Hoe delen jullie je tijd in? Paard / werk / gezin?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoe delen jullie je tijd in? Paard / werk / gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 14:41

Ik heb de laatste tijd wat moeite om alles rond te krijgen. Hopelijk hebben jullie goede tips.

Ik werk 40 uur in 2 ploegendiensten. Van 8 tot 17.00 en van 13.00 tot 22.00

Ik moet dagelijks 2x naar stal (doe namelijk alles zelf) en heb 2 paarden die ook hun aandacht en verzorging nodig hebben.
Nu lopen ze nog dag en nacht buiten en kost het me een heel stuk minder tijd en energie.

Helaas komt de herfst / winter er weer aan en gaan ze s'nachts weer naar binnen waar door ik dus ook weer meer werk er aan krijg en de dagen ook nog eens korter worden.

Hoe doen jullie dat de winter periode. Hoe houden jullie het leuk? Hoe vaak rijden jullie?

Hopelijk komen jullie nog goede bruikbare tips.

Ojajoh

Re: Hoe delen jullie je tijd in? Paard / werk / gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:09

Zou het voor jou niet handiger zijn om all in te gaan staan? of iig een basis waar je minder hoeft te doen en meer aandacht aan de dieren kan besteden ipv de klusjes?

Ik sta momenteel ook nog op een DHZ stal maar verhuis dus 2 sept naar een all in stal. Ik heb net een nieuwe baan en werk ineens hele dagen ipv halve dagen. Maakt wel dat ik 2 dagen per week meer vrij ben maar heb ook nog een dochtertje.

maar hoe doe jij dat dan als je tot 22.00 moet werken? ga je dan nog zo laat terug naar je paarden?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:17

Misschien kun je een verzorger zoeken die je her en der wat kan helpen en jou wat werk uit handen neemt.
Af en toe een voerbeurt niet hoeven doen scheelt al!
Of bijv dat die persoon de stallen mest etc en in ruil daarvoor mag rijden. (moet wel mogelijk zijn met je paarden natuurlijk en moet je zelf ook willen)

Of je paarden verplaatsen naar een plek waar je minder zelf hoeft te doen maar dit zal waarschijnlijk ook wel duurder zijn dan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:19

Ik zit in een soortgelijke situatie en heb besloten om 1 paard te verkopen en met de ander naar een pensionstal te gaan, juist om het leuk te houden. Paarden zijn mijn hobby en mijn ontspanning, niet iets wat 'ook nog moet'. Ik wil weer gaan omdat ik het fijn vind om bij ze te zijn en ze de aandacht te geven die ze verdienen. Dat lukt met 2 paarden en een fulltime baan niet zonder dat het ten koste gaat van mezelf.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:19

Ik zou idd voor een verzorger gaan. Of voor ieder paard 1. Dat scheelt al veel tijd en werk. Verder zou ik kijken of je de voerbeurten onderling kunt regelen met andere stalgenoten.
Op deze manier is het volgens mij niet echt een hobby meer.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:24

Lastige situatie TS!
Ik werk op papier ook 40 uur per week maar vaak kom ik toch uit op 45 uur, en dan is de reistijd nog niet meerekend. Daarnaast rij ik mijn paard 6 keer per week dus 1 dagje heeft ze vrij maar dan kom ik wel naar stal om haar lekker aandacht te geven. Ze staat wel all-in dus dat scheelt een hoop, ookal mest ik wel altijd even extra elke dag. Gelukkig heb ik geen kinderen maar wel een vriend (werkt ook 40 uur), 2 honden en 2 katten.

Maak standaard lange dagen en ben laat thuis want ik rij vanuit mijn werk meteen door naar mijn paard. Maar zoals iemand hier boven al zei het is wel mijn hobby en zo blijf ik het ook absoluut zien! Gelukkig veel steun vanuit mijn vriend dus dat scheelt ook. Ik denk dat echt goed plannen ook helpt! Dat je gewoon dagelijks precies weet wat je gaat doen en dan als je je daar aan houdt dan weet je waar je aan toe bent en waar je eventueel ruimte kan inruimen voor andere dingen!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:28

Zo ts dat is pittig! Hoe oud zijn je kids?

Ik sta all in zodat ik nooit verplicht ben te gaan, ik heb een berijdster en werk parttime. Zou niet weten hoe ik het naast een full time baan en met een doe het zelf stal zou moeten redden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:14

Situatie hier nu:
32 uwerk, 3 paarden (op 2 locatie's), 1 hond, 3 katten, 2 chinchilla"s, ik woon samen met mijn vriend die niks heeft met paarden.

