tips gevraagd voor meneer de Bruin!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

tips gevraagd voor meneer de Bruin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 15:55

Beste bokkers.
Een goede vriendin van mij heeft een pony, meneer de Bruin (We noemen hem gewoon Bruin).
Bruin is een lieve, schattige, maar moeilijke en ondeugende pony van 11 jaar oud.
Helaas gaat het de laatste tijd niet zo goed met het rijden. Nienke (de eigenaresse) baalt onwijs dat het niet goed gaat....
Ik zal jullie uitleggen wat Bruin doet;
Hij schrikt heel veel en vindt bijna alles eng. Hij gaat dan stokstijf stilstaan en doet niks meer. Dan ineens springt hij heel snel met vier benen in de lucht of springt hij opzij.
Of hij schrikt en schiet vooruit of wijkt ineens uit.
Ook bouwt hij heel veel spanning op.
Telkens in de bak gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat hij rennen, en wat we ook proberen, hij wilt niet rustiger gaan. Ook krijgen we zijn hoofd niet meer naar beneden.... hij is echt mega sterk in de nek.
En dat hoofd omhoog en rennen, en dat schrikken van alles en niets, dat is het ergste.
We hebben al zo veel geprobeerd! Thiedeman, martingaal, of zonder een van die dingen, niks helpt. Ook kneden met de handen niet. Als hij zonder iets rijd dan gaat het wel goed, alleen dan wil hij niet aan het werk. Ik rijd er ook wel eens op, alleen hij is zo vreselijk eigenwijs. Vandaag sprong hij in de galop ineens opzij en toen hing ik aan zijn zadel.
Ook heeft ze les... En ik help haar ook heel veel. Laat heb ik een heel rondje bos mee gelopen omdat dat paard niet vooruit wou zonder dat ik ervoor liep ( heb dus gelijk mijn workout gehad).
Hebben jullie tips? Dingen die we uit kunnen proberen om hem lager te laten lopen (stelling), minder te laten rennen, en minder te laten schrikken.
Ik hoor het graag!
Groetjes Sarien.
Laatst bijgewerkt door sardientje op 12-08-17 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: tips gevraagd voor meneer de Bruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:57

Goed kneden >;)
Leg dat eens uit?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:02

Les nemen doet ze al, wat zeggen ze daar dan of doet hij dat daar niet.
Ik denk dat er veel miscommunicatie is en jullie elkaar niet goed begrijpen.
Daarom is goede les wel belangrijk

Het zadel lig verder wel goed? De pony heeft geen rugpijn waardoor hij zo gaat rennen en zijn hoofd omhoog steekt?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 16:03

Gillbo schreef:
Les nemen doet ze al, wat zeggen ze daar dan of doet hij dat daar niet.
Ik denk dat er veel miscommunicatie is en jullie elkaar niet goed begrijpen.
Daarom is goede les wel belangrijk

Het zadel lig verder wel goed? De pony heeft geen rugpijn waardoor hij zo gaat rennen en zijn hoofd omhoog steekt?

Ik zal het eens vragen. dat weet ik niet eens, eerlijk gezegd.
De instructrice zegt dat het misschien goed is om iemand die goed rijdt en ook ervaring heeft met dat soort paarden voor een tijdje te laten rijden.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 16:05

Goof schreef:
Goed kneden >;)
Leg dat eens uit?

voor stelling. niet trekken maar kneden.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:10

Ik zou even goed kijken naar de gezondheid van de pony.
Ik vind het een beetje klinken alsof hij last heeft van zijn rug of hals omdat hij het niet doet zonder zadel.
Wellicht kun je daar eerst eventjes naar kijken :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 16:15

liespower94 schreef:
Ik zou even goed kijken naar de gezondheid van de pony.
Ik vind het een beetje klinken alsof hij last heeft van zijn rug of hals omdat hij het niet doet zonder zadel.
Wellicht kun je daar eerst eventjes naar kijken :)

ja, zal ik zeker tegen haar zeggen. dankjewel voor de tip :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:29

sardientje schreef:
voor stelling. niet trekken maar kneden.

