[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 23:50

Ghostattack schreef:
Is het een Kieffer Norbert Koof die je erop hebt liggen? Want dan zit je zeker stevig :))

Fijn dat het goed gaat! Hij ziet er ook een stuk beter uit vind ik. Zit je bewust wat voorover tijdens het rijden of is dat toch een beetje spanning nog? Wat ik me prima kan voorstellen trouwens!

Nee kieffer Inn At (oudere kieffer).

Voorover zitten is voor in galop verlichte zit te doen. Doorzitten doen we nog niet om het limo wat makkelijker te maken. Een beetje spanning heb ik nog wel, het blijft immers Limo die voor een blaadje of takje wat onder de hoeven kraakt nog wel eens schrikt. Maar hij doet het stoer, loopt zelfs gewoon in rustige galop langs de kar af Waar de resterende hindernisbalken op liggen (en nu ook de camera op stond) en de meeste paarden vinden dit een enge kar. Limo ook maar heb hem een paar keer ernaar laten kijken en het is nu ok voor hem.

Zal nog eens foto's maken ter vergelijking. Altijd leuk om zo zelf te kunnen zien of hij meer spieren heeft gekregen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 00:17


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 15:32

Ik moet denk ik een bitfitter laten komen.
Limo heeft nu al enkele keren (bijna elke training) zijn tong over het bit gegooid. Hij doet dit echt uit ongemak vermoed ik.
Niet alleen bij mij maar ook bij de trainster is dit al gebeurd.

Nu zag ik wel dat zodra het bit in de mond steekt hij zijn tong tussen de tanden houdt. Mijn vermoeden is dan dat het bit te dik is?

Ik heb een dubbel gebroken bustrens sweet iron, wat al goed geoxideerd is. Maar hij probeert het ook tussen de kiezen te nemen.
Afbeelding

Ik heb wel nog een enkel gebroken onderlegtrens van HH deze is dunner. Maar heb geleerd dat enkel gebroken minder fijn is in de mond (notenkraker effect).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 15:42

Op de meeste foto's van mijn topic zie je ook dat hij de mond niet volledig sluit.

Hier bv goed zichtbaar (teugels zelfs geen druk op)
Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:44

Een dunner bit proberen? Zelf geen ervaring mee, maar hoor heel veel goede verhalen over myler bitten. Misschien kun je er een lenen of via een winkel uitproberen ( er zijn winkels die dat aanbieden)

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:46

Misschien heeft ie last van een hangend rooster, heeft je tandarts daar laatst niets over gezegd? Dan is een ongebroken trensje misschien een oplossing.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 15:55

Hm hangend rooster niks van gehoord nee.

Enkel gebroken dun heb ik liggen.

Ongebroken heb ik helaas niet.

Heb bitfitter mail gedaan want ik ga geen bitjes kopen om dan tot conclusie te komen dat het nog niet goed is.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:18

Notenkrakereffect is iets wat inderdaad steeds verteld wordt, maar als je het ook effectief in de paardenmond gaat bekijken is daar eigenlijk geen sprake van. Of je moet echt al heel hard gaan trekken maar dat is niet echt de bedoeling denk ik. Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar ik kan je echt aanraden om Chris Hannes eens langs te laten komen voor een check-up van de tanden en advies over je bit.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:38

Op de foto ligt de neusriem op het bit ipv eronder, is dat niet gewoon het probleem?

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:44

maikeltje schreef:
Misschien heeft ie last van een hangend rooster, heeft je tandarts daar laatst niets over gezegd? Dan is een ongebroken trensje misschien een oplossing.


Met een hangend rooster zou dubbelgebreken ook geen probleem moeten zijn.
Er zijn veel redenen waarom een paard zn tong over het bit gooit. Misschien hangt je bit te laag.
Het hoofdstel lijkt me ook niet heel goed te passen. In zou voor zijn africhting gewoon een hoofdstel zoeken met een sperriem of een lage neusriem, zodat het bit ook stabiel inde mond ligt.

Verder kan heet ongemak zijn tot zelfs pijn. Niet in de mond, maar kan ook ergens anders in het lichaam zijn.
Kan ook zijn dat wat jij of de trainster vragen hij nog niet kan verwerken.