Hond kan mee naar het werk, en gaat ook dagelijks mee naar de paarden. Eens per week komt er iemand 3 uur poetsen en mijn lieve schoonmama komt iedere woensdag een paar uurtjes langs voor de hond (die dag blijft hond dan thuis), en tussendoor plooit ze was en kookt ze eten voor ons.
Beide locaties volledig doe het zelf, maar we werken met een winterpaddock (dus 24/7 buiten) en slowfeeders waardoor we maar eens per dag hoeven te gaan om uit te mesten, te voeren en hooi te vullen.

Paarden staan op twee locatie's, op beide locatie's heb ik een stalgenoot waardoor ik niet iedere dag hoeft te gaan.
nu
op maandag, woensdag en vrijdag werk ik van 8.30-17.00, dan doen stalgenoten op beide plaatsen de paarden en hoef ik niet langs te gaan.
Op dinsdag en donderdag werk ik van 8.30-12.30. daarna ga ik thuis gaan eten, en dan doe ik beide locatie"s, in totaal ben ik per locatie ongeveer 1-1.5 uur bezig met werk, en totaal ongeveer 1 uur route in de auto. Als het nog droog is en ik zin heb rij ik een van de trekpaarden (maar vaker niet dan wel.)
Op zaterdag doe ik ook beide locatie's en probeer ik wel minstens een paard te rijden. Op zondag doen we een dagwandeling met de hond en ga ik smorgens of savonds enkel de trekpaarden gaan doen.
Savonds wandelen of spelen met de hond, huishouden er ergens tussenin :).

Vanaf september
Vanaf september ga ik fulltime werken, Locatie van het jonge paard zou ik op woensdag en vrijdag en zaterdag gaan, de trekpaarden op dinsdag, donderdag, zaterdag en tweewekelijks zondag.

Ik ga op maandag een langere dag werken (7.30-17 of 18 uur), waardoor ik de andere dagen minder lang hoef te werken. Op maandag gaat mijn hond naar mijn moeder en gaan we 's avonds daar gaan eten, dan hoef ik niet naar de paarden.

Op dinsdag werk ik van 7.30-15.00 (middagpauze = wandeling met hond)
Om 15.00 vertrek naar de trekpaarden (ongeveer 20-25 minuten route), daar heb ik ongeveer een uurtje werk om alles te mesten,hooi te vullen en te voeren, als ik dan nog zin heb zou ik daarna met de trailer naar de binnenpiste gaan of indien het droog is rij ik thuis. (thuis rijden = rond 18 uur thuis, op verplaatsing rijden is rond 19-20 uur thuis)

Woensdag 7.30-15.00 (middagpauze = wandeling met hond)
15.00-15.15 route naar huis om hond op te pikken, 10 minuten route naar jongste paard. ongeveer uurtje werk om alles te mesten, hooi te hangen en te voeren. Eventueel paardlief even rondslingeren aan de longe of spelen, die is nog niet zadelmak.
Wandelen met hond, rond 18.00 thuis. eten staat klaar dus nog wat tijd om op te ruimen.

Donderdag komt de poetsvrouw van 8.30-11.30, dus dan zou ik de trekpaarden gaan doen en bij genoeg tijd probeer ik op stal te rijden. Proberen om tegen 11.30 thuis te zijn, want werk is in principe van 12 tot 18.00, vriendlief is 's avonds weg en huisje is proper bij thuiskomst, dus ik kan lekker wandelen/spelen met de hond en wat niks doen :).

Vrijdag werken van 7.30-12 en 13.30-17.30. In de lange middagpauze zou ik het jongste paard gaan doen, dus hooi hangen, voeren en grootste deel mesten, wat spelen met de hond daar, dan kan ik 's avonds nog mee een drankje gaan doen met de collega's of gewoon vroeg thuis zijn.

Weekend
Op zaterdag doe ik in de voormiddag beide locatie's en probeer ik een van de trekpaarden te rijden, zodat ik in de namiddag nog wat boodschappen of huishouden kan doen.
Op zondag ga ik of smorgens of savonds naar de trekpaarden en gaan we met vrienden een dagwandeling gaan doen met de honden.
17.00 thuis.

