[VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:19

Wat jij zegt klopt inderdaad, maar de benamingen zijn bij deze paarden heel anders. Foutief dus, maar dat wordt zo niet gezien.
Een ander voorbeeld is bij de Belgische Trekpaarden de appelschimmel. Een paard dat zwart geboren wordt, gaat 'appelen' en dan wit wordt. Heel zeldzaam en eigenlijk gewoon 'schimmel' maar de naam in het stamboek is wel degelijk appelschimmel. Net als dat bij Shires en Clydesdales in het paspoort en in het stamboek gewoon 'roan' wordt aangehouden voor dit Sabino.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:43

Klopt inderdaad.
Pluis is stekelharig van haar moederskant, en sabibo bont van vaders kant.
Sabino gen, zit er bij shire & clydesdale veel ij vanwege 4x wit en de bles, maar, zorgt ook voor witte vlekken en uitlopingen wat bij de shire niet toegestaan is maar bij de clydesdale volgens mij wel? Indien alleen buikvlek en niet helemaal bont. (corrigeer me als ik het fout heb)
Het stekelharige was bij pluis haar moeder nog binnen de lijnen van het shire stamboek maar is bij pluis (vermoedelijk door papa's extreme sabino gen) doorgeslagen naar roan.

Pluis haar kleur word ook niet herkent en zij is als kleur ook eigenlijk niet geschikt als fokmerrie om binnen de richtlijnen van het stamboek te fokken.

Maar ach, oog wil ook wat en baasje houd van vlekkies _O- :=

Dat witte flappie, onderaan de vorige pagina is inderdaad de flap die ik voor pluis ook heb en werkt super!

Anouk de kap van die haflinger zijn er ook in maatje olifant, weet alleen niet waar, maar misschien weten ze dat in de facebook groep wel als je zoiets wilt :) want heb ze wel gezien! En idd geen halster nodig ;)

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:48

Zelfs heel bont is niet echt een probleem volgens mij, ik zag er in Schotland op de keuring bij lopen die meer wit hadden dan wat anders, en echt vlekken niet van die spatjes.

Ik ga idd eens kijken voor zo een kap, ik weet wel waar ze ze hebben denk ik. Tenminste, die van Duke is maatje Cob en die is hem veel te groot en Dexter maar nipt te klein. Dus daar maar eens een full van bestellen, die was er ook met neus normaal. Duke houdt alleen NIKS aan of op. Vliegenfranjes voor de ogen, vliegenkap, zelfs die boviclips niet wat zo goed zouden werken. Alles wordt gesloopt

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 18:18

@_mjwb haha ja hij smeert maar al te graag zijn vieze neus aan me af XD

@EAST Woehoe leuk dat je er bent <3 ik vind Weylin anders ook geweldig hoor

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 18:22

@nadiine_x goeie! ga ik eens naar kijken. Mijn Tinker deden we eerder factor 50 zonnebrand en daar was he goed mee te doen maar dit is natuurlijk veel makkelijker.

@Captain smeer jij factor 50 of factor 30?

@Granoek is lastig hé? Enige waardoor Scott nu wat verbrand is is omdat we niet meteen van alles met hem wouden doen,dat hij het poetsen toelaat nu is al een fijn begin.

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 18:27

@Chasey als je goed zoekt valt alles te vinden in maat olifant. Daar ben ik nog steeds van overtuigd XD

@KoosMiraDrum dat kan nog best wel eens zijn. Laatst kwam mijn zus ook al met het iets over het Sabino gen,vind het wel interessant.