Maar ik zou eerst eens beginnen met een goed passend hoofdstel zoals boven omschreven, het bit hoog genoeg (2 plooien) en een sperriem of lage neusriem

SayaJones

Berichten: 11929
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:46

Daarbij lopen D trensen ook dikker uit aan de buitenkant, dat past ook niet bij alle paarden.

Enkelgebroken kan prima zijn hoor, sommige zeggen zelfs dat enkelgebroken stiller in de mond ligt omdat je minder bewegingspunten hebt.

Een myler kan heel fijn zijn, mijn pony vond er niets aan, maar uiteindelijk was ook al het ijzer bij haar het probleem.

Ongebroken vind ik het fijnst bij jonge paarden omdat die heel stil in de mond liggen.
Het is echt maar net wat Limo het fijnste vind.

Een bitfitter kan een optie zijn. Je kunt ook uit jezelf wat (goedkope of leen) bitten proberen en kijken waar hij goed op reageert.
Wel een bit minstens 1 (liever 2) weken uitproberen want hij moet ook eerst wennen aan iets nieuws in zn mond :)

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:52

Dit probleem (tong over het bit) ligt in de meeste gevallen niet aan het bit. Of eigenlijk gezegd: nooit. Is mijn ervaring.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:28

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, het is bijna altijd een uiting van spanning.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:04

Uit mijn persoonlijk ervaring, is het over de tong leggen van het bit voor 99,9% van de gevallen te wijten aan een te lange en te hoge druk van het bit op de tong. Het dier kan z'n kaak niet redden, maar de tong wel !
Natuurlijk zijn er rijdieren die het veel sneller/of bij geringere druk, doen dan anderen, Maar het blijft dat de oplossing ligt bij de manier waarop de ruiter rijdt. Wellicht geholpen met een losse tonglepel [= een tonglepel die zeker niet op het bit bevestigd is en onafhankelijk met een eigen onderlegger onder het hoofdstel wordt gedragen.]

Natuurlijk kan iemand een paard kopen dat bij de vorige eigenaar die truc heeft geleerd. Maar hoedt u ervoor dat excuus te snel te gebruiken !!! Inzien dat men wellicht een fout heeft gemaakt zorgt voor een snellere en adequate oplossing van dit probleem.
Zeker bij een jong paard is dit relatief gemakkelijk op te lossen.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:15

Kadankovitch schreef:
Zeker bij een jong paard is dit relatief gemakkelijk op te lossen.


Mijn ervaring is dat paarden dat soms ook kunnen doen omdat ze ongemak in hun lijf hebben waardoor ze het gevraagde niet kunnen (verwerken). Een tonglepel ben ik eigenlijk uit principe tegen. Ook een losse. Ik vind het symptoombestrijding.
Eerst maar eens kijken wat er aan de hand is. Te beginnen met een goed passend harnachement.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:16

Eens Babootje :j

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:22

Ik ben geen liefhebber van een tonglepel, maar voordat, ook een goede, instructeur de betreffende ruiter geleerd heeft beter met het bit om te gaan, heeft het paard vaak al een 'gewoonte' ontwikkeld. Daarom gebruik/adviseer dat wel. En bij gevolg ook bij paarden die juist diezelfde gewoonte afgeleerd moeten krijgen. Het voorkomt dat ik, in mijn ogen veel onwenselijkere maatregelen moet nemen, te weten; bit extreem hoog hangen en de neusriem dichtsnoeren.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:20

Babootje schreef:
Kadankovitch schreef:
Zeker bij een jong paard is dit relatief gemakkelijk op te lossen.


Mijn ervaring is dat paarden dat soms ook kunnen doen omdat ze ongemak in hun lijf hebben waardoor ze het gevraagde niet kunnen (verwerken). Een tonglepel ben ik eigenlijk uit principe tegen. Ook een losse. Ik vind het symptoombestrijding.
Eerst maar eens kijken wat er aan de hand is. Te beginnen met een goed passend harnachement.

Eens :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 20:37

Op die foto's is het riempje idd verkeerd vastgemaakt dat was al besproken in mijn itp topic.
Maar dat was een van de zeldzame keren dat hij zijn tong er niét over deed.