Tip voor jou
Probeer je werk bij de paarden minder intensief te maken. Bij de trekpaarden heb ik twee grote slowfeeders waar ik ongeveer 1/3 de van een grote baal hooi in kan doen met de kniklader, dat is ok voor 3-4 dagen onbeperkt hooi. (daardoor ben ik niet afhankelijk van op vaste tijden langs te komen.)
Bij het jonge paard werken we met hooinetten waar drie plakken hooi van een grote baal in passen (1 net = 1 dag voor de drie D/E-pony's. We hangen telkens twee netten op waardoor er meestal eentje leeg is en eentje begonnen, zo kan de staleigenaresse bv op maandagmorgen hooi hangen en voeren, en hangt er dinsdagavond als ik kom ook nog altijd hooi, dus ook niet gebonden kwa tijden.)
De netten worden door haar gevuld in het weekend (ivm mijn stofallergie), waardoor ik enkel hoef ik te hangen, in ruil mest ik een shift extra per week uit.
Trekpaarden hebben automatische waterbak, bij de kleine paarden hebben we een gigantische bak staan waardoor we maar 2 keer per week hoeven te vullen.

Krachtvoer doen we niet aan, krijgen een vitaminebrok, dus we zitten niet met grote hoeveelheden die in twee of drie maaltijden moeten.

Paarden hebben altijd toegang tot winterpaddock (is niet meer smorgens en savonds op stal moeten zetten of buitenzetten) en als het droog is in de weide (= meer mest in de weide en minder in de stal). We trekken de mest in de weide open.

Uitmesten kan ik bij de trekpaarden met de shovel doen (dus dagelijks samen trekken op een hoop, verharde paddock is 12*5 dus ruimte genoeg om een hoopje te maken), en om de 2 dagen rij ik de shovel erbij en schep het allemaal daarin = niet met 6 volle kruiwagens heen en weer naar de mesthoop 200 m ver, maar alles in een keer erin scheppen en heen en weer rijden.
in de stal potten we op waar we gewoon dagelijks vers stro op gooien (haal ik in grote hoeveelheden met de shovel en gooi de voedertrog (oude koeienloopstal) vol met stro, zo kunnen we iedere dag van daaruit een plak in de stal gooien. Concreet rij ik dus drie keer per week heen en weer met de shovel om de ruiven te vullen met hooi, de trog te vullen met stro en de mest weg te halen = maximum een uurtje werk voor 3 trekpaarden.)

Als je ervoor kan zorgen dat je maar een keer per dag meer langsmoet dan zal dat al behoorlijk wat tijd schelen denk ik.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:31

iK heb een eigen bedrijf, een paard en een huishouden/gezin (alleen mijn vriend, geen kinderen, wil twee vogels).
Ik werk vanaf 09;00 uur tot 5 of 6 soms later. Daarna ga ik eten of naar stal. IN het weekend doen we het huishouden en tussendoor krijgen ze vogels aandacht.
Gaat eigenlijk prima. maar je bent wel lekker druk.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:19

Ook ik werk in twee ploegen.
Van 5 tot 14 uur en
Van 14 tot 23 uur.
32 uur totaal, op woensdag werk ik niet.
Als ik om 5 uur moet beginnen, doe ik voordat ik begin met werken de paarden buiten zetten en buiten brok voeren. En indien nodig hooi voeren in hooinet. 's middags uitmesten en evt rijden en voeren .
Waterbakken buiten probeert ik op woensdag en in het weekend te vullen

Als ik late dienst heb, dan alles 's
Ochtends en het hoognodige 's avonds.
Bij goed weer 24/7 buiten.

Voordeel is dat je altijd een dagdeel licht hebt.

En all in stal zorgt voor minder werk, maar meer kosten.
Of misschien een dag minder werken; meer tijd maar minder inkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:22

Het is al gezegd maar ik zou kijken voor een all-in stalling, als dit niet mogelijk is 1 of 2 verzorgsters die je kunnen/willen helpen.
Heb zelf geen ervaring met het stukje fulltime job en daarnaast een paard en ook niet met doe het zelf stallen maar snap wel dat je het lastig vind.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:27