Ik veronderstel dat je bedoelt om nageeflijk te rijden en niet noodzakelijk stelling? Of wil je continu met stelling rijden of hoe moet ik dit zien?
Om je paard nageeflijk te rijden, zal enkel rijden op de teugel, 'kneden' zoals jij het noemt, niet helpen. Het heeft te maken met ontspanning (wat deze pony duidelijk niet heeft momenteel), met voorwaarts rijden met de juiste impuls, met het samengaan van hulpen,...

Laat de pony eerst nakijken door een dierenarts, laat nakijken of het zadel past en goed ligt, laat eventueel een osteopaat komen om de pony weer losser te maken en als alles in orde is, ga dan aan de slag. Begin met grondwerk om de band tussen Niemke en Bruin te versterken en eerst vanaf de grond te werken aan een goede communicatie tussen beide.
En daarna: een goede instructrice laten komen en veel les nemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:32

sardientje schreef:
Hij gaat dan stokstijf stilstaan en doet niks meer. Dan ineens springt hij heel snel met vier benen in de lucht of springt hij opzij.

Ik gok, dat de spanning oploopt, en dat hij dan op gegeven moment in de freezetoestand komt.
Zo ja: voorkomen van de freeze is het devies.
:j Makkelijk gezegd - hebben jullie enig idee waar die spanning vandaan komt...?
(Idd: pijn? Zadel...? DA...?)
Citaat:
Telkens in de bak gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat hij rennen, en wat we ook proberen, hij wilt niet rustiger gaan. Ook krijgen we zijn hoofd niet meer naar beneden.... hij is echt mega sterk in de nek.

....veel mensen in de hippische wereld kennen :o alleen de trucjes -
"als een paard zijn hoofd laag heeft, holt hij niet weg" - dat is waar.
Bij een schrikkend paard het hoofd omlaag trekken is kolder. De druk en eventueel de pijn werken niet in je voordeel bij een vluchtdier...
Bij een gespannen paard kan het omlaag vragen van het hoofd zinnig zijn (= hals strekken, ook bij grondwerk, op stal etc.).

En ieder paard is mega sterk, tenzij je verkapte martelmethoden gebruikt (praam, stang, slofteugel, etc.) lukt het niet.
Citaat:
En dat hoofd omhoog en rennen, en dat schrikken van alles en niets, dat is het ergste.
We hebben al zo veel geprobeerd! Thiedeman, martingaal, of zonder een van die dingen, niks helpt. Ook kneden met de handen niet. Als hij zonder iets rijd dan gaat het wel goed, alleen dan wil hij niet aan het werk.

En soms is het uitproberen - "ik let op alles behalve mijn ruiter, en als het zo uitkomt test ik mijn vermogen om voor roofdieren weg te springen".
Let op: dit is geen stoutigheid!
Paard ervaart simpelweg geen leider.
Toon dus leidersgedrag.
Wees rustig. Geef zeer vaak heel kleine opdrachten (=om te beginnen). Mijn paard komt bijvoorbeeld niet al de stal uit als de deur opengaat (al is dat de bedoeling) maar efkes 2 seconden wachten tot ik achteruit stap.
Niet mij ondersteboven lopen, geen hoofd over mij heen zwaaien. Als ik bij het poetsen 'terug' of 'om' zeg, wil ik een reactie - dat soort dingen.
En zodra ik het gevoel krijg: 'paard let op alles behalve mij': direct een wending aan de losse teugel vragen (...ik krijg dit gevoel vaak bij het losstappen, daarna niet meer...), aan de lange teugel even 1 seconde stil staan, etc.

Citaat:
Dingen die we uit kunnen proberen om hem lager te laten lopen (stelling), minder te laten rennen, en minder te laten schrikken.
Ik hoor het graag!
Groetjes Sarien.

Rijkunstige ontspanning kan zeker helpen!
Voltes, stelling - bedenk vooral: wending naar links is rechts stretchen. (= 'Rechts wordt langer' is een betere wending, en ontspannener dan het verkrampte 'links wordt korter'. Links "moet" even lang blijven, rechts rekt - dat is de betere wending.)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 17:52

Janneke2 schreef:
sardientje schreef:
Hij gaat dan stokstijf stilstaan en doet niks meer. Dan ineens springt hij heel snel met vier benen in de lucht of springt hij opzij.

