[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:00

Catnip schreef:
Maar waarom laat je je pony steeds los bij een paniekreactie? Logisch dat ie dan nog meer in paniek raakt van het slepende touw, dat doet elk paard. En door hem los te laten beloon je hem in zijn reactie. Laat NOOIT je pony los. Dat dit meerdere malen is gebeurd doet mij vermoeden dat je vakmanschap mist.

Je pony reageert overigens heel normaal, hij is gewoon wat rillerig, zoals ongeveer de helft van de groene paarden. Zoals met die balkjes, dat ie er niet over durft en als ie het wel doet, dan met een giga sprong. Jij maakt er een heel verhaal van, dat de vorige eigenaar hem trainde op vrijspringen, en dat hij zo'n angstreactie heeft op die balk op de grond etc etc. Nee. Een jong paard reageert nu eenmaal zo op een balk. Van alle jonge paarden waarmee ik heb gewerkt, doet 80% in het begin alsof de balk een vleesetend monster is en springt er als een halvegare overheen, en de overige 20% is zo lomp dat ze hun hoeven er niet eens voor optillen en half op hun snufferd gaan. Jouw pony hoort gewoon bij de eerste categorie.

Volgens mij denk je veel te veel na wanneer je dingen aan je pony introduceert. Je denkt vanalles over zijn reactie. Stop daarmee, en doé gewoon. Straal zelf rust uit, en je pony neemt dat over.

Ik raad je aan om een kundig iemand erbij te halen die jou kan leren omgaan met een jong dier. Ik vrees dat je anders straks met een pony zit die onder een glazen stolp moet en niks kan hebben. Dat je er niks mee kan en nergens heen kunt, want hij is bang voor de zweep, hij is bang voor verkeer, hij is bang voor drukte,... dus eindig je met een pony waarmee je alleen in je eigen bak kunt rijden, maar alleen als het niet te hard waait, en als er geen kinderen rondlopen, en als er geen andere paarden in de bak zijn, want daar kan pony allemaal niet tegen.

Waarom ik losliet...
Toen ik hem pas had trok hij zich los door in galop meteen weg te sprinten en hals stijf dus had er niks op te zeggen, al vele keren brandblaren gehad op mijn handen of kapotte handschoenen omdat ik niet wou lossen.

Maar sinds hij op manege staat is dat deel een stuk gebeterd.
Maar het losrukken op de poetsplaats heb ik geprobeerd hem tegen te houden wat niet gelukt is omdat hij me gewoon omver bokte. Heb toen zelfs een hoef tegen mijn hoofd gehad.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-08-17 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:01

Art_Ificious schreef:
maar hij werd wel snel rustiger zodra ik hem over de hals aaide.

Wat er precies met het dier is, is gewoon lastig te zeggen vanachter een scherm..
maar aaien na een ongewenste actie niet heel handig.. #kleine tip :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:04

Cer schreef:
Art_Ificious schreef:
maar hij werd wel snel rustiger zodra ik hem over de hals aaide.

Wat er precies met het dier is, is gewoon lastig te zeggen vanachter een scherm..
maar aaien na een ongewenste actie niet heel handig.. #kleine tip :j

Snap ik maar ik aaide omdat hij rustig bleef staan toen ik erbij kwam. Dus beloon ik toch voor het blijven staan?

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:05

Nu ik dit allemaal heb gelezen, vraag ik mij af waarom je een 3 jarige hengst heb gekocht?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:17

Maar als hij de ruimte heeft om weg te springen zal hij dat doen. In een roundpen kan hij nergens naartoe en daar is het zeker veiliger dan op een poetsplaats.