mijn moeder had fulltime baan en 2 jongen kinden. En wij ging mee of bleven bij mij vader dan pasten hij op. En als we mee ging waren wij zo opgevoed dat wij gewoon bleven zitten waar me moeder ons neerzetten. En ook dat wij niet in weg mochten lopen maar dat deden we ook niet en we waren ook zo opgevoed dat we uit keken bij de paarden. En ik was toen 3 toen het paard kwam en me zus was 7 en ze had genoeg tijd ze deelden het gewoon goed in der dag. En ik zelf zit ik op school en doe ik drukken opleiding met uur reizen heen en uur terug. En veel hw en toetsen enzo maar ik plan het gewoon goed in en ik moet naar stal ok stukje reisen als ik op fiets ga duurt het half uur. En ik rij gewoon 5/6 keer per week deed me moeder ook. Maar of ik doe savonds hw of als ik gelijk uit school kom En is in winter en zomer het zelfde. We hebben straks een binnenbak tot me beschikking maar anders gewoon buiten bak met verlichting. Waar je alles goed kan zien maar maakt in me hoofd vaak een tijd schema van dan dat dan dat en dan dat. En voor mijn is me paard juist ontspanning en zeker als even stress is. En ik rij ook nog vol op wedstrijden en dat deed mijn moeder ook. En die had ook al paarden voor dat ze ons kreeg al maar ja is bij iereen anders.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:34

Ik werk 3 dagen per week, in de winter gaan ze (meestal) naar een stalling. Zo blijft er veel tijd over voor de kinderen en het rijden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:36

Even wat algemene vragen beantwoorden.

Ik ben 3 jaar geleden dit plekje gaan huren samen met een vriendin die ook een paardje had.
We verdeelde toen het werk. En dat ging prima.
Helaas vond ze het allemaal wat te ver weg van haar huis (i.v.m kids) en heeft ze der paardje verhuisd naar dichter bij huis.
Ik sta er nu 2 jaar alleen en doe nu alles zelf. Verhuizen lijkt voor nu geen oplossing. Ik heb twee paarden met een 'gebruiksaanwijzing'. En kan geen stal vinden die voor beide geschikt is.

En eerlijk durf ik ze ook niet goed meer te verhuizen. Ze zijn zoveel veranderd in positieve zin nu ze hier staan. Mijn merrie is een heel stuk relaxter en staat niet meer te hoesten of benauwd te zijn. En dat is ook me ook wel wat waard.

Ik heb nu nog een box vrij en staat regelmatig een advertentie op marktplaats. Maar daar komt ook niemand op af. Begrijpelijk want de huur is behoorlijk hoog en dan kun je net zo goed op een stal half pension gaan staan.

Verzorgster / bijrijdster heb ik ook overwogen. Maar het niet gedaan. Enige waar ik ze op durf te laten rijden is mijn merrie. Maar die is nogal blessure gevoelig waar door ik bang ben dat ze te veel van haar gaan vragen en ze weer gaat kreupelen.
Mooiste zou zijn als ik iemand tref die het rijden niet belangrijk vind. En het ook leuk vind om lekker met haar te wandelen, vrijheidsdressuur, aan de hand werken en op goede dagen een buitenritje of wat basis in de bak.

In de winter sta ik de ene week om 7.00 uur op stal. Krijgen ze brokken. En in de tussentijd gooi ik buiten de hooibakken vol. En gaan ze naar buiten. Rij ik om half 8 weer naar het werk.
17.15 ben ik thuis dan is het eten omkleden en tussen half 7 en 7 weer op stal. Ben ik vaak 3 kwartier bezig met de stallen uitmesten en hooinetten vullen (misschien dat daar tijd valt te behalen door ze niet dagelijks goed uit te mesten). Ik probeer er om 20.00 op te zitten en dan gemiddeld 3 kwartier te rijden.
Dan de paarden op stal. Met een vreselijke lamp op mijn kop de wei door om de mest eruit te halen. Voeren en gauw weer naar huis. Ben ik vaak om 21.30 thuis nog wat drinken en naar bed.

De andere week sta ik om 8 uur op stal. En moet ik uiterlijk om 11.00 uur weg. Soms redt ik het niet om ook nog de stallen te doen. En moet ik dat sávonds nog doen. Ik ben dan om 22.15 weer op stal om de paarden te voeren (eventueel te mesten) en binnen te halen.

Ik ga nog even jullie berichten door lezen. Ben zo benieuwd hoe andere het doen. Of ik nog ergens tijd kan behalen. Of handiger kan aanpakken.

Ik heb ook al zitten denken om sóchtends als ik dagdienst heb een uurtje eerder naar stal te rijden. Dat ik ze om 6 uur buiten zet en dan al doe mesten zodat ik sávonds alleen nog hoef te rijden.

