Voordelen/nadelen eigen paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fienfin

Voordelen/nadelen eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 15:36

Hallo daar!

Alvast bedankt om te klikken. :)

Zoals elke andere ruiter heb ik de verre droom om ooit zelf een paardje te kopen. Het minpuntje - mijn ouders [vooral mijn moeder ] zijn niet erg overtuigd. Mijn vader echter, die vroeger ook een lange tijd heeft paardgereden, zie ik telkens wegdromen als hij bezig is met mijn verzorgpaardje. Hij ziet het denk ik wel zitten om samen met mij een paardje te stallen. :)

Ik zit er aan te denken om mijn moeder ook warm te maken voor dat idee, ik probeer haar al te overtuigen door haar vaker naar de manege te nemen en haar veel te laten omgaan met mijn verzorgpaardje. Ze is kritisch op het financieel gebied, en dat kan ik haar niet kwalijk nemen. Daarom wil ik een schema maken voor alle voordelen en nadelen van een eigen paard en waarom het eventueel beter zou zijn dan een halve stal/verzorgpaard. En ook daarom wil ik spreken met mensen die dat natuurlijk ook weten. :D

Heb ook nog een vraagje - hoeveel ervaring heb je nodig voor een eigen paard? Ik rijd nu een flinke 5 jaar denk ik, heb 1 halve stal/verzorgpony gehad en help regelmatig mee op de manege met wat klusjes. Op m’n zestiende [waar ik stiekem graag m’n eigen paard zou kopen :+ ] zou ik dan al 8 jaar rijden, is dat genoeg? En denken jullie dat dat mogelijk is in combinatie met school?

Alvast bedankt!

ninne1

Re: Voordelen/nadelen eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:27

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:31

Mijn advies; geniet nog even van je vrijheid, maak een studie af, leer je eigen boontjes doppen. Zoek een baan, ga op jezelf wonen en dan... als je alles op de rit hebt... koop een paard.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:51

Gezien de leeftijd van TS verplaats ik het topic naar [YRT] Young rider talk.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:52

Tessebes schreef:
Mijn advies; geniet nog even van je vrijheid, maak een studie af, leer je eigen boontjes doppen. Zoek een baan, ga op jezelf wonen en dan... als je alles op de rit hebt... koop een paard.

Zo heb ik het ook gedaan. Is ook mijn advies.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:55

Ik heb vanaf mijn 5 jaar een eigen pony/paard gehad. Het nadeel is dat je ze op een gegeven moment zelf moet gaan betalen. _O- Maar voor mij wegen de voordelen er gewoon tegen op. Ze zijn van jou, je doet er mee wat je wil, je bent van niemand afhankelijk in je beslissingen en ze kunnen ze niet onder je gat uit verkopen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:58

Voordeel:
Je hebt alles voor het zeggen. Welke stal je wilt, wat je wilt doen etc.

Nadeel:

Als er iets is, kost dat geld. Véél geld als het erg tegenzit. Terwijl bij een verzorgpony, het hooguit de maandelijkse bijdrage kost. Maar als je paard nooit wat krijgt, valt deze nadeel een soort van weg natuurlijk. :+

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:03

Ik ben destijds ook pas aan een eigen paard begonnen op het moment dat mijn studie afgerond was en ik zelf een inkomen had om mijn paard te betalen. Ik zie geen nadelen aan een eigen paard, alleen maar voordelen. Ik kan doen en laten, gaan en staan met mijn paard waar ik wil zonder afhankelijk te zijn van anderen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:07

Kost veel tijd; heel veel tijd.
Kost geld; veeel geld haha.

Dus zorg dat je een goed inkomen heb en minstens 2 uur tijd per dag. Ligt er aan hoe je je paardje gaat stallen. Ik vind bv persoonlijk dat ze minimaal 6 uur eruit moeten. Dus toen ik geen weide gang had in de winter was ik 6-8 uur per dag bij paardlief. Verdeeld over 3/4 x pd. En nu nog kom ik of me moeder 3 x per dag. Dus kost behoorlijk veel tijd.

Maar ik doe het graag.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:10

ik heb rond mijn 18e mijn eerste eigen paard gekocht.
daarvoor heel veel verzorgpaarden gehad en rij vanaf mijn 5e (al rij ik zelf geen wedstrijden, maar gewoon lekker recreatief ;) )
ik had dat ik hem kocht, zelf werk waarvan ik hem kon betalen.
Ik heb altijd alles zelf betaald aan mijn paard en mijn ouders hebben er dus nooit wat mee te maken gehad.

Mijn moeder vond het helemaal niks. mijn vader vond het wel leuk, die is altijd vaak erbij geweest.