Ik gok, dat de spanning oploopt, en dat hij dan op gegeven moment in de freezetoestand komt.
Zo ja: voorkomen van de freeze is het devies.
:j Makkelijk gezegd - hebben jullie enig idee waar die spanning vandaan komt...?
(Idd: pijn? Zadel...? DA...?)
Citaat:

....veel mensen in de hippische wereld kennen :o alleen de trucjes -
"als een paard zijn hoofd laag heeft, holt hij niet weg" - dat is waar.
Bij een schrikkend paard het hoofd omlaag trekken is kolder. De druk en eventueel de pijn werken niet in je voordeel bij een vluchtdier...
Bij een gespannen paard kan het omlaag vragen van het hoofd zinnig zijn (= hals strekken, ook bij grondwerk, op stal etc.).

En ieder paard is mega sterk, tenzij je verkapte martelmethoden gebruikt (praam, stang, slofteugel, etc.) lukt het niet.
Citaat:
We hebben al zo veel geprobeerd! Thiedeman, martingaal, of zonder een van die dingen, niks helpt. Ook kneden met de handen niet. Als hij zonder iets rijd dan gaat het wel goed, alleen dan wil hij niet aan het werk.

En soms is het uitproberen - "ik let op alles behalve mijn ruiter, en als het zo uitkomt test ik mijn vermogen om voor roofdieren weg te springen".
Let op: dit is geen stoutigheid!
Paard ervaart simpelweg geen leider.
Toon dus leidersgedrag.
Wees rustig. Geef zeer vaak heel kleine opdrachten (=om te beginnen). Mijn paard komt bijvoorbeeld niet al de stal uit als de deur opengaat (al is dat de bedoeling) maar efkes 2 seconden wachten tot ik achteruit stap.
Niet mij ondersteboven lopen, geen hoofd over mij heen zwaaien. Als ik bij het poetsen 'terug' of 'om' zeg, wil ik een reactie - dat soort dingen.
En zodra ik het gevoel krijg: 'paard let op alles behalve mij': direct een wending aan de losse teugel vragen (...ik krijg dit gevoel vaak bij het losstappen, daarna niet meer...), aan de lange teugel even 1 seconde stil staan, etc.

Citaat:
Dingen die we uit kunnen proberen om hem lager te laten lopen (stelling), minder te laten rennen, en minder te laten schrikken.
Ik hoor het graag!
Groetjes Sarien.

Rijkunstige ontspanning kan zeker helpen!
Voltes, stelling - bedenk vooral: wending naar links is rechts stretchen. (= 'Rechts wordt langer' is een betere wending, en ontspannener dan het verkrampte 'links wordt korter'. Links "moet" even lang blijven, rechts rekt - dat is de betere wending.)

Super bedankt voor de tips! Gaan we zeker gebruiken. En even naar het zadel kijken. Al heb ik niet het idee dat dat het is. Paard doet het ook zonder zadel...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:57

Ik zou me even niet druk maken om het hoofd naar beneden te kneden en stelling te vragen, maar echt beginnen met rijden.
En goede les halen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:02

Eerst zeker weten dat hij medisch in orde is.
Dan check of het bit heel is. Geen scherpe randen?
Past hoofdstel en zadel?

Wat krijgt de pony dagelijks te eten? Teveel energie in het voer, leidt tot explosieve ponys.
Magnesium bijvoeren wil vaak rust brengen bij een pony. Tekort magnesium leidt tot nervositeit en schrikken.

Krijgt de pony dagelijks genoeg beweging? Staat het buiten met vriendjes?

Kortom eerst kijken of aan alle behoeftes van de pony wordt voldaan.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:26

Ik volg Janouk.
Mocht hiermee niks aan de hand zijn inderdaad een goede instructeur nemen.

Vooral niet kneden, trekken of whatever. Op twee lichtelijk, recht contact rijden voor de ondersteuning en vooruit rijden. Geen hulpteugels eraan of trekken wanneer pony te hard gaat.
Enkel voltes rijden voor vermindering in snelheid.

Pas wanneer een paard ontspant kun je gaan "rijden".
Leer eerst eens de pony op eigen benen te laten lopen.

Tenminste, dit is wat ik uit het verhaal krijg.
Het kan ook net zo goed een trauma zijn of zoals Janouk aangeeft dat er wat mis is met de pony of het tuig.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:53

xPenny schreef:
Enkel voltes rijden voor vermindering in snelheid.

