Vraag over (eigen) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaDream

Vraag over (eigen) paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 17:31

Hallo Bokkers,

Ik zit al een tijdje rond te zoeken maar ik kan het antwoord maar nergens vinden.

Zoals vele droom ik van een eigen paard en ik hoop dat die hele grote wens-droom ooit ooit werkelijkheid mag worden. Maar ik vraag me af waar kan je nou het beste een paard kopen?

Ik wil eerst nog een paar jaar gewoon paardrijden voordat het er echt van komt (er moet ook gespaard worden ;) ) maar het blijft een héle grote droomwens.

Dit wil ik graag weten ter informatie maar ik kan het gewoon nergens vinden?
En tot welke leeftijd kan je eigenlijk een (eigen) paard houden?

Wie kan mij helpen met een antwoord?

Alvast HEEL ERG bedankt!

Groeten,

Mariska
Laatst bijgewerkt door MariskaDream op 04-08-17 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Skinfaxi

Re: Vraag over (eigen) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:34

Het paard wat ik heb gekocht was eerst mijn lease-paard. Doordat ik al veel van haar wist qua gedrag maar ook qua hoeveelheid voer was de overgang naar eigen paard een stuk gemakkelijker en je weet zeker dat hij geen verborgen gebreken heeft. Ik ben van mening dat je het beste een paard kan kopen dat je al kent, of waarvan je de eigenaar kent!

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 17:44

Skinfaxi schreef:
Het paard wat ik heb gekocht was eerst mijn lease-paard. Doordat ik al veel van haar wist qua gedrag maar ook qua hoeveelheid voer was de overgang naar eigen paard een stuk gemakkelijker en je weet zeker dat hij geen verborgen gebreken heeft. Ik ben van mening dat je het beste een paard kan kopen dat je al kent, of waarvan je de eigenaar kent!

Bedankt voor je antwoord! :) Wauw wat gaaf voor je!Dat is zó handig! Ik snap je mening! Ik kan natuurlijk altijd afwachten of er een paard op mijn huidige manege te koop komt... of bij manege`s in de buurt. Ik doe -naast mijn huidige manege- wel eens buitenritten bij manege`s in de buurt, dus ik ken het daar ook best wel.

Heel erg bedankt voor deze tip!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:55

Hartstikke leuk dat je wens is een eigen paard te bezitten.

Een paard kan je bij een particulier of een handelaar/bedrijf kopen. Neem iemand mee die veel van paarden afweet en jou qua rijden goed kent (zoals bijv een instructeur), die kan je met beide voeten op de grond zetten wanneer je bij het zien van een knap paardenhoofd direct verkocht bent ondanks dat het mogelijk niet het ideale paard voor jou is.

Tot je dood kan je paarden houden en kopen (indien de financiënen het toelaten), tot welke leeftijd je zou kunnen blijven rijden is ook niets over te zeggen, tot zolang het lichamelijk kan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:08

Mijn eerste eigen paard kocht ik september 2016. Ik vond haar via een Marktplaats advertentie. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:10

Ik heb mijn paard ook gevonden via Marktplaats.
Echter, als ik de kans had gekregen mijn verzorgpaard te kopen dan had ik dat gedaan.
Je loopt er tegenaan en anders ga je ernaar opzoek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:12

Zoek eerst naar een geschikte plek waar je je paard kunt stallen.En je kunt je droompaard overal tegenkomen,maar het kopen van een paard wat je al kent en al veel mee gereden of gedaan hebt is wel veiliger dan een onbekend dier.En natuurlijk kun je je hele leven paarden hebben,zolang je bankrekening het toelaat!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:13

Ik heb mijn paard bij een dressuurstal gekocht. Waren kennissen en ze hadden een leuke tweejarige staan.

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 18:30

cobiie schreef:
Hartstikke leuk dat je wens is een eigen paard te bezitten.

Een paard kan je bij een particulier of een handelaar/bedrijf kopen. Neem iemand mee die veel van paarden afweet en jou qua rijden goed kent (zoals bijv een instructeur), die kan je met beide voeten op de grond zetten wanneer je bij het zien van een knap paardenhoofd direct verkocht bent ondanks dat het mogelijk niet het ideale paard voor jou is.

Tot je dood kan je paarden houden en kopen (indien de financiënen het toelaten), tot welke leeftijd je zou kunnen blijven rijden is ook niets over te zeggen, tot zolang het lichamelijk kan. ;)

Dankjewel! Ja een kleine meisjesdroom blijft me nog steeds achtervolgen :)
Dankjewel voor de tips! Ja een instructeur meenemen lijkt mij heel handig (heb daar wel eens vaker van gehoord) Die kent je als ruiter inderdaad ook goed! en ja het gaat niet om de schoonheid maar of het wel het juiste paard is inderdaad.