Ik heb hem nu bijna 6 jaar en zou het zo weer doen.
hij was 5 maanden dat ik hem kocht en toen nog hengst
(geruind vlak voor hij 4 jaar oud werd, ook nooit problemen mee gehad)

heel veel van geleerd zelf om een jong paard te kopen en heb hem nu dus helemaal naar eigen hand kunnen zetten.
Nog nooit zo'n goede band met een paard gehad.
Ik ben nog steeds op een rustig tempo bezig met dingen leren, haflingers zijn pas met 8 uitgegroeid,
dus wil hem mede om die rede ook gewoon nog niet elke dag belasten.
Hoop eind dit jaar voor het eerst het strand op te kunnen met hem.

Uiteraard, als jij nog volledig naar school gaat of als er andere dingen zijn die jij graag nog wilt doen.
Zou ik dat doen voordat je een paard koopt.
Er gaat veel tijd in zitten en ook best wat geld, daar moet je rekening mee houden.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:13

Ik zou het er eens over hebben met je vader om mee te beginnen.

Rij-ervaring vind ik altijd lastig te zeggen, ik zat al vrij lang tussen de paardjes voordat ik mijn eigen kreeg maar ik heb van mijn eigen meer geleerd dan van al die andere. Dat is denk ik ook een groot voordeel ervan. Nog meer voordelen zijn dat je zelfstandig ervan wordt, je hebt een heel leven waar je zorg voor draagt. En natuurlijk het is jou paard; je kan doen en laten wat je wilt niemand kan zeggen 'hey we verkopen hem toch maar.' of iets dergelijks.

Een groot nadeel is dat het veel geld kost, je moet waarschijnlijk wel iets inleveren bij je ouders; minder vaak nieuwe kleding of minder uitgebreide vakanties en het is natuurlijk ook maar net de vraag of je ouders daar ook op zitten te wachten. Persoonlijk heb ik het geluk gehad dat mijn paard gewoon als extra kon, zonder ergens iets minder te doen maar lang niet alle gezinnen verdienen daarvoor genoeg geld.

Ik zou eens kijken naar hoeveel een paard nou eigenlijk kost via bovenstaand topic en dat eens op een rijtje zetten, aangezien je moeder vooral op financieel gebied twijfelt.

Als je vader paarden ook leuk vind voorzie ik geen problemen qua school, mijn ouders vinden paarden niks en ik ging er elke dag heen (doe inmiddels MBO kreeg mijn paard in de brugklas) maar dat is prioriteiten stellen; ik moest vaak een lunch met vriendinnen laten gaan voor het paard maar dat heb ik er graag voor over.

Als je ouders het ermee eens zijn en het is financieel mogelijk; lekker voor een eigenpaard gaan! Het is heerlijk!
Ik gun iedereen het geluk ervan, ik heb van niks in mijn leven zo erg genoten dan van mijn eigen dieren.

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 17:31

@ninne1 dankjewel! Dat is inderdaad heel handig. :)
De rest; allemaal bedankt voor jullie reacties en advies! Ik zal er nog eens flink over nadenken.
Alleen op de reactie van xBontfire wil ik nog even ingaan - ik zit namelijk in België, dus had ik nog een vraagje over school - brugklas is dat vergelijkbaar met secundair onderwijs [middelbaar]? Want ik zit nu in de middelbare school, daar was ik eigenlijk het bangste voor, dat ik niet genoeg tijd zou hebben. Dat je het helemaal alleen hebt gedaan [zonder steun vader/moeder] in brugklas stelt me dan eigenlijk wel wat gerust haha. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:34

Als je het met je vader samen kunt doen,waarom niet dan? Of je lang genoeg rijdt,nou je rijdt eigenlijk nooit lang genoeg.Het is wel het beste als eerste paard een braaf betrouwbaar paard te kiezen.En een volpensionstalling is heel gemakkelijk als je ook nog naar school moet. Bovendien hoef je dan nog niet alles zelf te weten over de verzorging,want als je dat fout doet wordt een paard snel ziek. En dan is het helemaal niet meer leuk! Dat is het voornaamste nadeel van het zelf hebben van een paard, dat hij ziek kan worden en dan krijg je heel veel problemen,ook financieel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:39

Ik ben niet echt een goed voorbeeld want ik heb mijn paard gekocht tijdens mijn examenperiode :))
Ik had geen vaste baan maar wel redelijk stabiel inkomen. Ik heb heel lang een verzorgpaard gehad en goed op de tijd gelet. Wil je een jong of een wat ouder paard? Dat maakt ook veel verschil. Die van mij is al wat ouder waardoor ik die niet elke dag hoef te rijden.
Verder jouw vraag hoelang je ervaring "moet" hebben vind ik geen goede vraag. De een heeft met 1 jaar meer ervaring dan als je 4 jaar 1 keer id week op de manege rijdt..... uiteindelijk leer je het meest met een eigen paard. Ik kom nu achter dingen waar ik met mijn verzorgpaard nooit kennis van heb gehad. 1 tip, ga wel op een stal staan waar je begeleiding kan krijgen. Heb ik niet gedaan en daar heb ik wel een beetje spijt van :)