Hij kan daar ook niet tegen iemand anders aanspringen.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:18

Toen ik mijn toen 1 jarige merrie kocht was dit ook alles behalve een lieverd. Zodra ze je in de stal zag was het oren plat en achterkant naar je toe. Enigste wat je kon aanraken was haar hals en schouder. Meer niet want dan beet of trapte ze je. Was het angst? Onwetendheid? Vals? Geen idee en zal ik ook nooit te weten gekomen maar ik heb dit getraind door rust en ontspanning. Als je zelf gespannen bent en angstig met de gedachte van: Oh straks trekt hij zich weer los, straks schrikt hij ect ect. Nee dan kom je nergens. Het is een jong paard, ja je moet voorzichtig zijn maar je moet duidelijk zijn en concreet. Soms hebben ze een iets strengere hand nodig maar ze hebben groten deels herhalen nodig, elke dag weer, stapje voor stapje. Misschien moet jij hem minder benaderen maar er zo voor zorgen dat hij JOU wilt benaderen. Je moet meer spelen met je handelingen, kijken waar hij het beste en fijnste op reageert. Ik heb ook veel omgegaan met jonge paarden van werk. Een ook die wegvloog en in paniek raakte van de deken. Wat heb ik gedaan? In de stal gebleven met de deken, kalmerend praten en rustig benaderen, laten snuffelen van de deken, over zijn hals en schouders strijken en over zijn rug en dan heel langzaam erop leggen. Dit dagelijks herhalen. Je moet niet teveel willen van een paard als hij de kleinste dingen zoals touw al eng vind. Zorg ervoor dat hij eerst dat goed vind en dan pas een stapje verder. Mijn merrie die zo moeilijk was is nu aan de hand zo mak als een lammetje. Vind veel eng maar zodra ze ziet dat ik geduldig wacht en zelfverzekerd erbij sta dan loopt ze zo achter me aan. En anders zeg ik verkoop hem of vraag een ervaren persoon erbij. Succes!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:25

Begin me ook te beseffen dat ik met mijn jaarling echt geluk heb. Die vindt echt alles prima. Op de trailer naar de kliniek? Geen probleem. In de kliniek is er veel aan haar gerukt en geplukt en ze blijft even lief. Na de operatie mocht ik nog steeds overal aankomen.

Nu op het land los naar me toe en bij me blijven voor knuffels. Voetjes tillen op het land gaat prima. Naast haar staan springen, ze vetrok geen spier.

Mee naar de poetsplaats en daar gepoetst, make-up op haar gezicht en gespray over haar manen en lijf, niks eng.

Ze is onder de indruk van de carrotstick en zodra ik haar aan de hand heb luistert ze voorbeeldig. Bij mij op stal staan mensen met verstand die me helpen.

10 minuten trailerladen geoefend: ze gaat er netjes op.


Haal er alsjeblieft iemand bij want het kan echt wel

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:29

Art_Ificious schreef:
Catnip schreef:
Maar waarom laat je je pony steeds los bij een paniekreactie? Logisch dat ie dan nog meer in paniek raakt van het slepende touw, dat doet elk paard. En door hem los te laten beloon je hem in zijn reactie. Laat NOOIT je pony los. Dat dit meerdere malen is gebeurd doet mij vermoeden dat je vakmanschap mist.

Je pony reageert overigens heel normaal, hij is gewoon wat rillerig, zoals ongeveer de helft van de groene paarden. Zoals met die balkjes, dat ie er niet over durft en als ie het wel doet, dan met een giga sprong. Jij maakt er een heel verhaal van, dat de vorige eigenaar hem trainde op vrijspringen, en dat hij zo'n angstreactie heeft op die balk op de grond etc etc. Nee. Een jong paard reageert nu eenmaal zo op een balk. Van alle jonge paarden waarmee ik heb gewerkt, doet 80% in het begin alsof de balk een vleesetend monster is en springt er als een halvegare overheen, en de overige 20% is zo lomp dat ze hun hoeven er niet eens voor optillen en half op hun snufferd gaan. Jouw pony hoort gewoon bij de eerste categorie.

Volgens mij denk je veel te veel na wanneer je dingen aan je pony introduceert. Je denkt vanalles over zijn reactie. Stop daarmee, en doé gewoon. Straal zelf rust uit, en je pony neemt dat over.