Hoger hangen lukt niet dan zit het bit tegen zijn kiezen.

Ik ben me zeker bewust dat het ook ander ongemak kan zijn elders in het lijf.
(Heb namelijk ook al oorzaken opgezocht over waarom tong over het bit)
Ik heb een bitfitter gemaild die ook zadelmaker is. (Gediplomeerd MSFC saddlefitter) dan kan ik alles tegelijk laten nakijken.

Tonglepel wil ik ook niet dit is idd symptoombestrijding in mijn ogen.


Limo doet het ook bij losse teugels, dus als de druk in de mond weg is. Hij gaat dan "hoofdschudden" (hoofd omhoog en omlaag doen) en je voelt hem dan echt met zijn tong spelen of bit tussen de kiezen nemen. Als ik dan weer zijn aandacht vraag stopt hij hier ook weer mee.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 05-07-18 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:40

Is je zadel nieuw gevuld nadat je hem gekocht hebt?
De meeste oude Kieffers zijn zo hard als een baksteen en dat veroorzaakt potentieel ook een hoop ellende met de aanleuning.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 20:42

Sizzle schreef:
Is je zadel nieuw gevuld nadat je hem gekocht hebt?
De meeste oude Kieffers zijn zo hard als een baksteen en dat veroorzaakt potentieel ook een hoop ellende met de aanleuning.

Nog niet was wel de planning. Had mailtje al gestuurd naar zadelmaker maar had een datum toegestuurd gekregen waarop ik niet kan ivm werk.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:37

Babootje schreef:
Kadankovitch schreef:
Zeker bij een jong paard is dit relatief gemakkelijk op te lossen.


Mijn ervaring is dat paarden dat soms ook kunnen doen omdat ze ongemak in hun lijf hebben waardoor ze het gevraagde niet kunnen (verwerken). Een tonglepel ben ik eigenlijk uit principe tegen. Ook een losse. Ik vind het symptoombestrijding.
Eerst maar eens kijken wat er aan de hand is. Te beginnen met een goed passend harnachement.

Aan de dames Babootje, Oji en Laurie.
Ik ga er uiteraard van uit dat het harnachement "goed passend" is. Dat is voor mij zelfs geen argument.
Echter de redenering dat een onafhankelijk tonglepel slechts symptoom bestrijding zou zijn, snijdt nu werkelijk geen hout. Zo is een zadel slecht symptoom bestrijding voor het regelmatig van het paard vallen, de neusriem voor het sperren van een paard [en in dat geval stem ik daar zeker in toe als het een aansluitende dubbele neusriem betreft, die het licht openen van de mond verhindert ] Sporen en de zweep voor het niet voldoende voor de kuit zijn.
Laat ik hierbij nog eens duidelijk stellen dat ik een tonglepel niet inleg voordat ik uitvoerig heb getracht dit probleem met conventionele middelen te elimineren. En ik gebruik het dan met een tweeledig doel:
1] Het ontstaan van een gewoonte om de tong over het bit te leggen zo spoedig mogelijk te onderdrukken [indien de ruiter steeds dezelfde fout blijft maken omdat hij die niet direct afgeleerd krijgt].
2] Om een reeds aangeleerde gewoonte af te leren [en dat kan, zodat het dier zonder die lepel ook gereden kan worden] .

Maar één keer heb ik gemerkt dat het bit de reden was van dit euvel.

Maar nu u uw mening zo absoluut duidelijk hebt gemaakt, mag ik u dan vragen, hoe u dit probleem dan wel helemaal zult oplossen ? Aangezien u mijn voorstel slecht symptoom bestrijding noemt, neem ik aan dat u de veelvuldige ervaring hebt opgedaan met een veel betere methode. En ik ben leergierig.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:50

Kadankovitch schreef:
Maar nu u uw mening zo absoluut duidelijk hebt gemaakt, mag ik u dan vragen, hoe u dit probleem dan wel helemaal zult oplossen ? Aangezien u mijn voorstel slecht symptoom bestrijding noemt, neem ik aan dat u de veelvuldige ervaring hebt opgedaan met een veel betere methode. En ik ben leergierig.