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:44

Ik ben nu 16 en heb sinds een jaar 2 pony's, waarvan ik er een met mijn moeder deel. Het kost veel tijd en moeite, maar het is het dubbel en dwars waard. Mijn moeder betaalt de stalling, dierenarts, smid, zadel en andere nodige kosten. Alle extra's die ik wil, moet ik zelf kopen (Sulky+tuig en het voer voor mijn shet & dekjes voor ons rijpaard bijvoorbeeld). Mijn shet heb ik overigens wel zelf aangeschaft. Deze manier van kosten verdelen werkt goed, maar als ik ouder wordt moet/wil ik de kleine volledig zelf gaan betalen.
De voordelen zijn vooral het hebben van een maatje en het altijd door kunnen leren en ervaring opdoen. Met manegepaarden kan je ook leren en ervaring opdoen natuurlijk, maar juist het samen kunnen groeien maakt het zo leuk.
De nadelen zijn dat het niet altijd gaat zoals je wil (zadel blijkt niet te passen en paard heeft tijd en behandelingen nodig om hiervan te herstellen (plus een nieuw zadel, wat ook erg duur is), paard heeft zn dag niet, paard krijgt blessure, etc) en de plicht om elke dag heen te móéten. Ook is de tijd die een paard in beslag neemt soms erg veel, vooral in een drukke periode op school. In drukke periodes heb ik ook mijn moeder natuurlijk, dus ik hoef het niet helemaal alleen te doen. Ik weet niet of ik het ook zou kunnen als ik alles alleen moest doen.
De kosten zijn het grootste nadeel. Ik heb het voordeel dat mijn moeder zelf ook een paard wilde en we zo tot een oplossing zijn gekomen, dus misschien lukt het ook wel zo met je vader!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:47

Ayasha schreef:
Ik heb vanaf mijn 5 jaar een eigen pony/paard gehad. Het nadeel is dat je ze op een gegeven moment zelf moet gaan betalen. _O- Maar voor mij wegen de voordelen er gewoon tegen op. Ze zijn van jou, je doet er mee wat je wil, je bent van niemand afhankelijk in je beslissingen en ze kunnen ze niet onder je gat uit verkopen.

Deze hahaha. Ik weet niet beter dan dat ik een eigen pony/paard heb.

Met een eigen paard ben je niet aan iemands regels gebonden en kan je ermee doen wanneer en wat je wil zonder restricties.

En je leert snel een hoop bij met een eigen paard alleen zijn de kosten een nadeel. Haha.

Mijn advies is: wordt niet zomaar verleifs maar koop met je verstand een hele brave betrouwbare waar je veel van kan leren ipv een jonge gallopert.

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 18:17

@anjali, okay, bedankt voor de tips! Als ik er ooit een paard zou kunnen stallen zou het sowiso op een volpension zijn, er is namelijk eentje dicht in de buurt.
@Lizzyy, ahah, dat was wat ik wilde horen. :D Mijn moeder was van mening "Ach, Lady [verzorgpony] is toch zoals een eigen paard". Blijkbaar niet. En wat bedoel je precies met begeleiding? Op de stal waar mijn verzorgpony staat/ er een mogelijkheid is om te stallen kan ik altijd wat vragen aan de lesgevers/eigenaars, is dat ongeveer hetzelfde zoals begeleiding?
@Kcinarual, dat met de drukke periodes/ouder vindt ik wel interessant, kan ik misschien in mijn "schemaatje" zetten! :)

Ik was van plan om een rustig en ervaren beestje te kopen btw als er van zou komen, hehe, wou niet voor verassingen te komen staan. :D

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:29

Ik ben opgegroeid met paarden, mn vader heeft altijd meerdere paarden gehad (nu nog 1), mn oom en tante een kleine friezenfokkerij. Vanaf mn 14e heb ik een eigen pony gehad, Ik betaalde toen 50,- aan stalling per maand en moest dit zelf betalen. Dierenartskosten etc betaalde mn ouders. Nu heb ik een haflinger (vanaf mn 18e), ik betaal alles zelf, in principe kan ik zonder eigen paard meerdere paarden op een dag rijden als ik dat zou willen _O- .