Ik raad je aan om een kundig iemand erbij te halen die jou kan leren omgaan met een jong dier. Ik vrees dat je anders straks met een pony zit die onder een glazen stolp moet en niks kan hebben. Dat je er niks mee kan en nergens heen kunt, want hij is bang voor de zweep, hij is bang voor verkeer, hij is bang voor drukte,... dus eindig je met een pony waarmee je alleen in je eigen bak kunt rijden, maar alleen als het niet te hard waait, en als er geen kinderen rondlopen, en als er geen andere paarden in de bak zijn, want daar kan pony allemaal niet tegen.

Waarom ik losliet...
Toen ik hem pas had trok hij zich los door in galop meteen weg te sprinten en hals stijf dus had er niks op te zeggen, al vele keren brandblaren gehad op mijn handen of kapotte handschoenen omdat ik niet wou lossen.

Maar sinds hij op manege staat is dat deel een stuk gebeterd.
Maar het losrukken op de poetsplaats heb ik geprobeerd hem tegen te houden wat niet gelukt is omdat hij me gewoon omver bokte. Heb toen zelfs een hoef tegen mijn hoofd gehad.


Onzin. Dat je je pony niet kon houden ligt niet aan wat hij deed, maar aan wat jij doet/niet doet. Haal er iemand bij die je kan leren hoe je je pony bij je kunt houden, wat hij ook doet.

Zoals in je eerste voorbeeld: hoezo krijgt hij de kans om weg te sprinten? Trek je pony desnoods in een cirkeltje om je heen, dan kan hij niet sprinten.

In je tweede voorbeeld: hoezo geef je je pony de kans om je te raken? Dan heb je jezelf zo weten te positioneren dat je bij zijn achterhand in de buurt kwam. Zulke dingen moet je voor zijn.

Echt, zoek een no-nonsense vakmens die je kan leren om te gaan met een jong dier. Ik zou het oprecht erg voor je vinden dat het mis gaat met de opleiding van je pony, en het klinkt alsof dit nu al bezig is.

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:31

Catnip schreef:
Volgens mij denk je veel te veel na wanneer je dingen aan je pony introduceert. Je denkt vanalles over zijn reactie. Stop daarmee, en doé gewoon. Straal zelf rust uit, en je pony neemt dat over.


Juist. Goed advies!
Stop met alles invullen voor je pony. Hij is niet mishandeld en hij is niet zielig. Behandel hem ook niet zo. Doe gewoon. En roep niet 'ahhh koetiekoetie' als hij het eng vindt, als hij de deken eng vindt dan wapper je er juist nog een paar keer mee zodat hij er naar kan kijken en ziet dat er niets aan de hand is. En dat geldt voor alles.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:33

Art_Ificious schreef:
Zweep kent hij wel maar zodra ik bb de longeerzweep optil gaat hij rennen in draf en is hij erg gespannen.
Hij heeft ooit Vrijspringen meegedaan maar denk dat tijdens het oefenen ervan veel met de zweep geslagen is geweest ofzo. Hij was zelfs bang van balkjes, over een balk op de grond durfde hij niet eens gewoon in stap erover, hij nam een sprong zo hoog dat het echt een angstreactie was.

Heb dit ook opgelost door aan de hand over balkjes te stappen en het commando stap erbij te gebruiken.

Momenteel longeer ik dmv lichaamstaal en wijs ik met mijn hand welke richting hij op moet en mijn andere arm (waar de zweep normaal in ligt) gebruik ik als aanwijzing voor de snelheid.

desensibiliseren dus :) ben je wel een tijdje zoet mee als het goed is, en schept vertrouwen tussen beide

