veel beginners goed voor paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennanne

veel beginners goed voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 13:42

Hi mensen,

ik had een vraag over paardrijlessen voor beginners. Op maneges zie je dat veel beginners op paarden worden gezet en dat deze paarden dus meerdere beginnende ruiters op hun rug hebben stuiteren. Ik vroeg me af of dit invloed heeft op het welzijn van het paard of dat het misschien zelfs schadelijk kan zijn aangezien beginners een minder goede balans hebben nog.

Dit omdat ik heel graag een rijschooltje wil beginnen op een gegeven moment. Maar het idee dat ik mijn paarden met verschillende beginnende ruiters laat lopen houdt me een beetje tegen hierin. Of maak ik me zorgen om niks?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:45

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Evelijn

Re: veel beginners goed voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:00

Beginners zullen wel meer zorgen voor hogere belasting, meerdere ruiters is ook zwaarder en niet alle paarden kunnen dat aan. Maar goed mensen willen ook leren rijden... manegepaarden hebben zwaar werk... er zijn natuurlijk wel wat mogelijkheden om het wat beter voor ze te maken maar denk dat je vooral de juiste paarden moet hebben en die dan goed in conditie moet houden (mentaal & fysiek).

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:05

Het is idd zwaar werken. Maar ik denk als je ze goed verzorgt, dus lekker naar buiten met paardenvriendjes. Veel ruwvoer. Dat het prima kan! Iemand moet ergens beginnen met leren....

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:14

Hangt er daarnaast nog vanaf hoe je beginners les geeft. Voor de paarden is het ook fijn om ook door ervaren ruiters bereden te worden en zo de knopjes goed te houden.

Veel naar buiten en paarden vriendjes zijn inderdaad een must om het paard gezond te houden, net als goed eten en afwisselend werk.

Een goed paard is goud waard, ze verdienen dan ook goede verzorging. Manege paarden hebben zwaar werk, ga daar dan ook bewust mee om en dan komt je al een heel eind.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 14:31

Ja het is mijn bedoeling om privé lessen te geven en dus ook niet al te veel leerlingen en paarden zodat de paarden en leerlingen elkaar goed leren kennen. Hou niet van grote groepslessen en ben van mening dat je sneller en beter leert tijdens privé lessen. Daarnaast wil ik ook aandacht geven aan grondwerk, verzorging en theorie (voeding, gezondheid, anatomie etc).

mijn paarden staan samen en altijd buiten (zijn IJslanders), dus wat dat betreft worden ze goed verzorgd :)

Ik wil heel graag mensen de paardenwereld laten zien en vertellen hoe geweldig de dieren zijn. Maar als ik ze zelf aan het afbeulen ben, ben ik natuurlijk niet zo goed bezig..

Maar als ik er dus secuur mee om ga zou het geen probleem moeten zijn? :) Ik zal ze zelf dan dus ook blijven trainen, om ze op niveau te houden inderdaad.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:38

Ieder paard heeft een ander karakter, denk dat het vooral daar vanaf hangt of het werkt voor een beginners les. Daarnaast ligt het er ook aan hoe je de les aanpakt volgens mij, en of je voor de paarden voor genoeg afwisseling zorgt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:45

Ik heb nu ook een beginnertje onder mijn hoede. Ze lest nog steeds op de manege, maar ze let enorm goed op en luisterd naar wat ik zeg.
Vaak laat ik haar aan het begin van de les bv teugels lang, voeten uit de stijgbeugels en een 5-10min enkel paard aanvoelen, wanneer ze moet corrigeren om op de hoefslag te blijven meteen de teugels weer los moeten laten etc. Ik merk dat ze daardoor in de les zelf rustiger en meer insync met het paard is.

