de bak in toen hij van de poetsplaats al bokkend erin liep. Maar ik mócht niet de bak in gaan zolang hij wild in het rond rende.
Zelfs toen hij stilstond en ik erbij ging was iedereen muisstil en gespannen aant toekijken.
Die gespannen omgeving is uiteraard ook niet bepaald goed, maar hij werd wel snel rustiger zodra ik hem over de hals aaide.