Het gevaar van het gebruik van een tanglepel schuilt erin, dat je de oorzaak mist.
Dat de pony doet dat nu net en dat is nieuw. Ga dan erover nadenken wat er is veranderd.
Het hoofdstel moet sowieso naar worden gekeken; dat zit niet goed. Zo te horen heeft er nog geen zadelmaker gekeken naar het zadel dat er op ligt; kan zijn dat dat m zeer doet.
En niet ls laatste plaats: de training. Hoe vaak wordt hij nu gereden? Gaat het allemaal niet te snel?
Dat zou ik (in het geval van Limo) allemaal eerst willen nalopen

Dit aanleuningsprobleem zit meestal niet in het bit. De meest voor de hand liggende reden waarom paarden dit doen, is bijna altijd dat het paard te veel druk op de tong krijgt. In de meeste gevallen is de oorzaak rijtechnisch. De ruiterhand is te hard of de ruiter houdt zich uit onbalans te veel aan de teugels vast. Ook in dat geval vind ik een tonglepel niet de oplossing, maar moet de ruiter eerst leren te rijden met een onafhankelijke beugelvoering.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 12:16

Denk niet dat lightninggg teveel in de mond zit of steun zoekt aan de teugels. En ook bij haar doet Limo dat.

Qua training komt lightninggg op dinsdag en vrijdag. En rij ik hem tussendoor ook 1x, nooit een volledig uur ik stop als hij het goed doet wat ik vraag. Soms is dit na 20 min soms na 40 min (als ik ook galop wil doen, dan stop ik als de galop rustig en beheerst gegaan is.
Maar ik let er wel op dat ik geen vol uur bezig ben. (uitstappen niet meegeteld).

Anyway, afspraak is gemaakt voor 16 juli. Zowel zadel als bit worden nagekeken.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:42

Mevrouw Babootje, u mist mijn punt. Aangezien ik hierboven al gesteld heb dat met grote zekerheid dit probleem voorkomt uit gebrekkige teugvoering, zie ik geen nut daar verder op in te gaan. Bovendien wordt dat uitermate speculatief. Dat laat ik aan beursmakelaars en politici over.
Indien de oorzaak rijtechnisch is, waar ik dus van uitga, dan moet het gedrag van het paard omgaand afgesteld worden omdat zich anders een zeer onwenselijke gewoonte vormt. Dat kan gebeuren door de betreffende ruiter heel goed te begeleiden. Dat kan wellicht lukken tijdens lesuur, maar of dat daarbuiten al perfect uitgevoerd zal worden is misschien toch iets optimistisch. De kans is dan groot dat het rijdier weer geprovoceerd wordt hetzelfde te doen, met als gevolg het gevaar van de hierboven genoemde gewoontevorming. Dat risico dient vooral vermeden te worden. Hoe wilt u dat risico vermijden ?

In geen enkel geval keur ik een tonglepel goed die op/aan het bit bevestigd wordt en dus niet, van teugel voering onafhankelijk is. In zo'n geval is de remedie erger dat de kwaal. Dus die tonglepel komt in mijn redenering niet voor.

Ik heb nergens beweerd dat aanleuningsproblemen wel vaker aan het bit te wijten zijn, dus ik begrijp u stelligheid niet. Wij verschillen daar niet van mening.
Ik heb ook niet beweerd dat de tonglepel de aanleuningsprobleem op zich oplost, het verhindert een ongewenst gedrag omdat het paard vooral geen grotere gewoonte/vaardigheid mag ontwikkelen om dit te doen. Indien mijn tekst goed leest, moet u duidelijk worden dat ik het zou inzetten in de tijd dat de ruiter zijn/haar probleem nog niet onder controle heeft. Dat impliceert toch dat ik ook voorstel het probleem bij de wortel aan te pakken?
Of de training te snel gaat doet niet af van aan het 'feit' dat met grote waarschijnlijkheid de teugelvoering niet deugt. Die dient verbetert te worden en ondertussen moet men zien te voorkomen dat het paard een verkeerde gewoonte ontwikkeld. Mijn vraag aan u; hoe dat u dat practisch oplossen ?