Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Aria_zz schreef:Ik heb nu ook een beginnertje onder mijn hoede. Ze lest nog steeds op de manege, maar ze let enorm goed op en luisterd naar wat ik zeg.
Vaak laat ik haar aan het begin van de les bv teugels lang, voeten uit de stijgbeugels en een 5-10min enkel paard aanvoelen, wanneer ze moet corrigeren om op de hoefslag te blijven meteen de teugels weer los moeten laten etc. Ik merk dat ze daardoor in de les zelf rustiger en meer insync met het paard is.
Als jij van plan bent privé les te geven en inderdaad meer doen dan hobbelen, kan het prima. Ik zet mijn lessertje soms gewoon stil, vraag haar om adem te halen, rustig te worden, opnieuw door te nemen wat we aan het doen zijn en dan pas verder doen. Scheelt enorm in het gehots en gebots, paard loopt meteen fijner en dan krijgen ze vaak beide ontspanning.
mirriezz schreef:Het is natuurlijk maar net hoe je het inricht.
De ene beginner heeft meer gevoel voor paardrijden, de andere beginner vind het erg moeilijk mee te gaan in de beweging van het paard. Het ene paard heeft ook een stillere rug dan een ander paard.
Als je kijkt wat je paarden aan kunnen hoeft het helemaal niet zo schadelijk te zijn denk ik.
Ik les op een kleine stal, lessen met 2, enkele keer 3 combinaties, 30min per les. De eerste 2 lessen mocht ik alleen stappen, daarna kleine stukjes draven oefenen met nog steeds de focus op stappen en sturen. Zodra ik in de kleine stukjes draf meer balans kreeg mocht ik ook grotere stukken draven en pas toen ik in draf mijn balans had mocht ik galopperen in de les.
Bij een gemiddelde manege zit je je 2e les in galop, dat zou ik idd niet aanraden qua balans.