Voordeel vind ik dat je een groot eigen verantwoordelijkheids gevoel krijgt.
Nadeel van een paard op jonge leeftijd is dat je er wel elke dag heen moet ongeacht hoeveel huiswerk e.d. je hebt.
Ik zelf heb de eerste 3 jaar bij een boer gestaan waar mn pony sowieso elke dag in zn basisbehoeften voorzien werdt door de boer, ik hoefde dus niet elke dag!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:36

Het grootste nadeel van een eigen pony vond ik dat ik mijn ouders voor mijn eigen plezier enorm de kosten in zou jagen. Daarom dat ik pas aan een paard begonnen ben toen ik het financieel zelf helemaal kon trekken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:39

Ik ben met mijn pony's opgegroeid, heerlijk. Raad het iedereen aan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:08

fienfin schreef:
@anjali, okay, bedankt voor de tips! Als ik er ooit een paard zou kunnen stallen zou het sowiso op een volpension zijn, er is namelijk eentje dicht in de buurt.
@Lizzyy, ahah, dat was wat ik wilde horen. :D Mijn moeder was van mening "Ach, Lady [verzorgpony] is toch zoals een eigen paard". Blijkbaar niet. En wat bedoel je precies met begeleiding? Op de stal waar mijn verzorgpony staat/ er een mogelijkheid is om te stallen kan ik altijd wat vragen aan de lesgevers/eigenaars, is dat ongeveer hetzelfde zoals begeleiding?
@Kcinarual, dat met de drukke periodes/ouder vindt ik wel interessant, kan ik misschien in mijn "schemaatje" zetten! :)

Ik was van plan om een rustig en ervaren beestje te kopen btw als er van zou komen, hehe, wou niet voor verassingen te komen staan. :D

Zoiets inderdaad. Wist ik veel wat voor voer ze moest hebben en hoeveel. Hoeveel keer moet je paard gereden worden, wanneer wil je longeren? Er zit een heel management omheen wat je (in iedergrvsl ik) niet mee kreeg bij een vz pony. Die beslissen toch wat voor zadel je wil, welk maat hoofdstel, peesbeschermers, wanneer er een dierenarts bij moet komen, wat voor ehbo je in je kast moet hebben en ga zo maar door. Daar verkeek ik mij wel even op. Ik had niemand toen der tijd om mij van advies te voorzien. Dat heb ik nu veeeeel meer en ik merk dat het mij én mijn paard veel beter doet. Ondanks dat ik al 14 jaar paard rij/ervaring had. Met een eigen paard heb je toch andere kennis (nodig).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:20

Nadeel is dat het vaak toch nog meer kost dan je denkt/verwacht.
Afhankelijk van hoe je het paard gaat stallen kan het veel tijd kosten als je veel zelf moet doen. Maar als een paard vol pension staat valt dat best wel mee met 1 paard.

Voordeel je kan trainen hoe je wilt, verder geen rekening te houden met iemand anders die andere dagen gaat dus als het vandaag slecht weer is dan kijk je morgen wel. Je kan ook het paard stallen en voeren hoe jij dat graag ziet.

En wanneer je klaar bent voor een eigen paard is lastig. Ligt ook heel erg aan of je verder hulp hebt.
Denk dat ik mijn eerste pony krijg toen ik zo'n 4 of 5 jaar reed en al een poos verzorgpaarden had. Mijn pony stond toen bij mijn verzorgpaarden dus ik had hulp van de eigenaar. Mijn ouders hadden er verder geen verstand van dus wel zo fijn dat er iemand is die een oog in het zeil houdt zodat het paard wel krijgt wat die nodig heeft.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:25

Wat ik ook nog bedenk: je bent nog heel jong en de kans dat je kijk op (de omgang met) paarden nog erg gaat veranderen. En dan zou het zo maar eens kunnen dat het paard wat je gekocht hebt niet meer bij je idealen past. Die kans bestaat uiteraard altijd maar is imo bij jonge mensen nog wat groter.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:27

soesita schreef:
Wat ik ook nog bedenk: je bent nog heel jong en de kans dat je kijk op (de omgang met) paarden nog erg gaat veranderen. En dan zou het zo maar eens kunnen dat het paard wat je gekocht hebt niet meer bij je idealen past. Die kans bestaat uiteraard altijd maar is imo bij jonge mensen nog wat groter.

Ook helemaal eens :j ik ben dolblij met mijn 19 jarige merrie maar ik ben nu toch fanatieker dan gedacht en wedstrijden rijden had ik toch graag willen doen met haar. Maar is voor haar niet verstandig. Van te voren zei ik absoluut geen wedstrijden te willen rijden :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:12

In elke hobby/leeftijdsfase kan je kijk op het leven en je hobby veranderen, dat is toch geen reden om iets niet te doen? mocht ze van kijk veranderen dan zijn daar ook weer oplossingen voor.