Leo

Berichten: 50142
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:35

Of in plaats van vasthouden, wat bij een wegrennend paard (van je af) een beste opgave kan zijn plus dat hij kan aanleren in zijn kracht te komen (wat hem veel oplevert als hij inderdaad los komt), in een roundpen zetten, lijn er af, en met 1 ding tegelijk aan het werk aan. Rent hij van je weg? Zet hem dan maar in beweging om je heen, maar jíj bepaalt het tempo. En wanneer hij weer mag vertragen / stoppen. Staat hij netjes bij jou; rust. Timing in die rust en druk wegnemen (item van hem weghalen) is zeer belangrijk. Vraag iemand met ervaring daarin met je mee te kijken.
Verder heb ik in het andere topic wat adviezen gegeven waar ik bij blijf.
Nog een leestip: de boeken van Mark Rashid.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:36

Ik weet echt wel hoe ik moet omgaan met hem. Maar áls hij paniekeert is er geen houden aan. Kan soms gewoon door een stom iets zijn dat hij in paniek slaat.

Maar vorige week bv heb ik hem uit de paddock gehaald en lag er een berg zand onder plastic zeilen net naast de uitgang van de paddocks. Stalgenoot vertelde al dat haar paard zich losgetrokken had en de stal inrende door de zeilen.
Dus ik heb meteen een langer touw genomen en ben zelf op het zeil afgestapt erop gaan staan en gewacht tot Limo zelf dichterbij kwam en het begon te besnuffelen. Daarna beloond en verder gestapt naar de stal.

Ik kan het dus wel.
Roundpen hebben we niet, alleen een binnenbak van 20x40m. Stal heeft niet zoveel luxe faciliteiten. Hoeft ook echt niet voor mij hoor :)
Longeren kan perfect in de grote bak.

Catnip, mijn vorige was ook zo een mak lammetje. Liet echt alles toe.
Dat mijn paardje me kon raken was omdat ik struikelde toen hij me omverbokte. Een bokkend paard hou je echt niet even tegen hoor zeker niet als die vasthing aan twee kettingen en het halster gewoon in drie stukken breekt. Weet je hoeveel kracht daar dan achter zit??

En die keren op de wei dat hij zich losrukte is vooral bij het leiden naar een andere wei. Eenmaal in de ooening van andere wei gaat die plots in galop en meteen recht vooruit had dus geen.kans hem op een.cirkel te zetten. Maar zoals ik al zei is dit niet meer gebeurd sinds hij op manege staat.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-08-17 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50142
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:38

Met prikpaaltjes en een draadje een cirkel afzetten in de bak of iig een deel. 20x40 is veel te groot voor de fase waar je nu in zit. :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:40

Art_Ificious schreef:
Ik weet echt wel hoe ik moet omgaan met hem. Maar áls hij paniekeert is er geen houden aan. Kan soms gewoon door een stom iets zijn dat hij in paniek slaat.

Maar vorige week bv heb ik hem uit de paddock gehaald en lag er een berg zand onder plastic zeilen net naast de uitgang van de paddocks. Stalgenoot vertelde al dat haar paard zich losgetrokken had en de stal inrende door de zeilen.
Dus ik heb meteen een langer touw genomen en ben zelf op het zeil afgestapt erop gaan staan en gewacht tot Limo zelf dichterbij kwam en het begon te besnuffelen. Daarna beloond en verder gestapt naar de stal.

Ik kan het dus wel.
Roundpen hebben we niet, alleen een binnenbak van 20x40m. Stal heeft niet zoveel luxe faciliteiten. Hoeft ook echt niet voor mij hoor :)
Longeren kan perfect in de grote bak.

Catnip, mijn vorige was ook zo een mak lammetje. Liet echt alles toe.


Longeren gaat misschien prima in een bak, maar beleren vanaf de grond niet. Dat is precies waar het fout gaat, die faciliteiten zijn dus wél heel handig om te hebben. Hij kan tot nu toe zijn eigen feestje bouwen en ergens in een hoek gaan staan. Ik denk dat het niet zozeer pabiekeren is als wel gewoon obder het werk uit willen. En jij laat hem zijn gang gaan. Dit is een neerwaardse spiraal.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:44

Art_Ificious schreef:
Roundpen hebben we niet, alleen een binnenbak van 20x40m. Stal heeft niet zoveel luxe faciliteiten. Hoeft ook echt niet voor mij hoor :)
Longeren kan perfect in de grote bak.


