Even wat algemene vragen beantwoorden.
Ik ben 3 jaar geleden dit plekje gaan huren samen met een vriendin die ook een paardje had.
We verdeelde toen het werk. En dat ging prima.
Helaas vond ze het allemaal wat te ver weg van haar huis (i.v.m kids) en heeft ze der paardje verhuisd naar dichter bij huis.
Ik sta er nu 2 jaar alleen en doe nu alles zelf. Verhuizen lijkt voor nu geen oplossing. Ik heb twee paarden met een 'gebruiksaanwijzing'. En kan geen stal vinden die voor beide geschikt is.
En eerlijk durf ik ze ook niet goed meer te verhuizen. Ze zijn zoveel veranderd in positieve zin nu ze hier staan. Mijn merrie is een heel stuk relaxter en staat niet meer te hoesten of benauwd te zijn. En dat is ook me ook wel wat waard.
Ik heb nu nog een box vrij en staat regelmatig een advertentie op marktplaats. Maar daar komt ook niemand op af. Begrijpelijk want de huur is behoorlijk hoog en dan kun je net zo goed op een stal half pension gaan staan.
Verzorgster / bijrijdster heb ik ook overwogen. Maar het niet gedaan. Enige waar ik ze op durf te laten rijden is mijn merrie. Maar die is nogal blessure gevoelig waar door ik bang ben dat ze te veel van haar gaan vragen en ze weer gaat kreupelen.
Mooiste zou zijn als ik iemand tref die het rijden niet belangrijk vind. En het ook leuk vind om lekker met haar te wandelen, vrijheidsdressuur, aan de hand werken en op goede dagen een buitenritje of wat basis in de bak.
In de winter sta ik de ene week om 7.00 uur op stal. Krijgen ze brokken. En in de tussentijd gooi ik buiten de hooibakken vol. En gaan ze naar buiten. Rij ik om half 8 weer naar het werk.
17.15 ben ik thuis dan is het eten omkleden en tussen half 7 en 7 weer op stal. Ben ik vaak 3 kwartier bezig met de stallen uitmesten en hooinetten vullen (misschien dat daar tijd valt te behalen door ze niet dagelijks goed uit te mesten). Ik probeer er om 20.00 op te zitten en dan gemiddeld 3 kwartier te rijden.
Dan de paarden op stal. Met een vreselijke lamp op mijn kop de wei door om de mest eruit te halen. Voeren en gauw weer naar huis. Ben ik vaak om 21.30 thuis nog wat drinken en naar bed.
De andere week sta ik om 8 uur op stal. En moet ik uiterlijk om 11.00 uur weg. Soms redt ik het niet om ook nog de stallen te doen. En moet ik dat sávonds nog doen. Ik ben dan om 22.15 weer op stal om de paarden te voeren (eventueel te mesten) en binnen te halen.
Ik ga nog even jullie berichten door lezen. Ben zo benieuwd hoe andere het doen. Of ik nog ergens tijd kan behalen. Of handiger kan aanpakken.
Ik heb ook al zitten denken om sóchtends als ik dagdienst heb een uurtje eerder naar stal te rijden. Dat ik ze om 6 uur buiten zet en dan al doe mesten zodat ik sávonds alleen nog hoef te rijden.
Maar auw om 5 uur mijn bed uit doet zo zeer.