Ik wist ook niet waar ik dit moest plaatsen, dacht dat hij hier het beste paste. Anders hoor ik het graag.
Sorry dat het een enorm lang en warrig verhaal is geworden.. Hoop dat jullie het toch begrijpen.
Ik heb over het algemeen gezien een beetje teveel paarden en pony's, dit komt omdat ik ze bedrijfsmatig had gekocht en er nu een te goede band mee heb ze niet meer weg kan doen.
Ik had er in totaal ongeveer 30, hier gaf ik lessen mee en verhuurde mijn paarden.
Hier ben ik 2 jaar geleden mee gestopt wegens zwangerschap.
Rustig aan steeds meer paarden een goed huisje voor gezocht.. Maar er zijn er een aantal gebleven. 3 shetjes en 1 haflinger en 3 paarden. Hier zat namelijk een verhaaltje achter..
Dit moment heb ik 4 shetjes ( ja er is er 1 bij gekomen haha ), 1 haflinger, 1 fjord ( eigenlijk van mijn vriend, dus telt niet ), en 2 paarden.
Met enorm veel pijn en moeite heb ik een jaar geleden mijn sport paard te koop gezet.. Een moeilijk verhaal. Een paard wat alles kan, met iedereen.. Maar wel een wever en eentje die wel echt aan het werk wilt.. Teveel stil staan wordt ze hyper van.
Na vele kopers elke keer weer ergens tegen aan gelopen dat ik dacht, nee dit is niet wat bij haar past.
Uiteindelijk een koper gevonden wat ik dacht, aan haar advertentie te zien. Dit is het!!!
Contact met koper gehad, het leek haar wel iets, afspraak gemaakt tot langs komen.
Aangezien ik een 2 jaar geleden mijn jonge paard eens tekoop aangeboden had en zij die advertentie tegen kwam vroeg zij aan mij of die er nog was.. Ja die was er nog.. Kon ik niet over mijn hart verkrijgen namelijk.
Ze vroeg of die nog te koop stond want die leek haar nog leuker..
Enorm hard getwijfeld en haar toen voor beide langs laten komen.. Laat haar eerst maar eens kijken bij mijn 2 meisjes..
Na de bezichtiging was het direct duidelijk.. Het werd niet het sportpaard maar mijn jonge paardje..
Mijn merrie die ik zelf gefokt had.. Oh wat had ik het hier moeilijk mee, dream was echt mijn baby..
Ik had een 100% goed gevoel bij koper, dus verkocht. Sportpaard gehouden.
Maar nu..
Koper en ik hebben gelukkig nog veel contact, kan het zelf echt niet aan om niet te weten hoe het met mijn baby gaat.. Maar het gaat niet zoals zij wilde.. Alles ging goed behalve 1 ding..
Als zij vanaf haar terrein naar buiten wilde in der eentje ging het enorm fout..
Dream staakte dan elke keer, ging als een idioot naar achteren lopen en zij kreeg dit er met geen mogelijkheid uit.
( ik ben hier nooit bij geweest dus weet alleen van horen zeggen hoe het gaat )
Bij de koper is de emmer nu doen overlopen. Vele frustraties ( heel begrijpelijk, dream is niet bang maar soms gewoon een draak met een enorme gebruiksaanwijziging )
Ze wilt haar weer verkopen, nu hadden wij afgesproken dat ik eerste recht op terugkoop heb..
Dit doen wij dus ook.
Maar mijn probleem..
Ik heb dus teveel paarden.. Wie ga ik houden, wie doe ik weg? Waar doe ik in godsnaam verstandig aan?
even de situatie :
Ik heb mijn paarden op de boerderij van mijn ouders, kosten mij vrij weinig geld. Ik betaal hooi, stro en natuurlijk hoefsmid en dierenarts maar geen hoge stallingskosten.
Ik heb mijn 4 shetjes dag en nacht buiten staan, 2 staan er voor gezelschap. Heb een paar pennymeisjes lopen die wat knuffelen en wandelen en dat is ook prima voor die 2. 1 shetje heb ik voor de sulky, wat hij echt te grappig doet.. En 1 heb ik er nu bij staan voor de sulky maar ook om te laten dekken.. ( zij wordt nu eigenlijk te weinig gepakt omdat zij trapt en bijt, is bruikleen dus is lastig verhaal )
Dan heb ik nog mijn oude merrie, die is met pensioen.. Ik heb zelf sterk het gevoel dat ze de winter niet gaat halen. ( mager, krijg haar niet dik, niet te vinden wat er mis is ).
Dan heb ik dat sportpaardje nog, idee is dat ik ooit wedstrijden ga rijden maar oke nog steeds geen tijd voor.. Heb een top bijrijder voor haar.. Die haar 2 dagen in de week rijdt. Het is dat zij geen 7 dagen in de week tijd heeft anders had ik haar zo dat paard gegeven. Wat een geweldige combi is dat.. Met mij is de combi weer wat minder geweldig.. Het lukt allemaal wel maar niet zo soepel als ik had gehoopt..
Hier kan ik alles mee, maar klik is dus wat minder.
Dan heb ik mijn haflingertje, nou dat is gewoon mijn allesje. Die gaat nooit en te nimmer weg. Ik kan lezen en schrijven met haar terwijl ze enorm lastig is ( naja onzeker en angstig voor nieuwe dingen )
En als laatste het fjordje van mijn vriend.. Hij ment er mee en ik neem haar af en toe mee het bos in.. Daar is ze zo braaf:P
Mijn jonge paardje komt dus terug.. Dit paard heb ik alles geleerd, maar ergens is er altijd een angst geweest. Ik heb overal enorm veel tijd voor genomen en samen hebben wij veel bereikt. Ondertussen ook andere mensen wat mee laten doen omdat ik niet altijd de tijd kon nemen die zij nodig had.
Ik heb altijd het probleem gehad toen wij haar aan het inrijden waren dat ik zelf niet op durfde te stappen.. Dit dus iemand anders laten doen. Na 3 weken onder het zadel is zij verkocht.. We zijn nu een aantal maanden verder.
Ik moet dus nu de keuze gaan maken wat ik wil.. Sportpaardje verkopen of opnieuw een huisje voor mijn jonge paardje zoeken..
Ik vind dit zo'n enorm lastige keuze..
Ik heb in ieder geval tegen mijzelf gezegd dat ik op moet stappen bij dat jonge paard.. Ik moet voelen hoe het voelt voordat ik kan bedenken of ik daar verder op durf te rijden..
Wie kan mij helpen, waar doe ik verstandig aan? Wat moet ik op een rijtje hebben voordat ik dit de knoop door ga hakken?