Niet dus, want hij krijgt de kans om zich los te trekken. Daar beloont hij zichzelf mee en is dan ook erg lastig om in een later stadium weer op te moeten lossen.
Zet een stuk van de bak af (ergens tussen 15x15m en 20x20m) en ga daar in werken.

Leo schreef:
Of in plaats van vasthouden, wat bij een wegrennend paard (van je af) een beste opgave kan zijn plus dat hij kan aanleren in zijn kracht te komen (wat hem veel oplevert als hij inderdaad los komt), in een roundpen zetten, lijn er af, en met 1 ding tegelijk aan het werk aan. Rent hij van je weg? Zet hem dan maar in beweging om je heen, maar jíj bepaalt het tempo. En wanneer hij weer mag vertragen / stoppen. Staat hij netjes bij jou; rust. Timing in die rust en druk wegnemen (item van hem weghalen) is zeer belangrijk. Vraag iemand met ervaring daarin met je mee te kijken.
Verder heb ik in het andere topic wat adviezen gegeven waar ik bij blijf.
Nog een leestip: de boeken van Mark Rashid.

En dit, inderdaad.

Maar het 'nadeel' van een 3-jarige vind ik dat je 'm niet dagelijks lang kunt/moet/mag longeren. Gewrichten, pezen en banden worden daar niet beter van.

Hoeveel vrije beweging krijgt je paard eigenlijk?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:44

Art_Ificious schreef:
Ik weet echt wel hoe ik moet omgaan met hem.

Daarom blijf je topics openen op bokt. Ha! Ik vond het echt goed van je toen je Harley verkocht, maar nu begint de ellende weer opnieuw. Of eigenlijk nog erger, want Harley liet het allemaal maar toe.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:44

Nogmaals het losrukken waarbij ik blaren had was toen hij 24/24 op wei stond.
Niet gebeurd op de manege en. Dus niet bij longeren. Op de manege is hij in een paar dagen tijd juist erg kalm geworden. Niet proberen losrukken bij binnen/buiten zetten of naar de bak gaan ofzo.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:45

TS, ik zit met verbazing alle reacties te lezen en dan vooral de reacties die jij zelf geeft op anderen. Je hebt op alles een weer-woord terwijl anderen gouden tips hebben. Daarnaast weet ik dat jij regelmatig in topics reageert met allerlei hatelijke tips(zo kwam ik laatste een topic tegen van een schimmeltje dat opgelapt word waar jij de grootste commentaar op had).

Als ik je zo hoor ben jij niet geschikt voor een jong dier, je duikt nu een neerwaartse spiraal in en eindigt van hier tot erger.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:46

Zo lees ik in jouw berichten je volgende post:

Citaat:
is geen slecht advies hoor van je. Ik heb immers nergens vermeld wat ik inmiddels rechts wel kan. En jij hebt het dus in goed geweten verteld. :)

Als er nog tips zijn voor dingen die ik aan de longeersingel kan bevestigen als "schriktraining" dan zijn alle tips ook welkom. (Via pb om dit topic niet te vervuilen)

Waarom wil je dingen aan een longeersingel gaan bevestigen als hij zich al losrukt aan de hand? Moet je vooral iets aan zijn lijf gaan hangen, dat is de goden verzoeken.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:48

En dan zeggen dat Clinton Anderson wreed is... pfff

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:51

Hilary voorheen 24/24 weidegang.
Nu hij op manege staat komt hij op de paddock van 8u tot 17/18u
Daarnaast ga ik niet elke dag naar hem toe en krijgt hij dus ook voldoende rustdagen.