Dankjewel voor je duidelijke en fijne reactie :)

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 18:32

_Dominique schreef:
Mijn eerste eigen paard kocht ik september 2016. Ik vond haar via een Marktplaats advertentie. :)

Wat fijn!!
Marktplaats advertenties sluit ik ook zeker niet uit. Daar zou ik ook wel een kijkje op nemen :)

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 18:34

RoyceMack schreef:
Ik heb mijn paard ook gevonden via Marktplaats.
Echter, als ik de kans had gekregen mijn verzorgpaard te kopen dan had ik dat gedaan.
Je loopt er tegenaan en anders ga je ernaar opzoek.

Daar heb je helemaal gelijk in! zoals ik bij jou lees kwam van het een het ander. Wel tevreden met je paardje?

ik ga het vanzelf zien hopelijk!

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 18:37

anjali schreef:
Zoek eerst naar een geschikte plek waar je je paard kunt stallen.En je kunt je droompaard overal tegenkomen,maar het kopen van een paard wat je al kent en al veel mee gereden of gedaan hebt is wel veiliger dan een onbekend dier.En natuurlijk kun je je hele leven paarden hebben,zolang je bankrekening het toelaat!

Dankjewel voor je reactie!
inderdaad dat is stap 1!

Ja het liefste zou ik een voor mij 'bekend'paard willen kopen. Misschien kom ik over n aantal jaar wel een hartendief tegen op de manege. Dat zou ik zo fijn vinden maarja of dat geluk mij ook treft... (Ik heb wel een favoriet paard) het liefste zou ik dat willen je hebt gelijk :)
nu dat geluk nog tegenkomen....

bedankt voor je reactie!

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 18:41

lieveli schreef:
Ik heb mijn paard bij een dressuurstal gekocht. Waren kennissen en ze hadden een leuke tweejarige staan.

wauw wat gaaf! helemaal boffen dat zeg!! wat een geluk!!

KirstenEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:41

Naast dat je natuurlijk na moet denken of een eigen paard haalbaar is voor jou denk hierbij aan geld, tijd en je toekomst plannen. Kun je daarna het beste nadenken wat jou ideaal plaatje is.( merrie/ ruin, leeftijd, niveau en ras. /3 /3 Hierna kun je namelijk echt gericht gaan zoeken. Het is namelijk niet echt handig verliefd te worden op een 3 jarig paard als je bijv. nog maar een halfjaar op paardrijden zit :+ :+ .

Waar je het beste een paard kunt kopen is heel persoonlijk vind ik. Ik heb verschillende paarden gehad, Mijn eerste paard heb ik via een kennis gekocht. Ze zochten een goed huisje voor dat paard en vonden haar wel iets voor mij. Ook heb ik via Marktplaats.nl een paard gekocht, en via een Facebook groep Horses for sale/ paarden te koop.

Mijn ervaring? Via Marktplaats is prima, maar let wel goed op wat je koopt en neem iemand mee die er verstand van heeft.
Ook zou ik altijd het paard laten keuren, ook al is de buitenkant nog zo mooi, als hij problemen heeft van binnen ben je nog niet jarig zeg maar :+

Via Facebook vond ik tot nu toe ook gewoon prima. Mijn voorkeur gaat wel uit naar het kopen van een paard bij mensen die 'goed' voelen.

Persoonlijk zou ik niet zo snel een paard kopen bij een "duistere handelaar" maar als je goed zoekt zijn er zeker ook een hele boel eerlijke handelaren, en vast en zeker ook bij jou in de buurt.
verder zou ik zeker meerdere keren bij "het" paard gaan kijken wat jou het meeste aanspreek en neem dan iemand mee die kan beoordelen of dit paard bij jou past en qua niveau uitdaging bied voor jou.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je droom snel uitkomt!! :D :D :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:00

Iik heb ze altijd bij een handelaar gekocht en ze laten keuren en zelf opgeleerd.
Het laatste en huidige pony komt van markt plaats, de man was gedeeltelijk eerlijk over de afkomst van de pony. Maar ook hun wisten niet wat later bleek, dat het dier meer kon dan gezegd.
Het is jammer dat ze zelf niet kan praten want je merkt wel dat ze een hoop heeft beleefd, maar nu na bijna 5 jaar bij ons lijkt het een totaal andere pony. Dus het kan ook positief veranderen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:26

Ik heb een 2 jarige Irish Cob ruin. Gekocht als ander half jarige hengst bij de fokker. Kan mij geen beter paard wensen! Hij is precies wat ik zocht, inclusief zijn kleur! <3

Ik zou voor je een paard aanschaft wel naar meerdere stallen kijken. Zodat je ook evt. andere plekken hebt om op te staan voor het geval je paard moet verhuizen.
Voor als je echt opzoek gaat naar een paard: Reken ruim alle kosten per maand bij elkaar en zet dat bedrag steeds opzij, dan kan je zien of je het red en in de tussentijd spaar je voor je toekomstige paard! :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:31

Mijn eerste paard heb ik over kunnen kopen van de fokker, kende hem al van veulen af aan en reed hem ook al een aantal jaren.

