[VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:40

Ik weet niet of je wat hebt aan verhalen van lotgenoten maar ook ik ben al omver gewalst door mijn naarling. Heeft zich een maand NIET meer laten vangen. Effectief niet 1x gevangen, gewoon een maand op de wei gebleven. Nu komt hij sowieso niet echt binnen maar toen dacht ik toch ook: de eerstvolgende keer dat ik hem te pakken krijg bind ik hem aan een boom!!

Is ook van de ene dag op de andere over gegaan. Ik ben nog aan het wachten op zijn volgende pesterij, zullen er vast nog wel komen.

Komt goed!! Probeer je moeder te overtuigen van wat grondwerk en als ie je nog eens omver wilt knallen, krijgt ie gewoon een tik op zijn neus. Je hoeft hem niet KO te slaan maar zeker wel op zijn plaats zetten

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:51

Grondwerk? Nonsens... opvoeden. En zachte heelmeesters maken diepe wonden. Gelijk je grenzen aangeven. Deken opdoen kent ie... is ie nou helemaal besodemietert....
Niet gaan grondwerken, gewoon opvoeden.

Mijn paard probeerde vandaag ook de stal uit te lopen terwijl ik met zn deken bezig ben. Ik waarschuw 1x met mn stem, daarna maak ik hem hèèl duidelijk dat ie als de sodemieter naar achter, terug in de stal moet. Ze zijn slimmer dan je denkt.

Helemaal met zo'n groot paard... nu is ie nog jong en kent ie zn kracht nog niet volledig. Wees de leider die hij nodig heeft. Anders ga je grote problemen krijgen.

Longeren met een 2 jarige die er nog zo puppy uitziet zou ik ook echt niet doen. Nergens voor nodig, daar is nog tijd zat voor als ie 3-4 is. Juist met zo'n groot paars niet te vroeg beginnen

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 06:02

Je hebt uiteraard longeren en longeren.
Ik ben met mijn shire ook op 2,5 jarige leeftijd begonnen, zelfs op advies van haar artsen. Ze heeft nogal wat meegemaakt en ik moest aan haar kracht, achterhand en benen werken. (lang verhaal maar allemaal terug te lezen in mijn dagboek bij interesse)

Tuurlijk moet je zo grote de tijd geven uit te groeien. Maar spelenderwijs alles een beetje meepakken zonder te veel poespas kan echt wel..

Daarnaastbis grondwerk niet het standaard zweef gedoe, maar simpelweg de opvoeding. Zeker voor zo jonkie, sorry maar zie ik het verschil niet :+
Meelopen, persoonlijke ruimte wachten.. Opvoeding / grondwerk.. Noem het hoe je het noemen wil ;)


Maar fijn dat het nu weer beter ging ts! Lekker doorgaan zo!

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:39

Ik zou er wel voor oppassen met longeren in een rijbak. Als hij het doorkrijgt kan hij je zo de andere kant optrekken. Als ze dat eenmaal weten valt dat moeilijk weer af te leren. Kun je hem niet los in de bak laten lopen? En dan aan de hand van lichaamshouding/stem laten stappen en draven? Is minder belastend voor zijn jonge groeiende lijf.
Hij is wel gaaf hoor! Hoe wel van dat grijze

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 17:17

@iedereen ik geef hem rustig de tijd om te ontwikkelen en ons "longeren" is niks meer dan 5 minuutnes stappen en draven in een groot rondje aan het halster. Ik zou niet durven om hem nu al vol aan het werk te zetten, is hij veel te puppy voor.

@sjanien helaas niet :( omdat de staleigenaar destijds een nieuwe sproei-installatie heeft geinstaleerd heeft hij liever niet dat er nog paarden los lopen in de rijbak. En qua stemcommando's etc. kent hij nog niks, we zitten echt op punt 0.

DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:34

Diedelo schreef:
@iedereen ik geef hem rustig de tijd om te ontwikkelen en ons "longeren" is niks meer dan 5 minuutnes stappen en draven in een groot rondje aan het halster. Ik zou niet durven om hem nu al vol aan het werk te zetten, is hij veel te puppy voor.

@sjanien helaas niet :( omdat de staleigenaar destijds een nieuwe sproei-installatie heeft geinstaleerd heeft hij liever niet dat er nog paarden los lopen in de rijbak. En qua stemcommando's etc. kent hij nog niks, we zitten echt op punt 0.


Zo lang je hem in beweging houdt en hij niet aan de omheining of de sproeikoppen gaat bijten mogen ze los in de bak. Er mag ook gewoon losgesprongen worden etc hoor;)

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 19:24

DWensink schreef:
Diedelo schreef:
@iedereen ik geef hem rustig de tijd om te ontwikkelen en ons "longeren" is niks meer dan 5 minuutnes stappen en draven in een groot rondje aan het halster. Ik zou niet durven om hem nu al vol aan het werk te zetten, is hij veel te puppy voor.

@sjanien helaas niet :( omdat de staleigenaar destijds een nieuwe sproei-installatie heeft geinstaleerd heeft hij liever niet dat er nog paarden los lopen in de rijbak. En qua stemcommando's etc. kent hij nog niks, we zitten echt op punt 0.


Zo lang je hem in beweging houdt en hij niet aan de omheining of de sproeikoppen gaat bijten mogen ze los in de bak. Er mag ook gewoon losgesprongen worden etc hoor;)


ow haha weer wat geleerd XD thanks

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:00

Los in de bak kan ook enkel op lichaamstaal. Zo hoort het eigenlijk ook. ;)

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 21:38

*18 Zondag 27 augustus

Vrijdag avond is bokker JollieJ gekomen voor een weekendje bij mij en gisteren hebben we foto's gemaakt van Scott (Yeey <3) en ik ben zo super super blij! Ze zijn prachtig.

Vandaag geen tijd gehad omdat ik op een open dag heb gestaan met een stand en 2 fotografie workshops heb gegeven. Morgen ben ik de hele dag naar Weesp voor een fotoshoot maar ik hoop 's avonds nog even lekker naar Scott te kunnen om met hem te knuffelen want dat vind ie dan wel weer heel gezellig.

Voor nu ga ik er 2 laten zien, de rest houden jullie tegoed! :D

Afbeelding


Afbeelding

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:13

Wat een geweldig dier heb jij bemachtigd! :):) <3 :j _/-\o_ :') :# :wow:
Ik volg zeker mee met jullie avonturen :j :j :j

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:49

ik hoop dat je hem nog even paard laat zijn en niet direct aan het werk gaat zetten... :?
maar verder wel een leuk paardje :+

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 18:12

@Namira542 Dankjewel, ben ook heek erg trots op hem, alle pennygoals weer vervuld XD

@Oniekje als je meer had gelezen dan alleen de post over het longeren had je geweten dat hij zeer zeker nog niet echt aan het werk gaat omdat hij daar nog veel te puppy voor is :)

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 21:46

*19 Maandag 28 augustus

SUPER SUPER SUPER leuk nieuws!

Mijn zus is op Facebook in contact gekomen met de fokker van Scott en we hebben veulenfoto's gekregen!
Hij is zo ubercute en zijn moeder mag er ook wezen!

Afbeelding


Afbeelding

Knappe papa... Dillars Scottie Boy


Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:58

Ik zag dat hij van bij Jen komt, wat toevallig! Zij heeft Dexter nog ooit gehad of gereden, ik weet het niet meer precies. Ze heeft mij ook veel foto's gestuurd van Dexter op shows bij haar :)

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 12:11

@Granoek Wauw! de Clydesdale wereld is klein! :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:48

Haha wat een schattige foto's van hem zo half tijdens het verharen

Farome
Berichten: 683
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:57

Leuk Diede, Het is je gegund *\o/* .
Heb zelf een tijdje wat clydesdales (in)gereden, super karakter zo eerlijk en nuchter als maar zijn kan!