Maar auw om 5 uur mijn bed uit doet zo zeer.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:52

Vijf uur uit je bed went wel.
Dan kun je in ieder geval alles uitmesten en alvast hooi in de stal voor 's avonds klaarleggen. Dan ben je 's avonds eerder klaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:07

Heb je naast dit schema dan ook nog een gezin?
Pff, ik benijd je niet, ik zou zo'n schema echt niet trekken, laat staan dat ik er plezier uit zou halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:32

Pfoe zeg! Wat een schema!

En iemand 'inhuren'? Een paardengek die voor een klein bedragje uitmest, voer klaar zet, etc? Misschien zelfs de paarden buiten of binnen zet?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:43

Heb je ook kinderen? Vraag me echt af hoe je dat dan doet..
Ik vind het al lastig soms met een baan van 24u/28u en 2 jonge kinderen thuis. Ze sporten beide dus 5x per week naar sport. Nu het 's avonds nog licht is lukt het nog wel maar in de winter heb ik veel minder tijd voor mijn paard (geen binnenbak en geen licht bij de buitenbak).
En dan heb ik 1 paard en staat ze volpension.. (behalve regelmatig helpen paddock/wei mesten).

Qua voeren: ik zie wel eens bij anderen een hele ronde hooibaal waar de paarden van eten. Is 1x neerleggen en doen ze wel een poosje mee. Is dat iets?
Mesten doe je alleen 's avonds begrijp ik? Kan je dat niet verdelen en dus ook 's ochtends doen? Dan moet je wel 2x mesten maar veel minder dus minder tijd mee kwijt en 's avonds eerder thuis.
En ik zou toch zoeken naar een verzorgster.. Je kan toch prima aangeven wat wel en niet kan met je merrie? En een jonge meid die af en toe overdag tijd heeft en op een gegeven moment zelfstandig met jouw paarden kan tutten, kan ook even mesten en de waterbakken etc doen.. scheelt jou zoveel tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:52

Ik denk eerlijk gezegd dat het een illusie is dat je door je deze situatie houdbaar maakt door je energie anders te verdelen over de dag. Het is gewoon heel erg veel, voor sommige mensen misschien haalbaar maar zeker niet voor iedereen.
Ik zou dus kijken waar je minder tijd aan kan besteden; een andere stalling zoeken voor je paarden, verzorger zoeken voor je paarden, minder uren werken (als je 5x7 uur gaat werken ipv 5x8 scheelt het qua salaris misschien veel en heb je wel een extra uur in je dag), een schoonmaakster inhuren zodat je thuis iig niet hoeft te poetsen, misschien is er een puber te vinden die als bijbaantje elke zaterdag je wei wil uitmesten zodat je het zelf kan laten liggen doordeweeks?
De enige manier om meer tijd te krijgen is door (een deel van) een klus uit handen te geven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:55

Eerst mijn schema maar even neergooien:

Winter
05:00 wekker - aankleden, honden uitlaten, voeren, kattenbak doen
06:00 naar paarden (25 km rijden)
06:30 paarden brok voeren, ondertussen slowfeeders buiten vullen, paarden naar buiten
07:00 naar huis (25 km rijden)
07:30 douchen, eten, naar werk
17:30 naar paarden
18:00 binnen en buiten uitmesten, hooinetten vullen, paarden naar binnen en brok voeren
20:00 naar huis
20:30 koken, eten en iets in het huishouden doen
22:30 laatste rondje honden en naar bed

Zomer
17:30 naar paarden
18:00 buiten mesten en wei verzetten
19:00 iets leuks met ze doen

Iets met ze doen in de winter is geen optie, te weinig tijd en geen licht buiten. Zomers lukt dat beter maar nog altijd niet helemaal naar mijn zin. Kinderen zijn in mijn schema geen optie. Ik vind het al heel lastig om alles met de honden en kat te combineren.

Oplossingen.. tja de enige optie die ik zie bij mijzelf is ze aan huis halen. Scheelt mij een boel reistijd en ik hoef dan niet meer iets perse op dat moment te doen. Ik weet natuurlijk niet of dit voor jou een optie is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:46

Ik heb 2 jonge kinderen en moet het gezin en de beestenboel verzorgen.
Ze staan aan huis.
Mijn kinderen gaan voor. Of we gaan gewoon lekker met zijn allen een buitenrit maken of wat doen met de paarden bij huis.

