1e bezichtiging nieuw paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

1e bezichtiging nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 21:59

Ten eerste heb ik echt geen idee of het topic hier goed staat, verplaats maar als het niet zo is.

Ik heb morgen afgesproken om bij een paard te gaan kijken. Dit is de allereerste bezichtiging die ik bewust meemaak, toen ik mijn pony kocht was ik 8, nu 16. Waar moet je vooral opletten en niet vergeten te vragen? Ik weet wat voor paard ik zoek, het paard waar we naar gaan kijken doet dit ook zoals wordt gezegd. Maar zijn er verder nog zaken waar je op moet letten? Of dingen die je zelf moet/mag doen of die je juist bewust de eigenaar moet laten doen?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:04

Probeer alles zelf te doen. Rijd hem zelf in. De eigenaar kan hem nadien altijd nog even voorrijden, maar het is belangrijk om écht te voelen hoe het paard gereden is en zich gedraagt met het verzorgen/opzadelen. Probeer hem naar de wei te brengen na het rijden bijvoorbeeld, spoel zijn beentjes af... Allerlei dingen waaraan je kan zien hoe dat paard in zijn hoofd is en of dat past bij wat jij wil. Dat kan je nog al moeilijk inschatten als de eigenaar alles voor je doet. En laat hem keuren door je eigen DA, niet door hun DA. Maar dat lijkt me een beetje logisch :)

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:10

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:25

Steef schreef:
Heleennn schreef:
Probeer alles zelf te doen. Rijd hem zelf in. De eigenaar kan hem nadien altijd nog even voorrijden, maar het is belangrijk om écht te voelen hoe het paard gereden is en zich gedraagt met het verzorgen/opzadelen. Probeer hem naar de wei te brengen na het rijden bijvoorbeeld, spoel zijn beentjes af... Allerlei dingen waaraan je kan zien hoe dat paard in zijn hoofd is en of dat past bij wat jij wil. Dat kan je nog al moeilijk inschatten als de eigenaar alles voor je doet. En laat hem keuren door je eigen DA, niet door hun DA. Maar dat lijkt me een beetje logisch :)


Ik snap jouw gedachtegang, maar ik zou er juist niet gelijk zelf op gaan zitten, je weet maar nooit wat voor paard het is... Voor hetzelfde geld spoort ie van geen kant. Is denk ik een kwestie van wat je voorkeur heeft :)


Je kunt er voor kiezen om het beestje eerst 5 minuten te laten voorrijden om te kijken wat voor paard het is en daarna kun je zelf opstappen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: 1e bezichtiging nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:28

Eerst observeren en dan pas zelf!!

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: 1e bezichtiging nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:31

Ik heb vroeger nog de tip gelezen om een halfuur of een uur te vroeg op de afspraak komen, want een erg hevig paard kan soms heel mak lijken als ze hem ervoor eerst hard hebben laten werken. Hoewel, je zou dat wel zien als ie helemaal bezweet is.

Ik vermoed dat je ook een volwassene bij je hebt met kennis van zaken?

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:34

Ik laat altijd even voorrijden met het idee wat hierboven al genoemd wordt. Heb geen zin in vliegles (al koop ik zelf meestal groene paarden).
Als diegene even alle gangen heeft laten zien ga ik erop. Dit is dus na 5-10 minuten.

Verder goed letten op hoefstand van het paard. Heeft het gelijke voeten.
Staat het paard op 4 benen of ontlast hij steeds bv 1 been.
Is het paard vriendelijk of chagrijnig in de omgang?
Voel met je vingers vlak langs de wervelkolom. Niet hrd drukken maar wel gewoon even voelen. Je voelt de spieren en als het paard z'n rug wegdrukt dan weet je dat datgevoeliger is dan bij andere paarden. Hoeft niet erg te zijn. Gewoon met je handen overal voelen eigenlijk. Ik aai ze altijd helemaal, ziet er super vriendelijk uit maar dan voel je bepaalde spierspanningen en waar dat zit.