Met dit stukje uit je post niet akkoord. Allereerst: het helpt niet bij iedere pony of ieder paard om een volte te rijden om snelheid te minderen en kan zelfs gevaarlijk zijn. Ik heb zo'n grapjas die dat na een keer wel door heeft en dan alles behalve vertraagt, maar gewoon doordendert, ook op een kleine cirkel en zo met ruiter en al zou omvallen. Of hij gaat zelf te pas en te onpas voltes rijden
Ten tweede wil je je paard denk ik niet leren dat volte = snelheid minderen, want soms zal je ook voltes in hetzelfde tempo willen rijden, maar eigenlijk leer je dit dus net wel aan door het op die manier te doen.
En ten derde: er zijn echt wel andere manieren om je paard te laten vertragen, tempocontrole te houden zonder aan je teugels te gaan sleuren of cirkels / voltes te rijden. Je zit speelt een belangrijke rol, alsook je ademhaling, hulpgeving en mentale ingesteldheid. Om een goede overgang te rijden of je paard in tempo terug te nemen denk je aan wat je wil gaan doen (vertragen, overgang rijden) en stelt het je voor, je vormt er als het ware een beeld van, je volgt met je bekken wat minder de beweging van het paard, Je geeft een halve ophouding en ademt uit. Ja, soms makkelijker gezegd dan gedaan, maar ook met paarden en pony's die doordrammen is dit imo zinvoller dan voltes en cirkels rijden om het tempo te gaan controleren. Hierbij hoort imo ook dat je het tempo van je paard ook moet kunnen controleren wanneer een volte of cirkel niet mogelijk is (bv op buitenrit wanneer je op een smal wegje bent oid of op wedstrijd).

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 19:39

janouk schreef:
Eerst zeker weten dat hij medisch in orde is.
Dan check of het bit heel is. Geen scherpe randen?
Past hoofdstel en zadel?

Wat krijgt de pony dagelijks te eten? Teveel energie in het voer, leidt tot explosieve ponys.
Magnesium bijvoeren wil vaak rust brengen bij een pony. Tekort magnesium leidt tot nervositeit en schrikken.

Krijgt de pony dagelijks genoeg beweging? Staat het buiten met vriendjes?

Kortom eerst kijken of aan alle behoeftes van de pony wordt voldaan.

hoofdstel is zeker goed. zadel durf ik niet te zeggen, en van het bit ook niet. de pony krijgt iedere dag beweging, en staat 24 uur per dag buiten in een kudde met zijn vriendjes :)
hij krijgt 250 gram biks iedere dag.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 19:43

super bedankt voor alle antwoorden! ik heb er echt veel aan. en ik denk Bruintje en Nienke ook.
Ik zal het zeker zeggen, en haar met jullie tips proberen te helpen.
En Nienke krijgt al wel goede lessen, helaas maar een keer per week. en ze heeft ook nog een bijrijdster dus dan is het ook moeilijker...
Nogmaals; heel erg bedankt.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:43

Pateeke,

Dat ben ik ook volkomen met je eens.
Ieder paard is anders maar had meer de intentie om een voorbeeld hier neer te zetten hoe het ook kan. Ze zal sowieso een goede lesgever gaan moeten zoeken.

Ik krijg namelijk het idee van TS aangezien ze al aangaf dat hulpteugels etc niet helpen, dat de pony een vluchtgedrag heeft gecreëerd. Ik zie heel, maar ook heeel veel mensen die alleen maar trekken en van voren willen rijden met alles erop en eraan en dan zichzelf achter de oren krabben wanneer paardlief het na 1 jaar niet meer pikt en onder het werk uit probeert uit te komen en zelfs soms gevaarlijk worden.

Door op twee lichtelijke teugels te rijden, hoe ik jonge paarden rijd, leer je je paard voelen en vanuit daaruit kun jij je aanpassen aan de pony. Maar ik krijg uit dit topic het idee dat er maar allemaal dingen aan wordt gehangen en dat er niet vanuit een beginpunt wordt gekeken.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 19:49

xPenny schreef:
Pateeke,

Dat ben ik ook volkomen met je eens.
Ieder paard is anders maar had meer de intentie om een voorbeeld hier neer te zetten hoe het ook kan. Ze zal sowieso een goede lesgever gaan moeten zoeken.