Mijn 2 huidige heb ik van 2 verschillende adressen.
Mijn haflinger heb ik als veulen gekocht bij een fokker uit de buurt en mijn welshje komt van een handelaar hier uit de buurt vandaan. :)

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 07:42

KirstenEsmee schreef:
Naast dat je natuurlijk na moet denken of een eigen paard haalbaar is voor jou denk hierbij aan geld, tijd en je toekomst plannen. Kun je daarna het beste nadenken wat jou ideaal plaatje is.( merrie/ ruin, leeftijd, niveau en ras. /3 /3 Hierna kun je namelijk echt gericht gaan zoeken. Het is namelijk niet echt handig verliefd te worden op een 3 jarig paard als je bijv. nog maar een halfjaar op paardrijden zit :+ :+ .

Waar je het beste een paard kunt kopen is heel persoonlijk vind ik. Ik heb verschillende paarden gehad, Mijn eerste paard heb ik via een kennis gekocht. Ze zochten een goed huisje voor dat paard en vonden haar wel iets voor mij. Ook heb ik via Marktplaats.nl een paard gekocht, en via een Facebook groep Horses for sale/ paarden te koop.

Mijn ervaring? Via Marktplaats is prima, maar let wel goed op wat je koopt en neem iemand mee die er verstand van heeft.
Ook zou ik altijd het paard laten keuren, ook al is de buitenkant nog zo mooi, als hij problemen heeft van binnen ben je nog niet jarig zeg maar :+

Via Facebook vond ik tot nu toe ook gewoon prima. Mijn voorkeur gaat wel uit naar het kopen van een paard bij mensen die 'goed' voelen.

Persoonlijk zou ik niet zo snel een paard kopen bij een "duistere handelaar" maar als je goed zoekt zijn er zeker ook een hele boel eerlijke handelaren, en vast en zeker ook bij jou in de buurt.
verder zou ik zeker meerdere keren bij "het" paard gaan kijken wat jou het meeste aanspreek en neem dan iemand mee die kan beoordelen of dit paard bij jou past en qua niveau uitdaging bied voor jou.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je droom snel uitkomt!! :D :D :D

Je hebt gelijk! Je weet natuurlijk niet hoe de toekomst loopt. Het is niet dat ik binnen nu en 2 jaar een paard wil ofzo.(gaat ook niet lukken) Maar ik zou het wel heel graag ooit willen. En ik heb altijd geleerd vroeg oriënteren ;) . Maar ga inderdaad wel eerst kijken of ik goed genoeg ben en het aan zou kunnen.

En ja dat snap ik :o ik rijd al een aantal jaar . En ik zou zeker opzoek gaan naar mijn ideaal beeld.
Wat gaaf dat jij meerdere paarden hebt gehad! Ik ga ook zeker marktplaats in de gaten houden. En heb ook een verzoek gestuurd om lid te worden van de groep paarden te koop (bedankt voor de tip :) ) ik heb zeker iets aan jou tips gehad !

Onwijs bedankt voor je meningen ervaringen en tips!

Voor jou nog heel erg veel plezier met jou paard! En ik ga mij zeker goed oriënteren. (Dat moet met jou tips wel hopelijk lukken!)
Echt super bedankt! Ik hoop ook heel heel erg hard dat mijn droom ooit uit gaat komen.

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 07:51

kwita schreef:
Iik heb ze altijd bij een handelaar gekocht en ze laten keuren en zelf opgeleerd.
Het laatste en huidige pony komt van markt plaats, de man was gedeeltelijk eerlijk over de afkomst van de pony. Maar ook hun wisten niet wat later bleek, dat het dier meer kon dan gezegd.
Het is jammer dat ze zelf niet kan praten want je merkt wel dat ze een hoop heeft beleefd, maar nu na bijna 5 jaar bij ons lijkt het een totaal andere pony. Dus het kan ook positief veranderen.

Bij wat voor handelaar als ik vragen mag?