Ik heb de tip vaker gelezen een half uur of uur te vroeg te komen. Ik zou als verkoper not amused zijn. 15 minuten 20 minuten geen probleem maar weinig zin dat iemand de halve dag bij mij thuis loopt. Afspraak is een bepaalde tijd. Heeft bij mij niks met stiekem laten werken te maken hoor. Als iemand dat wil doet ie dat wel een paar uur van te voren zodat het niet onder het zweet zit, schoongespoeld kan worden en dan onder het zand uit de wei gehaald kan worden oid.. je maakt er geen vrienden mee door zoveel te vroeg te komen vrees ik.

Veel plezier bij de bezichtiging van het paard.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:35

Mijn advies is om een objectief iemand met verstand mee te laten kijken. Zelf kijk je al snel door een roze bril, iemand met iets meer afstand kijkt vaak iets kritischer.

Zorg dat je zelf het paard uit de stal of wei mag halen en zelf mag borstelen en hoeven krabben. Zo zie je hoe het paard in de normale omgang reageert en reageert op borstelen.

Zorg dus ook dat het paard niet opgezadeld klaar staat. Ik zou zelf graag willen zien hoe het paard reageert op het opzadelen.

Ik zou eerst het paard voor laten rijden. Zo zie je vanaf de grond hoe het paard loopt en heb je zelf een beetje een indruk hoe het paard onder het zadel is. Daarna zou ik zelf pas rijden.

Als je er buiten mee wilt gaan rijden kun je vragen of de eigenaar er een stukje mee over de weg wilt rijden bijv. Je kunt dan meewandelen en zo zie je zelf hoe hij reageert.

En altijd laten keuren!

Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:40

Iig niet zelf als eerste opstappen :n
Op die manier heb ik een x vliegles gehad met een gebroken knie als resultaat toen ik op een pony stapte die zeer geschikt was voor kleine kinderen >;)

Neem verder de tijd voor alles, poetsen, rijden, hoe loopt hij mee etc. Ik heb zelf vaak het idee gehad dat men alles snel snel wilt doen terwijl juist dat soort simpele dingen belangrijk zijn en je veel kunnen vertellen.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:27

Als ik voor een paard zou gaan kijken dan zou ik vooral observeren. Hoe gedraagt het paard zich tijdens het benaderen, halsteren, geleiden, vastzetten, borstelen, hoeven krabben, opzadelen en rijden. Ondertussen veel vragen stellen en evt. vragen of de eigenaar dingen wil laten zien (stel de eigenaar zet het paard niet vast, dan kun je vragen of hij wel kan vaststaan, hoe hij zich dan gedraagt en of de eigenaar het kan laten zien). Als je het zelf doet, zie je misschien zaken over het hoofd (als je zelf het paard uit de box haalt zie je misschien niet dat hij de eerste 2 passen kramperig is) Als wij een gereden paard verkopen laten we zien hoe we normaal rijden en wat het paard kan, de klant kan daarna zelf nog even voelen. Evt. kun je bij een 2e bezichtiging wel alles zelf doen en er ook als eerste opstappen om een goed beeld te krijgen.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: 1e bezichtiging nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:11

Niet als eerste opstappen inderdaad, je zal de eerste niet zijn waarbij het paard toch echt een stuk minder braaf is.

Wat ik als verkoper heel fijn vind is als je goed onder woorden kan brengen wat je zoekt in een paard. Wat voor ruiter ben je, wat heb je voor ambities, wat vind je belangrijk etc. Ik ken het paard en kan veel makkelijker inschatten of dat een goede match kan zijn.