Steffiiy lezen, hij rukte zich los maar sinds de manege niet meer. Dat was toen hij nog op de wei stond.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-08-17 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:52

SteffiiY schreef:
Zo lees ik in jouw berichten je volgende post:

Citaat:
is geen slecht advies hoor van je. Ik heb immers nergens vermeld wat ik inmiddels rechts wel kan. En jij hebt het dus in goed geweten verteld. :)

Als er nog tips zijn voor dingen die ik aan de longeersingel kan bevestigen als "schriktraining" dan zijn alle tips ook welkom. (Via pb om dit topic niet te vervuilen)

Waarom wil je dingen aan een longeersingel gaan bevestigen als hij zich al losrukt aan de hand? Moet je vooral iets aan zijn lijf gaan hangen, dat is de goden verzoeken.


>;)
Schriktraining doe je inderdaad niet door dingen aan de pony zelf te bevestigen. Zeker niet in dit stadium.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:54

Art_Ificious schreef:
Hilary voorheen 24/24 weidegang.
Nu hij op manege staat komt hij op de paddock van 8u tot 17/18u
Daarnaast ga ik niet elke dag naar hem toe en krijgt hij dus ook voldoende rustdagen.

Steffiiy lezen, hij rukte zich los maar sinds de manege niet.


Dit wordt een beetje een gebed zonder end zo. Is er iets uit de reacties dat je gaat gebruiken? Eén goed gerichte trap van hem en het is over he... Alsjeblieft, voor jouw veiligheid en dat van je paard, ga stappen ondernemen in plaats van constant jezelf verantwoorden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:57

Ik heb de positieve reacties opgeslagen. Maar aan reacties die mij de grond inboren zoals "verkoop hem" & dat ik tips vraag maar er niks mee zou doen heb ik echt niks aan. Hoop dat jullie dat eindelijk eens gaan inzien dat zulke reacties gewoon kwetsend zijn?

Topic is er pas van gisteren hoe kan je dan weten welke tips ik wel of niet meeneem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:02

Art_Ificious schreef:
Laten we nu ook ontopic blijven, jullie hebben mijn paardje niet in RL gezien dus kunnen eigg niet eens oordelen.
Als een paard helemaal in een hoekje voor zich uit blijft staren op de wei en niet benaderd wil worden is het toch geen normale reactie aangezien hij al maanden bij mensen in handen geweest was?
Dit heeft zo weken geduurd tor ik het anders ben gaan aanpakken en de wei drastisch verkleind heb zodat de afstand tussen ons kleiner werd.


Mijn paard raakte helemaal in paniek als hij op stal werd gezet en bleef urenlang rondjes draaien. Dat was niet omdat hij 'mishandeld' was op stal, maar gewoon omdat hij nog nooit op stal had gestaan. Hij wordt ook erg zenuwachtig buiten en vindt het eng om gewassen te worden. Niet omdat hij buiten mishandeld is of omdat iemand hem met de tuinslang op zijn hoofd heeft geslagen, maar gewoon omdat hij het niet/nauwelijks kent, ik het nog niet vaak genoeg geoefend heb en zijn eerste reactie bij nieuwe dingen is 'Hmm, ken ik niet = vertrouw ik niet'.
Andere paarden met andere karakters en meer levenswijsheid redeneren 'Ken ik niet maar het zal wel goedkomen, waar is het gras'.