Wauw dat over je pony lijkt net zo'n verhaal als uit de boeken weet je wel.
Wat fijn dat ze zo positief veranderd is bij jullie! Dat is altijd mooi . Hopelijk hebben jullie nog heel wat jaren plezier van haar!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 07:52

Mijn huidige paard heb ik via de website 2ehands.nl
Ze was een jaar oud . Inmiddels is ze 13
Paard daarvoor via de lokale krant of was het de vondst een gele advertentie krant .
Ik praat over 1997 toen .
Daarvoor de pony kwam van de manege waar ik reed
Zij was ongeschikt voor manege werk
Beetje fris en ondeugend ze was 4 toen ik haar kreeg .

Tegen dat je effectief op zoek kunt gaan naar een paard komt je vanzelf tegen wat je graag wilt
Via een gezocht oproep , bokt markt , marktplaats of zomaar toevallig

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 07:59

puppy1128 schreef:
Ik heb een 2 jarige Irish Cob ruin. Gekocht als ander half jarige hengst bij de fokker. Kan mij geen beter paard wensen! Hij is precies wat ik zocht, inclusief zijn kleur! <3

Ik zou voor je een paard aanschaft wel naar meerdere stallen kijken. Zodat je ook evt. andere plekken hebt om op te staan voor het geval je paard moet verhuizen.
Voor als je echt opzoek gaat naar een paard: Reken ruim alle kosten per maand bij elkaar en zet dat bedrag steeds opzij, dan kan je zien of je het red en in de tussentijd spaar je voor je toekomstige paard! :D

Wauw wat geweldig dat jij jou droompaard ben tegen gekomen!!
Dankjewel voor je tips! Dat van die stallen ga ik echt onthouden!
Ik heb dyscalculie dus voor de kosten berekening moet ik wel Iemand vragen om te helpen. Maar ga dat zeker doen!
Heel erg bedankt voor jou handige tips!

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 08:06

Renske_W schreef:
Mijn eerste paard heb ik over kunnen kopen van de fokker, kende hem al van veulen af aan en reed hem ook al een aantal jaren.

Mijn 2 huidige heb ik van 2 verschillende adressen.
Mijn haflinger heb ik als veulen gekocht bij een fokker uit de buurt en mijn welshje komt van een handelaar hier uit de buurt vandaan. :)

Dat is echt gaaf als je een paard kan kopen wat je al jaren kent! Heb je nu 2 paarden,wat gaaf!!
Een eigen haflinger wauw wat gaaf!! Dat is echt mijn droompaard ❤

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 08:25

Zinzi_jewel schreef:
Mijn huidige paard heb ik via de website 2ehands.nl
Ze was een jaar oud . Inmiddels is ze 13
Paard daarvoor via de lokale krant of was het de vondst een gele advertentie krant .
Ik praat over 1997 toen .
Daarvoor de pony kwam van de manege waar ik reed
Zij was ongeschikt voor manege werk
Beetje fris en ondeugend ze was 4 toen ik haar kreeg .

Tegen dat je effectief op zoek kunt gaan naar een paard komt je vanzelf tegen wat je graag wilt
Via een gezocht oproep , bokt markt , marktplaats of zomaar toevallig

Wat gaaf voor jou! Al die paarden al!
Heel erg bedankt om jou ervaringen met mij te delen!
ik hoop het! En heel erg bedankt voor deze 'ziek' tips! Ga ze opschrijven! Komt vast van pas!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:20

Als een Haflinger je droompaard is, dan kun je al gauw slagen,want ze zijn in het algemeen heel betaalbaar,er is best veel keus, en ze zijn grappig en leuk. Wel eigenwijs.

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 17:51

anjali schreef:
Als een Haflinger je droompaard is, dan kun je al gauw slagen,want ze zijn in het algemeen heel betaalbaar,er is best veel keus, en ze zijn grappig en leuk. Wel eigenwijs.

Dat ze eigenwijs zijn weet ik :) heb veel rijervaring met haflingers en vind ze erg leuk en mooi ook. Ik zou eerst heel graag een haflinger willen. Vind KWPN`ERS ook heel leuk. Maar als allereerste paardje hopelijk een haflinger en mocht er daarna nog een paard komen dan wordt het denk een kwpn`er. Ik ben best lang maar bij mij op de manege hebben we altijd wel haflingers gehad en mijn instructrice reed daar ook gewoon op en die is iets langer dan dat ik ben.

Ik hoop dat het gaat lukken. Dankjewel voor je duidelijke berichtje :) ben benieuwd hoe duur ze echt kosten (zou fijn zijn als ze betaalbaar zijn)