Verder vooral goed kijken. Hoe staat hij op zijn voeten, hoe is de vacht, hoe zijn de manen en staart, hoe is zijn gedrag etc etc. Gedraag je daarentegen niet als een halve dierenarts, ga niet overal aan het paard lopen knijpen en duwen. Ik heb hier weleens mensen die binnenkomen en als eerste eens flink met de vingers over de rug heen gaan. Paard ligt vervolgens van schrik bijna op de grond, die zijn ten eerste niet gewend dat vreemden er zo mee omgaan en al helemaal niet gewend dat er zo lomp met ze omgegaan word. Dat soort acties zeggen helemaal niets over hoe al dan niet gevoelig bv de rug een paard is en tref je de verkeerde (of juist de goede) verkoper kan je ook gelijk weer vertrekken.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:54

Steef schreef:
Heleennn schreef:
Probeer alles zelf te doen. Rijd hem zelf in. De eigenaar kan hem nadien altijd nog even voorrijden, maar het is belangrijk om écht te voelen hoe het paard gereden is en zich gedraagt met het verzorgen/opzadelen. Probeer hem naar de wei te brengen na het rijden bijvoorbeeld, spoel zijn beentjes af... Allerlei dingen waaraan je kan zien hoe dat paard in zijn hoofd is en of dat past bij wat jij wil. Dat kan je nog al moeilijk inschatten als de eigenaar alles voor je doet. En laat hem keuren door je eigen DA, niet door hun DA. Maar dat lijkt me een beetje logisch :)


Ik snap jouw gedachtegang, maar ik zou er juist niet gelijk zelf op gaan zitten, je weet maar nooit wat voor paard het is... Voor hetzelfde geld spoort ie van geen kant. Is denk ik een kwestie van wat je voorkeur heeft :)

Dat heb je dan hopelijk al wel door als je hem opzadelt en naar de bak brengt. Ik vind het logisch om eerst wat rond te stappen in de bak met het paard of zelfs wat longeren. Als het echt geen brave is zie je dat dan ook wel. Ik stap altijd als eerste op nieuwe paarden. Ik vind dat je enkel dan kan voelen of het paard correct gereden is. De eigenaar kent de tekortkomingen en rijdt die er waarschijnlijk automatisch al uit. Dan heb je het paard uiteindelijk thuis en blijkt het een grote loebas te zijn. Nee, ik laat nooit voorrijden, na dat ik gereden heb wel maar ik wil altijd als eerste voelen. Natuurlijk is het mij ook al gebeurd dat er toch echt een stout paard voor je neus staat ondanks de leuke advertentie. Maar een paard dat pijn heeft of stout is heb je bij het poetsen en opzadelen echt al wel door. Dat moet je gewoon kunnen inschatten, en anders moet je iemand meenemen die dat wel kan.

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 1e bezichtiging nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:03

Neem iemand mee met veel verstand van zaken, kom te vroeg, minimaal een kwartier en ga er zeker niet als eerste op. Staat het paard je aan alle kanten aan dan vragen of het al eens gekeurd is en daarnaast zeker zelf bij een dierenarts naar keuze over laten keuren. En ook in ieder geval foto's van de onderbenen maken.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70543
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:35

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: 1e bezichtiging nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:56

Ik zou idd het uit de stal/wei halen laten doen en even observeren. Poetsen/zadelen e.d. heb ik bij bezichtigingen altijd zelf gedaan (toen ik op zoek was) en laten doen door potentiele kopers. Juist ook om te zien hoe een evt koper is in de omgang en het paard op hen reageert.

Heb alle paarden die ik bezichtigd heb wel laten voorrijden, maar dat komt ook voort uit een slechte ervaring in het verleden (paardje die ik zou gaan bijrijden, kreeg na van hand veranderen complete rodeo, achteraf bleek ie rugpijn te hebben, liet met poetsen enzo nog niets merken, maar ik eindigde wel met een gebroken arm in het ziekenhuis).

En idd altijd door een eigen gekozen da laten keuren. En indien mogelijk inderdaad nog iemand mee nemen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:39

Ik ben ooit eens ruim een uur te vroeg aangekomen.

Pony kwam net terug van een buitenrit en daarna ging ik nog proefrijden.

Dus ja, die was wel braaf.
Wel enorm angstig.

Op de terugweg maakte ie een glijer waardoor we vielen, maar ondanks dat de rest door reed en ik nog op de grond lag, bleef ie bij me.
Ondanks z'n angst en schrik, mocht ik zo weer opstappen en reden we verder.

