Buitenrit met een blind paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirry96

Buitenrit met een blind paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 16:15

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag ik heb 2 paarden. Een vos van iets hoger dan 1.70 en een bruine die rond de 1.65 zit. Nu is de bruine aan een oog blind maar ik wil met de vos een keer en misschien daarna wat vaker op buitenrit. Is dit wel mogelijk, aangezien het paard wat aan een oog blind is dan helemaal alleen staat. De twee paarden zijn echt super maatjes, volgen elkaar overal. Als de een opeens weg is draaft de ander erachteraan en andersom. Ze staan altijd samen in hun schuilstal en kriebelen elkaar vaak. Met de blinde op buitenrit durf ik niet zo goed, stel dat er iets mis gaat. Daar rijd ik wel gewoon in de wei en in de bak mee. Om het weiland zit schrikdraad.

Ik hoop op spoedig antwoord. Mocht het hier niet goed staan dan mag het verplaatst worden.

prugelpiet

Re: Buitenrit met een blind paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:21

Ik ken meerdere paarden die aan een oog blind zijn, en die doen echt niet onder voor een paard dat wel 2 ogen heeft. Dus als je met die half blinde ook wil buitenrijden: lekker doen.

verder zou ik gewoon de vos er een keer uithalen en kijken hoe de bruine reageert. Kom je maar op 1 manier achter :)

Roikik

Is het maar aan een oog? Ik ken een manege in Heerde die enkele paarden heeft met een oog blind en die mogen elke week mee op buitenrit. Ik denk dat het prima mogelijk is.

Chasey

Ik heb jaren lang een paard gereden die aan 1 oog blind is. Ze kon gewoon naar buiten, springen etc. Net als een paard dat gewoon zicht heeft aan 2 ogen. Enige was dat ze soms wat meer haar hoofd moest draaien om te kijken waar het geluid vandaan kwam. En soms kreeg je dan een kopstoot, omdat ze je niet zag. Verder niets aan te merken. En ontzettend veel buiten gereden. En alles mee gedaan wat je normaal ook doet met een paar dat gewoon 2 goede ogen heeft.
Ze moest ook wel eens alleen blijven als ik met haar maatje op pad ging. Dan bleef ze gewoon op stal.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 16:32

Chasey schreef:
Ik heb jaren lang een paard gereden die aan 1 oog blind is. Ze kon gewoon naar buiten, springen etc. Net als een paard dat gewoon zicht heeft aan 2 ogen. Enige was dat ze soms wat meer haar hoofd moest draaien om te kijken waar het geluid vandaan kwam. En soms kreeg je dan een kopstoot, omdat ze je niet zag. Verder niets aan te merken. En ontzettend veel buiten gereden. En alles mee gedaan wat je normaal ook doet met een paar dat gewoon 2 goede ogen heeft.
Ze moest ook wel eens alleen blijven als ik met haar maatje op pad ging. Dan bleef ze gewoon op stal.

Jup dat kopstoot klopt wel ja, ik was ze aan t aaien in de stal allebei (nie tegelijk natuurlijk) en bam kopstoot xd Maar eerlijk ik ken genoeg onhandige paarden die dat ook deden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:45

Eén van onze paarden is ook nagenoeg helemaal blind, aan beide ogen.
Wij hebben tot voor kort nog buitenritten gemaakt met haar.
Toen we merkten dat haar zicht achteruit ging, hebben we haar geleerd dat als wij 'Let op' zeiden, ze haar beentjes iets hoger optilde, dan wist ze dat er een stoep/verhoging kwam.
Is altijd goed gegaan. :)

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 16:55

KoudbloedKim schreef:
Eén van onze paarden is ook nagenoeg helemaal blind, aan beide ogen.
Wij hebben tot voor kort nog buitenritten gemaakt met haar.
Toen we merkten dat haar zicht achteruit ging, hebben we haar geleerd dat als wij 'Let op' zeiden, ze haar beentjes iets hoger optilde, dan wist ze dat er een stoep/verhoging kwam.
Is altijd goed gegaan. :)

Handig! Dankje voor de tip

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:18

Ik heb er eentje met maar 1 oog.
Zo'n paard is niet zielig, dus gewoon doen wat je met een gewoon paard ook zou doen.

Dat is mijn fijnste en braafste pony buiten, en mijn vaste waarde op wedstrijd. Loopt tot ZZ dressuur en ZZ vaardigheid.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:40

Fabske hier op bokt heeft jarenlang met een blind paard buitengereden en daar ook de nodige topics over gemaakt.

[***] heeft blinde Boke, en hoewel ze daar volgens mij geen buitenritten mee maakt, neemt ze hem wel aan de hand mee.

Deze twee paarden waren/zijn beide geheel blind dus met een paard met 1 oog kan je, zoals mijn voorgangers ook al schreven, best naar buiten. Het zal in het begin misschien wat extra wennen/opletten zijn om te ontdekken wat er wel en niet goed gaat, maar als je dat door hebt, zal het geen wezenlijk verschil maken.