Als jij van plan bent privé les te geven en inderdaad meer doen dan hobbelen, kan het prima. Ik zet mijn lessertje soms gewoon stil, vraag haar om adem te halen, rustig te worden, opnieuw door te nemen wat we aan het doen zijn en dan pas verder doen. Scheelt enorm in het gehots en gebots, paard loopt meteen fijner en dan krijgen ze vaak beide ontspanning.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 15:14

Aria_zz schreef:
Ik heb nu ook een beginnertje onder mijn hoede. Ze lest nog steeds op de manege, maar ze let enorm goed op en luisterd naar wat ik zeg.
Vaak laat ik haar aan het begin van de les bv teugels lang, voeten uit de stijgbeugels en een 5-10min enkel paard aanvoelen, wanneer ze moet corrigeren om op de hoefslag te blijven meteen de teugels weer los moeten laten etc. Ik merk dat ze daardoor in de les zelf rustiger en meer insync met het paard is.

Als jij van plan bent privé les te geven en inderdaad meer doen dan hobbelen, kan het prima. Ik zet mijn lessertje soms gewoon stil, vraag haar om adem te halen, rustig te worden, opnieuw door te nemen wat we aan het doen zijn en dan pas verder doen. Scheelt enorm in het gehots en gebots, paard loopt meteen fijner en dan krijgen ze vaak beide ontspanning.

Klinkt super! Zo ben ik het ook van plan. Fijn dat het paard dan ook ontspannen wordt! Daar gaat het natuurlijk om :)

En verder zal ik dan, als het zover is dat ik dat schooltje kan beginnen, goed op de paarden blijven letten of ze ertegen kunnen! Als ze het niet aankunnen zal ik ze ook niet verder dwingen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:42

Het is natuurlijk maar net hoe je het inricht.

De ene beginner heeft meer gevoel voor paardrijden, de andere beginner vind het erg moeilijk mee te gaan in de beweging van het paard. Het ene paard heeft ook een stillere rug dan een ander paard.

Als je kijkt wat je paarden aan kunnen hoeft het helemaal niet zo schadelijk te zijn denk ik.

Ik les op een kleine stal, lessen met 2, enkele keer 3 combinaties, 30min per les. De eerste 2 lessen mocht ik alleen stappen, daarna kleine stukjes draven oefenen met nog steeds de focus op stappen en sturen. Zodra ik in de kleine stukjes draf meer balans kreeg mocht ik ook grotere stukken draven en pas toen ik in draf mijn balans had mocht ik galopperen in de les.
Bij een gemiddelde manege zit je je 2e les in galop, dat zou ik idd niet aanraden qua balans.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:56

Met de juiste instructie en een braaf paard denk ik niet dat het paard eronder lijdt. Een goed beginnerspaard is dan ook waardevol en daar moet je zuinig op zijn

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 16:30

mirriezz schreef:
Het is natuurlijk maar net hoe je het inricht.

De ene beginner heeft meer gevoel voor paardrijden, de andere beginner vind het erg moeilijk mee te gaan in de beweging van het paard. Het ene paard heeft ook een stillere rug dan een ander paard.

Als je kijkt wat je paarden aan kunnen hoeft het helemaal niet zo schadelijk te zijn denk ik.

Ik les op een kleine stal, lessen met 2, enkele keer 3 combinaties, 30min per les. De eerste 2 lessen mocht ik alleen stappen, daarna kleine stukjes draven oefenen met nog steeds de focus op stappen en sturen. Zodra ik in de kleine stukjes draf meer balans kreeg mocht ik ook grotere stukken draven en pas toen ik in draf mijn balans had mocht ik galopperen in de les.
Bij een gemiddelde manege zit je je 2e les in galop, dat zou ik idd niet aanraden qua balans.

Ik wil sowieso beginnen met zitlessen, omdat het gevoel voor de zit nou eenmaal het belangrijkste is. Ik heb op een manege gezeten waarin mensen meteen in de eerste les al mee moesten doen met alle oefeningen inclusief galopperen. Je kan je al voorstellen wat voor leuke verhalen daarover te vertellen zijn -O-

Wanneer een ruiter zichzelf vertrouwt zal het paard ook meer vertrouwen hebben. Maar wanneer je helemaal in het diepe gegooid wordt lijkt het me lastiger om vertrouwen te krijgen als ruiter en lijkt het me ook moeilijker voor het paard.