@emilyslaluna goeie! Ik ben laatst nog bij de Divoza geweest maar helemaal niet aan gedacht.
Volgend weekend kom ik nog bij Epplejeck, kijk ik daar wel even

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:50

Ik smeerde vorig jaar factor 50 en water afstotend. Liet het eerst opstal intrekken voordat ze ging drinken of naar buiten ging en toch nog de blaren erop.. :(

Blijft per paard puzzelen! Maar je komt er vast uit! :))

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:33

Heb Dexter ook eens met factor 50 ingesmeerd maar dat was echt niks, ging er gelijk af en hij verbrandde evengoed. Dit jaar valt het me gelukkig mee, zou het toch zo zijn dat als ze 1x verbranden, ze erna beter tegen kunnen? Geen idee, ik heb het onbewust getest denk ik. Ofwel heeft hij dit jaar meer de schaduw opgezocht, dat kan ook. Hij heeft zijn vliegenmasker altijd op kunnen houden dus voor Dexter heb ik er nu eentje besteld met neusflap. Duke houdt niks aan en houdt ook niks heel dus daar heb ik nou effe echt zoiets van JE KUNT ME WAT :+ Dan ga je maar fijn rot ergeren op die vliegen, ik blijf niet bezig hahahaha. *10min later: Anoek maakt nieuwe vliegenspray, kan maar helpen*

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 21:23

@Nadiine_x inderdaad,King smeerden we ook 3x per dag in en hij verbrandde alsnog, plus hij had er een gigantische hekel aan.

@Granoek King verbrandde helaas iedere keer opnieuw dus toch maar iedere keer smeren, was echt zielig.
Haha hij hebt dus een sloperd op stal, mijn innige deelneming XD
King was gelukkig altijd voorzichtig met dekens en de rest en ik hoop Scott ook.

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 21:33

*10 Zaterdag 12 augustus

Vandaag weer een fijne dag :) Scott is blij met zijn nieuwe stal en uitmesten gaat een stuk makkelijker omdat hij veel neer ruimte heeft.

Het was wel vies weer vandaag dus de vliegendeken verwisseld voor de regendeken,meneer vond het allemaal prima.

En daadwerkelijk, dit paard blijft mij verassen!
Ik ging vandaag de weide in en Scott bleef als een hondje achter me aan lopen,zo lief <3

En toen ik weer de weide uit wou moest hij even een pas achteruit zodat ik geen stroom zou krijgen en gebruikte ik onbewust hetzelfde commando wat ik altijd bij King deed,die dat precies kende en netjes achteruit ging.
Tot mijn grote verbazing ging Scott nog achterwaarts ook nog :D <3 En niet eens twijfelachtig ofzo maar gewoon 5 passen achteruit in alle rust alsof hij precies wist wat ik van hem wou.

Nou echt ik dacht dat mijn ogen uit mijn kassen zouden rollen, wat een paard.
Ik wou sowieso grondwerk met hem mee gaan pakken maar iets later aangezien dat geestelijk ook wat meebrengt, en daar vind ik hem nog wat jong voor *ja,ik ben een hele bezorgde mama*

Had ik al gezegd dat ik trots was? :D

Afbeelding

Afbeelding

Vieze neus 2.0 die moest aan mij afgeveegd worden.
Afbeelding

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 21:36


Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:58

Wat een leukerd die scott!! <3
En zo zoet ze braaf, je omschrijft een echte gentle Giant ;) *D

En betreft grondwerk, gewoon lekker doen! Je kan ook kleine dingetjes doen he.
Ik. Doe met pluis al vanaf 1 jaar vrijheids dressuur. En heb met 11 maanden mijn 1e grondles met haar gehad. (pluis was geen zoete baby, erg sterke eigen mening, echte merrie :')) maar ondanks dat het eigenlijk niks voor stelde vond pluis het leuk om te leren en groeide onze band :)

En dan heb ik het over simpel mee wandelen, halt houden, wachten en op gepaste afstand blijven ;)
Pluis joeg mij, maar vooral andere op. := maar baby pluis was al wel 1.55m dus dat werd niet zo gewaardeerd :p

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 00:00

*11 Maandag 14 augustus

Vandaag is Scott een week bij ons :) Het gaat supergoed, de hele stal is dol op hem en we zijn nog steeds supergelukkig met hem.

Morgen gaan we hem proberen te wassen, vooral voor zijn manen en staart hard nodig en naturlijk een fijne afkoeling met dit weer.

Ook heeft mijn zus een prachtige Plaid set besteld (traditionele wol en vlaggetjes voor in de manen, word vaak gebruikt met de keuringen) en komt zijn nieuwe halster van White Soxs binnen.