Natuurlijk is dit topic pas van gisteren, maar je hebt jezelf het afgelopen jaar wel een behoorlijke reputatie gegeven op Bokt, en aangezien je huidige antwoorden weer heel erg lijken op de antwoorden die je gaf in de Harley/draver topics, is het logisch dat mensen hier met enige argwaan naar kijken; je vorige pony heb je te klein en jong gekocht, maar dat maakte niet uit want je zou er toch niet op rijden voor hij 4/uitgegroeid was en rijden was niet het belangrijkste, als dat nooit zou kunnen was dat ook niet erg. Toen hij 2 was zette je er alsnog iemand op, toen hij net 3 was reed je rond met een niet passend zadel terwijl je overal schreef dat het je alleen ging om de band en vervolgens heb je hem verkocht omdat hij te klein bleef.
Nu heb je weer een jong paard, een hengst deze keer, schrijf je steeds dat je wacht met rijden tot hij helemaal is uitgegroeid, maar tegelijkertijd post je een paar weken geleden een foto met de vraag 'past dit zadel hem?' terwijl hij nog te jong is om bereden te worden en je bovendien zelf schrijft dat hij op dat moment ondervoed en spierloos is. Wat moeten Bokkers daar dan van denken? De vraag zelf is al absurd aangezien de pony nog uit moet groeien en hij nog geen spieren heeft op zijn rug; zelfs al past zo'n zadel, dan past dat over een week als hij beter in zijn vel zit toch niet meer? Wat wil je dan met zo'n vraag?
Het ene moment geef je alle politiek correcte antwoorden zoals ze echt uit het boekje komen, en het volgende moment plaats je een foto of een topic dat iets compleet anders laat zien.

Hetzelfde gebeurt een beetje in dit topic; je vraagt wat je allemaal aan leuke dingen met je jonge hengst kan doen terwijl uit elk antwoord van jouw kant duidelijk wordt dat er überhaupt nog geen sprake is van een situatie waarin je veilig leuke dingen kunt doen, stomweg omdat de veiligheid ontbreekt.
Horse Agility is bijvoorbeeld superleuk met een 3-jarige, maar die moet dan niet in blinde paniek schieten van touwen, slierten, zwepen, hindernisbalkjes of mensen, om maar even wat te noemen. Vrijheidsdressuur is leuk, maar dat kan alleen als je je pony overal aan mag raken en hij geen angstagressie krijgt van voer.
Als mensen daarop reageren, dan geef je inmiddels, waarschijnlijk door schade en schande wijs geworden alle politiek correcte antwoorden (laten uitgroeien, de tijd nemen, een leider voor hem zijn, vertrouwen herstellen, kleine stapjes, belonen in plaats van straffen), maar uit je praktijkbeschrijvingen schemert steeds door dat je die theorie nog niet om weet te zetten in praktijk. Dat je misschien inderdaad wel kleine stapjes neemt, maar in de verkeerde richting, en dat de grote stappen die eerst gezet moeten worden waarschijnlijk niet genomen zijn.
Vandaar dat iedereen adviseert: zoek begeleiding, en heel intensieve begeleiding ook, want je hebt het je nog eens extra lastig gemaakt door een hengst te kopen.

Ik heb geluk, mijn angstdenkende paard is een ruin. Zijn reactie is 'Nieuw = eng tot het tegendeel is bewezen'. Jij hebt een hengst, en hun reactie is bij dat soort karakters eerder 'Nieuw = eng tot het tegendeel is bewezen en wie is hier eigenlijk de baas?'


Wat me trouwens ook opvalt is hoe ontzettend veel tijd en energie je stopt in het beoordelen van hoe slecht hij het bij zijn vorige eigenaar had. Ik zou daar echt mee stoppen. Het maakt niet uit of bij die vorige eigenaren het hoofdstel te strak zat. Niet om grof te willen zijn, maar je eigen foto's met Harley waren ook tenenkrommend. Vorige eigenaren voor jezelf de grond in boren is namelijk de de meest efficiente manier om jezelf veren in de reet te stoppen voor alles wat jij beter doet - ook als het bij jou mogelijk op andere vlakken erg fout gaat. Het is een manier om je eigen fouten weg te redeneren 'Okee, bij mij rukt hij zich los en ik kan er geen deken/zadel/zweep op leggen wat de vorige eigenaar wel kon, maar bij mij zit het tuig veel losser dus bij mij heeft hij het beter.'
Stop met naar zijn verleden kijken, en kijk echt alleen naar het nu: wat gaat er nu goed, wat gaat er nu fout, wat kan er beter en wat móet er beter. En het alleen allerlaatste in dat rijtje heeft nu prioriteit.