Ik krijg namelijk het idee van TS aangezien ze al aangaf dat hulpteugels etc niet helpen, dat de pony een vluchtgedrag heeft gecreëerd. Ik zie heel, maar ook heeel veel mensen die alleen maar trekken en van voren willen rijden met alles erop en eraan en dan zichzelf achter de oren krabben wanneer paardlief het na 1 jaar niet meer pikt en onder het werk uit probeert uit te komen en zelfs soms gevaarlijk worden.

Door op twee lichtelijke teugels te rijden, hoe ik jonge paarden rijd, leer je je paard voelen en vanuit daaruit kun jij je aanpassen aan de pony. Maar ik krijg uit dit topic het idee dat er maar allemaal dingen aan wordt gehangen en dat er niet vanuit een beginpunt wordt gekeken.

Ze heeft de pony al meer dan een jaar, en tot kort geleden ging het super goed!
Ze had al een wedstrijdje gereden...
Maar nu sinds een tijdje doet de pony zo dwars.
Ik geef haar wel eens les (ja, echt waar :o ) en ik zeg altijd dat ze de ontspanning op moet zoeken, en als hij lekker rustig loopt dat ze hem dan wat mag vragen (stelling).
ook zeg ik echt altijd dat ze niet met haar handen moet gaan trekken omdat ze hem alleen maar vast zet, hij word er niet relaxder van en hij gaat terug trekken en harder lopen.
ze heeft al een goede lesgever trouwens :) (niet ik, een professioneel iemand)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:11

Hoe oud? Ik denk zo maar als je een goede tandarts laat komen, dat je ook al veel problemen op lost.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 20:18

janouk schreef:
Hoe oud? Ik denk zo maar als je een goede tandarts laat komen, dat je ook al veel problemen op lost.

Wat bedoel je met hoe oud? het hoofdstel, de pony, het meisje, het zadel of ik :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:24

De pony

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 20:26

de pony is 11 jaar, maar dat had ik al gezegd (helemaal bovenaan), vandaar de verwarring haha

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:27

Hoe doet de pony het onder haar bijrijder?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 20:30

Joysieee schreef:
Hoe doet de pony het onder haar bijrijder?

wisselend. de ene keer beter dan de andere keer. maar ik moet wel zeggen dat ze consequenter is.
Maar ook bij haar kan de pony flink klieren.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:03

Maar je geeft aan dat de pony dit eerst niet deed en nu dus wel... Dan moet je imo op zoek naar de oorzaak en dat kan vanalles zijn zoals in het topic al aangehaald is: een minder passend hoofdstel of zadel, je paard dat ergens pijn heeft, gebitsproblemen, ... Dus: eerst dit even uitzoeken. Is dit het niet, ga je pas denken aan iets gedragsmatigs en hoe daar dan mee om te gaan. Want, zoals xPenny ook schrijft, kan het ook een gedragspatroon zijn dat ontstaan is in de omgang met Bruin. En ook een combinatie van een fysieke oorzaak en een gedragsalternatief is mogelijk.

sardientje schreef:
Ik geef haar wel eens les (ja, echt waar :o ) en ik zeg altijd dat ze de ontspanning op moet zoeken, en als hij lekker rustig loopt dat ze hem dan wat mag vragen (stelling).
ook zeg ik echt altijd dat ze niet met haar handen moet gaan trekken omdat ze hem alleen maar vast zet, hij word er niet relaxder van en hij gaat terug trekken en harder lopen.

En hier zou ik persoonlijk precies toch mee opletten. Les geven lijkt simpel, maar is dat daarom niet noodzakelijk. Het is niet omdat je goed kan paardrijden dat je goed kan lesgeven. De pony vertoont al problemen. Het is best dat Nienke zich laat begeleiden door een ervaren lesgever die ervaring heeft met de problematiek van Bruin, waar Nienke een klik mee heeft en die de lesstof goed kan overbrengen en zijn / haar lessen aanpast aan zowel Nienke als Bruin

@xPenny, ik snap wat je wil zeggen. Er mag inderdaad wat meer aandacht gaan naar de basis :), in plaats van te gaan rommelen met hulpteugels enz.