En ik heb weer nieuwe foto's,die zal ik morgen ook even plaatsen :D

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:44

Aa tof!!
Ga je met scott naar de shire show 2e weekend van september? :)

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 11:56

@Nadiine_x nee ik vind het nog wat vroeg voor Scott, plus hij heeft nu ook geen manen om dei wol in te vlechten XD het is echt heel verdrietig :P

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 19:31

*12 Dinsdag 15 augustus

FOTOOTJES <3 <3 <3

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Zo leuk, Scott vind de hinnikgeluidjes uit mijn telefoon bijzonder interessant en hinnikt dan ook iedere keer terug XD

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 19:47


Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:30

Hahahaha ik heb ooit 1x in mijn leven een fotoshoot gedaan en die hinnikgeluidjes waren echt mijn redding! Dexter is totaaaaal niet fotogeniek, altijd zijn oren plat. En eigenlijk nog het meeste de olifantengeluiden, die hebben de dag gered :+

Superleuke foto's!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:41

Ohhh hij is zo leukkk! Lekker bekkie! <3

Pluis was 1 de eerste x dat ik ging :+ maargoed toen was ze natuurlijk al wel een halfjaar bij mij en scott is er natuurlijk pas net en helemaal uit engeland! Ja ik snap je wel :o
Volgend kaar dan maar? :D

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 12:15

@Granoek de paarden doen het nog heel goed bij Scott XD houden zo!

@Nadiine_x goed plan! hopen dat hij tegen die tijd wat manen heeft gekweekt.

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 00:01

*13 Donderdag 17 augustus

Weer een mijlpaal bereikt gisteren! Scott is voor het eerst gewassen en ondanks dat hij het nog heel erg spannend vond hebben we alles kunnen doen incl het wassen van zijn sokken.
De shampoo vond hij trouwens wel heel lekker ruiken (Cowboy Magic Rosewater Shampoo) want hij duwde constant zijn neus in de spons :P Maf dier.

Daarna heeft mijn moeder een stukje langs de weg gewandeld (rustig landweggetje) dat deed hij heel braaf alleen is hij wel op mam's voet gaan staan en hij begreep niet meteen dat hij eraf moest (we willen hem ook niet meteen slaan of tegen hem schreeuwen) met een zwaar gekneusde voet als gevolg maar het had heel veel erger kunnen zijn.

Ervanuit gaan dat hij nu zo'n 700-800 kilo weegt is dat toch al 175 kilo per "pantoffeltje" (zoals mam dat zo leuk kan zeggen.


Afbeelding


ook staan nu alle touwhalsters van King te koop, best een moeilijk moment maar er is helaas niks bij wat Scott past en dan moet hij nog meer gaan groeien.

Zijn nieuwe weidehalster van White Sox is vandaag wel aangekomen en zijn eigen touwhalster is onderweg!

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:28

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Leuk paard en mooie kleur. Ben benieuwd wat zijn uiteindelijke kleur zal gaan worden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:41

Wat goed!
Ik krijg de jongste hier nog geen 4m in de buurt van de waterslang, tenzij hij in de paardenjacuzzi staat, dan is alles ineens prima. Begrijpen wie begrijpen kan :+

En die voeten kunnen aardig zeer doen ja! Toen Dexter bij mij toekwam liep hij zo van de vrachtwagen, recht op mijn hiel. Mooie eerste indruk is dat lol

Welke maat zijn die touwhalsters? En waar heb je ze op te koop staan?

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 11:19

@sjanien leuk dat je volgt! daar ben ik ook benieuwd naar

@granoek hahaha het is wel echt een held hoor. hij vond het gigantisch spannend maar heeft geen stap opzij gezet. Whahaha mooiste eerste indruk inderdaad, stoute Dex :P
Ze staan op de Bokt markt, zitten tussen full en extra full in maar ruim verstelbaar

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:28

En die passen Scott niet?? Dan heeft die echt al een mega hoofd! Dexter is nu wel ongeveer uitgegroeid en die past in een ruime full :=
Duke zit tussen cob en full in met zijn 14 maanden