Ik denk maar zo, de kinderen zijn maar even klein daar moet je van genieten, want voor je het weet gaan ze het liefst hun eigen weg.
Dus ik vind het belangrijk dat ik de kinderen op nr1 zet, dan pas de dieren. En ik hou ontzettend veel van de dieren en zijn echt onderdeel van ons gezin, maar imo blijven het dieren. En die nemen me het niet kwalijk als ik even minder tijd voor ze heb naast de standaard verzorging.
Paardjes komen altijd vrolijk naar me toe en de hond kwispelt elke keer weer zo hard dat ie bijna opstijgt. En de katten komen gewoon weer altijd bij me liggen. Ook als ze even geen extra aandacht hebben gehad.
Maar omdat we de beestenboel aan huis hebben, is het ook gewoon letterlijk onderdeel van ons gezin. We leven samen met ze. En we doen dingen samen.
Heb een man die ook graag lekker mee wandelt als ik een buitenrit maak. Kindjes mee op de fietsjes. En als ik in de paddock of weide rijd, dan kunnen de kinderen hun ding doen. Spelen op het veld of gewoon lekker kijken.

Ik zou absoluut niet kunnen wat jij doet. Naast een fulltime baan een doe het zelf stal doen.

Thuis ben ik er al een paar keer per dag mee bezig. Hele rondje beesten wordt dan weer gedaan. 4 keer. 's Morgen vroeg tussen 5 en 6 doet mijn man de paarden. Ik de rest van de dag en hij dan weer 's avonds laat.
Ik mest de paddock uit. Dat is mijn taak. Heel af en toe doet mijn man het, maar dan moet daar een reden voor zijn.
En daarnaast dus kinderen naar school brengen. Huishouden, winkel, zwemles en ik werk iedere woensdag middag op de manege.
Met een ziek lichaam is dit het max wat ik aan kan. En soms nog wel eens te veel.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:55

Vind dit wel een heel interessant topic hoe iedereen het rond krijgt!

Mijn 2 paarden staan bij m'n ouders aan huis, in half pension als het ware. Maar mams waardeert het wel als ik of stalgenootje 's morgens komt helpen met voeren en op de wei zetten. Ik werk fulltime in wisseldiensten en 2 dagen op kantoor dus hele dagen. Met het uitmesten, voeren en extra klusjes ben ik al aardig wat tijd kwijt elke dag. 1 paard loopt fanatiek wedstrijden en heeft dus ook een trainings schema, de andere is nog niet onder het zadel dus longeer ik 3 keer per week, welke dag me het beste uitkomt. Maar is wel de bedoeling hem ook te gaan beleren. Vanaf volgende week ga ik samenwonen, dus groter huis om schoon te houden en vriendlief om rekening mee te houden qua eten. Nu eet ik soms pas om 20:00 als ik thuiskom, maarja is makkelijker als je alleen woont. Dus ik lees graag even mee hier!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:09

Ik werk 40 uur en ga iedere ochtend voordat ik ga werken de paarden doen. En dan 's avonds na het werk weer. Vind het niet erg, maar ik heb gelukkig ook geen kinderen waar ik ook nog voor moet zorgen. Je zou een verzorger kunnen zoeken om het allemaal wat makkelijker te maken.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:12

TS heb je wel of geen kinderen, dat heb ik nog niet helemaal begrepen ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:33

Ik zie vaak passeren dat mensen 2 maal per dag langsgaan en dan ook twee keer moeten hooinetten of slowfeeders vullen. Dat is gewoon een pokkewerkje waar veel tijd in kruipt, waarom werken jullie niet met grotere slowfeeders of grotere netten waardoor je bijvoorbeeld eens per week alles kan vullen en dan gewoon een net hoeft op te hangen?
Ik maak netten van 2 m breed en iets meer dan een meter hoog. Hier passen drie dikke plakken van een grote baal in en is voor een paard voldoende voor minstens 2 (maar vaker 3) dagen.
Wij hebben de drie E-pony's staan, en vullen een 5-6 tal netten in het weekend, 2 netten ophangen en om de dag moeten we een netje vervangen, die hangen op met karabijnhaakjes, dus is het gewoon een kwestie om ze in de kruiwagen te leggen, stal in rijden, haakjes vast, kruiwagen eronderuit en ze 1 paard heeft voor 2-3 dagen hooi.
En als je de netten in serie vult op zaterdag dan kost dat een halfuurtje tijd, als je met twee bent om te vullen nog minder :).

Bij de trekpaarden hebben we oude preicontainers omgebouwd tot slowfeeder. Deze vullen we meestal met de kniklader maar soms ook met de hand, zeker met twee is het een kwartiertje werk om die dingen te vullen, maar als ze helemaal gevuld zijn eten onze drie trekpaarden er gemakkelijk 3-4 dagen van.

Afbeelding