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 11:41

@freetorun ja het is echt heel bizar. Hij zit eigenlijk in zomervacht maar heeft allemaal lange haren onder zijn buik hangen :') :')

@Farome ja hij is inderdaad zo lekker nuchter en rustig (lees het brandblusserverhaal en je weet wat ik bedoel :') :') ) en dat heb ik altijd prettig gevonden aan koudbloeden.

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:21

Even een vraagje vanaf hier! Misschien dat iemand hier dit weet want ben dr wel nieuwsgierig naar.
Mijn verzorgpaard is een sabino vos. Er is mij toen vertelt dat je dat kunt zien doordat ze een grote brede bles heeft, hoge aftekeningen op de benen en die van mij heeft op en onder de buik ook nog stippen/vlekken.
Nu zie ik dit ook steeds bij de Clydesdales. Zit dit dan gewoon in het ras of verschilt dat gewoon per paard?

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 20:50

@Namira542 ik weet er het fijne ook niet van maar schijnt dat dit te maken heeft met het sabino gen, die in meerdere rassen invloed heeft dus de Clydesdales maar ook bv de Tinkers en sommige KWPN-ers

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:10

Sabino gen zorgt ervoor dat de shire en de clydesdale zijn 4 witten sokken en een bles heeft.

Sabino gen is erg dominant wat ervoor zorgt dat de witte benen vaak. Hoger door lopen of er spikkels ontstaan.
De roan kleur komt ook bij het sabino gen vandaan.

Sabino kun je herkennen aan de rand om de bles heen.
Als het goed is, heeft nou paard aan de rand van zijn bles een stukje bruine vacht onder de bles waardoor je bles een "rand" krijgt.
Dit hebben tinkers ook welke dragers zijn va het sabino gen, zij hebben dit dan rondom hun vlekken zitten.

Ik heb geprobeerd foto's te zoeken, maar helaas.. Vaak zie je dit vooral als. De vacht nat is namelijk..

Overigens het gespikkelde waar jij het over hebt, is het sabino gen wat samen gaat met het roan gen, dat zorgt voor die aparte vlekken volgens mij.

Afbeelding
Dit is mijn merrie, als goed is kun je hier de rand rondom de bles zien die ik.bedoel ;)


Diedeloo, de lange haren. Op de buik, noem je een "vlag" dit is normaal bij clydesdales en shire's, vooral. Bij de jongere paarden en word op keuringen ook graag gezien.
Ik vond het vreselijk en heb hem er afgeknipt zodra ik de kans had :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:06

Ik heb die vlag laten staan voor de keuring vorig kaar maar dit jaar ook weggggg. :+ Bij Dexter gaat dat van een baard (15cm) over zijn hals helemaal tot onder zijn buik

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 00:07

Ohhjaa wauw, die rand valt me nu pas op haha.Afbeelding

Heb geen foto van de stippen onder haar buik, maar wel aan dr zeikant en haar hoge witte benen. Vindt het zo jammer, die vlekjes zitten precies op de singelplek als ze een zadel op heeft. :n
Afbeelding

Sorry offtopic, maar was hier even benieuwd naar omdat ik dit ook zo vaak zag bij de Clydesdals

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:07

Klopt inderdaad is ook sabino gen :) komt bij warmbloeden ook voor, alleen veel minder omdat 4x wit niet in de rasstandaard staat ;)

Ohja dat is waar anoek die vlag gaat inderdaad vanaf kin tot koker! Dat vergeet ik altijd hahaha

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 22:15

@Nadiine_x Tnx! weer wat geleerd!

@Granoek ik vind het opzich niet lelijk, geen idee wat ik ermee ga doen. Hoop niet dat Scott zo'n lange baard krijgt, heb ik me bij King dood aan ge-ergerd.

@Namira542 wat heb je een mooie merrie! Wat is haar afstamming?