Er was nog wel wat werk aan, maar wat een karakter!
Inmiddels heb ik hem ruim 6 jaar en ondanks de lange weg die we hebben afgelegd, geen moment spijt!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 1e bezichtiging nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:04

Dat moet iedereen zelf weten, maar ik vind het nogal risicovol om het te bezichtigen paard niet eerst te laten voorrijden maar er meteen zelf op te springen.Wie is er trouwens verantwoordelijk als er dan een ongeluk gebeurt?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:08

anjali schreef:
Dat moet iedereen zelf weten, maar ik vind het nogal risicovol om het te bezichtigen paard niet eerst te laten voorrijden maar er meteen zelf op te springen.Wie is er trouwens verantwoordelijk als er dan een ongeluk gebeurt?

Ik ben gewoon verzekerd om andere paarden te rijden en uit te brengen. Voor mij is dat dus geen bezwaar, maar ik snap dat sommige dit risicovol vinden. Is ieders eigen keuze natuurlijk

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:18

bigone schreef:
Neem iemand mee met veel verstand van zaken, kom te vroeg, minimaal een kwartier en ga er zeker niet als eerste op. Staat het paard je aan alle kanten aan dan vragen of het al eens gekeurd is en daarnaast zeker zelf bij een dierenarts naar keuze over laten keuren. En ook in ieder geval foto's van de onderbenen maken.

Jij scheelt me typewerk :)

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:21

hwn schreef:
Ik heb vroeger nog de tip gelezen om een halfuur of een uur te vroeg op de afspraak komen, want een erg hevig paard kan soms heel mak lijken als ze hem ervoor eerst hard hebben laten werken. Hoewel, je zou dat wel zien als ie helemaal bezweet is.

Ik vermoed dat je ook een volwassene bij je hebt met kennis van zaken?

Ben ook ooit wezen kijken bij een super braaf paard, ook wij waren met toeval een halfuur te vroeg toen we kwamen waren ze heel druk bezig met longeren. Ik wist natuurlijk wel voldoende! Paard bleek uiteindelijk ook verkocht te worden omdat de eigenaresse met de nodige kreukels in het ziekenhuis lag.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: 1e bezichtiging nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:23


Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:28

anjali schreef:
Dat moet iedereen zelf weten, maar ik vind het nogal risicovol om het te bezichtigen paard niet eerst te laten voorrijden maar er meteen zelf op te springen.Wie is er trouwens verantwoordelijk als er dan een ongeluk gebeurt?


De eigenaar is altijd verantwoordelijk.

pateeke
Berichten: 2214
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:30

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk zelf te doen als ik ging kijken. Daarnaast inderdaad goed observeren en kijken hoe de eigenaars met het paard omgaan. Daarnaast heb ik mijn eerste paard niet laten keuren wanneer ik erbij was (wat mij achteraf zeer sterk tegengevallen is) en heb ik dat bij de tweede dus wél laten doen. Daar zou ik dus zoiezo ook naar vragen, of hij gekeurd mag worden. Verder: boekje / equipes bezichtigen: is dit in orde? Is het paard gechipt? Zijn de entingen in orde? Ik ben bij mijn tweede pony tevens meer dan 1 keer gaan kijken en rijden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:31

Supervixen schreef:
anjali schreef:
Dat moet iedereen zelf weten, maar ik vind het nogal risicovol om het te bezichtigen paard niet eerst te laten voorrijden maar er meteen zelf op te springen.Wie is er trouwens verantwoordelijk als er dan een ongeluk gebeurt?


De eigenaar is altijd verantwoordelijk.


Alleen heb je daar per saldo niet zo veel aan als je met gebroken been in de bak ligt of erger :D .
Moet zeggen op sommigen ben ik bij koop wel meteen zelf gaan zitten, meesten niet.
(die die ik nu heb wel, wist dat ie net zadelmak was, toch erop gaan zitten :+ , maar bleek braaf en eerst gelongeerd natuurlijk en wel mijn bp aan volgens mij)

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: 1e bezichtiging nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:37

Hoe is het gegaan?